Lyssnar man på Linkwitz så verkar han kommit fram till att det finns en gräns som är tillräckligt bra. Hans Pluto tex menar han (förutom basförmågan) låter lika bra som hans Orion. Dvs att den levererar typ 90% av den upplevda ljudkvalitén i en liten 5-6tums bas tillsammans med en 2tums bredbandare.
Jag har tex funderingar på baslådor. Som vanligt jobbar ju overkillnerven för fullt i en. Ska man ha en åtta i varje låda eller två? Eller kanske en tia eller varför inte en tolva? Och minst tre lådor eller kanske fyra?
Jag har tex funderat på två sls-åttor i en låda monterade på varsin sida rygg mot rygg för att bli kvitt lådrörelser och monterade så den ena slår andra vägen för att få lite lägre dist (hjälper väl bara andraton). Och då har jag en låda som pumpar lite lite mer luft än en sls tia i samma lådvolym. Men två talspolar att ta upp effekt, mer motorstyrka per konvikt och mindre lådvibrationer. Men samtidigt en mer komplicerad låda och dyrare elementkostnad.
Vad är egentligen tillräckligt bra? Förmodligen räcker det ju med tre åttor i tre slutna lådor... eller?