paa skrev:hur ser det ut på några grader ner och upp?
Det är spännande? Jag vet inte men måste riva mätriggen för att inte få på plytet när sambon kommer hem.
Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:peetwa skrev:Jag vet inte men måste riva mätriggen för att inte få på plytet när sambon kommer hem.
Fler än jag som är hunsade??? Jag gissar att de mest extrema här är ungkarlar!
peetwa skrev:kodapa skrev:peetwa skrev:Jag vet inte men måste riva mätriggen för att inte få på plytet när sambon kommer hem.
Fler än jag som är hunsade??? Jag gissar att de mest extrema här är ungkarlar!
Där tror jag du bedrar dig. De mest extrema har egnar rum eller tillbyggnader.
celef skrev:närfältmätningar är kul![]()
vad kan vara orsak till platån mellan 600-1500hz?
initialt är det en väldigt flack lp-avrullning på basen, ~3db/oktav
diskanten ca 24db/oktav, betyder det att huvudloben pekar lite snett upp?
om du fasvänder diskanten, hur summar systemet då on-axis?
Spridningen horisontellt är försklassig.
Spridningen vertikalt är mycket mer ojämn, dock är 45 gradersvinkel som ger takreflexen till lyssningspositon väldnigt jämn. Om detta är bra eller dåligt vet jag dock inte.
celef skrev:att det är ojämnt i vertikalled kommer man inte ifrån med den layouten, dock kan man optimera filter och elementavstånd för att gynna viktiga vinklar, någon nämnde takreflexen men viktigare tycker jag är ståuppvinkeln, jag ogillar exempelvis när högtalare låter olika när jag sitter och står upp
skrutten skrev:Diskanten summerar inte i fas med basen i verkligheten - eller så döljer mätmetoden detta. Om du mäter fönstrat (tjat tjat) som i sirpfallet, på en metershåll så att du kommer bort från högtalaren en bit och slipper se konens uppbryt - och inte få med gammalt rumsljud som smutsar mätningen (tjat tjat). Så blir offaxis mätningana mer värda.
För övrigt - det är välan bra att du får jämn frekvensgång i rikning mot taket.
peetwa skrev:12 cm stämmer. Dock sitter damkåpan så att konen blir inte mer än 1 cm meter djup. Om inte konen funnits så hade den nog varit 2,5 cm.
celef skrev:peetwa skrev:12 cm stämmer. Dock sitter damkåpan så att konen blir inte mer än 1 cm meter djup. Om inte konen funnits så hade den nog varit 2,5 cm.
man kan på ett ungefär räkna på talspolarnas läge i djupled, kan basens talspole ligga ca 3-4cm bakom diskantens?
peetwa skrev:celef skrev:närfältmätningar är kul![]()
vad kan vara orsak till platån mellan 600-1500hz?
initialt är det en väldigt flack lp-avrullning på basen, ~3db/oktav
diskanten ca 24db/oktav, betyder det att huvudloben pekar lite snett upp?
om du fasvänder diskanten, hur summar systemet då on-axis?
Användare som besöker denna kategori: smile och 241 gäster