brumel skrev:Ok ursakta mitt grumliga resonemang. Det klarnar sa sakteliga. Jamforelsen mellan element och akustiska instrument kanske haltar nagot men bada kan val beskrivas som punktkallor vid normala avstand.
Jag vet bara av erfarenhet att ljudtrycket som alstras av en orkester ar narmast fysiskt. Dvs det ger ett tryck i brostet i likhet med bastrumman fran vaktparaden.
Allt ljudtryck är fysiskt.
brumel skrev:Sa jag undrar om flera ljudkallor organiseras bredvid varandra i likhet med en orkester om det uppstar en linjekalla effekt aven om det ar en horisontell linje?
Nja, det beror även på ljudkällornas innebördes fasläge. I fallet med en orkester är de synnerligen okorrellerade, så det blir de individuella instrumentens riktverkan som avgör hur den totala riktverkan blir.
brumel skrev:Och ar den vag som utbreder sig fran en orkester plan ist for sfarisk for ett avstand av 20 meter om denna orkester ar 20 m "bred". Jag menar att detta kan forklara ljudtrycket som upplevs av konserbesokare da den plana vagen traffar kroppen.
Om vågen är plan eller inte spelar mycket liten roll. Den är dessutom inte särskilt plan från en orkester. Eller... Den betår av ett kaos av vågrörelser från de olika källorna och alla reflexioner i lokalen.
brumel skrev:
Ar det riktigt att avstandet till ljudkallan samt denna ljudkallas samlade stralningsyta avgor riktverkan i ett rum vid basfrekvenser?
mvh J
Riktverkan är en egenskap hos källan, och den påverkas inte av var mikrofonen står. Oftast avser man riktverkan i fjärrfältet, dvs långt från källan relativt källans storlek. Det finns dessutom ett avståndsberoende som i fjärrfältet är enkelt (-6 dB per avståndsfördubbling) men som i närfältet kan vara betydligt mer komplicerat och frekvensberoende.
Jag vet inte om jag svarade på frågorna...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.