Moderator: Redaktörer
markih'nan skrev:Flint'an!
Jag har funderat en del kring detta med subjektivitet, men har inte kommit för mig att skriva ett inlägg. Kort sagt kan jag ändå säga att god återgivning för mig inte är nödvändigt för att njuta av musik. Störande fel blir dock jobbigt men lite brus och snäll dist kan ibland göra att min hjärna engagerar sig mera, ungefär som att man fyller i det man tycker saknas i en bild. Liksom nån sorts interpolering i skallen...
Äh, - I don't know why....bara gissningar, men jag vet i varje fall att jag ibland kan njuta oavsett ljudkvalitet.....
Nattlorden skrev:Flint - negativismen är nog i betraktarens ögon. Så behöver man ej tolka skriven text - bara om man absolut känner att man måste.![]()
Äpplen och päron, du vet. Päron kan vara jäkligt gott, men serveras det under beteckningen äpple så är det rätt misslyckat.
Larsho skrev:Flint
Det ena utesluter väl inte det andra ? Man kan ju inte bara
utgå från en parameter
markih skrev:Flint!
Jag tror att du nog har missuppfattat mig (antagligen har jag bidragit till det?). Jag har aldrig hävdat att god återgivning är ett måste för att kunna njuta, men om man överhuvudtaget skall snacka HiFi och prylar och skillnader, ja då vill jag göra det på ett konsekvent sätt som leder vidare, - till det man vill uppnå (och vad man vill uppnå). I annat fall kan man nöja sig med en superbillig stereo och helt strunta i ljudkvaliteten. Många inom denna bransch försöker på något vis ändå hävda betydelsen av en 'bra' anläggning och då tycker jag att återgivningsbegreppet blir naturligt, en sorts 'hög trohet' mot och i själva diskussionen.
I annat fall kan man glömma alla värderingar som rör prylar och bara prata musik, eller lyssna för den delen....
PekkaJohansson skrev:Jag känner inte alla LTS-medlemmar, men tror att de allra flesta delar uppfattningen att musiken och musiklyssningen är det väsentliga. Om vi vill flytta denna upplevelse i tid och rum krävs teknik för att spela in, lagra och återge musik. Just därför är det av intresse för musikentusiasten att ta reda på vilken teknik som ger den mest oförstörda upplevelsen.
Jag kan få trevliga musikaliska upplevelser både av att smyglyssna på Dolly Partons "Jolene" i medpassagerarens freestylelurar på bussen och av att spela samma stycke hemma. Att föredra den oerhört mycket starkare upplevelsen som är resultatet av en mer verklighetstrogen återgivning är inte att vara teknikfreak.
För övrigt upphör jag inte att roas av dessa utlåtanden om vad LTS är - år efter år...
Pekka Johansson
Popmusikentusiast och ordförande i LTS
Flint skrev:Kanske ligger negativismen i betraktarens ögon men det gäller i så fall även de som retar upp sig på dyrkablar och schakti. Vilka har mest rätt att vara negativa? LTS eller Sladdarna?
Så vitt jag har märkt så redovisar LTS bara på sin sida det som är testat bra. Det finns ingen "tio-sämsta-vi-testat". Så det kan ju inte vara frågan om någon negativism, eller hur?
Vad det gäller Shakti så tror jag säkert LTS skulle kunna skriva upp den på F/E-listan, för där är nog ingen som hört skillnad på den.![]()
Som förening betraktat skall inte LTS vara negativ och det har jag inte upplevt att den är. Vad enskilda medlemmar tycker och hur de uttrycker sig är en annan femma.
Vad representerar Sladdarna? Har de bildat förening? Eller jämför vi äpplen och päron igen?
Larsho skrev:Flint
orkar inte debattera mer, dessutom tillför det inget
till trådens ursprung
Larsho skrev:brukar inte läsa sådan rappakalja
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster