Jag blev erbjuden att köpa ett par Luxor Orchestra

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Jag blev erbjuden att köpa ett par Luxor Orchestra

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-14 18:22

Jodå! Just för en stund sedan.
Jag har lagt ut en "köpes-annons" på Hifimagasinet, i vilken jag efterfrågar prylar från Luxor och Tandberg, bl a Luxor orchestra.
En man mailade och sade sig ha ett par Orchestra, som han egentligen inte tänkt sälja, men kunde tänka sig att göra det eftersom han ändå hade mycket hifi stående. Jag mailade tillbaka och frågade om priset. Fick ett snabbt svar: 4500 kr om jag kommer och hämtar dem!
Snacka om ockerpris! Oj, oj, oj... Vem är så desperat att han köper denna högtalare för den summan.
Jag svarade inte på det mailet.

Vart vill jag komma med detta? Jo, återigen ser vi att det bland oss vintagehifi-intresserade finns de som är ute för att sko sig på oss andra entusiaster. Det är sorgligt, tycker jag. Därför vill jag rikta en uppmaning till oss alla. Köp inte om priset känns högt, även om du väldigt gärna vill ha prylen. Det trissar bara upp priset på vintagehifi ännu mer.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-14 18:32

Samtidigt vill jag ha bra betalt när jag säljer något?

Hur skall jag då göra?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-03-14 18:51

Känner inte till orchesrra närmre, men 4500 låter mycket för en gammal högtalare med kanske dåliga element. Men priset är kanske förhandlingbart? Lägg ett bud tillbaka och se vad som händer. Kanske han släpper den annars får han väl behålla den. Såna är ju marknadens regler.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-14 19:10

Hur skall jag då göra?

Jo Fjonken, men då medverkar ju du också till att trissa upp prisnivån och du skor dig på dina vintagehifi-kompisar.
Jag har ju sett att du annonserar ut vintage hifi till salu. Skulle du verkligen sälja en apparat till någon av oss här på forumet till så högt pris som möjligt, eller till ett pris som många av oss här på forumet skulle anse vara för högt?

Lägg ett bud tillbaka och se vad som händer. Kanske han släpper den annars får han väl behålla den. Såna är ju marknadens regler.

Jo Subsand, det är så sant; sådana är marknadens regler. Men det är också marknadens regler att kunna välja att inte handla om priset är för högt. Att helt enkelt låta bli att förhandla om priset och istället vänta på ett bättre tillfälle.

Det jag tycker är bra med vintagehifi som hobby är att detta fritidsintresse inte gräver djupa gravar i familjeekonomin. För en liten summa pengar får du riktigt högklassigt välljud. Om vi vintagehifi-intressserade medverkar till att prisnivån höjs, blir hobby på sikt en lyxhobby för ett fåtal som har råd att betala hur mycket som helst för vad som helst. Vi värnas bäst vår hobby om vi hjälps åt att hålla prisnivån nere. "Bästa möjliga ljud för minsta möjliga kostnad" är mitt motto.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-14 19:20

Det finns ju ett inbyggt problem i detta med prissättning av vintage då tillgång och efterfrågan sällan är på samma nivå.

Mina grejor är ju inte heller till salu, men allting har ju sitt pris.....
Det är väl lite "gungor & karuseller"- ibland gör man fynd, ibland blir det kanske lite dyrt.

En Marantzreciever som kostade 6000:- -76, kan väl utan problem vara värd nästan lika mycket i dagens penningvärde om den är i topp skick, tycker jag

Svårt att hitta riktmärken faktiskt, de butiker som pysslar med vintageprylar brukar ju ligga rejält i överkant då (de flesta av dem) deklarerar moms -. så det blir väl oftast magkänslan & plånbok som får fälla avgörandet i mitt fall.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-03-14 19:28

Jag förstår inte problemet? Han vill sälja till ett pris som du inte godtar,
således ingen affär. Han får inte sälja, du får inte köpa. That's it...

Angående Fjonkens annonser så tycker jag INTE att han tar ut för mycket.
Det vet jag ju att du inte heller gör, Kjell... Jag använder lådorna med
SEAS-basar mest varje dag! :D

Kanske är det vanligt att man försöker ockra och "dra till" med ett riktigt
idiotpris för att se OM det går, jag skulle inte heller vilja köpa av en sån
typ. Men mest för att det visar på en del om hur människan/annonsören
fungerar (typ falskt och äckligt) än för att det krånglar och så vidare...

Mvh

Falkis

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-14 19:30

Kjell_Kranzberg skrev:
Hur skall jag då göra?

Jo Fjonken, men då medverkar ju du också till att trissa upp prisnivån och du skor dig på dina vintagehifi-kompisar.
Jag har ju sett att du annonserar ut vintage hifi till salu. Skulle du verkligen sälja en apparat till någon av oss här på forumet till så högt pris som möjligt, eller till ett pris som många av oss här på forumet skulle anse vara för högt?

Det var bara en öppen fråga. Jag ställer den till mig själv ibland.

Jag tycker inte att man skor sig på någon. Jag har inte tvingat någon att köpa något av mig. Priset är vad marknaden vill betala.

Huruvida jag trissar upp prisnivån eller inte, låter jag andra bedöma men jag tycker inte det själv. I så fall gör du det i lika stor utsträckning som jag Kjell.

Sedan blir jag lite konfunderad, om du sätter en köpesannons på hifimagasinet så har jag svårt att se kopplingen till faktiskt.se? Eller hur menar du att forumvänner har med något i resonemanget att göra?

Men nä, jag skulle inte sälja till så högt pris som möjligt till forumvänner, tror ingen skulle köpa heller. Och nä igen, jag skulle inte sälja till ett pris som många anser är för högt till forumvänner.

Det var mest det att jag tycker att många vill 1.köpa billigt 2. sälja dyrt. Klart, det är väl allas lilla företagsdröm.

Det är ju en paradox man får leva med. Tycker man det är bra grejor vi håller på med och vill ha bra betalt så innebär väl detta vi allt oftare måste betala högre pris när vi köper? Eller skall vi vara en få förunnad skara som skall både behålla kakan och äta upp den?

Jag tycker att jag allt oftare stöter på personer som nästintill vill att man skänker bort grejorna till dom. Prutar till 30% av utsatt pris med mera, eller begär klumppriser för att dom sedan skall sitta och svänga ut det på tradera. Är det ett klimat vi eftersträvar?

Problemet vi alltid lever med är ju vad saker och ting är värt vilket jag tidigare berört i en annan tråd under köpråd.

Om jag nu inte missminner mig helt så skrev du i din annons att du betalar bra för ett par Luxor Orchestra. I mina öron låter det som en person som faktiskt vill betala en rejäl summa. Så kanske den personen uppfattade din annons med?

Med vänliga hälsningar

Filip

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-03-14 20:06

Tror inte att du tjänar något på att inte förhandla Kjell. Har svårt att se att din bojkotts-taktik får avsedd effekt här.
Jag försökte själv bojkotta en videobutik pga en skuld när jag var ung. Jag var ju trogen kund och filmen var väl bara en halv dag sen. De klarade sig utan mig och jag fick cykla långt för att hyra.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-14 20:24

de butiker som pysslar med vintageprylar brukar ju ligga rejält i överkant

Absolut, Leffe. Att handla från ett sådant ställe betyder ju att just du godkänner en hög prisnivå och därmed bidrar till att trissa upp priserna generellt.

Kanske är det vanligt att man försöker ockra och "dra till" med ett riktigt
idiotpris för att se OM det går, jag skulle inte heller vilja köpa av en sån
typ. Men mest för att det visar på en del om hur människan/annonsören
fungerar (typ falskt och äckligt)

Angående Fjonkens annonser så tycker jag INTE att han tar ut för mycket.

Falkis! Vi är överens! Jag menar INTE att Filip är en krämare som vill sko sig på oss andra. Men det finns vintage-samlare som är sådana. Han som mailade mig är enligt min syn en sådan. Du tycker sådant beteende är falskt; jag håller med dig.

Några citat från Fjonken:

Men nä, jag skulle inte sälja till så högt pris som möjligt till forumvänner, tror ingen skulle köpa heller. Och nä igen, jag skulle inte sälja till ett pris som många anser är för högt till forumvänner.

Det är jag övertygad om att du INTE skulle göra heller.

Huruvida jag trissar upp prisnivån eller inte, låter jag andra bedöma men jag tycker inte det själv. I så fall gör du det i lika stor utsträckning som jag Kjell.

Det är inte min åsikt att du trissar upp priserna, inte alls; lika lite som jag gör det.

Sedan blir jag lite konfunderad, om du sätter en köpesannons på hifimagasinet så har jag svårt att se kopplingen till faktiskt.se? Eller hur menar du att forumvänner har med något i resonemanget att göra?

Mitt resonemang är generellt. Jag tog bara denna lilla händelse som hjälp, som konkretisering av ett som jag anser ganska stort problem: Det finns "gökungar" i de vintagehifi-intresserades skara. Personer som vill sko sig själva på vår enkla, billiga lilla hobby. Faller vi för frestelsen och köper av dessa, till höga priser, förstör vi vår egen hobby.

Om jag nu inte missminner mig helt så skrev du i din annons att du betalar bra för ett par Luxor Orchestra. I mina öron låter det som en person som faktiskt vill betala en rejäl summa. Så kanske den personen uppfattade din annons med?

Jag tvivlar på det. Här är hans mailsvar: (notera uttrycket "om det inte passar dig")
Högtalarna finns i Västervikstrakten och kostar dig 4500-. Måste ju dessutom hämtas här. Om det inte passar dig är det ju ingen större idé att gå vidare.

Filip! No hard feelings! Du är en toppenmedlem här på forumet. Jag tror inte ens i mina mörkaste mardrömmar att du är en typ som vill sko dig på oss andra.

M v h
:D

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-14 20:29

subsand skrev:Tror inte att du tjänar något på att inte förhandla Kjell.

Nej, jag låter bli att handla av personen i fråga. Hans sätt att uttrycka sig i sitt mailsvar (se ovan) tyder på att han inte är villig att pruta.

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-03-14 20:32

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2009-03-14 20:35

Haha,
så länge som det är vuxna människor som vet vad dom gör så får man väl begära vilket pris man vill. Det är som sagt helt valfritt att köpa eller inte köpa, men att inte svara på ett mail tycker jag inte hör till ett vettigt uppträdande oavsett vad man tycker om priset.

Kjell ser man väl ofta på Tradera vilket väl är att försöka få "så högt pris som möjligt" för grejorna så han sitter i samma båt och hjälper också till att trissa upp priserna.

Jag har gjort affärer med Fjonken och är mycket nöjd med priset likaväl som bemötandet och grejorna och struntar fullständigt i om någon tycker att jag betalade för mycket eller för litet så länge både säljare och köpare är nöjd.

Mina 2 cents 8)
/staffan

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-14 20:43

Jodå Roadrunner1 & StaffanW; jag är överens med er om ert resonemang om den fria marknaden och fri prissättning.

Vad jag vill komma åt är att det finns folk inom vår hobby som inte drar sig för att försöka utnyttja andra.
Sådana "gökungar" ska bojkottas!

Och inte trissar man upp några priser genom att sälja på Tradera. Där vill alla helst betala noll och intet.

:)

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-03-14 20:57

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-14 21:50

Kjell_Kranzberg skrev:Jag tvivlar på det. Här är hans mailsvar: (notera uttrycket "om det inte passar dig")
Högtalarna finns i Västervikstrakten och kostar dig 4500-. Måste ju dessutom hämtas här. Om det inte passar dig är det ju ingen större idé att gå vidare.

Filip! No hard feelings! Du är en toppenmedlem här på forumet. Jag tror inte ens i mina mörkaste mardrömmar att du är en typ som vill sko dig på oss andra.

M v h
:D

Absolut inga hard feelings Kjell, vi har nog samma åsikt om varandra! :-)

Jag hade nog svarat, men det hade nog bara blivit: Nej tack.

Jag håller med dig, 4500 kr är för mycket. Dessutom skulle jag inte vilja köpa någon med den attityden.

Jag har också varit med om detta fenomen tidigare, så till den grad att jag redan när jag läser annonser, svar eller hör deras resonemang per telefon att det inte är lönt. Någonstans så har man en tanke på att man sitter på guld och vill inte släppa det förutom någon övertygar dom med omåttligt mycket pengar.

Jag letar ju fortfarande efter ett HMA-8300 slutsteg och jag kommer ihåg en gång när en person hade ett till salu utan utsatt pris. Jag hörde av mig och svaret var att han ville ha 6000 kr. Var det då i MINT CONDITION? Nä, inte ens det. Det behövde fix med lampor, var lite smutsigt osv. Jag avböjde vänligt och sade att jag inte var intresserad. Som svar fick jag att jag kunde ju lägga ett rimligt bud. Då skrev jag att det inte var lönt att lägga ett rimligt bud för att det var så långt från vad han begärde att jag var övertygad om att vi inte skulle komma överens samt att situationen skulle bara bli pinsam. Så jag avbjöde igen.

Jag antar att han hittade sidan www.audioscope.net där dom tar 699 Euro för ett. Men då skall vi tillägga att dom tar även 2700 Euro för vissa rullbandspelare! Dessutom så är allt där MINT och med garantier.

Håller med RR1 att det är väldigt ofint att skönmåla objekt. Dessutom så tycker jag att det är väldigt många som döljer att skriva om objektets skick.

Men det är faktiskt ett intressant ämne, för ibland kan man också känna motsatsen, att folk vill inte betala något alls. Så känns det speciellt när man renoverar och lägger ned tid på att laga saker. Vad är timpenningen för det? Verkar som många köpare tror att man bara lagar för att det är så förbajat kul. Visst, det är ju inte tråkigt, men välgörenhet har jag inte tid/råd med.

På tal om affärer, idag kom det förbi en herre och plockade upp två billiga saker som jag hade till salu. Han köpte två tandberg-apparater av mig. Han satte den ena genast på tradera och sålde den för samma pengar som jag sålde båda till honom. Helt ok enligt mig, jag kunde inte sälja dom på tradera eftersom det var receivers med skivspelare i, kan ni tänka er att packa en sån grej? Och mkt riktigt, han hade sålt den, men den stod kvar hemma hos honom för han hade ordnat så det fick "skjuts" upp till sthlm, han kunde inte heller packa den. Nåväl, han köpte grejorna och fick två OA galler samt 8 st SEAS diskanter som suttit i ett par OA kopior gratis på köpet.

@Staffanw: Kul att du är nöjd, det gör mig glad!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-14 21:55

Utvecklingen är trist. Jag tänker att om någon köper allt de hittar på loppis och säljer för det tiodubbla - bara för att tjäna pengar - helt utan intresse för hifi så känns det lite surt för oss som är entusiaster som därigenom missar fynd. Ungefär som om någon som inte gillar svamp har rensat mina svampställen bara för att sälja på torget. Denna trend har spridit sig p.g.a alla antikprogram och Vintagehifi-sidor Plötsligt ser "antikhandlare" att det finns pengar i dessa prylar med. Denna utveckling drabbades fotografica för länge sedan. En obrukbar Kodak lådkamera kan ju kosta 400.- på en antikaffär. Nu är det hifi-prylars tur. :cry: LOppisar och dödsbon kommer att rensas av uppköpare. Den myglarbranchen kommer att se till att priserna regleras uppåt.

//Krister

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-14 22:01

Renobo skrev:Utvecklingen är trist. Jag tänker att om någon köper allt de hittar på loppis och säljer för det tiodubbla - bara för att tjäna pengar - helt utan intresse för hifi så känns det lite surt för oss som är entusiaster som därigenom missar fynd. Ungefär som om någon som inte gillar svamp har rensat mina svampställen bara för att sälja på torget. Denna trend har spridit sig p.g.a alla antikprogram och Vintagehifi-sidor Plötsligt ser "antikhandlare" att det finns pengar i dessa prylar med. Denna utveckling drabbades fotografica för länge sedan. En obrukbar Kodak lådkamera kan ju kosta 400.- på en antikaffär. Nu är det hifi-prylars tur. :cry: LOppisar och dödsbon kommer att rensas av uppköpare. Den myglarbranchen kommer att se till att priserna regleras uppåt.

//Krister

Hmm, här känner man sig lite skyldig. För visst köper/säljer jag. Men jag gör ju det inte enbart för att tjäna pengar. Jag gör ju det för jag tycker det är kul och för att det är lärorikt samt att det ger mig en väldigt vettig bas att testa massa saker som jag aldrig hört förut. Men det ursäktar ju inte så mkt.

Samtidigt så är det så att om jag har något som inte fungerar tillfredställande och jag inte orkar meka med det så säljer jag det gärna vidare till nästa entusiast för en billig peng så att grejorna kommer till användning.

Jag vet inte hur många sådana lådkameror jag har sett, säkert hundratals, kunde säkert köpt dom för småpengar. Men jag lägger alltid tillbaka sånt, vad skall jag med det till?

Dock är ju antik/möbelbranschen redan där. Efter att ha blivit någorlunda "färdig" med min lgh lade jag av ganska omgående. Det var för många som slogs om grejorna, ofta antikhandlare och dom är några "hånga" (skånskt uttryck som betyder att man är hagalen, som också är ett skånskt uttryck tror jag) jävlar.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-14 22:15

Många kloka ord här, både från RR1, Filip och Krister.
Dock hävdar jag fortfarande, med en druckens envishet, att vi till del har oss själva att skylla. Köp dyrt och du får göra det även i fortsättningen. Om den som överprissätter sin vara inte får den såld, måste han ju sänka priset.
Om det nu blir/är så att samma utveckling med uppköpare, som svansar runt i antikvärlden, även stryker omkring och dammsuger marknaden inom vintage hifi, då är det riktigt illa. Än så länge tror jag inte vi är där, intresset för äldre hifi är fortfarande ganska smalt, åtminstone i Sverige, men det verkar öka. Jag tycker mig se att priserna på vintagehifiprylar på loppisar har gått upp lite på senare år. Fler intresserade köpare höjer naturligtvis priserna. Det är inget annat än grundläggande marknadsekonomi.
Går vi utomlands verkar vår lilla hobby intressera ganska många människor. Ta t ex en titt på vintageavdelningen på danska www.hifi4all.dk eller norska www.hifisentralen.no
Behöver jag säga vad moderatorn på Hifisentralens vintageavdelning heter :wink: :roll:

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-03-14 23:02

Följer denna debatt med intresse.

Det jag har svårt att förstå är bilden som verkar finnas att vintage-HiFi bör sitta i någon slags särställning jämfört med t.ex. möbler. Det pratas dessutom bara märken och modeller när det snackas graden av hutlöshet i prissättning, aldrig skick och i vilken utsträckning grejorna är iordningsgjorda, servade...

Har faktiskt skitsvårt att fatta hur det kan vara hutlöst att begära ett pris som är 10-15 gånger högre för en grej som någon en gång hittade på en loppis för 100 spänn om den är i bra skick och servad.

Argumentet att det "förstör hobbyn" är kass tycker jag. Skall jag springa på loppisar, släpa hem en pärla (dvs en grej som är bra och desutom funkar) från kanske var femte loppis, fixa (byta lampor, tvätta rent, provköra, annonsera med allt vad det innebär osv) och sen få skit för att jag vill ha betalt för mödan. J
ag försörjer mig inte på detta pyssel, däremot så "finansierar det mitt eget (HiFi-)missbruk". Samtidigt har jag fräckheten att anse att jag gör lite av en välgärning om jag sätter igång ett par gamla skraltiga OA12:or och gör iordning dem så de funkar i tjugo år framåt och accepteras av den mesta kritiska hustru i vardagsrummet.

Stöter faktiskt på en och annan som inte ens äger en lödkolv eller har lusten att lära sig kanta om men vill ha fräscha vintageprylar ändå. Ser också hellre att grejorna jag har fixat iordning hamnar ensamma i ett vardagsrum och används än i en stapel hos någon "som har alla Marantzer i 22-serien".

Hela denna debatt började med någon som kanske är ett pucko eller kanske är någon som lagt ner en himla massa tid och möda på ett par Luxorlådor. Helt säkert kommer inte denne att få 4500 för lådorna oavsett hur mycket jobb det är nedlagt i dem. Han kanske har satsat på fel grej bara?
Det som stör mig är att det bara direkt förutsätts att han är en lurendrejare.

Jag brukar ta 2900 för ett par OA12 i fullständigt renoverat (orginal-)skick (och jag sätter tänderna i precis vilket skick som helst). Är jag också en lurendrejare som förstör hobbyn?

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-14 23:21

Hej Henriksch!
Intressanta tankar. Jag håller med dig i en del av dina uppfattningar.
Har man lagt ner en massa tid och pengar ska man naturligtvis ha igen det.
Nu tror jag att han som ville sälja mig sina Orchestra inte gjort det.
Här är mer ur de mail jag fick:
Har ett par sådana, som jag inte hade tänkt mig att sälja. Men eftersom här finns onödigt många par av bra kvalitet, så skulle de här kunna få ge sig ut på en resa. Basarna är utbytta av förre ägaren. (Originalelement) De är i mycket fint skick exteriört också, förutom en fläck på ena fronttyget. Svarta.
Inte ett ord om att ägaren själv gjort något som föranleder ett högt pris p g a hård arbetsinsats och dyra materialinköp.

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-03-14 23:27

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 11:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-15 01:28

Roadrunner1 skrev:Däremot så känns det som att bevarat en del av den underbara
Hi-Fi historiken. De som jag sålt till har i varje fall alltid varit positivt
överraskade vilket glädjer mig. Glädjen har inte bestått i att jag fått
någon krona mer än jag gav utan att objektet forstätter att vårdas
ömt och kanske väcker ett nyvunnet intresse hos någon

:) :) :)
Kan det sägas bättre? Är det inte hit vi alla strävar. Målet för vår lilla hobby.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-15 01:40

Jag ser väl ingen skillnad på att betala för bra grejer vare sig det är gitarrer, samlarbilar, antikviteter eller andra "hard to find items".

När det gäller bra vintageprylar så är ju tillgången tämligen begränsad. betydligt mer begränsad än antalet presumtiva köpare - så att tro att några enstaka "bojkottare" gör nån skillnad, är nog att göra det enkelt för sig.

Om jag vill ha ett objekt som jag letar efter så får jag ju snällt betala begärt pris, eller välja bort objektet.
Jag har lite svårt att se varför vintage-hifi skulle vara mer fredat från folk som dammsuger loppis och blocket annonser än beg.bilar eller andra åtråvärda varor.

Oavsett om du köper nytt eller beggat så är det ju någon som tjänar pengar på det.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-03-15 08:59

Kjell_Kranzberg skrev:Nu tror jag att han som ville sälja mig sina Orchestra inte gjort det.
Här är mer ur de mail jag fick:
Har ett par sådana, som jag inte hade tänkt mig att sälja. Men eftersom här finns onödigt många par av bra kvalitet, så skulle de här kunna få ge sig ut på en resa. Basarna är utbytta av förre ägaren. (Originalelement) De är i mycket fint skick exteriört också, förutom en fläck på ena fronttyget. Svarta.
Inte ett ord om att ägaren själv gjort något som föranleder ett högt pris p g a hård arbetsinsats och dyra materialinköp.

Hej Kjell
Kan i viss mån förstå att du retar dig på svaret du fick, det lite "skitnödigt tuffa" "Om det inte passar dig är det ju ingen större idé att gå vidare." , jag får snarare lite bilden av töntig bizznizz-man.
Men då är det ju det som egentligen är problemet, inte ett medvetet förstörande av hobbyn.

Det står två par OA5 mkII på en loppis här i trakten, en permanent idrottsföreningsloppis. Mannen som är föreståndare, en typisk svensk eldsjäl ville länge ha 1400 paret för dem i orenoverat skick, med en död 9710:a och lackerade.
Han hade sett mina renoverade OD11/OA12/OA14 på en mässa. Försökte försiktigt förklara skillnaden mellan 60- och 70-talsserien och renoverat vs. orenoverat men han trodde såklart bara jag var ute efter att pruta (jag köper ytterst sällan 4-or och 5-or, möjligen V1:or om jag hittar dem och bara om det skulle dyka upp något i speciellt utförande/fanér, så jag var alltså inte ens sugen på att köpa dem)

Alltså är det jag som är skyldig till att hans bild av lådorna som står där är värda mycket mer än någon är beredd att betala. Konsekvensen är ju att de står kvar, precis som Luxorlådorna kommer att göra hemma hos "din brevkompis", tuffingen.

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-15 09:52

henriksch skrev:[
Men då är det ju det som egentligen är problemet, inte ett medvetet förstörande av hobbyn.
Henrik

Nej, självklart tror jag inte att folk medvetet vill förstöra vår lilla anspråkslösa hobby. Jag tror mig veta att ägaren till dessa Orchestra-högtalare är en intresserad samlare av vintage hifi (jag har sett att han ibland annonserar ut äldre hifi), precis som du också är samlare och (i alla fall tidigare) jag.
Det jag finner smaklöst är att det finns folk "i våra egna led" som inte drar sig för att försöka "utnyttja" andra entusiaster för egen penningvinning.
Nu är denne person inte den ende. På Tradera och Blocket finns de "i parti och minut". De där som svulstigt skriver om den och den förstärkarens förträfflighet och refererar till sig själva som vintageentusiaster av första rang.
Usch!
Jag skulle aldrig lura upp någon vintage-hifi-intresserad. Precis som du skriver ovan: En stor glädje för mig ligger i att köparen är nöjd och förhoppningsvis blivit ännu mer intresserad av hobbyn.
Falkis har ju vid flera tillfällen här på forumet berättat hur nöjd han är med de två SEAS-basar jag sålde till honom. Sådant värmer. Det värmer mycket mer än vad de extra kronor jag skulle fått för basarna om jag sålt dem via Tradera eller Blocket gör.
Ingen av de som köpt prylar av mig har efter köpet klagat eller tyckt sig lurade. Tvärtom har jag vid flera tillfällen efter affärer fått höra att köparen varit mycket nöjd med både skick på apparaten och priset.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-15 10:26

Här kommer ytterligare en fundering.

Om vi tar ett steg tillbaka och försöker se saker och ting objektivt. De köpare som köper av de "svulstiga" försäljarna, huruvida vet vi om dom är nöjda eller inte? Det kanske är så att dom också är alldeles ypperligt nöjda dom med? Och känner sig inte ett dugg lurade?

Vidare kan vi också fundera om dessa säljare kanske tycker att de grejor de säljer faktiskt är värda de pengar de säljer det för? Alla är vi ju olika och hur man än vänder och vrider på det så kan det ju finnas personer som ser saker och ting ur ett annat perspektiv än vi. För det är ju faktiskt så att även om vissa saker är dyra för att vara så gamla så är dom ändå billiga i förhållande till nyare hifi. Dessutom så var dom ju exklusiva på sin tid och var man med när sakerna såldes då så kanske man själv har en bild av hur "bra" eller "fina" grejorna är vilket gör att man vill att ha så mkt som möjligt för dom?

Det jag försöker säga är att vi kan ju egentligen inte utgå från att dom luras, någon som luras är ju dom som är helt och hållet medvetna om att dom säljer en vara för ett högre pris än vad det är värt?

Återigen så kommer vi till frågan, vad är det värt?

Precis som du säger Kjell så är det ju vi som handlar med hifi som bestämmer vad det skall kosta. Du vill att vi skall hålla priserna nere för hobbyns skull vilket jag tycker är beundransvärt. Men samtidigt så kan det ju vara svårt när man skall sälja något och repsonsen är låg. Ibland får jag uppfattningen av att de som säljer för högre pris kanske får bättre respons, varför vet jag inte? Kanske för att potentiella köpare tror att det per automatik är bättre grejor eftersom priset är högre?

Själv känner jag att den enda utvägen blir snart Tradera med reservationspris, det jag helst inte vill göra.

@Henriksch: Det är inte ditt fel att idrottsföreningen har sunt förnuft. Men jag kan se problematiken att försöka som säljare av likadana prylar förklara för dom att det inte är samma grejor. Tufft läge, men det är ju idrottsföreningen som är förloraren i detta sammanhanget.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-03-15 10:55

Finns en risk med att vintage blir för billigt också, att prylarna hamnar på soptippen istället.. Om det inte lönar sig att vårda, reparera eller sälja grejorna.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-15 10:59

Fjonkalicious skrev:Här kommer ytterligare en fundering.

Om vi tar ett steg tillbaka och försöker se saker och ting objektivt. De köpare som köper av de "svulstiga" försäljarna, huruvida vet vi om dom är nöjda eller inte? Det kanske är så att dom också är alldeles ypperligt nöjda dom med? Och känner sig inte ett dugg lurade?

Vidare kan vi också fundera om dessa säljare kanske tycker att de grejor de säljer faktiskt är värda de pengar de säljer det för?

Det jag försöker säga är att vi kan ju egentligen inte utgå från att dom luras, någon som luras är ju dom som är helt och hållet medvetna om att dom säljer en vara för ett högre pris än vad det är värt?

Ditt första stycke:
Jo visst, det är säkerligen så. Man kan säkert bli helnöjd om man köpt en sak man längtat efter länge, även om man fått "betala skjortan" för den. Men min poäng ligger inte där.

Ditt andra stycke: Jo då, det stämmer säkerligen det också, i de allra flesta fall. Men min poäng ligger inte där heller.

Ditt tredje stycke:
Jag skulle inte vilja använda ordet "luras". Eftersom det inte finns någon allmän och officiell prislista för äldre hifi, kan man inte säga att en säljare lurar köparen om köparen får betala ett högt pris.
Det jag vänder mig mot är att det finns de inom vår intressesfär som utnyttjar hobbyn för att berika sig själva. De är "gökungar", parasiter, krämare ; ja kalla dem vad du vill. De är säkert seriöst intresserade av vintage hifi, men de har dessutom upptäckt att det går att tjäna pengar på andra vintagehifi-entusiaster. Och det gör de. De drar ut varenda krona de kan få ur det de säljer. Och vi som köper av dem, dessa snyltare, oavsett om de är privatpersoner på Blocket eller Tradera, eller är ett företag som Rehifi, vi som köper av dem bidrar indirekt till att prisnivån höjs rent generellt och därmed förstör vi på sikt förutsättningarna för oss själv inom denna än så länge billiga och trevlig hobby.
På sikt är risken att vintage hifi går samma väg som hifi i stort; d v s blir ett enda stort geschäft, där det mesta är svindyrt, där det ständigt dyker upp en massa tvivleaktiga "tweakingprodukter" och där det är hög prestige att ha dyrast, ovanligast ch störst anläggning.

Låt inte vår lilla hobby hamna i marknadskrafternas gap. Låt den förbli en enkel och billig hobby!
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2009-03-15 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-15 11:00

Men det blir märkligt när några (arbetslösa med mycket tid) dammsuger loppisar på allt av värde. Särskillt sådana som ger sitt överskott till behövande. Typ röda korset. Sedan lägger man ut det till försäljning på tradera eller blocket. Det är dessa som trissar upp priserna. Inte de medvetna hifi-entusiasterna, för de är så få.

Dessvärre är det ju så att många av oss plockar med en billig pryl som vi inte behöver bara för att vi vet att det går att sälja den dyrt/är värd pengar. Varför då inte upplysa loppisen om att saken är för lågt prissatt. Om man nu ändå inte vill ha den. Den som verkligen vill ha den kan ju lätt tänkas betala 300.- istället för 100.- Pengarna går ju till de som behöver mat mer än vi behöver fler hifi-prylar. Jag skäms när jag köper för billigt.

När det gäller kommunens återvinning har jag inga spärrar. '

//Krister

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-03-15 11:07

Fjonkalicious skrev:
Själv känner jag att den enda utvägen blir snart Tradera med reservationspris, det jag helst inte vill göra.

@Henriksch: Det är inte ditt fel att idrottsföreningen har sunt förnuft. Men jag kan se problematiken att försöka som säljare av likadana prylar förklara för dom att det inte är samma grejor. Tufft läge, men det är ju idrottsföreningen som är förloraren i detta sammanhanget.

Hejsan
Kanske uttryckte mig oklart.
Inser att IF:s bild av mig stör min argumentation kring priset på ett par skavda vita OA5-or (som jag alltså inte är ute efter att köpa) snarare tipsa honom om ett pris som är vettigare. Ett pris som gör att IF får in lite stålar istället för att de står där och samlar damm.

Det jag menade är att:
En konskvens av det resonemang som ibland förs kring priser är att allt som säljs till annat än ordinare loppispris är till skada för hobbyn. Detta är jag inte överens om, det finns andra faktorer att väga in.

OBS, OBS, OBS
Jag drar resonemanget ordentligt långt här. Menar inte att det är något Kjell K står för, fattar vad du är ute efter, om du behöver en knapp jag har på ett lik i garderoben, en diskant som du saknar så är det inte pengar som gäller, det är tjänster och gentjänster och bara kul om en grej blir komplett och fungerande.
Dock kan det ha en hel del relevans som eftertanke innan man kastar ur sig ett foruminlägg, instämmer i en kör innan man vet vad det handlar om.
Återigen så gäller inte detta Kjells förstainlägg, du var irriterad på ett töntigt svar och ett löjligt försök till överpris och kräkte ur dig lite vilket är helt begripligt. Det behövdes dock lite förtydliganden innan jag fattade läget.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi