Martin skrev:Alla komponenter som är RoHs-klassade idag (dvs typ alla) ska ju gå att löda med vanligt blyat tenn och det gör de också fastän de inte är förtennade med bly innan.
Att det går att löda betyder ju inte att det blir bra lödningar av att blanda. Faktum är att det avråds å det strängaste med vissa kombinationer pga. olika stelningstemperaturer som kan ge kalllödningar och haverier på sikt.. minns ej om det är en eller båda kombinationerna som är illa.
Det går mao att blanda, inga större problem som jag har stött på. Däremot så är det ju problem med det blyfria tennet. Svårare att få till bra och hållbara lödningar.
Med ett bra SAC-tenn och rätt utrustning så är det inte mycket svårre att löda blyfritt och resultatet är bättre på många punkter än blyade lödningar av vad jag sett i rapporter. Dåliga lödningar blir det om man löder fel, vare sig det är blyat eller blyfritt tenn.
Dessutom finns det klara tecken på att det blyfria tennet i sig är hälsofarligare att löda med än det blyade.
Du tänker på att den högre temperaturen bildar mer utav farliga gaser utav flussmedlet? Det har jag också läst om men det är ju alltid en fråga om dosmängd och med rätt utrustning är det ju inget problem. Är man hemmapulare får man som vanligt vara försiktig och exponera sig så lite som möjligt vilket fall som helst.
Dock finns det ju som tur är dispanser fortfarande från blyfri elektronik tex i fordonselektronik där miljön och funktionssäkerheten är krävande.
Vad är det i funktionssäkerheten som du tänker på?
/Peter, leker lucifers adkvokat för dagen..