Moderator: Redaktörer
Samtidigt vill jag ha bra betalt när jag säljer något?
Hur skall jag då göra?
Lägg ett bud tillbaka och se vad som händer. Kanske han släpper den annars får han väl behålla den. Såna är ju marknadens regler.
Kjell_Kranzberg skrev:Samtidigt vill jag ha bra betalt när jag säljer något?
Hur skall jag då göra?
Jo Fjonken, men då medverkar ju du också till att trissa upp prisnivån och du skor dig på dina vintagehifi-kompisar.
Jag har ju sett att du annonserar ut vintage hifi till salu. Skulle du verkligen sälja en apparat till någon av oss här på forumet till så högt pris som möjligt, eller till ett pris som många av oss här på forumet skulle anse vara för högt?
de butiker som pysslar med vintageprylar brukar ju ligga rejält i överkant
Kanske är det vanligt att man försöker ockra och "dra till" med ett riktigt
idiotpris för att se OM det går, jag skulle inte heller vilja köpa av en sån
typ. Men mest för att det visar på en del om hur människan/annonsören
fungerar (typ falskt och äckligt)
Angående Fjonkens annonser så tycker jag INTE att han tar ut för mycket.
Men nä, jag skulle inte sälja till så högt pris som möjligt till forumvänner, tror ingen skulle köpa heller. Och nä igen, jag skulle inte sälja till ett pris som många anser är för högt till forumvänner.
Huruvida jag trissar upp prisnivån eller inte, låter jag andra bedöma men jag tycker inte det själv. I så fall gör du det i lika stor utsträckning som jag Kjell.
Sedan blir jag lite konfunderad, om du sätter en köpesannons på hifimagasinet så har jag svårt att se kopplingen till faktiskt.se? Eller hur menar du att forumvänner har med något i resonemanget att göra?
Om jag nu inte missminner mig helt så skrev du i din annons att du betalar bra för ett par Luxor Orchestra. I mina öron låter det som en person som faktiskt vill betala en rejäl summa. Så kanske den personen uppfattade din annons med?
subsand skrev:Tror inte att du tjänar något på att inte förhandla Kjell.
Kjell_Kranzberg skrev:Jag tvivlar på det. Här är hans mailsvar: (notera uttrycket "om det inte passar dig")
Högtalarna finns i Västervikstrakten och kostar dig 4500-. Måste ju dessutom hämtas här. Om det inte passar dig är det ju ingen större idé att gå vidare.
Filip! No hard feelings! Du är en toppenmedlem här på forumet. Jag tror inte ens i mina mörkaste mardrömmar att du är en typ som vill sko dig på oss andra.
M v h
Renobo skrev:Utvecklingen är trist. Jag tänker att om någon köper allt de hittar på loppis och säljer för det tiodubbla - bara för att tjäna pengar - helt utan intresse för hifi så känns det lite surt för oss som är entusiaster som därigenom missar fynd. Ungefär som om någon som inte gillar svamp har rensat mina svampställen bara för att sälja på torget. Denna trend har spridit sig p.g.a alla antikprogram och Vintagehifi-sidor Plötsligt ser "antikhandlare" att det finns pengar i dessa prylar med. Denna utveckling drabbades fotografica för länge sedan. En obrukbar Kodak lådkamera kan ju kosta 400.- på en antikaffär. Nu är det hifi-prylars tur.LOppisar och dödsbon kommer att rensas av uppköpare. Den myglarbranchen kommer att se till att priserna regleras uppåt.
//Krister
Roadrunner1 skrev:Däremot så känns det som att bevarat en del av den underbara
Hi-Fi historiken. De som jag sålt till har i varje fall alltid varit positivt
överraskade vilket glädjer mig. Glädjen har inte bestått i att jag fått
någon krona mer än jag gav utan att objektet forstätter att vårdas
ömt och kanske väcker ett nyvunnet intresse hos någon
Kjell_Kranzberg skrev:Nu tror jag att han som ville sälja mig sina Orchestra inte gjort det.
Här är mer ur de mail jag fick:
Har ett par sådana, som jag inte hade tänkt mig att sälja. Men eftersom här finns onödigt många par av bra kvalitet, så skulle de här kunna få ge sig ut på en resa. Basarna är utbytta av förre ägaren. (Originalelement) De är i mycket fint skick exteriört också, förutom en fläck på ena fronttyget. Svarta.
Inte ett ord om att ägaren själv gjort något som föranleder ett högt pris p g a hård arbetsinsats och dyra materialinköp.
henriksch skrev:[
Men då är det ju det som egentligen är problemet, inte ett medvetet förstörande av hobbyn.
Henrik
Fjonkalicious skrev:Här kommer ytterligare en fundering.
Om vi tar ett steg tillbaka och försöker se saker och ting objektivt. De köpare som köper av de "svulstiga" försäljarna, huruvida vet vi om dom är nöjda eller inte? Det kanske är så att dom också är alldeles ypperligt nöjda dom med? Och känner sig inte ett dugg lurade?
Vidare kan vi också fundera om dessa säljare kanske tycker att de grejor de säljer faktiskt är värda de pengar de säljer det för?
Det jag försöker säga är att vi kan ju egentligen inte utgå från att dom luras, någon som luras är ju dom som är helt och hållet medvetna om att dom säljer en vara för ett högre pris än vad det är värt?
Fjonkalicious skrev:
Själv känner jag att den enda utvägen blir snart Tradera med reservationspris, det jag helst inte vill göra.
@Henriksch: Det är inte ditt fel att idrottsföreningen har sunt förnuft. Men jag kan se problematiken att försöka som säljare av likadana prylar förklara för dom att det inte är samma grejor. Tufft läge, men det är ju idrottsföreningen som är förloraren i detta sammanhanget.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster