Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag vet inte varifrån föreställningen att våglängden måste "få plats" i rummet kommer. Fel är den iaf.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag vet inte varifrån föreställningen att våglängden måste "få plats" i rummet kommer. Fel är den iaf.
Gissningsvis för att man inte kan få en stående våg?
perstromgren skrev:Jag brukar använda exemplet med slutna hörlurar. Då har men ett mycket litet rum, som ändå kan återge låga frekvenser.
Strmbrg skrev:Det fick mej att fundera över hur svårt det måste vara att dämpa bort allt bakåtljud i en kåpa. Och, vart tar ljudet vägen? Hur varmt blir det pga dämpningen?
perstromgren skrev:Strmbrg skrev:Det fick mej att fundera över hur svårt det måste vara att dämpa bort allt bakåtljud i en kåpa. Och, vart tar ljudet vägen? Hur varmt blir det pga dämpningen?
Det går ju fint att räkna på, men det mesta av den inmatade effekten blir ju värme direkt, resten går via akustisk energi, vilket du antydde varr ett problem.
Beträffande varför dipoler (som ju öppna hörlurar är) uppträder annorlunda nära en vägg (eller dina händer) måste vi be om svaret från Svante och de andra kunniga grabbarna.
skrutten skrev:Nä inte dipoler - se det som att öron sidan av luren är tryckkammaren...
Svante skrev:Hade vi inte den diskussionen för några veckor sen?
perstromgren skrev:Svante skrev:Hade vi inte den diskussionen för några veckor sen?
Jo, men vi har väl satt det mesta på repeat här på faktiskt?
celef skrev:perstromgren skrev:Svante skrev:Hade vi inte den diskussionen för några veckor sen?
Jo, men vi har väl satt det mesta på repeat här på faktiskt?
och anledningen är förmodlingen att alla inte läser alla inläggen hela tiden
Svante skrev:Hum skrev:Ett varnings ord är på sin plats eftersom 6 Hz är magiskt för oss människor.
Hurdå?
Mich skrev:Svante skrev:Hum skrev:Ett varnings ord är på sin plats eftersom 6 Hz är magiskt för oss människor.
Hurdå?
Hade för mig det var 7-8 Hz, men det är väl där runt omkring påt ungefär. Det blir väl lite resonanser i saker inuti kroppen som gör att just dessa frekvenser är lite värre. Exakt hur farligt och vilka nivåer vet jag inte. Finns nog någon annan som kan en bättre förklaring...
//Michael
Svante skrev:... om man slår till magen, med vilken frekvens dallrar den, och hur många cykler svänger den innan den stannar. Det ger en uppfattning om resonansfrekvens och Q-värde.
Svante skrev: Det är bara att fundera lite; om man slår till magen, med vilken frekvens dallrar den, och hur många cykler svänger den innan den stannar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster