mike34 skrev:Söker efter nån krets som kan generera en sinus på 1 Khz eller liknande och har konstant utsignalnivå. Gärna kunna driva en mycket liten högtalare på 8-100 ohm eller så. Ska användas för nivåkalibrering av mic/mjukvara.
Är det nån som har nått förslag på en lösning ?
De stora pojkarna har speciella kalibratorer som gör just det där. De tutar in i en liten kavitet som man stoppar in mikrofonen i med tät förslutning. De har dessutom tricks för sig så att det inte blir så känsligt om kavitetens volym varierar, tex pga att adaptern som mikrofonen passar i tar upp lite olika volym.
Om det är för hobbybruk så rekommenderar jag att du gör något liknande, men ser till att kaviteten alltid får samma volym.
Sinusen kan du generera med en fyrkantvåg vars amplitud du stabiliserar genom att ge kretsen en stabil matningsspånning. Filtrera sedan bort övertonerna med ett brant filter. Eller så köper du en sån där sinusgeneratorkrets.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.