Waveguide till diskanten? *nu med många mätningar!*

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-07 21:29

Fixade fram en bild för de som inte har progg att läsa filerna.

Visar mätningarna för Px17-LTS i riktningarna o grader, 15 grader, 30 grader, 45 grader samt 60 grader off axis horisontellt. Jag har separerat dem med 2 dB för att de ska synas enklare.

Bild

Under några hundra Hz så är mätningarna inte tillförlitliga.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-07 21:39

Lite utanför tråden men jag gjorde samma sak för Ax2.5-LTS:

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-07 21:45

Sjukt fina mätningar på Px17-LTS. Det är ju så man börjar böla :cry: :) . Jag blir nog tvungen att köpa dessa i stället. :?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-07 22:00

Martin: Det är väl ingen som har anklagat dem för att vara dåliga?! :wink:

Om filmen är kass och jag orkar så kanske jag lägger upp faskurvorna i olika vinklar (och kompencerar för mätavståndet) så kanske vi kommer mer OnT igen :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-07 23:19

Fy f-n vilka snygga kurvor... 8O Så jämna och bra spridning! Kul att du lade upp dem, Naqref.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-11-08 10:44

Om filmen är kass och jag orkar så kanske jag lägger upp faskurvorna i olika vinklar (och kompencerar för mätavståndet) så kanske vi kommer mer OnT igen

en summerad mätning vid varje vinkel duger det oxå
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-11-09 20:39

Hej alla!

Appropå PX17-LTS (som jag ju är skyldig till):

Det här kanske är fel tråd att göra detta inlägg, men jag har en vansinnig idé: Att ta fram ett "superultimat" mellanregisterelement, konstruerat helt utan hänsyn till kostnad eller eget behov/efterfrågan (jag gör ju själv inte ens några trevägshögtalare! Fast jag nog håller tre- och fyrvägsprinciperna såsom de främsta, inte minst för att de medger högtalarkonstruktion på högsta nivå, utan att man behöver lägga ett halvt decennium på varje element såsom för tvåvägsanvändbara element), men med största tänkbara hänsyn till trenne egenskaper:

1. Extremt optimerad spridning (skall kunna användas delad med flacka filter även uppåt 6 kHz för en som vill.

2. Extremt jämn tonkurva.

3. Extremt låg distorsion i registret 300 Hz och uppåt.

4. Nä, tre punkter var det, inte fyra.

Fast självklart skall känsligheten vara tillräcklig för alla tänkbara hemmaoptimerade högprestanda-högtalare, med vilket jag menar högtalare med rimligt format men äkta fullregisterprestanda.

Detsamma gäller effekttåligheten (som faktiskt är viktigare ju högre ljudkvalitet / lägre förvrängning man når, eftersom dylikt tenderar att rendara högre avspelnngsnivå).

Jag vet inte riktigt varför jag vill göra ett element i stil med det skissade, men det känns som om det fattas, på ett liksom maniskt sätt... Det finns massor av hyggliga mellanregisterelement att köpa, men inget som är helt perfekt. Antingen är distorsionen alldeles för hög (den harmoniska eler lavindistorsionen) eller också är uppbrytningen svårbemästrad, eller också är massor av saker fel... Kort sagt, den som vill bygga sig en fenomenal trevägare kan åstadkomma massor av trevliga lösningar med köpbara baselement, och diskanter med trevliga egenskaper (ehuru rätt olika varandra) finns det gott om, men mellanregistret är ofta sämre från köpbara dedicerade mellanregisterelement, än från 6,5" bas/mellanregisterelement. Bortsätt ifrån spridningsegenskaperna (och ofta tonkuran över 2 kHz) blir 6,5" ett bättre val som mellanregister, än riktiga +5"-mellanregisterelement! Helt snurrigt, egentligen.

Nåväl, för att det skall vara någon vits med att ta fram ett dyligt element måste någon vilja använda det. Det är ju en sjuhelsikes utvecklingsarbete att åstadkomma ett dyligt element (jag har dock småjobbat redan ett par år på konceptet...).

Min tanke (jag har talat lite löst med Morello och Nagref, men dom vet ingenting om detta inlägg som jag skriver nu) är att nämnda två personer utformar ett par (eller fler) kul förslag på fina byggbara högtalare runt elementet, som erbjuds den som inte vill konstruera från noll.

Ingenting är självklart bestämt ännu, men om frågan är fri, frågar jag nu: Om det skulle vara så att jag konstruerar ett mellanregisterelement i stil med ovanstående skiss, skulle någon vara intresserad av att bygga kuliga högtalare runt det?

Vh, iö

PS. Jag skriver inget mera på ett tag nu, men jag kommer förstås att läsa kommentarerna på detta inlägg.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-09 21:00

Jag är övertygad om att alla som är någorlunda kapabla till att bygga kuliga högtalare, skulle vilja det. :D
Inaktiverad användare!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-09 21:00

detta är precis exakt vad jag är intresserad av.. jag har en idé om en trevägs vägghögtalare.. funderade på femtums mellanreg och åtta tums bas.. har dock inte riktigt hittat ett bra mellanregister.. det närmaste jag kommit är nog Skaaning eller piP-basen..

tycker det låter jätteintressant.. hur gick det förresten med ct-62 varianten du funderade på?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 21:05

Vet inte om det hör hit men hur bra är B&W:s 6 tums* mellanregister i förhållande med de prestanda man vill uppnå med detta elementet? Var faller B&W-elementet igenom så att säga (mer än att man inte kan köpa det löst)

* Tänker på Nautilus-seriens fst element.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-11-09 21:58

jag trodde ltspx17 var just det där superultimata mellanregistret?

hur mkt kan ett sådant projektelement kosta?

mellanregister i all ära, men det är kombinationen diskant/mellanregister som är det trixiga, iaf för mig, kan det inte vara en färdig diskant/mellanregistermodul istället?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-09 22:15

Hej Ingvar,

Det är ju en bra idé. :) Alltid bra med bättre element. Jag har haft väldigt svårt att hitta mellanregister som sprider på ett vettigt sätt. De flesta beamar och "släcker ut" frekvenser off axis på ett knasigt sätt. Extremt låg distorsion kanske inte är topp-prioritet för min del, men gärna ett dynamiskt linjärt beteende. När det gäller pris så är jag forfarande en fattig student med maximal hyra så där blir det problem ett tag framöver (2 år kanske), väntar på att få råd med Px17-LTS så jag kan börja bygga och testa mina idéer någon gång. :roll:

Kul att du visar intresse för min tråd förresten. :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-09 22:15

celef skrev:jag trodde ltspx17 var just det där superultimata mellanregistret?

hur mkt kan ett sådant projektelement kosta?

mellanregister i all ära, men det är kombinationen diskant/mellanregister som är det trixiga, iaf för mig, kan det inte vara en färdig diskant/mellanregistermodul istället?

Menar du nån slags koaxialhistoria? För det är väl det enda som kan lösa spridningsproblematiken någolunda(så länge man spelar i ett rum)... Isåfall vill jag också ha :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-09 22:20

Partikf: Koaxialer har ju som sagt problem med diffraktion och antagligen pulserande hornladning :roll: också. Det måste finnas bättre sätt att få bukt med spridningsproblematiken, kanske att minimera bandbredden på de vertikala utsläckningarna (med någon typ av elliptiskt filter) så pass att de inte märks.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-09 22:34

Martin skrev:Partikf: Koaxialer har ju som sagt problem med diffraktion och antagligen pulserande hornladning :roll: också. Det måste finnas bättre sätt att få bukt med spridningsproblematiken, kanske att minimera bandbredden på de vertikala utsläckningarna (med någon typ av elliptiskt filter) så pass att de inte märks.

Mm, nån slags koaxialhistoria skrev jag.... Måste det vara med horn? Om IÖ ändå ska bemöda sig om att konstruera det perfekta mellanregisterelementet vore det väl lika bra att lösa Diskant/mid-avståndsproblemet på en gång... Eller är det högtalarbyggandets axiom?

matson

Inläggav matson » 2004-11-09 23:21

Jag skulle gärna köpa ett sånt element, eller....ja minst 2 blir det ju.

Koaxialvarianter är dock värdelöst om man vill kunna styra spridningsegenskaperna, men jag tar för givet att IÖ inte har tänkt i dessa banor.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-09 23:37

lts mellanregister är väl en mellanbas.. det är altså inte ett rent mellanregister.

jag tänker mig nåt i stil med 4-5 tum med underhängt magnetsystem, lätt kon med bra/rätt spridning och stort område där det fungerar som kolv.

men detta borde hamna i en egen tråd då denna handlar om waveguides..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-10 00:44

patrikf skrev:
Martin skrev:Partikf: Koaxialer har ju som sagt problem med diffraktion och antagligen pulserande hornladning :roll: också. Det måste finnas bättre sätt att få bukt med spridningsproblematiken, kanske att minimera bandbredden på de vertikala utsläckningarna (med någon typ av elliptiskt filter) så pass att de inte märks.

Mm, nån slags koaxialhistoria skrev jag.... Måste det vara med horn? Om IÖ ändå ska bemöda sig om att konstruera det perfekta mellanregisterelementet vore det väl lika bra att lösa Diskant/mid-avståndsproblemet på en gång... Eller är det högtalarbyggandets axiom?

Jag menar bara att mellanregistret blir ju en pulserande hornladdning till diskanten i en koaxial.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-10 00:46

Jag har helt klart ett intresse av sådana element då jag ska bygga nya 3-vägare att ersätta mina gamla med. Men det beror ju också på när i tiden de finns att tillgå och priset på dem.

Anders

Inläggav Anders » 2004-11-10 03:51

Verkar helt klart vara något som tilltalar mig! riktigt intressant. Riktigt kul om du kunde lyckas få intresse och tid att räcka till så det blir något av detta projekt. Har funderat länge på en trevägare, men inte hittat element som känns "perfekta" för min konstruktion.

Mvh Anders

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-10 07:24

Ett generöst erbjudande IÖ och dessutom mycket intressant. Själv kommer jag inte bygga, men jag kommer att följa projektet om det blir av.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-10 10:08

patrikf skrev:

Ett koaxialt arrangemang kan du nog glömma vad gäller Öhman. Han använder dem själv endast för centerhögtalare som är avsedda att placeras på en tv-apparat eftersom det med detta arrangmang är mycket lätt att lokalisera ljudkällan. Den stora anledningen, som jag har uppfattat Öhman utvikningar om psykoakustik, är att en stereohögtalare ska ha spridningegenskaper som varierar i höjdled bl.a. för att man fritt skall kunna röra sig upp och ned framför högtalaren (och åt sidorna) utan att ljudet och ljudbilden förändras. Begreppet "holografisk" handlar (uppfattar jag det som) om korrekt återrgivning i alla dimensioner och på flera (rimliga) platser i rummet samtidigt. Man skall kunna röra sig i förhållande till ljudbilden i alla dimensioner (återigen inom ett rimligt område) och ljudbilden skall då vara stabil. För att detta skall kunna optimeras är det en dygd att diskantelementet kan flyttas i förhållande till mellan/basregistret. Har man en fix elementgeometri så har man ju MINST ena handen bakbunden vid konstruktionsarbetet.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-10 10:49

Klart man skulle vara intresserad! ( Även om huset börjar bli nedlusat med högtalare :lol: )

Om det blir nån form av (semi-)LTS-deluxe-trevägare så vore det ju klart intressant, redan de som finns idag ligger ju och pockar på uppmärksamhet. pi60s eller i56 med subbar lär man ju tveksamt aldrig få möjlighet till (så som min framtida ekonomi upplevs idag), så ett sneak-alternativ vore kul. (om nu resultatet i byggövningen slår piP, dvs :wink: )

Vore trevligt om det blev center och bakkanaler av det också, btw.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-10 11:48

Jodå, jag är på! I alla fall om någon kunnig person tar fram en lösning med övriga element och filter och allt klart.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-10 11:50

jag antar att ett sådant mellanregister hamnar runt 1500 kr styck? piPbasen kostar väl 800-900 kr

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-11-10 13:30

Menar du nån slags koaxialhistoria? För det är väl det enda som kan lösa spridningsproblematiken någolunda(så länge man spelar i ett rum)... Isåfall vill jag också ha

nja, jag hade mer tänkt ngt i stil med genelec's (mfl) diskant/mellanreg moduler - men det kanske är att begära för mkt

Bild

en koaxialhistoria skulle ju såklart vara den optimala varianten, iaf med tanke på dess kompakthet

som det låter har iö forskat fram den optimala spridningen och detta med separerade element, så koaxialprincipen verkar inte behövas
Bikinitider

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-10 15:06

IngOehman skrev:1. Extremt optimerad spridning (skall kunna användas delad med flacka filter även uppåt 6 kHz för en som vill.

2. Extremt jämn tonkurva.

3. Extremt låg distorsion i registret 300 Hz och uppåt.

4. Nä, tre punkter var det, inte fyra.

Fast självklart skall känsligheten vara tillräcklig för alla tänkbara hemmaoptimerade högprestanda-högtalare, med vilket jag menar högtalare med rimligt format men äkta fullregisterprestanda.
Låter ju bra men det var en osedvanlig stor mängd vaga ord för att vara du, Öhman. :wink:

Känsligheten är alltid viktig och frågan är lite mer vad vi pratar om för siffror här. 88, 90, 92, 95dB/w*m?

Vidare ställer denna kravspec krav (!) på midbasar + eventuella submoduler. Skulle man drömma fritt skulle man ta fram ett element med de egenskaper du nämner fast från 70, 80 Hz istället och på så sätt kunna bygga en tvåvägare som (måste) kompleras med subb och självklart aktiv delning.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-10 16:18

EngelholmAudio skrev:
IngOehman skrev:
Vidare ställer denna kravspec krav (!) på midbasar + eventuella submoduler. Skulle man drömma fritt skulle man ta fram ett element med de egenskaper du nämner fast från 70, 80 Hz istället och på så sätt kunna bygga en tvåvägare som (måste) kompleras med subb och självklart aktiv delning.

Varför tycker du det? Det finns väl redan till viss del.. piP, px-17LTS.
nej ett ultimat rent mellanregister vore väldigt intressant. De är ju i princip icke-existerande. Tvåvägshysterin som rådit i branchen i snart 10-20 år har ju i det närmaste eliminerat mellanregistret.
Däremot så bör elementet ha en frekvensgång i svängarna linjärt mellan 300-6000 hz elelr nåt liknande. med en resonansfrekvens runt 100 elelr lägre och en bra avklingning uppåt.
Antar dock att det inte låter göras enkelt..

men vi borde kanske som sagt föra över detta i en ny tråd.. Admin?? :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-10 16:20

EngelholmAudio skrev:Vidare ställer denna kravspec krav (!) på midbasar + eventuella submoduler. Skulle man drömma fritt skulle man ta fram ett element med de egenskaper du nämner fast från 70, 80 Hz istället och på så sätt kunna bygga en tvåvägare som (måste) kompleras med subb och självklart aktiv delning.

Jag tror att poängen är att dessa element redan finns (med undantag för den övre gränsfrekvensen) i Ino-högtalarna: Ingvar Öhman har ju bara tvåvägare med eller utan basmoduler på sitt program. De elementen har han ju optimerat för eget bruk (under typ ett kvartssekel eller så) så det är nog inte det han är ute efter här. Det aktuella elementet gällde ju explicit ett "rent" mellanregister för tre- eller flervägskonstruktioner som skulle kunna "fylla gapet" mellan de goda bas- och diskantelement som trots allt existerar.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-10 19:26

Kraniet skrev:
EngelholmAudio skrev:Vidare ställer denna kravspec krav (!) på midbasar + eventuella submoduler. Skulle man drömma fritt skulle man ta fram ett element med de egenskaper du nämner fast från 70, 80 Hz istället och på så sätt kunna bygga en tvåvägare som (måste) kompleras med subb och självklart aktiv delning.

Varför tycker du det?
som jag skrev: drömmen vore ett element som går att nyttja som mid/mellanregister, hög känslighet och som når till en aktiv basdel.

A man can always dream...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum