Moderator: Redaktörer
Amit skrev:Det är väl som shifts skriver ungefär; spelar du i närheten av piP's klippgräns (säger man så?) så kommer pY–2 fortfarande knappt att jobba alls, om jag tänker rätt. Det fungerar säkert utmärkt, men balansen blir ju lite märklig. shifts föreslår pX–4 och det är nog klokt.
Mitt förslag skulle i ditt fall bli:
i14 + pX–4
Då kan du spela starkare än du kan med piP som top, samt att du rimligen får en jämnare och bättre integrerad basåtergivning än om du använder två basmoduler.
Amit
P.S. Jag har själv pr18 och pX–2 och är mycket nöjd med det. Fast mitt lyssningsrum är bra mycket mindre (ca 20m2).
steveo1234 skrev:Men för ett hemmabiosystem så är ju 0.1 inspelad med upp till 10db högre ljudtryck, PLUS den omdirigerade basen från frontarna och de andra kanalerna.
Subwoofern behöver därför kunna spela betydligt mycket högre än frontsystemet.
-micke- skrev:Däremot kanske jag ändrar mig framöver och då vore det ju ganska lämpligt att ha pY2.
-micke- skrev:Jo, jag är som sagt införstådd i att y2 är lite overkill till piPs.
Tankarna har kretsat kring pr24 och i14 också.
Men jag tycker inte i14 är så snygga så de vill jag inte ha.
pr24 är snygga men jag tror att piP är lättare att bli av med ifall man vill uppgradera.
Frågan är hur högt man behöver kunna spela över, låt säga 100hz? Jag inbillar mig att jag klarar mig bra med 109dB.
Det jag mest är orolig för är storleken på rummet. piP och 32kvm, funkar det?
Visst är pX-4 ett bra alternativ, förmodligen ett bättre alternativ initialt.
Men y-modellen är så snygg, speciellt Slagverkets vita.
Skulle dock inte banga att uppgradera till pi60 om det inte vore för knäckehäxan där hemma som inte fattar någonting om ljud och varför det är så kul.
shifts skrev:Kör inte [s]MangeRock[/s] Magnus piP med Y-4? Har för mig det är någon
sådan totalt obalanserad kombination. Men varför just piP, varför inte pr24
eller någon mer ljudtryckskapabel men ändå hyfsat liten modell?
När du säger att du har höga krav på basåtergivningen så tror jag spontant
att prof.X-4 är ett betydligt bättre och mer rimligt val som kombo. prof.Y-
modulerna kommer du antagligen inte kunna nyttja särskilt väl tillsammans
med piP. Risken att spela över piP:s arbetsområde är nog påtagligt redan
med prof.X-modulerna.
Edit: Tror det var fel användar jag tänkte på från början. Nu tror jag att jag
tror rätt.
Magnus skrev:Mina element som sitter i är trasiga.....fast dom spelar ok upp till nästan max. Har signaturbasar liggande......men vågar inte byta än, har blåst 4st element, eller är det 6? (och pajjat ytterliggare 1, trillade).
niklas skrev:-micke- skrev:Däremot kanske jag ändrar mig framöver och då vore det ju ganska lämpligt att ha pY2.
Det kan ju vara en anledning. Nattlorden kör ju med 8xNHT1259 till sina piP. Annars är det overkill och räcker med pP-2, alt. pP-4.
Nattlorden skrev:niklas skrev:-micke- skrev:Däremot kanske jag ändrar mig framöver och då vore det ju ganska lämpligt att ha pY2.
Det kan ju vara en anledning. Nattlorden kör ju med 8xNHT1259 till sina piP. Annars är det overkill och räcker med pP-2, alt. pP-4.
För att nyansera detta så föreligger overkillen primärt mellan 6 och 8 stycken. Från 4-6 behövdes det inte SÅÅ jätteöverdrivna testfall eller volymer för att höra skillnad och speciellt inte om de används för filmtittande.
niklas skrev:Primärt?? Du menar att 4-6 extremt långslagiga 12-tummare är lagom till piP? Jag tror att ljudtryckskapaciteten från en ensam NHT-1259 hade varit mer balanserat till piP, bortsett från de akustiska nackdelarna med bara en basmodul. Resten är rummet.
Nattlorden skrev:niklas skrev:Primärt?? Du menar att 4-6 extremt långslagiga 12-tummare är lagom till piP? Jag tror att ljudtryckskapaciteten från en ensam NHT-1259 hade varit mer balanserat till piP, bortsett från de akustiska nackdelarna med bara en basmodul. Resten är rummet.
Vad har ljudtryckskapaciteten med saken att göra? Man lägger ju till fler basar för att förbättra ljudkvalitén...
niklas skrev:Nattlorden skrev:Vad har ljudtryckskapaciteten med saken att göra? Man lägger ju till fler basar för att förbättra ljudkvalitén...
Absolut! Men man måste ju inte använda 12-tummare till piP för att uppnå det. Det blir lite "elda för kråkorna" över det.
Nattlorden skrev:niklas skrev:Nattlorden skrev:Vad har ljudtryckskapaciteten med saken att göra? Man lägger ju till fler basar för att förbättra ljudkvalitén...
Absolut! Men man måste ju inte använda 12-tummare till piP för att uppnå det. Det blir lite "elda för kråkorna" över det.
Nej, det går säkert med lika många 15-tummare eller något fler 10-tummare också.
Men annars blir det svårt nere på 16Hz.
niklas skrev:Ja, om man tycker att "ljudkvalitet" definieras av prestandan vid 16 Hz...
Nattlorden skrev:Tja, är det ljudkvalité att rulla av basen så att materialet i lågfrekvens inte presenteras vid tänkt nivå?
Nattlorden skrev:Dessutom är det ju lugnare för systemet att spela bas vid 32Hz om det inte ligger precis i kanten för systemprestanda.
Nyckeln till bra bas är att oavsett vad du vill ha för output, så skall systemet fortfarande jobba "på tomgång". Då blir det renast, tajtast och mest naturlig.
niklas skrev:Var har jag skrivit det att det skulle vara det?
Förstår du verkligen inte vad jag menar? Förstår du i så fall inte heller Ingvars tanke med pP-2 till iP/piP, där han menar att 10dB headroom i basområdet är ganska lagom?
Kaffekoppen skrev:Jobba på tomgång?
Njae, jag tycker nog att konerna kan få röra lite på sig. Klarar de inte av det utan att disten ökar har man ju valt rätt fel baselement
KarlXII skrev:Medhåll. Tomgångstänkandet är i min mening en aning perverst.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Medhåll. Tomgångstänkandet är i min mening en aning perverst.
Så om du ligger och kör 400km/h så är du nöjd med att däcken skall klara 415? Eller hade det kännts bättre om de var rateade till 600km/h?
KarlXII skrev:Om du vet att du blir mätt på två korvar...brassar du på 50 stycken då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster