Blyfritt lödtenn, Förvirrad.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

roren

Blyfritt lödtenn, Förvirrad.

Inläggav roren » 2009-03-13 21:16

Är det nå'n som har koll på detta?
Ska man vara försiktig med att blanda vanligt blytenn med det nya blyfria?
Jag köpte idag lite nya spetsar till min lödkolv. Det fick mig att börja undra
om dessa är förtennade med gammalt hederligt blytenn eller med nå't annat skit.
Helt seriöst undrar jag: Är det verkligen så att metalliskt bly skulle vara
nå'n fara för miljön?
Jag tror knappast det. Däremot verkar det nya blyfria lodet vara skit.
Jag hörde på radion (P1) en gång en som berättade att tester gjorda
på gamla historiska slagfält (Tror det var lutzen) visade att den påverkan som
blykulorna från denna tid hade på miljön där dom påträffades endast
sträckte sig ca 1mm ut från själva kulan.

Hoppas på en framtid för vanligt lödtenn för oss DIY:are.

Rolf.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-14 00:32

Alla komponenter som är RoHs-klassade idag (dvs typ alla) ska ju gå att löda med vanligt blyat tenn och det gör de också fastän de inte är förtennade med bly innan.

Det går mao att blanda, inga större problem som jag har stött på. Däremot så är det ju problem med det blyfria tennet. Svårare att få till bra och hållbara lödningar.

Dessutom finns det klara tecken på att det blyfria tennet i sig är hälsofarligare att löda med än det blyade.

Dock finns det ju som tur är dispanser fortfarande från blyfri elektronik tex i fordonselektronik där miljön och funktionssäkerheten är krävande.
MEK - MetallElementKlubben

roren

Inläggav roren » 2009-03-14 09:20

Det var skönt att höra, tack Martin.
Jag hittade denna text i ELFAs faktasidor.
Det är nog denna som har skapat en viss oro hos mig.
ELFA skrev:Blyfritt lod är känsligt för föroreningar exempelvis från bly. Se
upp för blyhaltiga komponentanslutningar och lodrester på mönsterkortet

Nog har jag en massa 'riktigt' lödtenn hemma. Det känns ju bra, men man
kanske inte törs använda det när man lödar i nyare burkar med blyfritt lod ?
Synd att man alls rörde i detta som enligt mig troligen är en missriktad
miljöinsats.

Rolf

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-14 11:25

Ja om de skriver så kanske det finns fog för att undvika att blanda in mindre mängder blyat tenn i blyfria lödningar.
MEK - MetallElementKlubben

roren

Inläggav roren » 2009-03-14 12:26

Ja herregud, Kan detta verkligen vara ett steg i rätt riktning ??
Tack för hjälpen i alla fall.

Rolf

Användarvisningsbild
d95err

Inläggav d95err » 2009-03-20 14:10

Blanda ska man absolut inte göra (för kommersiellt bruk är det till och med olagligt att göra det, så vitt jag förstår). Man måste använda blyat tenn när man reparerar eller modifierar kretskort byggda med blyat tenn. För nybyggen är blyfritt ett krav på kommersiella produkter. För prototyper och hemmabyggen är det valfritt.

Det innebär att blyat lödtenn kommer att finnas på marknaden lång tid framöver.

Användarvisningsbild
Xor

Re: Blyfritt lödtenn, Förvirrad.

Inläggav Xor » 2009-03-21 10:30

roren skrev:Jag hörde på radion (P1) en gång en som berättade att tester gjorda
Rolf.

Som pistolskytt så har jag tagit del av flera forskningsrapporter ang. metalliskt bly i mark. Sammanfattningen är att det inte finns någon miljöteknisk anledning till förbudet. Blyet kapslar in sig själv med oxid på ytan och förblir stabilt.

Dock så vet ju alla att bly är farligt så såklart det är en seger för miljöpartiet att få bort detta hemska! ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-21 11:08

Xor skrev:
roren skrev:Jag hörde på radion (P1) en gång en som berättade att tester gjorda
Rolf.

Som pistolskytt så har jag tagit del av flera forskningsrapporter ang. metalliskt bly i mark. Sammanfattningen är att det inte finns någon miljöteknisk anledning till förbudet. Blyet kapslar in sig själv med oxid på ytan och förblir stabilt.

Dock så vet ju alla att bly är farligt så såklart det är en seger för miljöpartiet att få bort detta hemska! ;)

Problemet uppstår väl, gissar jag, när marken rör på sig. Blyoxid är inte särskilt starkt så det skrapas av och rinner bort med vattnet. Så bildas ny blyoxid osv.

Det går säkert inte så fort, men det är ju inte bara de närmaste 100 åren som det ska vara säkert.

Sen undrar jag varför du skriver att du "som pistolskytt har tagit del av...". Betyder det att du har läst rapporter som skrivits av andra pistolskyttar, eller kanske rentav av producenter av ammunition?

(Jag är väl medveten om att det finns andra former av bly som är värre, speciellt när det är organiskt bundet. Som det man hade i bensin förr. Men det har ju inte alls med saken att göra egentligen, det gör inte det metalliska blyet mindre farligt).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-21 11:11

Vad det gäller skytte så är det inte bara en direkt seger för miljöpartiet, att få bort ofarligt bly.

Det finns även en indirekt seger, då andelen jaktmotståndare och regelrätta vapenhatare är relativt stor i deras rekryteringsbas.

Och när man förbjuder det ända fungerande alternativet, för att ersätta det med alternativ som är mångfald dyrare, sämre ur alla funktionsaspekter, och dessutom sämre för miljön, då anser man att man gjort jägarna och skyttarna en otjänst. åsså jublar man över det.

Nu är det ju bra att totalförbudet mot bly i kulammunition upphävdes innan det införts.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2009-03-21 11:59

Svante skrev:Problemet uppstår väl, gissar jag, när marken rör på sig. Blyoxid är inte särskilt starkt så det skrapas av och rinner bort med vattnet. Så bildas ny blyoxid osv.

Det går säkert inte så fort, men det är ju inte bara de närmaste 100 åren som det ska vara säkert.

Sen undrar jag varför du skriver att du "som pistolskytt har tagit del av...". Betyder det att du har läst rapporter som skrivits av andra pistolskyttar, eller kanske rentav av producenter av ammunition?

(Jag är väl medveten om att det finns andra former av bly som är värre, speciellt när det är organiskt bundet. Som det man hade i bensin förr. Men det har ju inte alls med saken att göra egentligen, det gör inte det metalliska blyet mindre farligt).

Det finns en mängd olika rapporter varav vissa är framtagna av intressegrupper och andra av oberoende forskare, tom av de som ville ha ett förbud, som samtliga pekade på samma sak. Metalliskt bly i mark är inte farligt. Dock så stod ändå beslutet om förbud fast tills vi fick en ny regering, förmodligen för att man inte ville förlora ansikte oavsett vad forskningen sade.

Detta motsäger givetvis inte att bly är ett gift i andra former och sammanhang. Hur det är i elektronik beror väl på tillverkningsmetoder och vad som händer med det efter att elektroniken gjort sitt och ska återvinnas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-21 12:13

Xor skrev: Metalliskt bly i mark är inte farligt.

Jag kan sätta en krona på att ingen av rapporterna sa det. Inte om de är publicerade i vetenskapliga tidskrifter.

Det sa möjligen att de inte har hittat några farliga effekter av bly i mark. Det är inte samma sak. Som forskare begränsas man av många saker, tex möjligheten att undersöka miljökonsekvenserna som uppträder 100 år efter utsläppen.

Jag tror också, att om man extrapolerar lite och tittar på varphögar från gruvor som innehåller mycket bly så kan man se miljökonsekveserna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-21 12:42

Håller med, det är själva gruvbrytningen/anrikningen i sig, som ställer till miljöproblem.

Enorma mängder väsentligt farligare tungmetaller och kemikalier släpps dagligen ut i luften och vattendrag, runtom i världen.
Och vad alla hormonrester (östrogen-, progestronliknande) ställer till med, har vi sett prov på i USA, där djur av av hankön utvecklas till honor.

F*n va arg jag blir. Det ser ut som politikerna blundar och pekar på något som ska få våra blickar åt ett annat håll.
Väldigt enkelt att bara förbjuda bly, för att visa hur miljöduktiga de är. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2009-03-21 14:34

Svante skrev:
Xor skrev: Metalliskt bly i mark är inte farligt.

Jag kan sätta en krona på att ingen av rapporterna sa det. Inte om de är publicerade i vetenskapliga tidskrifter.

Det sa möjligen att de inte har hittat några farliga effekter av bly i mark. Det är inte samma sak. Som forskare begränsas man av många saker, tex möjligheten att undersöka miljökonsekvenserna som uppträder 100 år efter utsläppen.

Jag tror också, att om man extrapolerar lite och tittar på varphögar från gruvor som innehåller mycket bly så kan man se miljökonsekveserna.

Givetvis har du rätt i formuleringarna, det ovanstående var min tolkning av deras resultat.

Åtminstone en rapport som jag läste när det var aktuellt hade analyserat bly som legat i ca 350år utan att kunna påvisa någon miljöpåverkan eller förhöjda värden i närliggande jordmån.

Om man däremot har bly som ej längre är bundet i metallklumpar är det inte alls hälsosamt och ger inga bra konsekvenser alls.

Eftersom vi nu ändå nästan är off-topic så är inom skyttet ett mycket större miljöproblem tändhattarna. Dessa genererar tyvärr oftast blydimma/blydamm vid antändning och denna är ju inte alls speciellt bra.

Edit: Ibland är man lite trögtänkt. Ditt sista stycke hänvisar givetvis till brytningen av bly i gruvdrift. Där har jag ingen input alls är jag rädd, kan helt enkelt för lite om det för att komma med åsikter. Jag har dock fått för mig att all gruvdrift oavsett sökt mineral ger en rätt stor miljöpåverkan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-21 15:34

Hehe, faktiskt tänkte jag mig inte att brytningen är ett problem även för vapenbly, men förstås måste även det vägas in i livscykelanalysen.

Jag tänkte närmast att man skulle titta på hur mycket som läcker ut från gamla varphögar. Där finns det ju säkert bly i högre koncentration och då är det lättare att detektera det i kringliggande mark.

Att man har hittat 350 år gammalt opåverkat bly betyder inte att det blir så överallt. Kanske var det på ett ställe där inte marken rör sig så mycket och där det inte flyter nämnvärda mängder vatten? Hur påverkar markens kemiska sammansättning?

Man ska också ha klart för sig att om man hittar artiklarna tex via vapentidskrifter att det man kommer att hitta ett urval. Man kan göra snedvriden metaforskning genom att välja bland artiklar så att de skenbart visar det man vill. Jag menar kanske tio artiklar har hittat bly spritt i marken och tio andra inte har gjort det. Man kan då ge sig på att någon letar fram de artiklar där man inte har hittat nåt, och använder dem som argument för att det inte skulle vara farligt.

Jag ska väl tillägga att jag inte har hittat de andra tio artiklarna, så jag kanske borde knipa ihop egentligen. Jag bara ser en del potentiella fel i argumentationen.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2009-03-21 15:48

Svante skrev:Jag ska väl tillägga att jag inte har hittat de andra tio artiklarna, så jag kanske borde knipa ihop egentligen. Jag bara ser en del potentiella fel i argumentationen.

Det var det som var bekymret för alla inblandade.. Det fanns inga andra 10 artiklar. Inte ens miljödepartementets utredning som kom till efter mycket tjatande och skulle ge miljöpartiet rätt visade på något sådant.
Man fattade helt enkelt ett beslut baserat på tro istället för vetenskap (beslutet fattades långt innan undersökningarna blev gjorda).

Men men.. nu är detta inget bekymmer längre då beslutet är upprivet av andra som inte hade status att förlora i frågan.

Nu är kanske detta ett rätt långt stickspår till trådämnet, men det är ju inte första gången i faktiskt.se historia :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-21 19:45

Men skadan är ju redan skedd, då hela unionen beslutat om blyförbud för elektronikprodukter, sjukvård och millitär undantagna.

Som jägare och faktiskt fd. gruvarbetare i blygruva (Laisvall) så är jag tacksam att borgarna tog över, de behöver ju inte krypa för Miljöpartiets vansinnigheter.
Den som vet mest, tror minst.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-03-21 21:36

mig veterligen så har vi avskaffat det som var den största boven till bly i naturen ...
inblandningen nav tetrametylbly i soppan
att det gjordes från början i motorhistoriens gryning är fullkomligt oförsåeligt då det inte var nödvändigt...
men det är ett passerat kapitel och folk tror att metalliskt bly är lika farligt
men det tror inte jag
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-22 14:35

Martin skrev:Alla komponenter som är RoHs-klassade idag (dvs typ alla) ska ju gå att löda med vanligt blyat tenn och det gör de också fastän de inte är förtennade med bly innan.

Att det går att löda betyder ju inte att det blir bra lödningar av att blanda. Faktum är att det avråds å det strängaste med vissa kombinationer pga. olika stelningstemperaturer som kan ge kalllödningar och haverier på sikt.. minns ej om det är en eller båda kombinationerna som är illa.

Det går mao att blanda, inga större problem som jag har stött på. Däremot så är det ju problem med det blyfria tennet. Svårare att få till bra och hållbara lödningar.

Med ett bra SAC-tenn och rätt utrustning så är det inte mycket svårre att löda blyfritt och resultatet är bättre på många punkter än blyade lödningar av vad jag sett i rapporter. Dåliga lödningar blir det om man löder fel, vare sig det är blyat eller blyfritt tenn.

Dessutom finns det klara tecken på att det blyfria tennet i sig är hälsofarligare att löda med än det blyade.

Du tänker på att den högre temperaturen bildar mer utav farliga gaser utav flussmedlet? Det har jag också läst om men det är ju alltid en fråga om dosmängd och med rätt utrustning är det ju inget problem. Är man hemmapulare får man som vanligt vara försiktig och exponera sig så lite som möjligt vilket fall som helst.

Dock finns det ju som tur är dispanser fortfarande från blyfri elektronik tex i fordonselektronik där miljön och funktionssäkerheten är krävande.

Vad är det i funktionssäkerheten som du tänker på?

/Peter, leker lucifers adkvokat för dagen.. ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-22 14:41

Finns en anledning till att vissa applikationer har undantag från krav på blyfri lödning.

Mina egna konstruktioner kommer alltid att lödas med blyat tenn :)

Återgå till DIY-forum