För oss lata...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

För oss lata...

Inläggav Naqref » 2004-10-21 20:44

Ibland så vill man (jag) bara slölyssna lite och så är man kanske lite lat oxå och orkar inte botanisera/rota bland alla sina skivor så då hade en tillgång till dem bara via fjärr varit trevligt. Nu har jag nästan alla mina skivor inlagda på min bärbara dator (vilket jag var glad över när jag låg på sjukhuset för ett tag sedan :) ) så att komma åt dem därifrån och kunna mata in dem i stereon med ett smidigt gränssnitt så att man slapp använda mus och tangentbord för att spela dem vore det bästa. Det finns apparater som är perfekta för ändamålet numera. Ex Netgears Wireless Digital Music Player MP101:

Bild

http://www.netgear.com/products/details/MP101.php

Är det någon som har testat den eller någon liknande produkt och har några kommentarer om dem?

Själv har jag inte testat den men saknar ändå digitalutgång och kanske ett lite snyggare utseende. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-21 20:51

jag ahr byggt själv mha Lintronic-prylar och en programvara som heter Girder. Var rätt enkelt att styra valfri player på datorn med valfri fjärrkontroll. Lintronic är dessutom baserat på en buss så det är enkelt att gömma undan datorn i en garderob och dra sladd till IR-ögat t o m i multipla rum och multipla ögon.

Finns säkert konkurrerande system till Lintronic men jag valde dem för attde var smidiga och de enda jag hittade som klarade av BEOs 455 IR-frekvens
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-10-21 21:21

Den här utvecklade jag och några Ericssöner en gång i tiden.
Bild
Funkar i princip likadant + att den har högtalare inbyggda för att funka som "köksradio". Har en del junk i källarn, bl.a. en burk från Dell som funkar som den du visar från netgear, fast ej trådlös. Hittar inte drivisarna till den så jag har den inte ikopplad, men det kanske är dags att söka lite...kul grej faktiskt.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-10-21 23:09

Jag använder laptopen som spelare, kopplad direkt till stereon. Sen har jag ett fjärrstyrningsprogram i min sonyericsson k700 som tillåter mej styra winamp, media player, eller desktop'en via bluetooth.

Fungerar finfint det med. Ända ut i köket (ca. 15m med 4 mellanväggar) om man så vill det.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-22 18:06

Har du nåt kul till salu i källaren Belker ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-10-22 19:17

Flyttar imorgon, så - ja, troligtvis...

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-22 19:20

Belker skrev:Flyttar imorgon, så - ja, troligtvis...

t.ex. ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-10-22 20:29

Vet inte riktigt. Det visar sig imorgon när jag tömmer förrådet. Dell-grunkan och "radion" på bilden ovan är nog där. Några såna här också:
Bild

googla på Ericsson cordless webscreen.

Ett st. The End slutsteg också.

mm.

Ute efter nå't särskilt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-24 11:36

Intressant sidospår! :)

Men ingen som är så tekniktokig här som har testat apparaten ovan eller någon liknande. Creative har ju en likande pryl.

Ett abslout krav är display.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-24 12:22

varför är det absolut krav att ha display?

av erfarenhet kan jag säga att det går rätt bra ändå
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-24 12:56

Hur ska man veta vad som man vill( d v s det bör man ju veta ändå men vad som kommer att) spela utan display?

OSD är ju bara för jobbigt.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-24 13:08

jag kan välja med fjärren om jag vill:

- Byta mellan playlist, artist, genre eller album

- Stega framåt eller bakåt i dessa kategorier

Visst, ska man hitta en specifik låt blir det lite bökigt men det blir det med display oxå. Det behövs inte så himla mycket bakåt/framåt om man har någorlunda koll på vad man har på hårddisken. Jag har ca 250 CDs på hårddisken och än så länge funkar det.

Det är dock alltid roligare att spela CDs på nåt sätt. Vet inte riktigt varför men det är väl att pysslandet med att plocka fram skivan, ladda spelaren och titta på omslaget som gör skillnaden.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-24 13:31

Tyvärr har jag för dåligt minne för att hålla koll på vad jag har :roll: så att fritt leta ur minnet är inget alternativ. Jag gillar att kolla igenom hela biblioteket med album för att hitta något kul som det var länge sedan man(jag) lyssnade på och spela det. Har ungefär samma procedur när jag kollar igenom CD-samlingen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-24 15:03

W T F, jag beställde en dylik från Dustin för 1244 kr nyss. Får väl skriva här om jag gillar den eller inte. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-28 11:33

Fick prylen i förrgår men fick konfa det trådlösa nätverket först så tiden rann ut för att fixa. Skulle lägga upp musikdatorn oxå och WinXP strulade naturligtvis så jag fick ominstallera och det tog lite lång tid att föra över musikfilerna från den bärbara... 3-4 timmar faktiskt.... Och igår spenaderade jag lite tid i Tüskland för att köpa lite fluida substanser så då blev inget gjort.

Idag har jag pillat lite dock. :)

Installationen var rätt lätt men kanske inget för den helt datorovane.

Först ska man installera servermjukvaran på datorn där filerna finns. Det gick lätt och så låter man den söka efter musikfilerna på valfritt ställe. Det skötte den lätt och smidigt. Tog kanske 10 minuter för den att fixa så att den kan hitta musiken i kategorierna artist, album, låt, genre och playlist. Reboota kan vara en fördel men jag vet inte om det behövs alla gånger. Jag rebootade i vilket fall.

Som punkt nr två så kopplar man in apparaten till sin anläggning på sedvanligt sätt. RCA-kontakter till valfri ingång på förstärkaren och nätadapter in i väggen och så är det färdigt. :)

Punkt nr tre är lite klurigare. Man låter apparaten leta upp det trådlösa nätverket som finns och knappa in lite saker som hör till. Jag fick även ändra i den trådlösa access-punkten så att den accepterade MP101. Lite pill. Sedan så låter man apparaten reboota och kanske får man göra några saker om och om igen om det inte funkar. Fick göra om vissa saker några ggr innan det funkade. Tog inte mer än 20 minuter men kan ta lite längre om man inte är van eller mindre om man är mer van :)

Har man inte wlan så finns där en kontakt på baksidan för vanligt 10/100-lan. Bör vara enklare att konfigurera men då får man ju en sladd till att koppla in.

Nåja... Efter det så var det bara att trycka på 'Artist'-knappen och få upp en lista med alla artister och bläddra ibland dem välja artist och sedan album och trycka på play. Hur enkelt som helst. :)

Skulle nog vilka kunna hoppa lite snabbare i listorna men det går säkert om jag bara RTFM'ar lite :)

Ljudet vågar jag inte uttala mig om än. Hade önskat en digitalutgång som sagt men jag ska bränna en CD med samma mp3or och spela på min Samsung 811 så jag kan i a f jämföra ljudet mellan dessa med samma låtmaterial. Återkommer kanske om några dagar om det.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-28 19:34

varför digitalutgång om du ändå ska spela snålkodade grejer?

RTFM, bah. RTFS!!
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-28 21:54

Style skrev:varför digitalutgång om du ändå ska spela snålkodade grejer?

Man kan ju snålkoda eller snålkoda :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-11-07 21:39

¨det är inget ovanligt med digut[url]http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=69031
eller pinnacle showcenter men den kräver en skärm :lol: [/url]Bildhttp://www.slimdevices.com/images/gallery/2.gif

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-07 21:59

Kräver den verkligen skärm? Den har ju en display.

edit: Insåg nu att du menade Pinnaclen.

Bild
Senast redigerad av bosco 2004-11-07 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-11-07 22:00

pinnacle sc kräver skärm men den lilla svarta skönheten klarar sig utan :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-09 21:37

Naqref skrev:Återkommer kanske om några dagar om det.

Fortfarande nöjd? (Går i samma tankar :D )
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-14 20:24

Svante skrev:
Naqref skrev:Återkommer kanske om några dagar om det.

Fortfarande nöjd? (Går i samma tankar :D )

Frågan tillägnad Naqref, alltså.

?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-14 22:25

Fortfarande nöjd? Mjo. Är inte så smidiga att använda som jag räknade med. Är lite långsam att få igång... men när jag tänker efter så är nog en CD-växlare av samma frmat mycket långsammare och en vanlig DVD-spealre som spelar CD i paritet. Den har den stora fördelen att den förstår när det är läge att reboota (till skillnad från vår operativsystemsfavvo från Seattle :wink: ) och gör det lite om den inte få kontakt. Men den är annars lätt att använda. Det gör den sympatisk. Den är dessutom snyggare i verkligheten än på bild :)

Den subjektiva ljuduppfattningen jag har från den äratt den kan låta lite ljus i början innan den har spelat ett tag. Ved det beror på vete katten. Kan vara jag som spelas in... den som spelas in... eller bara en uppvärmningsfråga.

Jag har inte gjort några jämförande ljudtester än. Dock kan jag säga att den duger mer än väl för ljudupplevelser med ett glas vin eller framför datorn. :)

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-11-19 17:11

Måste man ha något speciellt serverprogram för att kunna använda en sån där spelare? Det bästa skulle ju vara om dom kunde spela filer direkt från min filserver via nfs, smb, http eller något annat standard protokoll. Men så bra kan det väl inte vara?

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-19 17:35

henrik skrev:Måste man ha något speciellt serverprogram för att kunna använda en sån där spelare? Det bästa skulle ju vara om dom kunde spela filer direkt från min filserver via nfs, smb, http eller något annat standard protokoll. Men så bra kan det väl inte vara?

Nej så bra är det tyvärr inte. Man måste köra en serverprogramvara. Win-only dessutom :?

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-11-19 18:22

Naqref skrev:Nej så bra är det tyvärr inte. Man måste köra en serverprogramvara. Win-only dessutom

Det ante mig. Nåja, man får väl bygga sig en egen spelare då! Ska skriva upp den på den långa listan över framtid projekt.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-22 23:23

Köpte en sån här:

Bild

Jag är inte helt nöjd. Framför allt hade jag hoppats på att den skulle kunna "se" mina mp3- och filmmappar på nätverket, men i stället måste det gå en programvara på en PC, och man måste därmed ha en användare inloggad när man vill använda apparaten, och nya filer måste "importeras" till programvarans databas. Den känns dessutom rätt långsam, svarstiderna är långa från knapptryck till att det händer nåt, och menyerna är väl inte ett under av användarvänlighet.

Installationen gick hyfsat när jag väl insett att jag hade en stor bokstav i mitt SSID-namn på det trådlösa nätverket.

Ljudet är helt OK, dvs lika bra som mp3orna man stoppar in, men jag har bara lyssnat på koaxdigitalutgången. Filmer blir överraskande bra på TVn, subjektivt är de bättre än på datorskärmen, men jag misstänker att det beror på att man inte är van vid någon vidare skärpa på TVn, sen sitter man ju längre ifrån TVn. Dock är det problem med att vissa högupplösande filmer hackar, men det beror nog på att min serverPC bara är en 2x400MHz PII.

Till sist nåt om Pinnacle. Jag har nu köpt två saker från dem, den här och en framegrabber för DV-kamera. Båda har utstrålat filosofin "vi ska kunna göra det här, OK då gör vi ett program som kan det". Det som inte går att göra med det programmet kan man glömma. Andra försöker göra sig kompatibla med omvärlden. Hade Pinnacle försökt med det så hade den här apparaten kunnat spela filerna direkt ur en folder på nätverket, utan att filerna ska behöva "importeras" i dess databas (varpå man tappar all sortering man gjort i mappar etc).

Så, jag skulle inte rekommendera den, men vet inte om det finns nåt bättre. Jag skulle tro att det kommer en hel del förbättringar på såna här prylar framöver.

Edit: En sak till, lysdioderna på framsidan är blåa och j***igt starka.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-23 14:26

Svante skrev:Köpte en sån här:

[Dock är det problem med att vissa högupplösande filmer hackar, men det beror nog på att min serverPC bara är en 2x400MHz PII.

Hmmm Ett 10 Mbit nätverkskort ska klara DVD bitströmmar, kan in te va bandbredd, måste va accesstiden som är för sunkig. Finns det nånn buffer modifierande parameter i endera spelaren eller servermjukisen ?.
Har du hubbat nät eller switchat ? Kör du full duplex eller halv ?.
Vill du ha hjälp/tips i huvudtaget ? :) jag bara pladdrar på i vanlig ordning ... :)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-23 14:43

mike34 skrev:

[Dock är det problem med att vissa högupplösande filmer hackar, men det beror nog på att min serverPC bara är en 2x400MHz PII.

Hmmm Ett 10 Mbit nätverkskort ska klara DVD bitströmmar, kan in te va bandbredd, måste va accesstiden som är för sunkig. Finns det nånn buffer modifierande parameter i endera spelaren eller servermjukisen ?.
Vill du ha hjälp/tips i huvudtaget ? :) jag bara pladdrar på i vanlig ordning ... :)

Mja, nuskavise, servern har ett 100MBit nätverkskort, full duplex tror jag, sen går det till en switch, sen till en D-link DWL-2000AP (trådlös accesspunkt 54MBit) och så till pinnacleburken. Såg just att jag hade ställt ner hastigheten till 11 MBit, ska se om det gör nån skillnad.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-23 14:50

Svante skrev:
mike34 skrev:

Mja, nuskavise, servern har ett 100MBit nätverkskort, full duplex tror jag, sen går det till en switch, sen till en D-link DWL-2000AP (trådlös accesspunkt 54MBit) och så till pinnacleburken. Såg just att jag hade ställt ner hastigheten till 11 MBit, ska se om det gör nån skillnad.

(Ok två hopp, "Store and Forward" eller "Cut Through" Roundtriptime?)
Ehh nja. Jag tycker det stinker VBR kodning här och då kan det i vissa sekvenser storma upp till höga bandbredder och det är nog det som hackar till.
Buffra hjälper.. Om det är möjligt.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Nästa

Återgå till Generellt om hifi