Flint skrev:Flint skrev:Dahlqvist
Har jag fattat dig rätt att du tycker att skivindustrin enbart konspirerar och förstör för oss stackars musikkonsumenter. Tar bra inspelat ljud och förstör det medvetet för att jävlas.
Gäller det även aparattillverkarna? Att de bygger dynga för att jävlas?
Finns det något inom ljud och musikindustrin som du accepterar?
Jag noterar att du inte har svarat. Det kan ju också uppfattas som ett svar. Eller så har du inte haft tid. Det var ju fredag i går. Kanske var du ute på någon skum klubb och blindtestade någon ny färgnyans från Belt på naglarna.
Eftersom jag bara har uppkoppling på jobbet så blir det bara postningar när jag är på jobbet. Eftersom jag just nu jobbar vardagar 8-16 och 20-24 (utom fredag, då det normalt bara blir 8-17 samt bara halva söndagen tycker jag det är lämpligt att ta ledigt fredag kväll och lördag för familjen. Om du ursäktar alltså.
Dina frågor tycks dock inte ha något med mitt ursprungliga inlägg att göra som handlade om att återgivningbegreppet är tillämpligt även på inspelningar. Jag redovisade i samband med detta några möjliga förfaranden som kan påverka återgivningens kvalitet och att dessa är relevanta även för studioinspelad musik där det inte finns någon definitiv akustisk händelse att återge. Varför en del skivor förstörs i mastringsledet och andra inte vet jag inte, bara
att det händer. Vad gäller apparatillverkare ser jag att dina tidigare inlägg att du tillskriver LTS åsikten att de apparater som inte passerat en f/e-test är "dynga". I MoLTs tester förekommer inte denna typ av omdömen, iallafall inte vad jag har sett (har bara läst sedan -90). Istället handlar det om att en apparat som inte passerar ett f/e-test sägs helt enkelt inte ha passerat ett f/e-test. Något annat värdeomdöme kan man ju inte göra. Produkterna finns ju för att tillfredställa marknadens behov. Om det finns ett behov är ju produkten värd att tillverka. Man bestämmer ju själv vad man vill ha hemma. För en förening som bl.a. har som mål för sin testverksamhet att hitta produkter som ger en ofärgad återgivning måste dock vara tillåtet att yttra sig i positiva ordlag om de apparater som trots allt klara exvis en f/e-test. Ingen tid läggs ju ned på att skriva ned saker som uppfattas som "dåliga": endast goda återgivare recenceras ju i separattest och någon "svart lista" existerar ju inte.
Vad gäller att "acceptera ljud" så handlar det väl ändå inte ens musikintresse om detta? Ljudkvaliteten får man acceptera om man vill höra musiken. Men när ljudet ibland tillförs hörbara mängder klippningsdistortion så blir man ju lite ledsen. Lyssnar ju nu mycket på samlingsskivan Bronze med The Beautiful South. Ljudet har hörbar klippningsdist och ljudet spricker tydligt. När det händer med en ensam kvinnoröst är det störande och tråkigt att detta har en vid "ommastringen". Men jag lyssnar oförtrutet på med repeat intryckt: musiken är ju bra.
/Dahlqvist