Svante skrev:Jo, jag förstår att proppar är det enda sättet att skydda öronen på dj:n om man inte vill sänka nivån till publiken. Det var ungerfär därför jag inte tyckte att de skulle få ha proppar.
Men, dj:n vill ju ha högre nivå i lurarna på det han ska spela härnäst, ska han vara tvungen att lyssna högre än publiken då? Han som spelar där fyra kvällar i veckan sex timmar åt gången kommer ju då få avsevärda problem att arbeta som dj, eftersom han kommer slita väldigt mycket på sin hörsel. För, blir det för lågt så kommer minsann krogägaren och säger "Ingen dricker öl, högre!" och om inte dj:n höjer så får någon annan spela istället för honom.
På en festivalscen är det ingen som säger åt dig att höja, men om du som tekniker spelar för starkt så finns det en systemtekniker där som slår personen på fingrarna, och på de nivåer där band åker egna tekniker så är väldigt få rötägg och väldigt många väldigt trevliga (och kompetenta).
Svante skrev:Alternativet vore att sänka nivån till publiken så mycket att det inte blir skadligt för dj:n att lyssna i sina lurar och att göra det x kvällar i veckan. Jag tycker det verkar bättre.
Jag med. Jag tycker att det är konstigt att det inte finns fler ställen som spelar lågmäld musik och serverar relativt billig öl.
Svante skrev:Man behöver körkort till bil, för om man inte har lärt sig hur man handskas med en bil så kan man skada folk. Är det inte dags att införa körkort till PA-anläggningar?
Det är väl det som är problemet med sånt här: alla kan kalla sig ljudtekniker. Det spelar ingen roll om du har 160pinnar högskola bakom dig eller om du egentligen bara är chaffis till bandet och den vanliga killen har supit så att han inte kan stå - så fort du är bakom mixerbordet så kan du kalla dig ljudtekniker.
Allting beror på kontakter i den här världen, och det är väldigt svårt att som ung (och duktig!) ljudtekniker ta sig in i branschen. Därför blir kompetensen tyvärr alltför ofta lidande! Man ska inte behöva ha hörselskydd på sig på en konsert, svårare än så är det inte.
Något jag tycker är trist är när man på konserter där ljudnivån är helt acceptabel ser personer som har hörselproppar.
Common sense is not that common.