piPs tillsammans med pY2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
-micke-

piPs tillsammans med pY2

Inläggav -micke- » 2009-03-25 13:52

Hej,

Det börjar bli dags att se över hembion.
Har nu ett par gamla Yamaha NS 20 (drivs med H/K AVR 7000) tillsammans med 2 st Sunfire Signature.
Även om rummet är stort ca 4m x 8m så vill jag ändå ha piP som frontar. Mest för att jag inte gillar Pi60 till utseendet.
Min plan är då att köpa piPs som front, a2 som surround och sedan ett bassystem.
Jag kommer troligen köra fantomcenter, eller möjligen någon dialog eller en iPs kanske?
Men det är väl bassystemet som är mitt dilemma. Jag skulle vilja ha pY2.
Så min fråga är egentligen om det är någon som har piP(s) tillsammans med pY2?
Är rummet för stort för piPs?
Jag förstår givetvis att Pi60, eller någon av de andra större högtalarna, vore att föredra till ett sådant kompetent bassystem men de är just nu uteslutna.
Däremot kanske jag ändrar mig framöver och då vore det ju ganska lämpligt att ha pY2.

Kan tillägga att detta kommer att vara ett rent hembio-system och rummet, som ligger i källaren, används bara till film och tv-spel.
Oftast tittar jag på film tillsammans med min fru så då är ljudnivåerna inte extrema. Men ibland så är man ensam eller med kompisar och då vill man ju ha betydligt högre ljud.
Jag har ganska höga krav på basåtergivningen måste jag i allafall påstå.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-25 13:59

Kör inte [s]MangeRock[/s] Magnus piP med Y-4? Har för mig det är någon
sådan totalt obalanserad kombination. Men varför just piP, varför inte pr24
eller någon mer ljudtryckskapabel men ändå hyfsat liten modell?

När du säger att du har höga krav på basåtergivningen så tror jag spontant
att prof.X-4 är ett betydligt bättre och mer rimligt val som kombo. prof.Y-
modulerna kommer du antagligen inte kunna nyttja särskilt väl tillsammans
med piP. Risken att spela över piP:s arbetsområde är nog påtagligt redan
med prof.X-modulerna.

Edit: Tror det var fel användar jag tänkte på från början. Nu tror jag att jag
tror rätt.
Senast redigerad av shifts 2009-03-25 18:57, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-25 14:34

Det är väl som shifts skriver ungefär; spelar du i närheten av piP's klippgräns (säger man så?) så kommer pY–2 fortfarande knappt att jobba alls, om jag tänker rätt. Det fungerar säkert utmärkt, men balansen blir ju lite märklig. shifts föreslår pX–4 och det är nog klokt.

Mitt förslag skulle i ditt fall bli:
i14 + pX–4

Då kan du spela starkare än du kan med piP som top, samt att du rimligen får en jämnare och bättre integrerad basåtergivning än om du använder två basmoduler.

Amit

P.S. Jag har själv pr18 och pX–2 och är mycket nöjd med det. Fast mitt lyssningsrum är bra mycket mindre (ca 20m2).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-25 14:53

Amit skrev:Det är väl som shifts skriver ungefär; spelar du i närheten av piP's klippgräns (säger man så?) så kommer pY–2 fortfarande knappt att jobba alls, om jag tänker rätt. Det fungerar säkert utmärkt, men balansen blir ju lite märklig. shifts föreslår pX–4 och det är nog klokt.

Mitt förslag skulle i ditt fall bli:
i14 + pX–4

Då kan du spela starkare än du kan med piP som top, samt att du rimligen får en jämnare och bättre integrerad basåtergivning än om du använder två basmoduler.

Amit

P.S. Jag har själv pr18 och pX–2 och är mycket nöjd med det. Fast mitt lyssningsrum är bra mycket mindre (ca 20m2).

Men för ett hemmabiosystem så är ju 0.1 inspelad med upp till 10db högre ljudtryck, PLUS den omdirigerade basen från frontarna och de andra kanalerna.
Subwoofern behöver därför kunna spela betydligt mycket högre än frontsystemet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-25 15:15

steveo1234 skrev:Men för ett hemmabiosystem så är ju 0.1 inspelad med upp till 10db högre ljudtryck, PLUS den omdirigerade basen från frontarna och de andra kanalerna.
Subwoofern behöver därför kunna spela betydligt mycket högre än frontsystemet.

Det är taget hänsyn till det. Rekommenderade PX-4 kan spela 126 dB vid 18 Hz, medan piP klarar av 108 dB vid 140 Hz (förmodligen lägre under 100 Hz).

18 dB headroom borde vara tillfyllest. :)

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-03-25 16:26

Profundus P-4 eller X-2 borde väl ge nog basöverkapacitet för piPs?

Y-2 alternativt X-4 är väl lagom till i14 och Y-4 optimalt till i28 och då är de där 10 extra-dB vid film inräknade.

Användarvisningsbild
niklas

Re: piPs tillsammans med pY2

Inläggav niklas » 2009-03-25 16:33

-micke- skrev:Däremot kanske jag ändrar mig framöver och då vore det ju ganska lämpligt att ha pY2.

Det kan ju vara en anledning. Nattlorden kör ju med 8xNHT1259 till sina piP. Annars är det overkill och räcker med pP-2, alt. pP-4.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-25 16:39

Nu kör jag med prof.X-moduler till piP och jag tycker faktiskt det finns en
poäng med det. -micke- säger att han mest tänker se film och spela tv-spel
via anläggningen och där finns det en hel del effekter låångt ner i registren.
Har inte levt med prof.P-moduler, men väl lyssnat på dem några gånger, och
det är en rätt avsevärd skillnad på tyngd i botten jämfört med de större.

Det finns säkert något ytterligare att hämta genom att gå till prof.Y även om
man har piP, men med tanke på merkostnaden gentemot steget under skulle
jag personligen hellre lägga de slantarna på fyra stycken mindre istället. Tror den
vinsten är större än den extra kapacitet man egentligen inte kommer kunna
nyttja med piP som toppar. prof.X-modulernas extra botten jämfört med
prof.P kan man dock lätt dra nytta med enbart med piP, tycker jag.
Senast redigerad av shifts 2009-03-25 19:37, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2009-03-25 17:59

Jo, jag är som sagt införstådd i att y2 är lite overkill till piPs.
Tankarna har kretsat kring pr24 och i14 också.
Men jag tycker inte i14 är så snygga så de vill jag inte ha.
pr24 är snygga men jag tror att piP är lättare att bli av med ifall man vill uppgradera.
Frågan är hur högt man behöver kunna spela över, låt säga 100hz? Jag inbillar mig att jag klarar mig bra med 109dB.
Det jag mest är orolig för är storleken på rummet. piP och 32kvm, funkar det?

Visst är pX-4 ett bra alternativ, förmodligen ett bättre alternativ initialt.
Men y-modellen är så snygg, speciellt Slagverkets vita.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-03-25 18:19

-micke- skrev:Jo, jag är som sagt införstådd i att y2 är lite overkill till piPs.
Tankarna har kretsat kring pr24 och i14 också.
Men jag tycker inte i14 är så snygga så de vill jag inte ha.
pr24 är snygga men jag tror att piP är lättare att bli av med ifall man vill uppgradera.
Frågan är hur högt man behöver kunna spela över, låt säga 100hz? Jag inbillar mig att jag klarar mig bra med 109dB.
Det jag mest är orolig för är storleken på rummet. piP och 32kvm, funkar det?

Visst är pX-4 ett bra alternativ, förmodligen ett bättre alternativ initialt.
Men y-modellen är så snygg, speciellt Slagverkets vita.

Du har väl inte missat detta?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10852

Mvh Johan

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2009-03-25 19:34

Jag kör piP hos mig och mitt rum är ca 50m2. Fungerar alldeles utmärkt. Kan spela ganska högt utan att det låter illa. För att vara en så pass liten högtalare så kan man kräma på rätt rejält. Men allt är ju beroende på vilka referenser man har.
Skulle dock inte banga att uppgradera till pi60 om det inte vore för knäckehäxan där hemma som inte fattar någonting om ljud och varför det är så kul.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-03-25 19:54

Skulle dock inte banga att uppgradera till pi60 om det inte vore för knäckehäxan där hemma som inte fattar någonting om ljud och varför det är så kul.

:lol: :lol: :lol: :oops:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2009-03-26 01:30

shifts skrev:Kör inte [s]MangeRock[/s] Magnus piP med Y-4? Har för mig det är någon
sådan totalt obalanserad kombination. Men varför just piP, varför inte pr24
eller någon mer ljudtryckskapabel men ändå hyfsat liten modell?

När du säger att du har höga krav på basåtergivningen så tror jag spontant
att prof.X-4 är ett betydligt bättre och mer rimligt val som kombo. prof.Y-
modulerna kommer du antagligen inte kunna nyttja särskilt väl tillsammans
med piP. Risken att spela över piP:s arbetsområde är nog påtagligt redan
med prof.X-modulerna.

Edit: Tror det var fel användar jag tänkte på från början. Nu tror jag att jag
tror rätt.

Jo det stämmer.........piP är dock inte tänkta att husera framför min Y4 i evighet.......även fast uppgraderingen drar ut på tiden :( Mina element som sitter i är trasiga.....fast dom spelar ok upp till nästan max. Har signaturbasar liggande......men vågar inte byta än, har blåst 4st element, eller är det 6? (och pajjat ytterliggare 1, trillade). Förstärkarna matchar mer Y4 än piP :roll: Blir i28 eller i32 så småningom 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-26 07:54

Magnus skrev:Mina element som sitter i är trasiga.....fast dom spelar ok upp till nästan max. Har signaturbasar liggande......men vågar inte byta än, har blåst 4st element, eller är det 6? (och pajjat ytterliggare 1, trillade).

Man kan ju ta detta som en varning om man vill para ihop piP med prof.Y-
moduler då. 8)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-26 10:09

niklas skrev:
-micke- skrev:Däremot kanske jag ändrar mig framöver och då vore det ju ganska lämpligt att ha pY2.

Det kan ju vara en anledning. Nattlorden kör ju med 8xNHT1259 till sina piP. Annars är det overkill och räcker med pP-2, alt. pP-4.

För att nyansera detta så föreligger overkillen primärt mellan 6 och 8 stycken. Från 4-6 behövdes det inte SÅÅ jätteöverdrivna testfall eller volymer för att höra skillnad och speciellt inte om de används för filmtittande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-26 10:29

Nattlorden skrev:
niklas skrev:

För att nyansera detta så föreligger overkillen primärt mellan 6 och 8 stycken. Från 4-6 behövdes det inte SÅÅ jätteöverdrivna testfall eller volymer för att höra skillnad och speciellt inte om de används för filmtittande.

Primärt?? Du menar att 4-6 extremt långslagiga 12-tummare är lagom till piP? Jag tror att ljudtryckskapaciteten från en ensam NHT-1259 hade varit mer balanserat till piP, bortsett från de akustiska nackdelarna med bara en basmodul. Resten är rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-26 13:14

niklas skrev:Primärt?? Du menar att 4-6 extremt långslagiga 12-tummare är lagom till piP? Jag tror att ljudtryckskapaciteten från en ensam NHT-1259 hade varit mer balanserat till piP, bortsett från de akustiska nackdelarna med bara en basmodul. Resten är rummet.

Vad har ljudtryckskapaciteten med saken att göra? Man lägger ju till fler basar för att förbättra ljudkvalitén...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-26 15:14

Nattlorden skrev:
niklas skrev:Primärt?? Du menar att 4-6 extremt långslagiga 12-tummare är lagom till piP? Jag tror att ljudtryckskapaciteten från en ensam NHT-1259 hade varit mer balanserat till piP, bortsett från de akustiska nackdelarna med bara en basmodul. Resten är rummet.

Vad har ljudtryckskapaciteten med saken att göra? Man lägger ju till fler basar för att förbättra ljudkvalitén...

Absolut! Men man måste ju inte använda 12-tummare till piP för att uppnå det. Det blir lite "elda för kråkorna" över det.

Användarvisningsbild
-micke-

Inläggav -micke- » 2009-03-26 15:26

Jag har inget emot att ha ett bassystem som är mer kapabelt än frontarna eller övriga högtalare.
Min erfarenhet säger mig att man sällan är nöjd utan att man alltid strävar framåt.
Ur den aspekten så borde jag köpa y-2 så att jag kan uppgradera till y-4 framöver.
Däremot finns ju såklart aspekten att man kan få en jämnare baskurva med x-4 än med y-2.

Eftersom jag är lite osäker på vilka frontar jag vill ha framöver så skulle jag ju vilja köpa endast y-2 (eller x-4) nu.
Köra dem tillsammans med mina Yamaha NS 20 (eller möjligen mina NS 1000) till en början för att sedan besluta mig för om jag nöjer mig med piPs eller om jag behöver någon av de större högtalarna.
Nu vet jag ju att Ingvar inte säljer bassystemen hur som helst men jag får väl kanske ringa och prata med honom så får vi se vad han tycker.
Jag måste ändå försöka komma dit och provlyssna lite nångång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-26 15:49

niklas skrev:
Nattlorden skrev:Vad har ljudtryckskapaciteten med saken att göra? Man lägger ju till fler basar för att förbättra ljudkvalitén...

Absolut! Men man måste ju inte använda 12-tummare till piP för att uppnå det. Det blir lite "elda för kråkorna" över det.

Nej, det går säkert med lika många 15-tummare eller något fler 10-tummare också. :mrgreen:

Men annars blir det svårt nere på 16Hz.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-26 17:10

Nattlorden skrev:
niklas skrev:
Nattlorden skrev:Vad har ljudtryckskapaciteten med saken att göra? Man lägger ju till fler basar för att förbättra ljudkvalitén...

Nej, det går säkert med lika många 15-tummare eller något fler 10-tummare också. :mrgreen:

Men annars blir det svårt nere på 16Hz.

Ja, om man tycker att "ljudkvalitet" definieras av prestandan vid 16 Hz... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-26 17:21

niklas skrev:Ja, om man tycker att "ljudkvalitet" definieras av prestandan vid 16 Hz... :wink:

Tja, är det ljudkvalité att rulla av basen så att materialet i lågfrekvens inte presenteras vid tänkt nivå? Dessutom är det ju lugnare för systemet att spela bas vid 32Hz om det inte ligger precis i kanten för systemprestanda.

Nyckeln till bra bas är att oavsett vad du vill ha för output, så skall systemet fortfarande jobba "på tomgång". Då blir det renast, tajtast och mest naturlig.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-26 17:34

Nattlorden skrev:Tja, är det ljudkvalité att rulla av basen så att materialet i lågfrekvens inte presenteras vid tänkt nivå?

Var har jag skrivit det att det skulle vara det?

Nattlorden skrev:Dessutom är det ju lugnare för systemet att spela bas vid 32Hz om det inte ligger precis i kanten för systemprestanda.

Nyckeln till bra bas är att oavsett vad du vill ha för output, så skall systemet fortfarande jobba "på tomgång". Då blir det renast, tajtast och mest naturlig.

Förstår du verkligen inte vad jag menar? Förstår du i så fall inte heller Ingvars tanke med pP-2 till iP/piP, där han menar att 10dB headroom i basområdet är ganska lagom?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-27 07:41

niklas skrev:Var har jag skrivit det att det skulle vara det?

Det har du inte, det var resulatet ifrån hur jag uppfattade din kommentar.

Förstår du verkligen inte vad jag menar? Förstår du i så fall inte heller Ingvars tanke med pP-2 till iP/piP, där han menar att 10dB headroom i basområdet är ganska lagom?

Jo, jag förstår Ingvars tanke. Däremot så tycker jag väl att den lider lite av att pP är hans minsta subbas... hade han gjort några ännu mindre, så hade det kanske varit bättre att rekommendera ex. pG-8 före pP-2.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-27 08:17

Jobba på tomgång?

Njae, jag tycker nog att konerna kan få röra lite på sig. Klarar de inte av det utan att disten ökar har man ju valt rätt fel baselement ;)

pP-2 till piP är faktiskt helt korrekt dimensionerat.

Vill man trycka på neråt 16hz i systemet kanske man skall bygga sitt system runt något annat än piP...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-27 09:06

Så du tycker 2 basar kopplar till rummet lika bra som 8 ?

Det tror jag inte att du gör...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-03-27 10:04

Kaffekoppen skrev:Jobba på tomgång?

Njae, jag tycker nog att konerna kan få röra lite på sig. Klarar de inte av det utan att disten ökar har man ju valt rätt fel baselement ;)

Medhåll. Tomgångstänkandet är i min mening en aning perverst. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-27 10:14

KarlXII skrev:Medhåll. Tomgångstänkandet är i min mening en aning perverst. :)

Så om du ligger och kör 400km/h så är du nöjd med att däcken skall klara 415? Eller hade det kännts bättre om de var rateade till 600km/h?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-03-27 10:18

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Medhåll. Tomgångstänkandet är i min mening en aning perverst. :)

Så om du ligger och kör 400km/h så är du nöjd med att däcken skall klara 415? Eller hade det kännts bättre om de var rateade till 600km/h?

Om du vet att du blir mätt på två korvar...brassar du på 50 stycken då? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-27 10:21

KarlXII skrev:Om du vet att du blir mätt på två korvar...brassar du på 50 stycken då? :)

Tvärt om... Har jag lagat 50 korvar så klarar jag att känna mig nöjd efter två utan känna krav på mig att äta resen också.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino