Behöver man stora förstärkare - större än man tror?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Om man har normalkänsliga högtalare (säg 87 dB), hur stor förstärkare behöver man då?

Omröstningen slutade 2003-11-05 12:14

5 triodwatt räcker bra
2
8%
Upp till 30 watt kan man behöva om man vill spela starkt
1
4%
200 W räcker till alla tänkbara musikspelningssituationer i ett vardagsrum
7
27%
Man kan faktiskt speciellt när man spelar okomprimerad musik, ha användning av både 500 W och mer.
16
62%

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-27 06:17

Tja, man måste inte kunna spela så högt som vissa akustiska instrument eller liveframträdande kan uppnå. För vissa räcker det med mycket mindre. Detsamma gäller ju tvärtom, det är ju personligt om man vill lyssna på Infected mushroom/Yello eller något annat, i 110-120 dB.

Vad tråden dock handlar om är att med välljudande skivor, dynamiska med transienter kvar, så krävs det mer än vad man kan tro, för återge det utan problem. Hur högt man vill återge det är personligt :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-27 06:34

Nej, klart man inte måste. Det är mer än fråga om förståelse och fakta att kunna dra sina egna beslut från.

OM man bestämmer sig för att man skulle vilja ha en anläggning som kan reproducera en inspelad flygel på naturlig volym med full dynamik: vad behöver jag då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-27 07:51

Precis, då är jag med :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-27 08:22

Nattlorden skrev:Nej, klart man inte måste. Det är mer än fråga om förståelse och fakta att kunna dra sina egna beslut från.

OM man bestämmer sig för att man skulle vilja ha en anläggning som kan reproducera en inspelad flygel på naturlig volym med full dynamik: vad behöver jag då?

Det beror på vilket avstånd till flygeln vi talar om. Vill man att det ska likna ett konsertframträdande blir det inte så svårt att reproducera. Då sitter man som lyssnare kanske 10-15 m ifrån. Satt själv långt ner i salen på en konsert med Staffan Scheja och det var ingen höjdare... Solister vill man gärna uppleva rätt nära. Har vid flera tillfällen hamnat på första raden och det är för nära. Vid ett tillfälle, då Jan Stigmer spelade Paganini på sin Stradivarius från 1724, hade jag mikrofonstativet vid fötterna! Runt rad 10 är i många konsertsalar rätt behagligt och då har ljudtrycket reducerats en hel del.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-27 08:53

RogerGustavsson skrev:Det beror på vilket avstånd till flygeln vi talar om. Vill man att det ska likna ett konsertframträdande blir det inte så svårt att reproducera. Då sitter man som lyssnare kanske 10-15 m ifrån. Satt själv långt ner i salen på en konsert med Staffan Scheja och det var ingen höjdare... Solister vill man gärna uppleva rätt nära. Har vid flera tillfällen hamnat på första raden och det är för nära. Vid ett tillfälle, då Jan Stigmer spelade Paganini på sin Stradivarius från 1724, hade jag mikrofonstativet vid fötterna! Runt rad 10 är i många konsertsalar rätt behagligt och då har ljudtrycket reducerats en hel del.

Hur långt bort kan du ställa en flygel i vardagsrummet? Mitt vardagsrum är inte så stort...

Jag syftar "självklart" på samma avstånd som till högtalarna.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-27 09:04

Nu när dom demonstrerade min blivande Onkyo 110W så spelade dom en skiva med piano och trummor och det var som om instrumenten stod precis där högtalarna var. Volymer var uppvriden 1/3 och högre skulle man inte ha för öronens fortsatta hörande.
Vid ett senare tillfälle frågade jag vad högtalarna kostade och det var beg. pris 35 lakan förmodligen för bägge. Var som sagt som i verkligheten så den förstärkaren blev min.
Det var ett sådant jäkla stöff i trummorna så man kan bara säga Herre Gud.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-27 09:07

Jag vill ha instrumenten där högtalaren är och när någon sjunger är det gott att vara nere vid stämbanden, tror jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-27 10:56

Nattlorden skrev:Hur långt bort kan du ställa en flygel i vardagsrummet? Mitt vardagsrum är inte så stort...

Det beror på vad man vill uppnå. Vill man ha ett "fönster in till konsertlokalen" eller vill man ha "flygeln i det egna rummet"? Personligen vill jag ofta ha "fönstret öppet" med atmosfären från inspelningslokalen.

Flygel i ett normalt vardagsrum låter för övrigt inte så roligt i verkligheten. Min svärmor har en mindre flygel på det viset och rummet behöver ha mera volym (framförallt höjd) för att det ska bli bra. Hennes morbror var konsertpianist och han hade ett eget rum för flygeln.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-27 11:50

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Hur långt bort kan du ställa en flygel i vardagsrummet? Mitt vardagsrum är inte så stort...

Det beror på vad man vill uppnå. Vill man ha ett "fönster in till konsertlokalen" eller vill man ha "flygeln i det egna rummet"? Personligen vill jag ofta ha "fönstret öppet" med atmosfären från inspelningslokalen.

Håller med RogerGustavsson här - inspelningen bestämmer ju det upplevda avståndet till flygeln. Om instrumentet skall upplevas stå i höjd med högtalarna i lyssningsrummet, så krävs ju närmickning i torr studio. Och det behöver inte nödvändigtvis låta så bra.

En bra inspelning av en konsertsituation gör att upplevelsen av inspelningslokalen finns med, och instrumentets placering projiceras till motsvarande sträcka bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-27 12:53

Jättebra förklarat Almen! Det var ju precis vad jag hade i åtanke. Avståndet ska ju vara kodat i en sådan inspelning. Att fläska på med mera volm för att få ljudet närmare är inte riktigt samma sak. Instrument har ju en klang som ändrar sig med avståndet. Några instrument låter helt annorlunda om man befinner sig helt nära. Går man runt någon som spelar t.ex. fiol blir det väldigt olika klang i olika riktningar.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-27 13:27

På tal om fiol så var där en sådan som spelade på en Dracula film, den var så in i vassen njutbar, måste varit en jättebra fiol för att inte tala om den som trakterade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-27 18:23

Almen skrev:

Håller med RogerGustavsson här - inspelningen bestämmer ju det upplevda avståndet till flygeln. Om instrumentet skall upplevas stå i höjd med högtalarna i lyssningsrummet, så krävs ju närmickning i torr studio. Och det behöver inte nödvändigtvis låta så bra.

En bra inspelning av en konsertsituation gör att upplevelsen av inspelningslokalen finns med, och instrumentets placering projiceras till motsvarande sträcka bakom högtalarna.[/quote]

Fast gubbar... jag tror att ni låter hur ni helst vill ha inspelningen styra effektbehovet... inte hur inspelningar kan vara. Man måste självklart dimensionera efter största behovet... och det inträffar ju i den nära situationen...

Håll frukterna separerade! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-27 18:24

RogerGustavsson skrev:Jättebra förklarat Almen! Det var ju precis vad jag hade i åtanke. Avståndet ska ju vara kodat i en sådan inspelning. Att fläska på med mera volm för att få ljudet närmare är inte riktigt samma sak. Instrument har ju en klang som ändrar sig med avståndet. Några instrument låter helt annorlunda om man befinner sig helt nära. Går man runt någon som spelar t.ex. fiol blir det väldigt olika klang i olika riktningar.

Den kommer inte närmre för att man fläskar på! Det blir bara ett instrument längre bort som spelar orealistiskt högt i ett sådant fall.

Vi diskutterar självklart byte av skiva till något som är "in your face" oavsett om du gillar att ha det så eller ej.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-02-27 18:33

Närmickade inspelningar ger väl i regel en bättre dynamik också! (Apropå ingenting!)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-27 23:00

Närmickat ger förmodligen en större dynamik. Det är därför det ska köras genom en kompressor i varenda studio. Naturlig dynamik kräver lite större avstånd.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-28 15:27

igår spelade jag riktigt högt och lyckade faktiskt få min Bryston 14B SST att klippa och den levererar väl ca 1000w kontinuerligt i 4 ohm så nog behövs stora förstärkare.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-03-28 16:22

Rydberg skrev:LOL, nu är det stavfelet ändrat!

Dyslektiker i världen - Förnedren redrer.
8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-28 20:21

OlA-68 skrev:
Rydberg skrev:LOL, nu är det stavfelet ändrat!

Dyslektiker i världen - Förnedren redrer.
8)

akta så jag inte tar dig i draggen och kastar ner dig i Kristianstadån :wink: 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-29 18:38

Britt-Gunnar skrev:igår spelade jag riktigt högt och lyckade faktiskt få min Bryston 14B SST att klippa och den levererar väl ca 1000w kontinuerligt i 4 ohm så nog behövs stora förstärkare.

Gôtt! :D Grattis. :)

Vad var det för fonogram?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-29 20:03

Rage Against the Machine (självbetitlad) och låten Take the Power Back närmare bestämt vid bastrumman i början av låten

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-03-30 11:45

fick du 1KW att klippa... 8O coolt :P

vad för högtalare och storlek på rum ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-30 14:56

OM man bestämmer sig för att man skulle vilja ha en anläggning som kan reproducera en inspelad flygel på naturlig volym med full dynamik: vad behöver jag då?[/quote]

Då tror jag att man behöver en rätt stor volymratt. När jag bytte mig till min "volymratt" så hörde jag någon strof av just en flygel eller var det ett piano, har inte en aning, men det lät kanon med tanke på att jag bara hör transienter och knappt det.
Volymratten tycker jag är viktig, den får inte stå i bånn, ju lägre den står trots att öronen har högt ljudtryck ju bättre är det för det mesta.
Jag har på senare tid blivit en volymorattsfil.
Får verkligen hoppas att det finns något lite stoft i vad jag framkastat, om inte annat så kan man ta det som ett skämt eftersom det kan tyckas rätt kul.
Alla som tycker det är kul räcker upp en hand.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-30 14:59

DVD-ai skrev:fick du 1KW att klippa... 8O coolt :P

högtalarna är ett par Lyngdorf Dp-1:
Bild
rummet är ca 25kvm men det är en stor öppning till det angrännsande rummet. Min bror var i köket under testningssessionen och det skallrade ganska bra i porslinsskåpen :P

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-30 15:04

Britt-Gunnar skrev:igår spelade jag riktigt högt och lyckade faktiskt få min Bryston 14B SST att klippa och den levererar väl ca 1000w kontinuerligt i 4 ohm så nog behövs stora förstärkare.

Och du är helt säker på att du inte svetsa med en 3,25 också? Gjorde du det så tycker jag det är extra cool.
Han var nere i källaren och svetsa för tusan, då behöver man kräm.

Allvarligt, anledningen till att dom behöver så mycket är väl att dom dödar sig själva?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-03-30 15:13

Hum skrev:OM man bestämmer sig för att man skulle vilja ha en anläggning som kan reproducera en inspelad flygel på naturlig volym med full dynamik: vad behöver jag då?

Då tror jag att man behöver en rätt stor volymratt. När jag bytte mig till min "volymratt" så hörde jag någon strof av just en flygel eller var det ett piano, har inte en aning, men det lät kanon med tanke på att jag bara hör transienter och knappt det.
Volymratten tycker jag är viktig, den får inte stå i bånn, ju lägre den står trots att öronen har högt ljudtryck ju bättre är det för det mesta.
Jag har på senare tid blivit en volymorattsfil.
Får verkligen hoppas att det finns något lite stoft i vad jag framkastat, om inte annat så kan man ta det som ett skämt eftersom det kan tyckas rätt kul.
Alla som tycker det är kul räcker upp en hand.[/quote]

:?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-03-30 15:15

Britt-Gunnar skrev:
DVD-ai skrev:fick du 1KW att klippa... 8O coolt :P

högtalarna är ett par Lyngdorf Dp-1:
Bild
rummet är ca 25kvm men det är en stor öppning till det angrännsande rummet. Min bror var i köket under testningssessionen och det skallrade ganska bra i porslinsskåpen :P

ok, jo dessa öppna bafflar :)

jo då kan det krävas en del för att få någon fart på grejerna, men 1Kw i transienter, det e väldigt mycket, tycker dessa borde se ut som kolbitar efter det....

Edit: Det e Seas Ecxel basar i dessa om jag inte minns fel :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-30 15:25

DVD-ai skrev:

jo då kan det krävas en del för att få någon fart på grejerna, men 1Kw i transienter, det e väldigt mycket, tycker dessa borde se ut som kolbitar efter det....

elementen serut/låter som vanligt och ja det är Seas Excel element fast i mitt fall agerar dom bara mellanregister, dvs från 300hz till 2200hz. Som bas används Lyngdorf hörnbasar W210 med två 10tummare i vadera.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-03-30 17:13

Britt-Gunnar skrev:
DVD-ai skrev:

elementen serut/låter som vanligt och ja det är Seas Excel element fast i mitt fall agerar dom bara mellanregister, dvs från 300hz till 2200hz. Som bas används Lyngdorf hörnbasar W210 med två 10tummare i vadera.

Ok, går dessa basar på samma steg då ja... ok men då e jag me ;)

Jo, jag tycker dem e riktigt snygga faktiskt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-30 18:03

Basarna har väl egna steg eller?

Seas W18 har väl en känslighet om ca 88dB och på en öppen baffel ovan 300Hz tappar man inte mycket. Det betyder ca. 118dB med 1kW men steget i fråga är väl på 700W i 8ohm va?

Detta är alltså inte några överdrivna grejjor utan vad som behövs för akustisk musik.

Men visst, hitta en högtalare på 95-100dB känslighet så klarar man sig på ett 100W steg.

/Peter

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-30 23:00

Piotr skrev:Basarna har väl egna steg eller?

Seas W18 har väl en känslighet om ca 88dB och på en öppen baffel ovan 300Hz tappar man inte mycket. Det betyder ca. 118dB med 1kW men steget i fråga är väl på 700W i 8ohm va?

Detta är alltså inte några överdrivna grejjor utan vad som behövs för akustisk musik.

Men visst, hitta en högtalare på 95-100dB känslighet så klarar man sig på ett 100W steg.

/Peter

jepp basarna har ett eget steg. Steget i fråga är på 700w så när som på 10w har jag för mig. Högtalarna är angivna att vara 4 ohm-iga så det var därför jag angav vad den petar ur sig i 4 ohm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi