Dynaco SCA-35

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 12:08

Hur vi uppfattar musikåtergivning är individuellt. Rappakalja eller inte så är inte alla människor identiskt lika i smak och uppfattning. Om alla vore lika skulle det inte behövas mer än en bilmodell, förstärkare eller en form av svagdricka. Att tävla om vem som har mest rätt vad gäller ljudkvalitet är bara slöseri med energi. Det finns ingen generell saning. Att däremot diskutera och motivera sin ståndpunkt och framför allt höra andras är mycket givande. Tyvärr blir diskussionerna på ett forum ofta rena kriget. Jag är tyvärr ofta orsak till det själv men jag försöker förklara varför jag tycker det ena eller det andra. Jag prioriterar bl.a. sväng före klang vilket kan vara en viktig förklaring till mina påståenden. Musik ska svänga, inte bara låta. De som i första hand istället bara spelar högt säg runt 120-130dB har givetvis andra kvalitetskriterier. Jag tycker att det är ganska lätt att förstå att olika lyssningssätt också kräver olika utrustning.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-10 12:33

Flint'an!

Jag har funderat en del kring detta med subjektivitet, men har inte kommit för mig att skriva ett inlägg. Kort sagt kan jag ändå säga att god återgivning för mig inte är nödvändigt för att njuta av musik. Störande fel blir dock jobbigt men lite brus och snäll dist kan ibland göra att min hjärna engagerar sig mera, ungefär som att man fyller i det man tycker saknas i en bild. Liksom nån sorts interpolering i skallen...

Äh, - I don't know why....bara gissningar, men jag vet i varje fall att jag ibland kan njuta oavsett ljudkvalitet.....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 12:40

markih'nan skrev:Flint'an!

Jag har funderat en del kring detta med subjektivitet, men har inte kommit för mig att skriva ett inlägg. Kort sagt kan jag ändå säga att god återgivning för mig inte är nödvändigt för att njuta av musik. Störande fel blir dock jobbigt men lite brus och snäll dist kan ibland göra att min hjärna engagerar sig mera, ungefär som att man fyller i det man tycker saknas i en bild. Liksom nån sorts interpolering i skallen...

Äh, - I don't know why....bara gissningar, men jag vet i varje fall att jag ibland kan njuta oavsett ljudkvalitet.....

Då finns det nog hopp för dig med. Ibland får man för sig att alla LTS-are tycker att allt är fel och sen finns det kanske tre maskiner som är mindre fel. En mycket negativ besservisserattityd till branschen och dess medarbatare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-10 13:05

Flint - negativismen är nog i betraktarens ögon. Så behöver man ej tolka skriven text - bara om man absolut känner att man måste. :wink:

Äpplen och päron, du vet. Päron kan vara jäkligt gott, men serveras det under beteckningen äpple så är det rätt misslyckat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-11-10 13:28

Flint

Det ena utesluter väl inte det andra ? Man kan ju inte bara
utgå från en parameter :roll:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-10 13:32

Flint!

Jag tror att du nog har missuppfattat mig (antagligen har jag bidragit till det?). Jag har aldrig hävdat att god återgivning är ett måste för att kunna njuta, men om man överhuvudtaget skall snacka HiFi och prylar och skillnader, ja då vill jag göra det på ett konsekvent sätt som leder vidare, - till det man vill uppnå (och vad man vill uppnå). I annat fall kan man nöja sig med en superbillig stereo och helt strunta i ljudkvaliteten. Många inom denna bransch försöker på något vis ändå hävda betydelsen av en 'bra' anläggning och då tycker jag att återgivningsbegreppet blir naturligt, en sorts 'hög trohet' mot och i själva diskussionen.

I annat fall kan man glömma alla värderingar som rör prylar och bara prata musik, eller lyssna för den delen....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 13:36

Nattlorden skrev:Flint - negativismen är nog i betraktarens ögon. Så behöver man ej tolka skriven text - bara om man absolut känner att man måste. :wink:

Äpplen och päron, du vet. Päron kan vara jäkligt gott, men serveras det under beteckningen äpple så är det rätt misslyckat.

Kanske ligger negativismen i betraktarens ögon men det gäller i så fall även de som retar upp sig på dyrkablar och schakti. Vilka har mest rätt att vara negativa? LTS eller Sladdarna?
Senast redigerad av Flint 2004-11-10 14:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 13:42

Larsho skrev:Flint

Det ena utesluter väl inte det andra ? Man kan ju inte bara
utgå från en parameter :roll:

Du får gärna ha det som mål, att hitta en förstärkare som har allt. Enligt min erfarenhet är det dock mycket svårt att hitta den (eller konstruera och bygga den).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 13:51

markih skrev:Flint!

Jag tror att du nog har missuppfattat mig (antagligen har jag bidragit till det?). Jag har aldrig hävdat att god återgivning är ett måste för att kunna njuta, men om man överhuvudtaget skall snacka HiFi och prylar och skillnader, ja då vill jag göra det på ett konsekvent sätt som leder vidare, - till det man vill uppnå (och vad man vill uppnå). I annat fall kan man nöja sig med en superbillig stereo och helt strunta i ljudkvaliteten. Många inom denna bransch försöker på något vis ändå hävda betydelsen av en 'bra' anläggning och då tycker jag att återgivningsbegreppet blir naturligt, en sorts 'hög trohet' mot och i själva diskussionen.

I annat fall kan man glömma alla värderingar som rör prylar och bara prata musik, eller lyssna för den delen....

Min sammanfattade uppfattning om LTS är:
För mycket snack om teknik, mätvärden och prestanda utan att det utvärderas hur det påverkar lyssningen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-10 14:03

Ok, Flint, bra sammanfattning! Jag själv efterlyser mer grundläggande utvärderingar. Det finns nog en del, men jag har inte tagit del av dem. (En del indikationer samt egna +andras erfarenheter känner jag dock till).

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-10 15:02

Jag känner inte alla LTS-medlemmar, men tror att de allra flesta delar uppfattningen att musiken och musiklyssningen är det väsentliga. Om vi vill flytta denna upplevelse i tid och rum krävs teknik för att spela in, lagra och återge musik. Just därför är det av intresse för musikentusiasten att ta reda på vilken teknik som ger den mest oförstörda upplevelsen.

Jag kan få trevliga musikaliska upplevelser både av att smyglyssna på Dolly Partons "Jolene" i medpassagerarens freestylelurar på bussen och av att spela samma stycke hemma. Att föredra den oerhört mycket starkare upplevelsen som är resultatet av en mer verklighetstrogen återgivning är inte att vara teknikfreak.

För övrigt upphör jag inte att roas av dessa utlåtanden om vad LTS är - år efter år...:-)

Pekka Johansson
Popmusikentusiast och ordförande i LTS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 15:27

PekkaJohansson skrev:Jag känner inte alla LTS-medlemmar, men tror att de allra flesta delar uppfattningen att musiken och musiklyssningen är det väsentliga. Om vi vill flytta denna upplevelse i tid och rum krävs teknik för att spela in, lagra och återge musik. Just därför är det av intresse för musikentusiasten att ta reda på vilken teknik som ger den mest oförstörda upplevelsen.

Jag kan få trevliga musikaliska upplevelser både av att smyglyssna på Dolly Partons "Jolene" i medpassagerarens freestylelurar på bussen och av att spela samma stycke hemma. Att föredra den oerhört mycket starkare upplevelsen som är resultatet av en mer verklighetstrogen återgivning är inte att vara teknikfreak.

För övrigt upphör jag inte att roas av dessa utlåtanden om vad LTS är - år efter år...:-)

Pekka Johansson
Popmusikentusiast och ordförande i LTS

Som orförande borde du kanske ta åt dig av kritiken istället för att avfärda den och fundera lite på vad ni skickar ut för budskap. I stället för att enbart förlöjliga Sladdsidans trender med schakti och dyrkablar så borde ni kanske redovisa neutrala blindtester gjorda på nämnda företeelser. Det är väl ändå det bevisligen hörbara som är värt att bemöta i de fallen. Bjud in både förespråkare och skeptiker till neutrala blindtester. Börja samarbeta.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-11-10 15:36

OK vill man misstolka så vill man :evil:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 15:47

Larsho skrev:OK vill man misstolka så vill man :evil:

Förmodar att du menar mig. Vad har jag misstolkat? Om jag har gjort det så är det inte medvetet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-10 15:47

Flint skrev:Kanske ligger negativismen i betraktarens ögon men det gäller i så fall även de som retar upp sig på dyrkablar och schakti. Vilka har mest rätt att vara negativa? LTS eller Sladdarna?

Så vitt jag har märkt så redovisar LTS bara på sin sida det som är testat bra. Det finns ingen "tio-sämsta-vi-testat". Så det kan ju inte vara frågan om någon negativism, eller hur?

Vad det gäller Shakti så tror jag säkert LTS skulle kunna skriva upp den på F/E-listan, för där är nog ingen som hört skillnad på den. :lol:

Som förening betraktat skall inte LTS vara negativ och det har jag inte upplevt att den är. Vad enskilda medlemmar tycker och hur de uttrycker sig är en annan femma.
Vad representerar Sladdarna? Har de bildat förening? Eller jämför vi äpplen och päron igen? :wink:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-11-10 15:49

Flint

orkar inte debattera mer, dessutom tillför det inget
till trådens ursprung

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 16:12

Nattlorden

Så vitt jag har märkt så redovisar LTS bara på sin sida det som är testat bra. Det finns ingen "tio-sämsta-vi-testat". Så det kan ju inte vara frågan om någon negativism, eller hur?

Vilket bekräftar att det bara finns tre saker (Nad208, Diana och någon Denonspelare) som är "mindre fel" eftersom man aldrig får se någon lista överhuvud taget . Tillväxten verkar dålig. Framtiden var bättre förr.

Vad det gäller Shakti så tror jag säkert LTS skulle kunna skriva upp den på F/E-listan, för där är nog ingen som hört skillnad på den. :lol:

Om du blindtestade i stället för att tro så fick du veta. Kanske skulle resultatet bli ett helt annat.

Som förening betraktat skall inte LTS vara negativ och det har jag inte upplevt att den är. Vad enskilda medlemmar tycker och hur de uttrycker sig är en annan femma.
Vad representerar Sladdarna? Har de bildat förening? Eller jämför vi äpplen och päron igen? :wink:

"LTS ska inte vara negativ". Nä, det må vara en målsättning men föreningens jakt på rätt och fel med betoning på fel är som den är. Din jämförelse med trädgårdsodling förstår jag inte. Jag pratar om LTS och hur jag uppfattar ert budskap.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-10 16:17

Here we go again...... :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-10 16:17

Edit: Struntar också i det.

Not: jag är inte, och har inte varit, med i LTS.
Senast redigerad av Nattlorden 2004-11-10 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 16:19

Larsho skrev:Flint

orkar inte debattera mer, dessutom tillför det inget
till trådens ursprung

Jag håller med. Det börjar osa OT. Jag lägger ner och återgår till praktiskt arbete som ger 125% mer än det här tuggandet. Håller på och fäller in en Gibson humbucker i Flint juniors Stratta.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-11-10 16:53

Flint

OK lycka till med deta :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 17:03

Larsho
Tackar. Det går fint men dammar som satan. Kör med en överhandsfräs. Grabben har köpt en gitarr i delar och jag har fått äran att sätta ihop den. Det brukar gå bra. Practice make perfect... som vi säger i Bergslagen.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-11-10 17:22

Flint

Du får delge oss slutresultatet, skulle vara kul att se :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 18:20

Larsho skrev:brukar inte läsa sådan rappakalja :!:

Leo Beranek är en av världens mest kända och kompetenta akustiker, bara så att du vet.

Jag tar för givet att du ironiserade... :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-11-10 18:42

Johan

Lite men ytterst lite :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 18:43

Aha! Men då var du lite taskig! :D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-11-10 18:56

Nja taskig vill jag inte påstå att jag är, bara för att man
är expert behöver man inte sitta inne med alla sanningar, och
det gäller även mig själv :) jag har rannsakat mitt inre :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 18:59

Johan_Lindroos
Ingen fara med att Larsho ironiserar (den uttalades i samband med något jag hade sagt). Han har haft ett horn i sidan på mig sedan år 219 före Kristus och med all rätt. Jag har gjort vad jag kan för att underhålla det. Så fort jag säger "Andersson" så exploderar han. Kolla får du se.

"Aannddeerrssssoonn".
Senast redigerad av Flint 2004-11-10 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 19:00

Nu blir det spännande att se vad som kommer att hända!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-10 19:55

Hm... Funkade visst inte. Undra vad som gick fel. Larsho kanske sussar på maten. Vi kollar igen.

Edison är skitbra - som komponentskafferi...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi