För högt ljud på TV

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

För högt ljud på TV

Inläggav Nagrania » 2004-11-11 23:39

Jag läser i dagens nummer av Stockholm City:
Man undrar ju om alla ljudtkniker är stendöva, för "musiken " som man lägger in är dubbelt så stark som tal och alla andra ljud i programmen.

Jag har också många gånger undrat över detta. Unga ljudtekniker har svårt att förstå att musiken inte ska vara så stark att lyssnaren då sänker nivån med det resultatet att när det talade inslaget kommer, då hör man inte vad som sägs. Det finns idag en växande skara människor, unga och gamla som lider av mer eller mindre hörselnedsättningar eller tinnitus. Med anledningen av debatten som tidigare var på detta forum om "Varför spelas det så förb.... högt på krogen". Mitt förslag är att man sänker ljudnivån och monterar vibrationsgivare för basen under golvet. 8)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-11 23:58

ännu mer irriterande är det att volymen går upp 10 dB när reklamen kommer

Läste nånstans att rekordet var 20 dB skillnad.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-11 23:58

Detta är ett av de absolut vanligaste klagomålen man får på radion (och SVT också, antar jag). Det beror på att den upplevda balansen mellan tal och musik är nivåberoende. Om man lyssnar starkt, tycker man att talet är oproportionerligt starkt, lyssnar man svagt är det tvärt om. Ett olösligt problem mao, i varje fall med dagens system.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-12 00:00

Svante skrev:Detta är ett av de absolut vanligaste klagomålen man får på radion (och SVT också, antar jag). Det beror på att den upplevda balansen mellan tal och musik är nivåberoende. Om man lyssnar starkt, tycker man att talet är oproportionerligt starkt, lyssnar man svagt är det tvärt om. Ett olösligt problem mao, i varje fall med dagens system.

jag ser alltid på film med mycket hög volym numera när jag kan. Då blir det rätt bra. På mer normal volym är textningen livlinan.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-12 00:05

Det är väl inte konstigt att musik är högre än tal, eller? Jag har aldrig upplevt det som ett problem, undrar vilka program som avses.

Det som Style nämner däremot tycker jag är ett stort "problem".

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-12 01:12

Det vanligaste är när man tittar på kommersiell tv och plötsligt så kommer reklamen dundrande. SVT har tyvärr följt med i det här och då handlar det om deras progam puffar. Jag har pratat med SVT om det här som då påstår (antagligen med rätta)att man har väldigt många praktikanter som gått någon typ av mediautbildning. Det är alltså dom som gör programpuffarna själva. Idag så råder det en uppfattning bland ekonomi-nissarna att det har blivit så enkelt att göra tv och radio, så faktiskt vem som helst kan göra det. Det har också blivit så att man skurit ned tiden för postproduktion i både radio och tv och det måste gå ut över kvaliteten på jobbets slutresultat. 8O :?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-12 14:25

Tänk på att alternativet är att köra med dynamikprocessing. Det vet vi ju alla vad det kan leda till (Privata lokalradion). Så det kan konstigt nog vara bättre att inte klaga...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-12 20:07

Nja egentligen så tycker jag inte att det skulle behöva vara något problem om den som utför jobbet förstår att ta hänsyn till skillnaden mellan tal och musik. Man måste även som ung höra att det är en jäkla skillnad mellan dom två ljudupplevelserna. Man måste också ta hänsyn till det som ligger före och det som kommer efter.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-12 20:23

När det gäller ljudnivå i reklam kan man i alla fall inte skylla på unga ljudtekniker. Marknadskrafterna vill ha det så.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-12 20:27

Alltså, jag tror inte ni förstår. 8) Man vet hur starkt en röst ska låta för att låta naturlig. Det krävs ganska lite nivåskillnad för att en röst ska låta onaturligt stark eller svag. Däremot kan musik spelas väldigt olika starkt och ändå låta bra. Den som spelar musiken starkt kommer med all rätt att tycka att pratet i pausen låter för starkt, medans den som spelar musiken svagt att tycka att pratet låter för svagt.

Det går inte att göra en balans som passar alla lägen på volymkontrollen i folks radioapparater. Det som skulle behövas är separata volymkontroller för tal och musik, och då måste programmaterialet "märkas" så att förstärkaren vet vilken volymkontroll den skulle använda när.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-12 20:33

det borde man ju kunna använda flerkanalsteknik för
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-12 20:34

Style skrev:det borde man ju kunna använda flerkanalsteknik för

Hur då? Menar du en talkanal och en musikkanal som går till varsin volymkontroll? En framtida bestseller? :lol:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-12 21:22

För att det här ska fungera måste man komma fram till en normal lyssningsnivå, man kan alltså inte ta hänsyn till dom människor som vill ha pyslyssning. I filmmixarbranschen har man bestämt sig för en normal lyssningsnivå som ligger någonstans mellan 70 och 80dB spl. Man skulle alltså kunna fastställa en normal nivå för tvapparater, men tyvärr kompliceras det hela när man upptäcker att olika tvapparater kan låta väldigt olika. Precis på samma vis som små högtalare tycks komprimera ljud lite olika mycket. I film-mixarbranschen har man börjat med att införa en typ av loudnessmätning som bl.a. DK-Audio har utvecklat. Det går ungefär ut på att man kollar dynamiken under en viss tidsrymd. När det gäller skillnaden mellan prat och musik i radio och tv så tycker jag inte att det borde vara något större problem....man måste se till vad det är för typ av radio kanal. Är det en musikkanal så bör ju pratet vara 3-6dB svagare än musikens toppnivå och är det en pratkanal (pratprogram) så bör musikens toppar ligga under toppnivån för prat. Det där kan man klara med lite feeling och fingertoppskänsla. Tyvärr så är det sant att annonsörerna vill att deras budskap ska dundra ut i etern med högsta kompression och nivå.....just därför tittar/lyssnar jag aldrig på några kommersiella tv och radiokanaler.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: För högt ljud på TV

Inläggav dawen » 2004-11-14 12:46

Nagrania skrev:Unga ljudtekniker har svårt att förstå att musiken inte ska vara så stark att lyssnaren då sänker nivån med det resultatet att när det talade inslaget kommer, då hör man inte vad som sägs. Det finns idag en växande skara människor, unga och gamla som lider av mer eller mindre hörselnedsättningar eller tinnitus. Med anledningen av debatten som tidigare var på detta forum om "Varför spelas det så förb.... högt på krogen". Mitt förslag är att man sänker ljudnivån och monterar vibrationsgivare för basen under golvet. 8)

Är det inte så i verkstads- och industrisammanhang att ljudnivån har sjunkit betydligt på senare år och att hörselskyddsanvändning blivit mycket vanligare?

Jag tror inte att hela sanningen är att vi lyssnar på stark musik nu, jag tror snarare att tinnitus är ett problem som funnits ett bra tag men den breda skaran har inte vetat att det var tinnitus de hade.

För övrigt tror jag inte att unga ljudtekniker har problem med förståelsen, skillnaden är nog att det är väldigt många som egentligen inte är riktiga ljudtekniker. Jag menar, jag är inte fotbollsspelare för att jag rullar boll några gånger varje sommar.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-14 13:08

dawen skrev:Jag tror inte att hela sanningen är att vi lyssnar på stark musik nu, jag tror snarare att tinnitus är ett problem som funnits ett bra tag men den breda skaran har inte vetat att det var tinnitus de hade.

Max tror: Att tinnitus och hörselproblem är vanligare bland unga numera beror sannolikt på att dom flesta av dom gått på dagis. Ljudnivån i skolan är ofta även den mycket hög.

Den ljudnivå man kan ha inomhus på dagis (eller skolmatsalar) skulle inte accepteras inom industrin. En maskin som förde sån jävla liv skulle man tvingas bygga in i ett eget lite hus i verksadslokalen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-14 13:22

Max_Headroom skrev:Max tror: Att tinnitus och hörselproblem är vanligare bland unga numera beror sannolikt på att dom flesta av dom gått på dagis. Ljudnivån i skolan är ofta även den mycket hög.

OT: Jag har varit med i ett forskningsprojekt nyligen där vi gick ut på olika dagis och mätte ljudnivån intill förskollärarnas öron. Nivån var inte över gällande bullernorm för industribuller, däremot finns det en annan norm som jag inte minns namnet på, som gäller buller i verksamhet där man ska kunna prata med varandra. Den överskreds med hästlängder, om det inte hade stått i normen att "ljud från den egna verksamheten undantaget". Enligt normen är det alltså OK att ungarna skriker så att man inte kan prata, men det är inte OK att fläktarna låter så att man inte kan prata.

Fö tror jag att man faktiskt fått ner nivåerna på dagis de senaste tio åren.

Så summa sumarum: Man får typiskt inte tinnitus av dagis, men däremot får man röstproblem.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-14 13:38

Svante: Men, är det så att tinnitus, den nya folksjukdomen, är någonting relativt nytt, åtminstone i utbredning, eller? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-14 14:36

dawen skrev:Svante: Men, är det så att tinnitus, den nya folksjukdomen, är någonting relativt nytt, åtminstone i utbredning, eller? :)

Jag vet faktiskt inte. Starka ljudkällor som man blir utsatt för dagligen har väl funnits sedan industrialismen och därmed säkerligen tinnitus, men jag tror att det är en annan typ av ljud som ger hörselskador idag. Det finns förstås folk som struntar i hörselskydd på jobbet idag också, och arbetsgivare som inte bryr sig, men jag tror att krogmiljö och rockkonserter är stora bovar idag, åtminstone om man väger in hur många som drabbas. Nåt sjukt är det när man behöver skydda sig med hörselproppar när man går för att höra musik.

Fast det är bara vad jag tror, det har jag inte forskat på.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-14 14:42

Jag tror att krogmiljö är betydligt större bov än rockkonserter faktiskt, för vem går egentligen på rockkonsert en gång i veckan? Och visst tar väl oftast ett krogbesök längre tid än en rockkonsert? Dessutom vet ju folk då de går på rockkonsert att ljudet kan vara väldigt starkt, så de tar med sig proppar. Det är sällan man ser proppar på krogen, tycker jag.

Det faktum att krogar ofta har undermåliga musikanläggningar är nog en annan bov i sammanhanget. Det viktiga på krogen är ju inte musikåtergivning direkt, men det är av stor vikt på en rockkonsert.

Jag spelar aldrig mer än 105dB(A), what so ever. Jag vet bra många krogar som flera gånger i veckan spelar det, och stundtals högre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-14 14:48

dawen skrev:Jag tror att krogmiljö är betydligt större bov än rockkonserter

Det är nog sant. En sak till är väl att den som spelar ofta har hörselproppar, och hur lätt är det då att höra om det distar? Det borde vara förbjudet för discjockeys att ha hörselproppar. Missförstå mig rätt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-14 14:53

Det tycker inte jag att det borde vara. För att kunna mixa musiken på rätt sätt så måste ju dj:n höra vad han vill höra i sina lurar, och inte det som han spelar på dansgolvet. Ett par hyfsat raktdämpande proppar sänker nivån på allt, och han kan vrida upp lurarna några dB till.

Oftast så är det faktiskt så att värdelösa dj:s spelar jättehögt även om de inte har proppar.

Ljudtekniker som har öronproppar å andra sidan, de gör fel, såvida det inte rör sig om t.ex. systemtekniker, mikmän och liknande.

Men lika självklart som att inte konstnärer har solglasögon när de målar så har du rätt, fast med lite undantag, tycker jag :)

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-14 14:58

OT: Jag har fått tinnitus av en whiplash-skada och problemen blir värre vid stress. Behöver alltså inte alltid ha med ljudmiljön att göra.

Som tur är störs jag inte av det vid musiklyssning och jag har fortfarande bra hörsel. Kanske t.o.m. är positivt med inbyggt ditherbrus? :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-14 15:01

Mina tinnitusproblem blir också värre vid stress, fast framför allt då jag är trött. Alkoholintag gör det också mycket värre.

Apropå ämnet som den här tråden ursprungligen handlade om (:oops:) så tittar jag nästan ingenting alls på tv, och när jag väl gör det så störs jag inte av några ojämnheter i ljudnivå alls.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-14 15:12

roger skrev:OT: Jag har fått tinnitus av en whiplash-skada och problemen blir värre vid stress. Behöver alltså inte alltid ha med ljudmiljön att göra.

Nej, jag har en arbetskamrat som fick tinnitus av att hoppa fallskärm.

Fasiken vad svårt det var att komma on-topic. :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-14 15:18

dawen skrev:Det tycker inte jag att det borde vara. För att kunna mixa musiken på rätt sätt så måste ju dj:n höra vad han vill höra i sina lurar, och inte det som han spelar på dansgolvet. Ett par hyfsat raktdämpande proppar sänker nivån på allt, och han kan vrida upp lurarna några dB till.

Jo, jag förstår att proppar är det enda sättet att skydda öronen på dj:n om man inte vill sänka nivån till publiken. Det var ungerfär därför jag inte tyckte att de skulle få ha proppar.

Alternativet vore att sänka nivån till publiken så mycket att det inte blir skadligt för dj:n att lyssna i sina lurar och att göra det x kvällar i veckan. Jag tycker det verkar bättre.

Man behöver körkort till bil, för om man inte har lärt sig hur man handskas med en bil så kan man skada folk. Är det inte dags att införa körkort till PA-anläggningar?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-14 15:59

Svante skrev:Jo, jag förstår att proppar är det enda sättet att skydda öronen på dj:n om man inte vill sänka nivån till publiken. Det var ungerfär därför jag inte tyckte att de skulle få ha proppar.

Men, dj:n vill ju ha högre nivå i lurarna på det han ska spela härnäst, ska han vara tvungen att lyssna högre än publiken då? Han som spelar där fyra kvällar i veckan sex timmar åt gången kommer ju då få avsevärda problem att arbeta som dj, eftersom han kommer slita väldigt mycket på sin hörsel. För, blir det för lågt så kommer minsann krogägaren och säger "Ingen dricker öl, högre!" och om inte dj:n höjer så får någon annan spela istället för honom.

På en festivalscen är det ingen som säger åt dig att höja, men om du som tekniker spelar för starkt så finns det en systemtekniker där som slår personen på fingrarna, och på de nivåer där band åker egna tekniker så är väldigt få rötägg och väldigt många väldigt trevliga (och kompetenta).

Svante skrev:Alternativet vore att sänka nivån till publiken så mycket att det inte blir skadligt för dj:n att lyssna i sina lurar och att göra det x kvällar i veckan. Jag tycker det verkar bättre.

Jag med. Jag tycker att det är konstigt att det inte finns fler ställen som spelar lågmäld musik och serverar relativt billig öl.

Svante skrev:Man behöver körkort till bil, för om man inte har lärt sig hur man handskas med en bil så kan man skada folk. Är det inte dags att införa körkort till PA-anläggningar?

Det är väl det som är problemet med sånt här: alla kan kalla sig ljudtekniker. Det spelar ingen roll om du har 160pinnar högskola bakom dig eller om du egentligen bara är chaffis till bandet och den vanliga killen har supit så att han inte kan stå - så fort du är bakom mixerbordet så kan du kalla dig ljudtekniker.

Allting beror på kontakter i den här världen, och det är väldigt svårt att som ung (och duktig!) ljudtekniker ta sig in i branschen. Därför blir kompetensen tyvärr alltför ofta lidande! Man ska inte behöva ha hörselskydd på sig på en konsert, svårare än så är det inte.

Något jag tycker är trist är när man på konserter där ljudnivån är helt acceptabel ser personer som har hörselproppar.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-15 01:06

Jag störs själv väldigt mycket av att reklamjinglarna är alldeles för hårt komprimerade och därmed får högre nivå än progammen i övrigt. SVT och TV 4 är dom enda bolagen som håller sig till standardnivåer... alltså i vanliga program. Det kan möjligen bero på att det ofta är fd. STV tekniker som jobbar på TV 4. Men när det kommer reklam eller program trallor då jäklar. 8O 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-15 10:12

Nagrania skrev:just därför tittar/lyssnar jag aldrig på några kommersiella tv och radiokanaler.

Nagrania skrev:SVT och TV 4 är dom enda bolagen som håller sig till standardnivåer

Är inte TV 4 en kommersiell kanal?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-15 13:29

Jo du Dawén visst är det så men för att jag ska kunna uttala mig så måste jag ju ibland även kolla "lite" på andra kanaler. Vad jag menar är att jag aldrig tittar på ett helt program på dom kommersiella kanalerna. Du förstår jag gillar public service och jag skulle kunna tro att även du kommer att gilla public service i sinnom tid. :D

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-11-16 00:52

Jo, men den sänder under vissa förutsättningar som staten har bestämt. Tidigare betraktades väl TV4 som en public service kanal med kommersiella inslag?
Numera är det snarare en "kommersiell kvalitetskanal" om man ska uttrycka sig snällt :) .

Vill man läsa mer om kommersiell tv och public service tv, skillnaderna emellan och dagens utveckling rekommenderar jag boken "Television in Europe" av Wieten, Murdock & Dahlgren (2000).

För övrigt har väl både tv3 och kanal5 sänkt volymen på sina reklamavbrott numera?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi