Moderator: Redaktörer
Om min anläggnings förstärkare distar 0,5%, HUR märker jag om ett testobjekt har lägre dist?
Martin skrev:Jag vidhåller med en dåres envishet; f/e-testen kan inte användas för att hitta bättre apparater än de som ingår i testanläggningen.
I så fall kan man inte använda F/E test på något annat än högtalare, om jag har förstått dig rätt. Eftersom dessa i princip alltid kommer att låta sämre än en ok förstärkare.
Nä, jag tror inte att det är så enkelt som du vill få det. Jag vill påstå det motsatta mot vad du just hävdade: Alla fel maskerar inte andra fel! Långtifrån.
Morello skrev:Med lite tur kan två apparater i serie med vardera 0.1% THD faktiskt rendera THD <0.1%
Bill50x skrev:Därför att den använda utrustningen maskerar den lägre disten. Man kan alltid hävda att 0,5% i testanläggningen + 0,1% ger 0,6% totalt, därför borde man kunna detektera skillnaden mellan 0,5 och 0,6%. Men att med säkerhet kunna lyssna sig fram till 0,6% respektive 0,5% dist är knappast troligt.
Martin skrev:I så fall funkar det bara på svagaste länken i kedjan (vilket faktiskt är bevisat att det inte stämmer). Jag tror du är ute och cyklar lite.F/e-test är bra på att sortera ut apparater som är sämre än det man har, men knappast till något annat.Fundera på det! Maskerar alla fel andra fel? Det är i princip det du påstår.
Från början hette det att vilken (skit-) anläggning som helst duger för f/e-test
Morello skrev:Tar man fasta på hur ytterst få apparater som klarar FE-test (när LTS testar i Studio Blue) kan man dra slutsatsen att anläggningen är mer än högklassig.Det är inte direkt farmors köksanläggning som nyttjas.
Martin skrev:Testanläggningens förmåga tycker jag inte ska underkännas på så lösa grunder att det är sämre än testobjektet. Den kan visst vara sämre än testobjektet vilket lätt går att bevisa. Det är helt beroende av vilken typ av fel anläggningen i övrigt har som jag sa. Vissa fel maskerar andra fel (tex exakt samma dist på 1% som den på 0,1% som man försöker höra), många fel gör inte det. Ett exempel skulle kunna vara en högtalare (eller förstärkare) som distar 20% i basen, gör inte att det blir särskillt mycket svårare (eller lättare) att höra 2% dist i mellanregistret.
roger skrev:Morello skrev:Tar man fasta på hur ytterst få apparater som klarar FE-test (när LTS testar i Studio Blue) kan man dra slutsatsen att anläggningen är mer än högklassig.Det är inte direkt farmors köksanläggning som nyttjas.
Och det är väl inga blåbär som utför testerna heller, det är ju inga Aftonbladet vi-har-listan-tester.
Morello skrev:Vem har sagt att en skitanläggning duger?
Bill50x skrev:Från början hette det att vilken (skit-) anläggning som helst duger för f/e-test, nu börjar det krypa fram att testanläggningen egentligen behöver vara av hög kvalitet.
/ B
Harryup skrev:Morello skrev:Med lite tur kan två apparater i serie med vardera 0.1% THD faktiskt rendera THD <0.1%
Vilket alltså skulle göra att man får vilket svar i F/E testen?
Att testen ger svaret att 2 förstärkare i serie är mer ofärgade än bara en? Alltså väljer man bort förbikopplingen som färgande (endast sladd)?
Martin skrev:Anläggningen kan tex ha rimliga frevkensgångsavvikelser, dist, halvbra stereoperpektiv, lite svampig dynamik mm, men man kan ändå höra hur en förstärkare rullar av diskanten 1dB vid 20kHz, eller att den tappar dynamik lite, lite grann eller ändrar ljudbilden pyttepyttelite eller något annat intressant.
Harryup skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Med lite tur kan två apparater i serie med vardera 0.1% THD faktiskt rendera THD <0.1%
Att testen ger svaret att 2 förstärkare i serie är mer ofärgade än bara en? Alltså väljer man bort förbikopplingen som färgande (endast sladd)?
Nån som svara på om man har tur om testen visar fel? Eller har jag missförstått?
Är det bra att en sladd har mer dist än en förstärkare i en testuppsättning?
niclasc skrev:Nu tappar du lite fokus. F/E-testet säger mycket om de apparater som man kan detektera i testet. Däremot inte säkert något om de apparater som passerar. Vad jag vände mig emot i dina tidigare inlägg var att man INTE kan detektera fel hos ett testobjekt som är sämre än den övriga utrustningen. Om ett testobjekt inte detekteras i ett test så är det givetvis bättre om utrustningen runt omkring är av hög kvalitet. Jag tror dock att du fortfarande överdiver betydelsen av kringutrustningen.
Hur kunde man då konstatera att Pioneer 668 var bätre en Sentec DiAna?Bill50x skrev:Jag har hela tiden hävdat att f/e-testen inte kan användas för att hitta bättre utrustning än vad som finns i testanläggningen. Jag har (ännu) inte ändrat åsikt.
Bill50x skrev:Martin skrev:Anläggningen kan tex ha rimliga frevkensgångsavvikelser, dist, halvbra stereoperpektiv, lite svampig dynamik mm, men man kan ändå höra hur en förstärkare rullar av diskanten 1dB vid 20kHz, eller att den tappar dynamik lite, lite grann eller ändrar ljudbilden pyttepyttelite eller något annat intressant.
Jag citerar Morello, detta börjar bli komiskt
Detta är ju precis vad jag har hävdat hela tiden - "man kan höra hur en förstärkare rullar av diskanten 1dB vid 20kHz" - exemplifierar precis vad jag menar. Linjära skillnader (frekvensgång) är relativt enkla att hitta om det handlar om några dB upp eller ner. Och att testanläggningen inte är oförmögen att återge vissa register.
Man kan höra när testobjektet "tappar dynamik lite" - men kan man höra att objektet jag testar är bättre på att hantera dynamik än testanläggningen i övrigt? HUR hör man det?
/ B
Martin skrev:Bill50x: Läs mitt förra inlägg. Angående brus så är det ju lätt att testa genom att bara kortsluta ingångarna på slutsteget och sätta örat mot högtalaren.
niclasc skrev:Harryup skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Med lite tur kan två apparater i serie med vardera 0.1% THD faktiskt rendera THD <0.1%
Nån som svara på om man har tur om testen visar fel? Eller har jag missförstått?
Är det bra att en sladd har mer dist än en förstärkare i en testuppsättning?
Jad förstår inte riktigt frågan? F/E-testet undersöker bara om man hör någon skillnad när ett objekt är inkopplat eller inte. Gör man det så vet man att objektet påverkar signalen. Så även i detta fallet!
Rydberg skrev:Bill50x> Kringutrustningen behöver ju bara vara så bra att den kan visa på skillnaden. Jag kan tänka mig att de flesta Krell och ML skulle fixa det även om de själv inte är transparenta. Så visst kan man hitta ett transparent steg utan ett transparent slutsteg man lyssna via.
Jag säger, om det är så, att testobjektet är bättre på att hantera dynamik. Varför skulle man inte kunna höra det? Ett större fel maskerar ju nödvändigtvis inte ett mindre fel, eller hur? Det finns som sagt massor av exempel på detta. Om du använder en högtalare som är ganska dynamiskt begränsad, varför skulle man inte kunna höra en väldigt liten försämring i dynamik hos en förstärkare trots detta?Man kan höra när testobjektet "tappar dynamik lite" - men kan man höra att objektet jag testar är bättre på att hantera dynamik än testanläggningen i övrigt? HUR hör man det?
Jag har hela tiden hävdat att f/e-testen inte kan användas för att hitta bättre utrustning än vad som finns i testanläggningen. Jag har (ännu) inte ändrat åsikt.
Harryup skrev:Morello skrev att distorsionen kan sjunka om man kopplar 2 förstärkare i tandem jämfört med att bara köra en av dem.
Jag skulle inte beskriva det som tur utan snarare en felkälla.
Om 2 förstäkare i tandem låter bättre än bara en så betyder det?
roger skrev:Harryup skrev:Morello skrev att distorsionen kan sjunka om man kopplar 2 förstärkare i tandem jämfört med att bara köra en av dem.
Jag skulle inte beskriva det som tur utan snarare en felkälla.
Om 2 förstäkare i tandem låter bättre än bara en så betyder det?
Jag uppfattade det som att Morello skrev det med glimten i ögat. Att distortionen i apparaterna tog ut varandra. Typ rosa brus i en apparat och ett exakt likadant fast fasvänt rosa brus i den andra resulterar i en tyst kedja.
Eller?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster