kan man spela en frekvens som har längre vågländ än rummet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

kan man spela en frekvens som har längre vågländ än rummet?

Inläggav Ivil » 2009-03-08 13:47

Hej!
Jag har en fundering!
Kan man spela en frekvens som har längre vågländ än rummet? Min fråga grundar sig i om mina basmoduler skall stämmas av till 23hz...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-08 14:18

Absolut går det.

Fundera en stund på vad ett "ljud" på 0,1 Hz skulle vara. Det skulle vara en tryckförändring som upprepar sig var 10:e sekund. Frågan är om man kan få en sån tryckförändring i ett rum som är mindre än 3450 meter stort.

Tänk dig sedan att du kopplar en cykelpump till ett vanligt vardagsrum som är helt lufttätt. Pumpa sedan inåt i 5 s och sedan utåt i 5 s. Visst blir det en tryckförändring i rummet?

Faktum är att tryckförändringen blir större om rummet är mindre. Så ju mindre rum man har, desto mer bas blir det. Det märks tex i bilar.

Jag vet inte varifrån föreställningen att våglängden måste "få plats" i rummet kommer. Fel är den iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-08 14:30

Svante skrev:Jag vet inte varifrån föreställningen att våglängden måste "få plats" i rummet kommer. Fel är den iaf.

Gissningsvis för att man inte kan få en stående våg?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-08 14:35

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Jag vet inte varifrån föreställningen att våglängden måste "få plats" i rummet kommer. Fel är den iaf.

Gissningsvis för att man inte kan få en stående våg?

Hehe... Jo det ligger nog nåt i det.

Men man kan ju röra till det med att säga att det finns en mod som heter (0,0,0) som motsvarar just cykelpumpen. Pumpar man in ett DC-volymflöde i rummet så stiger trycket över alla gränser. Man har alltså resonans vid 0 Hz...

Lutningen på -12 dB/oktav (ökningen mot mot låga frekvenser) är i själva verket högra sluttningen på den resonansen (vid 0 Hz).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-08 15:03

Jag brukar använda exemplet med slutna hörlurar. Då har men ett mycket litet rum, som ändå kan återge låga frekvenser.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-03-08 15:23

perstromgren skrev:Jag brukar använda exemplet med slutna hörlurar. Då har men ett mycket litet rum, som ändå kan återge låga frekvenser.

Tänkte också på det exemplet.
Kom dessutom att tänka på när jag la handflatorna utanpå mina öppna lurar:
All bas försvann och det lät telefonlur!

Det fick mej att fundera över hur svårt det måste vara att dämpa bort allt bakåtljud i en kåpa. Och, vart tar ljudet vägen? Hur varmt blir det pga dämpningen?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-08 16:52

Strmbrg skrev:Det fick mej att fundera över hur svårt det måste vara att dämpa bort allt bakåtljud i en kåpa. Och, vart tar ljudet vägen? Hur varmt blir det pga dämpningen?

Det går ju fint att räkna på, men det mesta av den inmatade effekten blir ju värme direkt, resten går via akustisk energi, vilket du antydde varr ett problem.

Beträffande varför dipoler (som ju öppna hörlurar är) uppträder annorlunda nära en vägg (eller dina händer) måste vi be om svaret från Svante och de andra kunniga grabbarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-08 16:55

Hade vi inte den diskussionen för några veckor sen?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-08 16:58

perstromgren skrev:
Strmbrg skrev:Det fick mej att fundera över hur svårt det måste vara att dämpa bort allt bakåtljud i en kåpa. Och, vart tar ljudet vägen? Hur varmt blir det pga dämpningen?

Det går ju fint att räkna på, men det mesta av den inmatade effekten blir ju värme direkt, resten går via akustisk energi, vilket du antydde varr ett problem.

Beträffande varför dipoler (som ju öppna hörlurar är) uppträder annorlunda nära en vägg (eller dina händer) måste vi be om svaret från Svante och de andra kunniga grabbarna.

Nä inte dipoler - se det som att öron sidan av luren är tryckkammaren...
Och andra sidan en oändligt kavitet - ta bort den oändliga kaviteten och vips så ryker basen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-08 17:30

skrutten skrev:Nä inte dipoler - se det som att öron sidan av luren är tryckkammaren...

Inte med mina Sennheiser HD600, där läcker det alldeles utmärkt mellan bägge sidor även när luren sitter på huvudet. Man lyssnar visserligen i närfältet, vilket kanske har med saken att göra, men någon "tryckkammare" är det inte frågan om.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-03-09 08:40

Tackar för era svar! Helt rätt när man tänker vidare :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-09 09:53

Svante skrev:Hade vi inte den diskussionen för några veckor sen?

Jo, men vi har väl satt det mesta på repeat här på faktiskt? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-09 17:15

perstromgren skrev:

och anledningen är förmodlingen att alla inte läser alla inläggen hela tiden

och att söka gamla inlägg kan vara ett helsikke om man behärskar söktekniken så illa som exempelvis jag gör, och få trådar håller sig till ämnet precis som detta inlägget
Bikinitider

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-03-09 18:45

Svante skrev:Jag vet inte varifrån föreställningen att våglängden måste "få plats" i rummet kommer.

Jag "lärde" mig den av en av de svenska HiFi-tidskrifterna för massa år sedan. Sedan har jag "avlärt" mig här på faktiskt. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-09 19:12

celef skrev:
perstromgren skrev:

och anledningen är förmodlingen att alla inte läser alla inläggen hela tiden

Jo, men just den här diskussionen hade jag före mig var med frågeställaren själv...

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-09 22:29

Ett varnings ord är på sin plats eftersom 6 Hz är magiskt för oss människor.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-09 22:40

Hum skrev:Ett varnings ord är på sin plats eftersom 6 Hz är magiskt för oss människor.

Hurdå?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-03-10 13:48

Svante skrev:
Hum skrev:Ett varnings ord är på sin plats eftersom 6 Hz är magiskt för oss människor.

Hurdå?

Hade för mig det var 7-8 Hz, men det är väl där runt omkring påt ungefär. Det blir väl lite resonanser i saker inuti kroppen som gör att just dessa frekvenser är lite värre. Exakt hur farligt och vilka nivåer vet jag inte. Finns nog någon annan som kan en bättre förklaring...

//Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-10 14:31

Njurarna skakar loss?
Klockfrekvensen för hjärnan?
Amalgamet delar upp sig i sina beståndsdelar?

... alternativt, löständerna ramlar ur .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-10 14:33

Mich skrev:
Svante skrev:

Hurdå?

Hade för mig det var 7-8 Hz, men det är väl där runt omkring påt ungefär. Det blir väl lite resonanser i saker inuti kroppen som gör att just dessa frekvenser är lite värre. Exakt hur farligt och vilka nivåer vet jag inte. Finns nog någon annan som kan en bättre förklaring...

//Michael

Mm, jag tror det där är en skröna. Alltså, säkert har någon framkallat illamående nån gång med högt ljudtryck i de regionerna. Men steget därifrån till att det skulle finnas smalbandiga resonanser i fläsket är rätt långt. Det är bara att fundera lite; om man slår till magen, med vilken frekvens dallrar den, och hur många cykler svänger den innan den stannar. Det ger en uppfattning om resonansfrekvens och Q-värde.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-10 15:27

Svante skrev:... om man slår till magen, med vilken frekvens dallrar den, och hur många cykler svänger den innan den stannar. Det ger en uppfattning om resonansfrekvens och Q-värde.

Tycker mer det ger en uppfattning om rondören... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-11 16:27

Svante skrev: Det är bara att fundera lite; om man slår till magen, med vilken frekvens dallrar den, och hur många cykler svänger den innan den stannar.

Aj!

7 Hz och 18 cykler till halva amplituden. Q är lika med 82 .... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Teknikforum