Tips om förstärkare till frontarna önskas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gert

Tips om förstärkare till frontarna önskas

Inläggav Gert » 2009-03-28 17:23

Jo, jag har funderat på att uppgradera mitt ljud genom att koppla in en kompetent stereoförstärkare på min HK AVR för att driva frontarna. Eftersom detta är en ny ide för mig så tar jag gärna emot tips och anvisningar om hur jag bör gå tillväga. Någon?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-28 17:58

Mitt tips är ett NAD C275 effekt steg! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-03-28 18:24

Nja, jag hade tänkt mig att använda AVR:en som slutsteg och ansluta en integrerad förstärkare till denna. Skulle inte det funka? Jag är ute efter välljud, inte maxljud. Är jag helt fel ute?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-28 18:32

Jag tänkte främst på välljud! Jag har föregångaren, och den låter underbart! Men det är klart, om du kör en integrerad till fronterna, och kopplar cd`n dit, så måste du ju fortfarande hämta signal från AVR`n till den intergrerade, och det borde ju gå att ta på front preout!?
Jag är själv väldigt nyfiken på XTZàs intergrerade ClassA förstärkare, den är topptestad flera gånger, och är löjligt billig! Dessutom har den digitala ingångar, så det borde underlätta samman koppling ytterligare! :)

Iövrigt är jag tveksam till AVR, vad välljud anbelangar :?
Senast redigerad av NADifierad 2009-03-28 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-03-28 18:45

Jo, jag sneglat på XTZ också. Skulle den funka för mina behov? Hur kopplar jag?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-28 18:48

Om du köper XTZ, så borde det gå att mata den med en digitalutgång från AVR`n!

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-03-28 19:21

Närmare bestämt.hur?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-28 19:29

Du får ta fram manualen till HK och köpa xtz , sen går det att läsa sig till! Lycka till, och hör av dig om ljudet på XTZ :D

Och ska du bara ha signal front, så går det nog bara att ta från ,"front preout", men då är det analogt som gäller..... :(

Användarvisningsbild
BungleMe

Inläggav BungleMe » 2009-03-30 23:19

nadifierad skrev:Du får ta fram manualen till HK och köpa xtz , sen går det att läsa sig till! Lycka till, och hör av dig om ljudet på XTZ :D

Och ska du bara ha signal front, så går det nog bara att ta från ,"front preout", men då är det analogt som gäller..... :(

Frågan är ju bara om man behöver använda pre in á la effektsteg eller om det går bra att koppla till en auxilär ingång på förstärkaren, tanken är väll att använda H/K AVR som en hembio preamp med integrerad drivning till bakhögtalarna och cd direkt till stereostärkare vid finlyssning. Jag förutspår problem med volymmatchning här, har jag rätt eller fel?

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-03-31 00:05

Jag köper nog inte XTZ, eftersom den är så enormt stor och tung. Däremot sneglar jag på Pioneer A-A9-J. Jag kopplar från preout till main in och sen skall det nog låta...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-31 07:24

Jag förstår inte poängen..

Signalen går alltså genom din HK AVRs försteg, och sedan vill du ta
in det i ett försteg till innan sinalen går till ett slutsteg?

En stereoförstärkare innehåller ju både försteg och slutsteg i samma låda.

Jag tror inte det blir en uppgradering av ditt ljud.

Jag skulle möjligtvis prova med ett slusteg kopplat direkt på pre-out från din HK, men om det blir en kvalitetshöjning får du nog titta noga på.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-31 08:53

Jag förstår poengen, förutsatt att man kopplar rena ljudkällor till stereoförstärkaren, och inte använder hemmabioförstärkaren alls när man lyssnar på musik.

(så gör jag, mest för att jag inte har phonoingång på min flerkanalsreciever.)

Då kan man ju om man är kräsen på tv-ljudet koppla in front-out från tv-recievern köra den på "pre in" om det finns på stereoförstärkaren.

Annars fungerar det med aux men ger som kk säger ett extra försteg inblandat i signalvägen.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-03-31 11:34

Jag inser att jag fattar rätt lite...
Så här är det: jag vill ha bättre ljud till frontarna när jag lyssnar på cd/sacd utan att köpa en hel anläggning till då jag är nöjd med filmljudet och -bilden. Jag hade fattat det så att jag kopplar en bra integrerad stereoförstärkare till avr-en och därigenom får bättre ljud till frontarna med fortsatt möjlighet till surround. Eller är jag helt fel ute? Skall jag skaffa en extern dac istället?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-31 17:20

Jag förstod det så, att du skulle köra Avr`ns frontljud via den intregrerade förstärkaren, för att slippa ha dubbla fronthögtalare!?

På så vis att du kör "finljud"dvs tex CD över den intregrerade, men när du sen ska köra surround, så slår du igång avr`n, för att driva center och surrounder! Front ljudet kör du via avr`ns front pre out, och in i den intregrerade`s tex AUX ingång! Du måste köra via front preout, för att få rätt "kodat "frontljud!

MEN :!: :!: Jag reserverar mig för utgångsnivåns styrka på front preout ! Huruvida om den är lämplig att köra mot en lineingång? :?:
Det borde gå bra, men det kan vara bra med en ytterligare åsikt, i frågan :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-31 17:42

Gert skrev:Jag inser att jag fattar rätt lite...
Så här är det: jag vill ha bättre ljud till frontarna när jag lyssnar på cd/sacd utan att köpa en hel anläggning till då jag är nöjd med filmljudet och -bilden. Jag hade fattat det så att jag kopplar en bra integrerad stereoförstärkare till avr-en och därigenom får bättre ljud till frontarna med fortsatt möjlighet till surround. Eller är jag helt fel ute? Skall jag skaffa en extern dac istället?

Det är ju svårt att veta om det inte är helt klart vad som är den dåliga länken i kedjan. Du tycks veta att det är förstärkaren, och då gissar jag att vi pratar om slutsteget. I så fall är väl den enda (och enkla!) lösningen att ansluta ett bättre slutsteg till pre-out på dina framkanaler. Att använda en integrerad förstärkare kommer nog inte att tillföra så mycket.

Vet du säkert att att din HK AVR är för dålig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-03-31 19:27

nadifierad skrev:Jag förstod det så, att du skulle köra Avr`ns frontljud via den intregrerade förstärkaren, för att slippa ha dubbla fronthögtalare!?

På så vis att du kör "finljud"dvs tex CD över den intregrerade, men när du sen ska köra surround, så slår du igång avr`n, för att driva center och surrounder!

Ja just så. Jag vill kunna njuta det bättre, klarare ljudet från tex. en Pioneer AA9J, men ändå ha tillgång till surround när jag så önskar samt ha dvd-spelare och alla högtalare på sina permanenta ingångsterminaler. Är det en omöjlig önskan?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-31 19:30

Jag tror det funkar fint! Men sänk signalstyrkan på fronterna via AVR`ns inställningar, och höj dem sedan gradvist, så att "output" matchar tex nivån du har på cd ljudet! :)

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-03-31 19:38

Ok, alltså: från preout på AVR till aux på den integrerade. Högtalarna och DVD:n sitter på AVR:en. Fattat rätt?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-31 19:52

Gert skrev:Ok, alltså: från preout på AVR till aux på den integrerade. Högtalarna och DVD:n sitter på AVR:en. Fattat rätt?

Jo, alla högtalare utom fronterna! De sitter på den itregrerade, om jag förstått dig rätt!? :)

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-03-31 19:58

Jo, naturligtvis skall frontarna sitta på stereoförstärkaren. Då är det väl bara att prova då. Får hem den till helgen.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-31 19:59

Gert skrev:Jo, naturligtvis skall frontarna sitta på stereoförstärkaren. Då är det väl bara att prova då. Får hem den till helgen.

Kul! Lycka till, och smyg lite med nivå inställningarna :) .

Återgå till Teknikforum