Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-03-17 15:19

För att hylla Subjektivisten.

Bild
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-17 16:09

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 00:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-17 17:34

johanrohm skrev:
Supernollan skrev:Bonden har tagit bort länken till denna tråden från sin hemsida nu :roll:

men han är också entreprenör.

Aj. Inte det fina ordet i samband med Entreq's bluffsortiment. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-17 18:15

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 00:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-17 19:41

Har beställt en stycken Entreqs USB-kabel, den lär väl komma vilken dag som helst. Jag lovar att rapportera lyssningsintryck. Ska väl tala om att jag anser mig höra skillnad på de 2 enklare USB kablar jag redan har vid hand :roll:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-03-17 20:14

Objektivisten skrev:Har beställt en stycken Entreqs USB-kabel, den lär väl komma vilken dag som helst. Jag lovar att rapportera lyssningsintryck. Ska väl tala om att jag anser mig höra skillnad på de 2 enklare USB kablar jag redan har vid hand :roll:

är du Subjektivstens Mr Hyde eller är det tvärtom :lol: . Har inte sett dig här innan, så välkommen till forumet säger jag :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-17 20:18

johanrohm skrev:
m_persson79 skrev:
johanrohm skrev:
Supernollan skrev:Bonden har tagit bort länken till denna tråden från sin hemsida nu :roll:

men han är också entreprenör.

Aj. Inte det fina ordet i samband med Entreq's bluffsortiment. :)

För mig, och de allra flesta, är bluff benämning på något som inte fungerar. Nog leder kablarna musiksignal precis som vilka lakritssnören som helst.

På vilket vis menar du att det är ett ”bluffsortiment”?

(Förövrigt så citerar du mig inte rätt!)

Ang. citat: För att jag också tycker bonden låter nedvärderande på fel sätt. Bönder är oftast trevliga. :)

Ang. bluff: För att ex USB-kabeln är 100% bluff. Som Supernollan beskriver. Om du missat:
USB däremot, skickar inte data på detta sättet. Mottagaren efterfrågar ett paket. Sändaren svarar
med att skicka paketet, och när ett nytt paket behövs så gör mottagaren en ny förfrågan.
Överföringen har ingen bestämd hastighet, dvs den är inte synkron, och därför kan inte jitter
påverka resultatet alls. USB har dessutom felkorrigering med checksummor, som garanterar
att den överförda signalen är identisk med ursprunget. Utan denna teknik så hade USB-standarden
varit helt värdelös till det den används mest - externa hårddiskar och USB-minnen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-17 20:30

Noterade förövrigt att debatten här på forumet verkar ha sänkt kvalitéen på USB-kabelns förbättringar, i marknadsförningen, från astronomisk till enkom stor...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-17 21:24

Objektivisten skrev:Noterade förövrigt att debatten här på forumet verkar ha sänkt kvalitéen på USB-kabelns förbättringar, i marknadsförningen, från astronomisk till enkom stor...

Förstår inte riktigt. Vad menar du med det?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-17 22:09

m_persson79 skrev:
Objektivisten skrev:Noterade förövrigt att debatten här på forumet verkar ha sänkt kvalitéen på USB-kabelns förbättringar, i marknadsförningen, från astronomisk till enkom stor...

Uttryckte mig lite slarvigt (likaså stavade slarvigt), vad jag ville ha sagt var att på Entreqs websida tycks det ha gjorts vissa korrigeringar avseende formuleringarna under produktbeskrivning "Crossword USB-kabel".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-17 22:11

Objektivisten skrev:
m_persson79 skrev:

Uttryckte mig lite slarvigt (likaså stavade slarvigt), vad jag ville ha sagt var att på Entreqs websida tycks det ha gjorts vissa korrigeringar avseende formuleringarna under produktbeskrivning "Crossword USB-kabel".

Hej Objektivisten

Nu förstår jag vad du menar :)

Förresten, välkommen till Faktiskt.se :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-17 22:16

Det är stor skillnad i ljudkvallité mot en konventionell USB. Detta under förutsättning givetvis att ditt övriga system är av hög kvalite´
Nu tar hårddisklagrad musik och Klass D ett stort kliv in i Audiofilernas finrum.

Även efter textjusteringen torde detta aldrig kunna passera marknadsdomstolen...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-17 22:25

Räknar med att få kabeln levererad under morgondagen, antar att den bör spelas/brännas in x antal timmar innan seriös lyssningsbedömning kan ta vid :?:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-17 22:30

I ugn, 700 grader, 15 timmar

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-17 22:33

Kaffekoppen skrev:I ugn, 700 grader, 15 timmar

Tar det inte eld i träklossen då?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-03-17 22:37

15 grader i 700 timmar kanske är bättre. Typ 10,5 kWPa eller nåt va?
Senast redigerad av Pinnick 2009-03-17 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-17 22:38

Det är en feature

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-17 22:44

Objektivisten skrev:Räknar med att få kabeln levererad under morgondagen, antar att den bör spelas/brännas in x antal timmar innan seriös lyssningsbedömning kan ta vid :?:

Tänk på att du får ett varmare ljud vid inbränningen.

På tal om värme och inbränning, borde inte Entreq sälja Firewire-kablar med? Träklossen kan man
sätta fyr på om man vill ha lite mer värme i ljud och bild. Nackdelen är att det blir en engångskabel.
Det gäller också att ha en brandsläckare till hands. Ett alternativ är att koppla en slang till elementen
i huset, t ex det element där man kopplar in den icke-anslutna jorden.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-18 00:10

johanrohm skrev:För mig, och de allra flesta, är bluff benämning på något som inte fungerar. Nog leder kablarna musiksignal precis som vilka lakritssnören som helst.

Men det är inte var kabeln påstås göra. Din bil fungerar också lika bra med magiska bränsletillsatser i tanken, men det betyder inte att bränsletillsatsen i fråga inte är en bluffprodukt. Funktionen/egenskapen som varan påstås ha finns helt enkelt inte.
Hm, shaktistenar hade nog varit ett bättre exempel än bränsletillsatserna... de påstås ju också förbättra bränsleekonomin och motoreffekten... :roll:

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-18 00:47

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 00:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-18 01:19

johanrohm skrev:Då får man se på deras marknadsföring och vad man där påstår att kablarna gör (bättre).

Vad lovar man för något i sin marknadsföring?

"Det är stor skillnad i ljudkvallité mot en konventionell USB"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-18 02:08

Britt-Gunnar skrev:
johanrohm skrev:Då får man se på deras marknadsföring och vad man där påstår att kablarna gör (bättre).

Visserliggen skillnad mot tidigare skrivning astronomisk, och nu med tillägget att resterande anläggning måste förmå att ta tillvara på förbättringen, men fortfarande en skrivning som definitivt utlovar något som inte kan införlivas.

Denon hade en liknande marknadsföring för en simpel RJ45 kabel som de kallade "Denon Link" till en kostnad av 5000 kronor som även den påstods leverera verkligt mervärde i form av prestanda. Lika ruttet. Finns tråd om den med.

Helt klart är att detta företaget är ett aber för branchen och bryr sig mycket lite om oss konsumenter, saknar gediget intresse för återgivning och har bara höga marginaler och vinster i fokus.

Till den milda grad att de gärna brer på i marknadsföringen med ord som låter säljande, utan hänsyn till varken god marknadsföringssed eller tänkta kunder.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-18 02:08

Frågar du på skoj eller? :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-18 09:52

Kaffekoppen skrev:Denon hade en liknande marknadsföring för en simpel RJ45 kabel som de kallade "Denon Link" till en kostnad av 5000 kronor som även den påstods leverera verkligt mervärde i form av prestanda. Lika ruttet. Finns tråd om den med.

Helt klart är att detta företaget är ett aber för branchen och bryr sig mycket lite om oss konsumenter, saknar gediget intresse för återgivning och har bara höga marginaler och vinster i fokus.

Till den milda grad att de gärna brer på i marknadsföringen med ord som låter säljande, utan hänsyn till varken god marknadsföringssed eller tänkta kunder.

Och ändå rekommenderas Denons produkter ganska ofta här på Faktiskt....

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-03-18 11:07

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Denon hade en liknande marknadsföring för en simpel RJ45 kabel som de kallade "Denon Link" till en kostnad av 5000 kronor som även den påstods leverera verkligt mervärde i form av prestanda. Lika ruttet. Finns tråd om den med.

Och ändå rekommenderas Denons produkter ganska ofta här på Faktiskt....

/ B

Ja precis. Men snubbarna förlåter DEnon mer eftersom det är en av deras favomärke :)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-03-18 11:17

Denon har tappat mycket anseende på grund av kabeln och pga prishöjningarna i och med 09-serien.

Man ska ändå försöka bedöma var produkt på sina egna meriter, men för mig fick mitt förtroende för Denon sig ändå en törn i och med kabeln.

Edit: och jag har Denon reciever själv.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-03-18 11:21

Samma här. Plus att de tog bort pre-out för alla kanaler i 1909. ;) De får skylla sig själv att man började snegla på Onkyo.

edit: 1909 hade varit en utmärkt avkodare av de flesta ljudformat samt bra försteg och slutsteg för surround. :( Med 4 hdmi eller nåt dessutom, till relativt lågt pris. Bah :(
Senast redigerad av Pinnick 2009-03-18 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-18 12:51

Denon tappade absolut anseende - mycket - och det med rätta - i och med den kabeln.

Den togs ganska snabbt bort från svenska marknaden iom uppmärksamheten, vilket iof renderar lite credd - men den såldes vidare på andra marknader :?

Bra av den svenska generalagenten - men fortfarande crapp av tillverkaren.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-18 13:03

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 00:39, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-18 14:29

johanrohm:

Jag ser inte att du efterlyser en saklig debatt, när du (som det verkar) inte har läst, eller informerat dig själv om deras produktbeskrivning formulerar dig som om du ifrågasätter de som reagerat på den.

Att lova att kabeln presterar som de påstår, och att de dessutom på det sättet framför att konkurrerande kablar inte förmår leverera adekvata data, bryter mot god marknadsföringssed. Iallafall om man läst marknadsföringslagen och är insatt i dess intentioner.

Jag ser det som ett osakligt inlägg från dig.

Återupprepning:
Kaffekoppen skrev:
Britt-Gunnar skrev:

Visserliggen skillnad mot tidigare skrivning astronomisk, och nu med tillägget att resterande anläggning måste förmå att ta tillvara på förbättringen, men fortfarande en skrivning som definitivt utlovar något som inte kan införlivas.

Denon hade en liknande marknadsföring för en simpel RJ45 kabel som de kallade "Denon Link" till en kostnad av 5000 kronor som även den påstods leverera verkligt mervärde i form av prestanda. Lika ruttet. Finns tråd om den med.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi