Visar mätningarna för Px17-LTS i riktningarna o grader, 15 grader, 30 grader, 45 grader samt 60 grader off axis horisontellt. Jag har separerat dem med 2 dB för att de ska synas enklare.
Under några hundra Hz så är mätningarna inte tillförlitliga.
Moderator: Redaktörer

celef skrev:jag trodde ltspx17 var just det där superultimata mellanregistret?
hur mkt kan ett sådant projektelement kosta?
mellanregister i all ära, men det är kombinationen diskant/mellanregister som är det trixiga, iaf för mig, kan det inte vara en färdig diskant/mellanregistermodul istället?
Martin skrev:Partikf: Koaxialer har ju som sagt problem med diffraktion och antagligen pulserande hornladningockså. Det måste finnas bättre sätt att få bukt med spridningsproblematiken, kanske att minimera bandbredden på de vertikala utsläckningarna (med någon typ av elliptiskt filter) så pass att de inte märks.
patrikf skrev:Martin skrev:Partikf: Koaxialer har ju som sagt problem med diffraktion och antagligen pulserande hornladningockså. Det måste finnas bättre sätt att få bukt med spridningsproblematiken, kanske att minimera bandbredden på de vertikala utsläckningarna (med någon typ av elliptiskt filter) så pass att de inte märks.
Mm, nån slags koaxialhistoria skrev jag.... Måste det vara med horn? Om IÖ ändå ska bemöda sig om att konstruera det perfekta mellanregisterelementet vore det väl lika bra att lösa Diskant/mid-avståndsproblemet på en gång... Eller är det högtalarbyggandets axiom?
patrikf skrev:Martin skrev:Partikf: Koaxialer har ju som sagt problem med diffraktion och antagligen pulserande hornladningockså. Det måste finnas bättre sätt att få bukt med spridningsproblematiken, kanske att minimera bandbredden på de vertikala utsläckningarna (med någon typ av elliptiskt filter) så pass att de inte märks.
Mm, nån slags koaxialhistoria skrev jag.... Måste det vara med horn? Om IÖ ändå ska bemöda sig om att konstruera det perfekta mellanregisterelementet vore det väl lika bra att lösa Diskant/mid-avståndsproblemet på en gång... Eller är det högtalarbyggandets axiom?
Låter ju bra men det var en osedvanlig stor mängd vaga ord för att vara du, Öhman.IngOehman skrev:1. Extremt optimerad spridning (skall kunna användas delad med flacka filter även uppåt 6 kHz för en som vill.
2. Extremt jämn tonkurva.
3. Extremt låg distorsion i registret 300 Hz och uppåt.
4. Nä, tre punkter var det, inte fyra.
Fast självklart skall känsligheten vara tillräcklig för alla tänkbara hemmaoptimerade högprestanda-högtalare, med vilket jag menar högtalare med rimligt format men äkta fullregisterprestanda.
EngelholmAudio skrev:IngOehman skrev:
Vidare ställer denna kravspec krav (!) på midbasar + eventuella submoduler. Skulle man drömma fritt skulle man ta fram ett element med de egenskaper du nämner fast från 70, 80 Hz istället och på så sätt kunna bygga en tvåvägare som (måste) kompleras med subb och självklart aktiv delning.
EngelholmAudio skrev:Vidare ställer denna kravspec krav (!) på midbasar + eventuella submoduler. Skulle man drömma fritt skulle man ta fram ett element med de egenskaper du nämner fast från 70, 80 Hz istället och på så sätt kunna bygga en tvåvägare som (måste) kompleras med subb och självklart aktiv delning.
som jag skrev: drömmen vore ett element som går att nyttja som mid/mellanregister, hög känslighet och som når till en aktiv basdel.Kraniet skrev:EngelholmAudio skrev:Vidare ställer denna kravspec krav (!) på midbasar + eventuella submoduler. Skulle man drömma fritt skulle man ta fram ett element med de egenskaper du nämner fast från 70, 80 Hz istället och på så sätt kunna bygga en tvåvägare som (måste) kompleras med subb och självklart aktiv delning.
Varför tycker du det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster