Alexi skrev:Hur kunde man då konstatera att Pioneer 668 var bätre en Sentec DiAna?Bill50x skrev:Jag har hela tiden hävdat att f/e-testen inte kan användas för att hitta bättre utrustning än vad som finns i testanläggningen. Jag har (ännu) inte ändrat åsikt.
Beats me.
Vem är "man" som har konstaterat det? Är det en oavvislig sanning? Vad tycker Hotspur?

Är det enbart genom f/e-test som "man" har "bevisat" att 668:an är bättre än Diana? Och vem har "bevisat" att Diana är det ultimata att jämföra mot?
Såväl LTS som CarlssonPlanet har funnit Pioneer 668 som sin absoluta referens för tillfället. Jag har ingen anledning att betvivla deras slutsats och förmodligen är denna apparat en mycket duglig återgivare. Jag har själv funderat på att införskaffa en sådan, då det skulle bespara mig massor av arbete i sökandet av en duglig cd/dvd-spelare. Men deras val av återgivare är i sig inget bevis för att f/e-testen är det optimala eller ens fungerande. Jag gissar att LTS inte enbart bedömer apparaten från ett f/e-test utan även väger in "vanlig" lyssning, mätdata och vanligt sunt förnuft.
LTS och CarlssonPlanet testar på helt olika sätt och med helt olika utrustning, om en apparat platsar i båda fallen är den med stor säkerhet ganska OK. I alla fall med de modesta krav som undertecknad har....
Men att det skulle innebära något "bevis" för f/e-testens fördelar har jag svårt att se...
/ B