Vad tråden dock handlar om är att med välljudande skivor, dynamiska med transienter kvar, så krävs det mer än vad man kan tro, för återge det utan problem. Hur högt man vill återge det är personligt

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Nej, klart man inte måste. Det är mer än fråga om förståelse och fakta att kunna dra sina egna beslut från.
OM man bestämmer sig för att man skulle vilja ha en anläggning som kan reproducera en inspelad flygel på naturlig volym med full dynamik: vad behöver jag då?
RogerGustavsson skrev:Det beror på vilket avstånd till flygeln vi talar om. Vill man att det ska likna ett konsertframträdande blir det inte så svårt att reproducera. Då sitter man som lyssnare kanske 10-15 m ifrån. Satt själv långt ner i salen på en konsert med Staffan Scheja och det var ingen höjdare... Solister vill man gärna uppleva rätt nära. Har vid flera tillfällen hamnat på första raden och det är för nära. Vid ett tillfälle, då Jan Stigmer spelade Paganini på sin Stradivarius från 1724, hade jag mikrofonstativet vid fötterna! Runt rad 10 är i många konsertsalar rätt behagligt och då har ljudtrycket reducerats en hel del.
Nattlorden skrev:Hur långt bort kan du ställa en flygel i vardagsrummet? Mitt vardagsrum är inte så stort...
Jag syftar "självklart" på samma avstånd som till högtalarna.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Hur långt bort kan du ställa en flygel i vardagsrummet? Mitt vardagsrum är inte så stort...
Jag syftar "självklart" på samma avstånd som till högtalarna.
Det beror på vad man vill uppnå. Vill man ha ett "fönster in till konsertlokalen" eller vill man ha "flygeln i det egna rummet"? Personligen vill jag ofta ha "fönstret öppet" med atmosfären från inspelningslokalen.
Almen skrev:
Det beror på vad man vill uppnå. Vill man ha ett "fönster in till konsertlokalen" eller vill man ha "flygeln i det egna rummet"? Personligen vill jag ofta ha "fönstret öppet" med atmosfären från inspelningslokalen.
RogerGustavsson skrev:Jättebra förklarat Almen! Det var ju precis vad jag hade i åtanke. Avståndet ska ju vara kodat i en sådan inspelning. Att fläska på med mera volm för att få ljudet närmare är inte riktigt samma sak. Instrument har ju en klang som ändrar sig med avståndet. Några instrument låter helt annorlunda om man befinner sig helt nära. Går man runt någon som spelar t.ex. fiol blir det väldigt olika klang i olika riktningar.
OlA-68 skrev:Rydberg skrev:LOL, nu är det stavfelet ändrat!
Dyslektiker i världen - Förnedren redrer.
DVD-ai skrev:fick du 1KW att klippa...coolt
![]()
vad för högtalare och storlek på rum ?!
Britt-Gunnar skrev:igår spelade jag riktigt högt och lyckade faktiskt få min Bryston 14B SST att klippa och den levererar väl ca 1000w kontinuerligt i 4 ohm så nog behövs stora förstärkare.
Hum skrev:OM man bestämmer sig för att man skulle vilja ha en anläggning som kan reproducera en inspelad flygel på naturlig volym med full dynamik: vad behöver jag då?
Britt-Gunnar skrev:DVD-ai skrev:fick du 1KW att klippa...coolt
![]()
vad för högtalare och storlek på rum ?!
högtalarna är ett par Lyngdorf Dp-1:
rummet är ca 25kvm men det är en stor öppning till det angrännsande rummet. Min bror var i köket under testningssessionen och det skallrade ganska bra i porslinsskåpen
DVD-ai skrev:
ok, jo dessa öppna bafflar![]()
jo då kan det krävas en del för att få någon fart på grejerna, men 1Kw i transienter, det e väldigt mycket, tycker dessa borde se ut som kolbitar efter det....
Edit: Det e Seas Ecxel basar i dessa om jag inte minns fel
Britt-Gunnar skrev:DVD-ai skrev:
ok, jo dessa öppna bafflar![]()
jo då kan det krävas en del för att få någon fart på grejerna, men 1Kw i transienter, det e väldigt mycket, tycker dessa borde se ut som kolbitar efter det....
Edit: Det e Seas Ecxel basar i dessa om jag inte minns fel
elementen serut/låter som vanligt och ja det är Seas Excel element fast i mitt fall agerar dom bara mellanregister, dvs från 300hz till 2200hz. Som bas används Lyngdorf hörnbasar W210 med två 10tummare i vadera.
Piotr skrev:Basarna har väl egna steg eller?
Seas W18 har väl en känslighet om ca 88dB och på en öppen baffel ovan 300Hz tappar man inte mycket. Det betyder ca. 118dB med 1kW men steget i fråga är väl på 700W i 8ohm va?
Detta är alltså inte några överdrivna grejjor utan vad som behövs för akustisk musik.
Men visst, hitta en högtalare på 95-100dB känslighet så klarar man sig på ett 100W steg.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster