Referens signal

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Referens signal

Inläggav mike34 » 2009-03-16 18:25

Söker efter nån krets som kan generera en sinus på 1 Khz eller liknande och har konstant utsignalnivå. Gärna kunna driva en mycket liten högtalare på 8-100 ohm eller så. Ska användas för nivåkalibrering av mic/mjukvara.

Är det nån som har nått förslag på en lösning ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-16 18:32

Inte enklare att generera signalen i en dator och ta ut signalen från ljudkortet?

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-03-16 19:08

Skall du ha den som nivåreferens så behöver du kanske inte ha en ren sinus. Du kan t.ex. ta nån fyrkantsvåg och sen har du grundtonen som referens, kanske lättare att hitta kretsar då..?..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Referens signal

Inläggav Svante » 2009-03-16 20:59

mike34 skrev:Söker efter nån krets som kan generera en sinus på 1 Khz eller liknande och har konstant utsignalnivå. Gärna kunna driva en mycket liten högtalare på 8-100 ohm eller så. Ska användas för nivåkalibrering av mic/mjukvara.

Är det nån som har nått förslag på en lösning ?

De stora pojkarna har speciella kalibratorer som gör just det där. De tutar in i en liten kavitet som man stoppar in mikrofonen i med tät förslutning. De har dessutom tricks för sig så att det inte blir så känsligt om kavitetens volym varierar, tex pga att adaptern som mikrofonen passar i tar upp lite olika volym.

Om det är för hobbybruk så rekommenderar jag att du gör något liknande, men ser till att kaviteten alltid får samma volym.

Sinusen kan du generera med en fyrkantvåg vars amplitud du stabiliserar genom att ge kretsen en stabil matningsspånning. Filtrera sedan bort övertonerna med ett brant filter. Eller så köper du en sån där sinusgeneratorkrets.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-16 21:00

Bill50x skrev:Inte enklare att generera signalen i en dator och ta ut signalen från ljudkortet?

/ B

Inte om man ska ha en känd amplitud... Det är nog det som är hela problemet i ljudkortsträsket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-16 21:11

Svante skrev:
Bill50x skrev:Inte enklare att generera signalen i en dator och ta ut signalen från ljudkortet?

/ B

Inte om man ska ha en känd amplitud... Det är nog det som är hela problemet i ljudkortsträsket.

Ah... men kan man inte mäta amplituden (nivån?) så man vet var man ligger?

/ B

mike34

Inläggav mike34 » 2009-03-16 21:12

Att det skulle va så petigt med kaviteten visste jag inte.
Hade planerat att ha en kort distans mellan mic och högtalare via ett rör där man stoppar in micen, men det ska finnas ett stopp där som gör avståndet mellan mic och högtalare lika mellan kalibreringar. Blir precisionen på det sättet dålig så kanske man inte ska sätta så stora krav på själva referensen heller. Att göra det hela tätt hade jag inte tänkt då just probelemet med småkaviteter och våglängder börjar verka med.

Det jag vill kunna göra är att kalibrera in, säg 75db eller nått sånt.
Hobby ja.

Kanske är ok med en vanlig signalgeneratorkrets då. Men jag va osäker på om amplitud och kanske rent av frekvens glider iväg på en sådan över både tid och temperatur.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-03-16 21:15

En sån här då? Och så kanske en liten förstärkarkrets?

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,250500000

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-03-16 21:16

Jag tror inte att du behöver vara orolig för temperaturvarierande frekvens/amplitud.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-03-16 21:30

Ja jag vet inte om det kan va ett problem med drift. Jag ville helst ha nått enkelt som går att lita på efter många år.
Som bonus hade jag tänkt att kanske även frekvensen skulle va relativt säker att lita på, och kanske tom distorsionen.
Allt behöver inte va superfint, men lika varje gång. Eller tillräckligt lika.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-17 00:23

mike34 skrev:Att det skulle va så petigt med kaviteten visste jag inte.
Hade planerat att ha en kort distans mellan mic och högtalare via ett rör där man stoppar in micen, men det ska finnas ett stopp där som gör avståndet mellan mic och högtalare lika mellan kalibreringar. Blir precisionen på det sättet dålig så kanske man inte ska sätta så stora krav på själva referensen heller. Att göra det hela tätt hade jag inte tänkt då just probelemet med småkaviteter och våglängder börjar verka med.

Det jag vill kunna göra är att kalibrera in, säg 75db eller nått sånt.
Hobby ja.

Kanske är ok med en vanlig signalgeneratorkrets då. Men jag va osäker på om amplitud och kanske rent av frekvens glider iväg på en sådan över både tid och temperatur.

Antingen mäter du i frifält med allt vad buller innebär, eller så gör du en tät kavitet som är betydligt mindre än våglängden och har en konstant volym och miken inuti.

Eftersom proffsen gör på det sista sättet så är det förmodligen det bästa. Det enda knepiga är tätningen runt miken. Och den är viktig.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-03-17 12:05

Ja när du säger det så blir det ju en kavitet hur jag än vrider och vänder på det hela. Hade tänkt ha ett rör in i en större låda innehållande lite nadra elektroniska ting. Men ett stopp i änden av röret sätter distansen till en pytteliten högtalare på insidan den lådan.
Men detta skulle bara va en liten del av den lådans alla funktioner och kommer skydda lite mot bakgrundsljud, men frifält eller kavitet < våglängd är svårt satt kalla det.
Mik kaviteten får bli en extern enhet helt enkelt.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-07-12 16:15

skulle man med en sån kavitet kunna få ut en absolutsiffra i känslighet när man bygger burkar? är det här nåt som går att få bra smidigt? skulle micken sen kunna användas som db-mätare?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-12 16:29

housemicke skrev:skulle man med en sån kavitet kunna få ut en absolutsiffra i känslighet när man bygger burkar? är det här nåt som går att få bra smidigt? skulle micken sen kunna användas som db-mätare?

Jepp.

Återgå till DIY-forum