LTS - marknadsföringskampanj

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 18:56

Nattlorden skrev:Intresset bland vanligt folk faller ifrån ytterst fort när prislappen tar sig över 2995:- Det är min uppfattning från alla "normala" vänner jag har. Att få upp dem från 2995:- för hela anläggningen till 2995:- per komponent är ett paradigmskifte. 10000:- kräver hifitokar. Annars är det bara designfreaks eller de som vill köpa sig status som köper typ B&O som lägger så mycket pengar. Och de bryr sig knappt ens om att den kan spela bara den ser bra ut i vardagsrummet.

OK. Sätt den i 300 000:- då så får den ju även trovärdighet. Netto till butik 10 000:-. Krämarna jublar. Ryggdunkarna mullrar som 33:dje ordningens subbor.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-11-13 19:11

Varför så fixerad vid LTS? Du har väldigt många synpunkter, de ska testa skivor m a p ljudkvalitet, testa utrustning regelbundet, publicera listor, med mera. Och dessutom konstruera högkvalitetshifiutrustning till låga priser.* Allt detta för en liten ideell förening där du inte ens är medlem. Låter som väl höga krav tycker jag. Jag är inte medlem i LTS, men tycker att de gör en hel del bra även om jag inte håller med om allt. Orkar bara inte lägga ner så mycket energi på saken.

* Med reservation för att jag kanske blandar ihop dig med någon annan på vissa punkter

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-11-13 19:12

Dessutom finns ju redan LTS högtalare, basmoduler, ett försteg är på gång etc.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 19:26

iffe skrev:Dessutom finns ju redan LTS högtalare, basmoduler, ett försteg är på gång etc.

Hur säljer grejerna?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-13 19:38

Flint skrev:Vilket får mig att tänka på min andra hobby.

"Om någon bara kunde tillverka en riktig gitarr värd namnet så skulle jag bli världens bästa gitarrist. Men som det är nu..."

- Där har du en marknad medels världens antagligen absolut hårdaste konkurrens,
gitarrtillverkarbranchen! Varför antagligen?, jo det finnas ju även A*kustiska gitarrer... 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-13 19:48

Hej!
iffe skrev:Varför så fixerad vid LTS? Allt detta för en liten ideell förening där du inte ens är medlem.
Låter som väl höga krav tycker jag. J

- Jo, fast samtidigt varför så fixerad vid just Flint´s kritik? Är det för att Flint´s kritik (tillskillnad
ifrån (i stort sätt) all annan kritik (kritik som ju ärligen befinna sig någonstans strax ovanför kixx & baxx nivå))
faktiskt.se
är någorlunda vettig samt till stora delar konstruktiv?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-14 00:51

Rydberg skrev:M_H> Det är väl så att kvalitet och prestanda kostar helt enkelt...

Prestandaelektronik kostar inte mycket mer, eller inte mer alls, att tillverka än "vanlig" elektronik. Det är utvecklingen som kostar pengar. Ska man ha en flådig låda a´la high end så kostar lådan mycket också.

Titta på sentec PA 9. Billig att tillverka, bra prestanda, om än effektsvag. Det finns en väg när det gäller det tekniska, det är inte är den stora svårigheten ligger.

Elektronik är billigt, mekanik är dyrt. PK för ett riktigt bra slutsteg på 200W går att hålla så lågt att man kan sälja det till konsument för under 10kkr. Probelemt är sedan att få det sålt i tillräckliga mängder för att det skall täcka utvecklingskostnaden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-14 02:04

Max_Headroom skrev:Det är utvecklingen som kostar pengar.

Precis och i min värld tas sånt ut på priset, kolla bara in flygindustrin (om du har koll på den)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 09:40

Njae... Utvecklingskostnad i det här fallet är kanske inte så lämpligt. Här handlar det om idealism. LTS har ju vänligheten att helt gratis upplysa omvärlden om att HiFi-marknaden är korrupt och att 99.9% av alla ljudapparater som tillverkas är felkonstruerade. Då är det kanske inte för mycket begärt att LTS också bjuder på ett allternativ i form av ett riktigt konstruerat slutsteg, till att börja med. Sen kan ju resten av anläggningen plockas fram efterhand så att vi lurade konsumenter till slut kan få oss en riktig och färgfri lyssning. Klart att prylarna ska vara billiga eftersom LTS hävdar att alla dyrfiprylar är uppblåsta luftslott.

Procentsatsen 99,9 är approximativ och kraftigt underdriven med tanke på rekommendationslistan där hälften av prylarna för länge sedan har gått ur tiden. Må de vila i frid. Requiescat in pace. Kanske är det med HiFi-prylar som med konstnärer att de måste avlida för att bli riktigt uppskattade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 11:05

Fast om LTS börjar sälja egna prylar så kommer folk att tro att testerna är medvetet snedvridna för att ställa deras egna prylar i bättre dager...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-14 11:46

Hej!

Låt då folk få tro det (A*llmedan´n sittA* o mysA* medels sitt suveräna slutsteg à la LTS à la <10,000:- )

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 12:01

Nattlorden skrev:Fast om LTS börjar sälja egna prylar så kommer folk att tro att testerna är medvetet snedvridna för att ställa deras egna prylar i bättre dager...

Är inte det sant då? Att steget skulle bygga på er egen världs- och ljudbild?
Men det skulle troligen inte innebära något större problem om prylarna vore vettigt prissatta.
10KKr för ett slutsteg. 5KKr för ett försteg. 7KKr för en DAC.
100:- för en IC-kabel. 200:- för ett högtalarsnöre.
Idealistpriser på bra prylar som kommer från det idealistiska LTS.
Helt i linje med budskapet som har hamrats in sedan 80-talet.
Senast redigerad av Flint 2004-11-14 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-14 12:25

Flint skrev:
Flint skrev:Dahlqvist
Har jag fattat dig rätt att du tycker att skivindustrin enbart konspirerar och förstör för oss stackars musikkonsumenter. Tar bra inspelat ljud och förstör det medvetet för att jävlas.

Gäller det även aparattillverkarna? Att de bygger dynga för att jävlas?

Finns det något inom ljud och musikindustrin som du accepterar?

Jag noterar att du inte har svarat. Det kan ju också uppfattas som ett svar. Eller så har du inte haft tid. Det var ju fredag i går. Kanske var du ute på någon skum klubb och blindtestade någon ny färgnyans från Belt på naglarna.

Eftersom jag bara har uppkoppling på jobbet så blir det bara postningar när jag är på jobbet. Eftersom jag just nu jobbar vardagar 8-16 och 20-24 (utom fredag, då det normalt bara blir 8-17 samt bara halva söndagen tycker jag det är lämpligt att ta ledigt fredag kväll och lördag för familjen. Om du ursäktar alltså.

Dina frågor tycks dock inte ha något med mitt ursprungliga inlägg att göra som handlade om att återgivningbegreppet är tillämpligt även på inspelningar. Jag redovisade i samband med detta några möjliga förfaranden som kan påverka återgivningens kvalitet och att dessa är relevanta även för studioinspelad musik där det inte finns någon definitiv akustisk händelse att återge. Varför en del skivor förstörs i mastringsledet och andra inte vet jag inte, bara att det händer. Vad gäller apparatillverkare ser jag att dina tidigare inlägg att du tillskriver LTS åsikten att de apparater som inte passerat en f/e-test är "dynga". I MoLTs tester förekommer inte denna typ av omdömen, iallafall inte vad jag har sett (har bara läst sedan -90). Istället handlar det om att en apparat som inte passerar ett f/e-test sägs helt enkelt inte ha passerat ett f/e-test. Något annat värdeomdöme kan man ju inte göra. Produkterna finns ju för att tillfredställa marknadens behov. Om det finns ett behov är ju produkten värd att tillverka. Man bestämmer ju själv vad man vill ha hemma. För en förening som bl.a. har som mål för sin testverksamhet att hitta produkter som ger en ofärgad återgivning måste dock vara tillåtet att yttra sig i positiva ordlag om de apparater som trots allt klara exvis en f/e-test. Ingen tid läggs ju ned på att skriva ned saker som uppfattas som "dåliga": endast goda återgivare recenceras ju i separattest och någon "svart lista" existerar ju inte.

Vad gäller att "acceptera ljud" så handlar det väl ändå inte ens musikintresse om detta? Ljudkvaliteten får man acceptera om man vill höra musiken. Men när ljudet ibland tillförs hörbara mängder klippningsdistortion så blir man ju lite ledsen. Lyssnar ju nu mycket på samlingsskivan Bronze med The Beautiful South. Ljudet har hörbar klippningsdist och ljudet spricker tydligt. När det händer med en ensam kvinnoröst är det störande och tråkigt att detta har en vid "ommastringen". Men jag lyssnar oförtrutet på med repeat intryckt: musiken är ju bra.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-14 12:31

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Fast om LTS börjar sälja egna prylar så kommer folk att tro att testerna är medvetet snedvridna för att ställa deras egna prylar i bättre dager...

Men det skulle troligen inte innebära något större problem om prylarna vore vettigt prissatta.
Ibland är du bra vass, Flint! :D 8O
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 12:39

Flint skrev:

Det är möjligt men inte troligt om prylarna är vettigt prissatta.

Frågan är då vad "vettigt prissatt" är? Vad det kostar att ta fram prylen (oavsett hur man räknar) eller vad kunden är villig att betala för den upplevda kvaliteten? I vår marknadsekonomi kan man nog ofta räkna med det senare, även om vi har en polarisering mellan dom som alltid väljer det "billigaste" och dom som betalar dyrt för det "bästa". Citattecknen för att dom ofta ändå väljer fel :-)

Det finns inga rätta priser. En vara byter ägare när båda anser sig tjäna på situationen (om vi undantar monopolsituationer).

Prestanda kräver inte alltid en fet plånbok, men däremot ett intresse och nedlagd tid. DET priset är genomsnittskonsumenten av hemelektronik inte ett dugg intresserad att betala. Men så länge entusiaster tycker att 20 kkr är ett OK pris för ett slutsteg, så kommer dessa att kosta så....

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 12:42

Dahlqvist
Det var ju skönt att höra. Du är ursäktad. Jag var rädd att du hade tagit dig av daga i ren förtvivlan.

Men håll med om att du är ruggigt duktig på pekpinnar. Det verkar inte så där jätteroligt att digga musik när man tolkar dina inlägg. Man får mest intryck att det ska ske efter en väl definierad regelbok. Det reagerar jag emot. Har du verkligen utbyte av musik? Det gäller LTS över huvud taget. I alla fall intrycken man får här på forumet. Framför allt från den inre kretsen. Lite musik och mycket neurotiskt ljudfelletande. Koppla av och våga vara lite subjektiva någon gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 12:46

Bill50x skrev:
Flint skrev:

Det är möjligt men inte troligt om prylarna är vettigt prissatta.

Frågan är då vad "vettigt prissatt" är? Vad det kostar att ta fram prylen (oavsett hur man räknar) eller vad kunden är villig att betala för den upplevda kvaliteten? I vår marknadsekonomi kan man nog ofta räkna med det senare, även om vi har en polarisering mellan dom som alltid väljer det "billigaste" och dom som betalar dyrt för det "bästa". Citattecknen för att dom ofta ändå väljer fel :-)

Det finns inga rätta priser. En vara byter ägare när båda anser sig tjäna på situationen (om vi undantar monopolsituationer).

Prestanda kräver inte alltid en fet plånbok, men däremot ett intresse och nedlagd tid. DET priset är genomsnittskonsumenten av hemelektronik inte ett dugg intresserad att betala. Men så länge entusiaster tycker att 20 kkr är ett OK pris för ett slutsteg, så kommer dessa att kosta så....

/ B

Min uppfattning i det här fallet står att läsa i de tidigare inläggen. Den syftar på att LTS har tagit på sig en idéell ljudvärldsförbättrarroll och därför bör gå steget ut och tillverka/sälja ljudutrustning i samma anda. Dvs. idealistikt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 12:49

Flint - tillåt mig citera ifrån LTS egen FAQ: " Det finns nog inte en enda LTS-medlem som inte är svårartad musikälskare och/eller discofil och/eller cineast." :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-14 12:52

Audiomanikern skrev:
Flint skrev:Dahlqvist
Har jag fattat dig rätt att du tycker att skivindustrin enbart konspirerar och förstör för oss
stackars musikkonsumenter. Tar bra inspelat ljud och förstör det medvetet för att jävlas.

Gäller det även aparattillverkarna? Att de bygger dynga för att jävlas?

- A*nser att Flint fattat rätt samt har en tydlig poäng!

Flint har inte fattat rätt om du inkluderar "Dahlqvist" i citatet. Om du tar bort "Dahlqvist" betyder det väl snarast att det är din åsikt som Flint märkligt nog tolkat in i mina inlägg.
Audiomanikern skrev:. A*nser att Flint hade goda A*vsikter med denna tråd!
. A*nser det vara synd LTS ej kan ta ngn form av kritik, överhuvudtaget... alls då de
dock tillhör ljus uti esoteriska mörkret & tram$et av vi$$a kallat HiFi, fastän detta "HiFi"
ej ens gör minsta A*nsträngning o leva upp till själva grundfundamentet för just... HiFi!

Mvh A*

Om du med LTS menar föreningen tycker jag att valda representanter för föreningen som Pekka_Johansson, Johan_Lindroos, Morello och Naqref har varit mycket tillmötesgående alternativt givit neutral information. Det gäller också markih som ju också är insyltad i föreningens arbete. Att då påstå att LTS inte kan ta någon form av kritik i skenet av vad dessa skrivit i denna tråd tycker jag är lika märkligt som orättvist. "Märklig" förstår jag att A* kanske är men "orättvis"?

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 12:52

EngelholmAudio skrev:
Flint skrev:

Ibland är du bra vass, Flint! :D 8O

Jag tvivlar på att LTS POFF-800 kommer att vara ett omotkopplat SE-steg med 6550 som slutrör.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 12:55

Nattlorden skrev:Flint - tillåt mig citera ifrån LTS egen FAQ: " Det finns nog inte en enda LTS-medlem som inte är svårartad musikälskare och/eller discofil och/eller cineast." :wink:

Hur kommer det sig att det sällan framgår i debatten? Fördelningen "tranparens - musikalitet" uppfattar jag att ligga på 95% - 5%.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 12:56

Flint - "Min uppfattning i det här fallet står att läsa i de tidigare inläggen. Den syftar på att LTS har tagit på sig en idéell ljudvärldsförbättrarroll och därför bör gå steget ut och tillverka/sälja ljudutrustning i samma anda. Dvs. idealistikt."

I vår lilla ankdamm kanske LTS syns och hörs, men i den stora världen, nja.... Frågan är om inte alla diskussioner här på forumet blåser upp LTS till alltför stora proportioner.

Någon skrev; "om inte CIA hade haft alla betalande spioner i det amerikanska kommunistpartiet, hade detta gått under för länge sedan i brist på medlemmar" :D

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 12:59

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Flint - tillåt mig citera ifrån LTS egen FAQ: " Det finns nog inte en enda LTS-medlem som inte är svårartad musikälskare och/eller discofil och/eller cineast." :wink:

Hur kommer det sig att det sällan framgår i debatten? Fördelningen "tranparens - musikalitet" uppfattar jag att ligga på 95% - 5%.

Tja, dels lär det väl i så fall primärt komma fram i skivrekommendationskategorin och dels tycker jag nog att det inte är LTS-arna som börjar diskuttera detta som oftast... utan de hamnar oftare i försvaraposition när icke-LTS:are börjar diskuttera detta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 13:05

Bill50x
Visst är det så men de som låter låter desto mer.

Finns det inte ett ordspråk för det? "Lite ull för mycket skrik, sa kärringen som klippte grisen". Eller nåt. Kanske var det tvärs om. Grisen som klippte kärringen.

Jag har föreslagit ett som jag tycker mycket bra argument för att få tyst på toktweaken och det är att LTS blindtestar dem men det faller inte herrarna på läppen. Det ligger förmodligen under deras värdighet. Visst, men då kan man heller inte avfärda eländet. För mig är resultatet av praktiska test och handling bästa beviset, inte Km-långa inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 13:12

Flint skrev: Visst, men då kan man heller inte avfärda eländet.

Hade det gått att avfärda eländet med test så hade det redan vart gjort, skulle jag tro. Problemet är ju att ett icke-resultat inte gör att man kan avfärda. Bara säga att det förefaller rimligt att det är så. (Och det kan man ju göra redan utan test :wink: )

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 13:15

Nattlorden skrev:
Flint skrev: Visst, men då kan man heller inte avfärda eländet.

Hade det gått att avfärda eländet med test så hade det redan vart gjort, skulle jag tro. Problemet är ju att ett icke-resultat inte gör att man kan avfärda. Bara säga att det förefaller rimligt att det är så. (Och det kan man ju göra redan utan test :wink: )

Men testet vore förb. trovärdigt om en redovisad panel innehållande t.ex. IÖ och Morello skulle få rena slumpresultat på en Schakti i en BT.

Jag menar att hokuspokus ska besvaras med "hörbara" fakta så mycket som möjligt eftersom det påstås ge just hörbara förändringar/förbättringar. Gäller all reklam och alla påståenden som rör ljud och ljudprodukter.
Senast redigerad av Flint 2004-11-14 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 13:19

Okej... du hade kanske litat på det... men hur är det med övriga tweakgalningar här? Och tweakgalningar på annat håll som inte har fått något förtroende för Morello & Ö ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 13:22

Nattlorden skrev:Okej... du hade kanske litat på det... men hur är det med övriga tweakgalningar här? Och tweakgalningar på annat håll som inte har fått något förtroende för Morello & Ö ?

Där tror jag att du har direkt fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 13:24

Vore trevligt om jag hade det, men tror tyvärr inte att jag har det. :cry:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 13:33

Vad tror ni andra?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi