LYNX Power Amplifier - byggtråd med bilder.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-23 23:45

Är det ett analogt skåp på åtminstone 20-30Mz så ska man kunna se antydningar på oscillationer även om dessa ligger väsentligt högre upp i frekvens.

Flytta ingenting förrän du är säker på att det behövs.

Output protectionkorten sitter bäst där dom sitter, klart sämre att behöva dra högtalarkablar tvärs igenom apparaten.
Men maka dem lite går ju bra, då de får bättre plats, om du ska vända på hela strömpaketet inkl. startrelét.

Ta det lugnt och njut av dina favoritskivor nu. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-30 00:21

Efter några veckors användning har jag upptäckt att steget "knäpper" till med ojämna mellanrum. Det kan vara allt mellan 5 minuter och en timme mellan knäppningarna. Det låter ungefär som när man sätter ner nålen mot en skiva.

Nån som vet vad detta kan bero på? Om det kan pekas på en orsak i min layout av steget är det ju en signal att direkt gå in och ändra om.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-30 09:45

Det jag kommer att tänka på först är att någon kondensator har något fuffens för sig.
Hörs det i båda kanalerna, så kanske du ska kolla lytarna i nätdelen.
Kolla även blödarmotstånden där. Ligger något så tight någonstans att det kan bli överslag? Skruvarna? Kallödning?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-30 09:55

Vet inte om det är från båda kanaler, det är så sällan det kommer så det är svårt att debugga.

Blödarmotstånd har jag inga. Ska man ha det? :-)

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-30 10:00

Det har jag bestämt för mig att jag såg att du hade.
Men.. vart har dina bilder tagit vägen?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-30 10:02

Ragnwald skrev:Det har jag bestämt för mig att jag såg att du hade.
Men.. vart har dina bilder tagit vägen?

För mig visas bilderna. De ligger på min egen server så det kan ta lite tid att ladda dem (750kbit upload).

Jag tror att du förväxlar mina 150nF MKP-caps med bleeders.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-30 10:20

Jo nu ser jag bilderna också, de hade väl sovmorgon. :)

Sant jag förväxlade med dina MKP.
Att ha motstånd på 1W ca 330K - 470K som långsamt dränerar railarna, förlänger livslängden på lytarna och gör arbete i apparaten lite hehagligare. Enda vitsen med det som jag känner till.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-06 23:34

Nu kan jag inte hålla mig längre. Steget är isärskruvat igen och skall nu byggas om lite grand, framför allt mekaniskt, men jag ska även ge mina LM49710:or en chans till. Om jag inte lyckas med dem så blir det OPA827 på adaptrar. Om jag inte lyckas med dessa heller köper jag ett par äkta OPA627 från Farnell, Mouser eller RS.

Jag tänkte dumpa mina 2200µF kondingar av platsbrist, på så sätt får jag ett enda plan, i Y-led, där plus och minus för de båda kondensatorbankarna möts. Där kan det passa med en kopparplatta, för så har jag minsann sett att andra gör.

Är detta lämpligt? För att åskådliggöra lite bättre blir det alltså en kopparplatta per kanal. Ett hål i varje hörn för kondensatorskruvar samt ett i mitten för 0V-anslutning, som femman på en tärning. Den mittre anslutningen skall sedan dras till en, för varje kanal, separat jordpunkt, precis vid förstärkarkortet, från vilken tre GND-ledningar dras till kortet. Varje kanal får alltså en egen liten skärmjord. För att möjliggöra separation av kanalernas 0V, kommer varje kanal att få två diodbryggor, som jobbar med halva spänningen mot idag.

Trafon flyttas till motsatta sidan, och kondingarna hamnar följaktligen i bakkant. Jag kör på Ragnwalds tips och drar en skärmad nätkabel från softstarten till trafon. Även högtalarskydden kommer att få skärmad försörjning (växelspänning, 42V~).

Eftersom jag inte kommer att koppla ihop de båda kanalernas 0V, kommer jag alltså att slippa jordloopar genom ingångs-RCA:erna. Detta är iallafall förhoppningen.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-07 00:35

Bild

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-07 09:32

Herregud! Det där blir man ju tårögd av att se.

Vad är det för något?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-07 11:28

Jo den är verkligen grann denne schweizare, darTZeel nhb-108.
Här kan vi tala om kort kabelföring och att komponenterna sitter där de minst stör varandra.

spoz

Inläggav spoz » 2009-04-08 22:12

Jag har också lött ihop två st Lynx-kort. Från början oscillerade det med OPA134 op-amparna, men det löste sig med modifieringarna som beskrivs i inlägg #444 (?) på byggtråden på DIYaudio.

Nu är problemet att jag inte kan ställa in biasen tillräckligt högt. Jag får maximalt 200mV på basen på Q105. Jag bifogar en länk till en bild på schemat där jag har kladdat ner lite uppmätta spänningar. Alla värden är i Volt. Det är världens kladd, jag vet. Ska försöka kolla mer på det imorgon om jag hinner, annars får det stå över helgen på jobbet.
http://img259.imageshack.us/my.php?image=lynx.jpg

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-08 22:24

Har du mätt spänningen över R118 - R119? Dvs tpA - tpC? Vad resulterar dina 0.2V i för spänning tpA-tpC? Den ska ligga kring 1.2-1.4V.

Mvh,

/Bosse

spoz

Inläggav spoz » 2009-04-08 22:34

Ja, den var alldeles för låg. Jag glömde skriva ner värdet, ska försöka kolla imorgon.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-08 22:49

Jag misstolkade mina tidigaste mätningar eftersom jag inte förstod att jag hade oscillationsproblem.

Är du helt säker på att du inte har oscillation längre? Kollar du med oscilloskop?

Om inte, sätt i en riktigt "långsam" OP, som jag gjorde. Tex 741:an. Då VET du att det inte är oscillation som är problemet.

Själv har jag också upptäckt att mina trissor brann i tid och otid. "Pipmät" Q110, Q111 samt 340 och 350-trissorna.

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2009-04-09 17:20, redigerad totalt 1 gång.

spoz

Inläggav spoz » 2009-04-08 23:04

Jag har mätt med ett digitalt 200MHz skop. Från början hade jag oscillationer på 150-200kHz. Jag ska ta och kolla med kortare tid/ruta nu när du säger det, andra verkar ha haft oscillationer med högre frekvens.

Ska kolla om jag hittar en 741:a och resten av dina förslag också.

Tack,
/Anton

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-15 00:22

Nu har jag byggt om PSU:n till steget lite grand. Jag har flyttat trafon till framkanten, lagt till en brygga per kanal och monterat aluminiumplåtar mellan kondingarna.

Dock, nu när jag slår på steget (förstärkarkorten är inte inkopplade ännu, endast trafo, bryggor och kondingar) så går proppen i skåpet. Säkringen i nätbrunnen håller (T6,3A) men i skåpet går den (T10A).

Knepigt värre. Vad jag kan se är allting kopplat korrekt. Om jag startar endast trafon så går det fint. Schemat jag använt är alltså detta:

Bild

Jag har dock inga säkringar eller 100nF på sekundärerna och inte heller några avslutande RC-länkar. Nånting drar ström dock, kondingarna hinner bara få i sig ett antal volt, typ 3-4V. Softstarten verkar fungera som den ska, kanske måste modda den för denna storlek på trafo/bank? Får väl kolla med P-A.

En annan bra sak är att mina högtalarskydd troligen går att mata med DC istället för som innan, med AC. Vad tror ni, om det står 30-60Vac max, klarar de 62Vdc då?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-15 00:34

Hm... vad jag förstår av skissen, har du alltså övergett två separata matningar till förmån för en enkel matning till båda kanalerna.

Eller visar du enbart matningen för ena kanalen och har följaktligen två likadana enligt skiss, parallellkopplade till samma sek lindningar på din trafo?
I så fall tror jag du är ute på djupt vatten eller hal is, beroende på årstid. :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-15 00:45

Ragnwald skrev:Eller visar du enbart matningen för ena kanalen och har följaktligen två likadana enligt skiss, parallellkopplade till samma sek lindningar på din trafo?
I så fall tror jag du är ute på djupt vatten eller hal is, beroende på årstid. :wink:

Korrekt! :-) Hal is it is... Endast en kanal visas på schemat ovan.

Varför är jag ute på hal is? Vill gärna få förklarat för mig varför detta inte skulle fungera.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-15 01:03

Dessvärre besitter jag inte de tekniska kunskaper att jag kan förklara varför det inte skulle fungera så väl.
Men jag får vissa vibbar, att det inte är lämpligt att koppla två matningar med flytande jord till samma sekundärlindningar på samma trafo.
Vore intressant om någon på forumet med djupare kännedom i ämnet, kunde komma med en kommentar.

Jag vet att det har nämnts av namnkunniga konstruktörer på diy-audio i några trådar, att flytande jord inte är lämpligt i större slutsteg.
Tyvärr kan jag nu inte hitta var jag läste det, men varför inte fråga där?
Tror det var Bob Cordell och Nelson Pass som nämnde det.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-15 01:10

Jag läste faktiskt nyligen lite grand på DIY, och hittade detta inlägg av AndrewT:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=959092#post959092

"after the secondaries, everything is dual channel". Tyvärr står det inte något om dubbla bryggor.

Men jag vet att jag har läst ett inlägg som behandlade just detta. Att det skulle kunna vara ett sätt att separera kanalernas jord från varandra.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-15 01:26

bomellberg skrev:
Men jag vet att jag har läst ett inlägg som behandlade just detta. Att det skulle kunna vara ett sätt att separera kanalernas jord från varandra.

Fast det blir ju ändå tillräckligt gemensamt när de ligger på samma sekundärlindningar, så det veti tusan.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-15 10:10

Lägger in senaste bilden här också så att ni som läser här får en uppfattning om hur det ser ut nuförtiden:

Bild

Alltså: En trafo med dubbla sekundärer. Dubbla bryggor per kanal. Helt åtskillda 0V för de båda kanalerna.

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-08-09 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-26 00:20

Jag har nu gett upp tanken på de fyrdubbla bryggorna. Jag fick inte ihop det och säkringen gick så fort mer än en PSU-sida var inkopplad. Kanske var det en jord-loop som kortslöt sekundärerna; jag vet inte.

Nu är det tillbaka till en brygga per kanal, plocka ut AC över de båda sekundärerna samt 0V från den ihopkopplade sekundärpunkten. Center tapped secondaries alltså. Nu håller säkringarna och P-A's softstart är tillbaka till det normala, med 100R10W och 470k på delayen.

Jag läste lite grand i denna tråd:

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... post390755

Där finns även en bild som ser exakt ut som min setup gjorde tidigare. Jag kan dock inte förstå hur det skulle kunna fås att fungera. I tråden nämns att ena PSU-sidan ska matas av den ena sekundären, och vice versa. Kan det verkligen funka? Kan man få +/- spänning mha endast en sekundärlindning och två bryggor?

Lite synd att ge upp eftersom jag gillade idén med två, från varandra, separerade 0V. Jag gissar att enda möjligheten till det är att använda två stycken trafos. Kanske i framtiden?

Nu går jag över till att leka med OP igen.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-04-26 10:53

bomellberg skrev:

Bild

/Bosse

nu citerar jag din bild, men om sekundärrerna är i motfas kommer du kortsluta dem över endas 4 st dioder,därav dina 3-4 V spänning.

om du vill ha dubbla bryggor tycker jag det bästa är att koppla varje sekundärlindning med en helt separat brygga+ kondingbank som var sin enkelspänning och i en punkt seriekoppla dessa två bankar .

kopplingen med 4 bryggor kan bli rätt rolig att reda ut av samma anledning som ovan...en lindning i motfas och det är fett kört...

jag ser absolut inga fördelar att slänga in en massa bryggor i syfte att försöka få bättre ljudkvalitet från steget.

håll det överskådligt är mitt råd.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-04-26 17:36

bomellberg skrev:Kan man få +/- spänning mha endast en sekundärlindning och två bryggor?
Nej, inte om du ska kräma ut massor. Ett kraftigt agg måste ha två sekundärer eller en sekundär med mittuttag.

Har du en lindning endast så blir det halvvågslikriktat vilket är tyngre för trafon om du ska ha samma rippel som helvågat.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-04-26 23:19

rikkitikkitavi skrev:nu citerar jag din bild, men om sekundärrerna är i motfas kommer du kortsluta dem över endas 4 st dioder,därav dina 3-4 V spänning.

Det kan vara detta som har hänt. Dock hände det aldrig med endast ena kanalens försörjning inkopplad, utan bara när både höger och vänster var inkopplade.

om du vill ha dubbla bryggor tycker jag det bästa är att koppla varje sekundärlindning med en helt separat brygga+ kondingbank som var sin enkelspänning och i en punkt seriekoppla dessa två bankar .

Jo, det var så jag gjorde, och det är ju i princip samma sak som i skissen ovan. Bankarna är seriekopplade, fast redan vid bryggan. Min seriekoppling består ju numera av en stor aluplåt mellan - på ena kondingparet till + på andra kondingparet. (Nu pratar jag endast om ena kanalens försörjning, andra kanalen ser likadan ut.)

kopplingen med 4 bryggor kan bli rätt rolig att reda ut av samma anledning som ovan...en lindning i motfas och det är fett kört...

Jo, där har vi det nog.

jag ser absolut inga fördelar att slänga in en massa bryggor i syfte att försöka få bättre ljudkvalitet från steget.

håll det överskådligt är mitt råd.

Jag vill inte heller ha fler bryggor än nödvändigt. Jag tror inte att ljudkvaliten på något sätt kommer att förändras, men kanske jag kunde bli av med lite mer brum/brus. Tanken var ju att få höger och vänster kanal så separerade det går. Ett led i detta var att separera de båda kanalernas 0V-punkter och på så sätt förhindra en stor jordslinga genom rca-kontakternas skärm.

Nu har jag försökt bryta denna jordslinga mha ett 27R motstånd i serie, från både höger och vänster rca-skärm. Brummandet försvann nästan helt, men man jagar ju alltid det bästa sättet att lösa någonting på.

OM jag ger mig på att göra om PSU:t igen så kommer jag att investera i två trafos. Men då finns det heller ingen anledning till att ha mer än en brygga per kanal eftersom de då är naturligt separerade.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-05-02 16:16

Nu är ombyggnaden klar. Så här ser det ut numera:

Bild

Bild

Tyvärr är det något som strular för så fort jag spelar musik med båda kanaler inkopplade så har jag ett riktigt elakt högljutt brummande. Troligen är det en 50 eller 100 Hz signal. Drar jag ut ena kanalens lågnivåkabel så låter det fint om den andra, och vice versa.

Ni ser fyra likriktarbryggor, men endast två används. Vanlig center-tapped koppling alltså, och kanalerna delar nolla. Nollan leds till en stjärnkoppling vid vardera förstärkarkort, där även den kanalens två GND, rca-skärm och utgångs-minus är kopplat. Därefter avleds den till chassi med 10R||100nF. Jag ska genast prova med att ta bort den ena chassikopplingen, och endast ha en avledning mot chassit.

En fråga angående rca-skärmen. Är det nödvändigt att lägga den på 0V? Jag menar, ingången på förstärkarkortet tar ju differensen och förstärker denna. Om rca-skärmarna är sammankopplade i försteget (receivern), vilket de troligen är, så får jag ju en jätteloop av skärmarna. Om jag inte kopplar skärmarna till 0V så slipper jag loopen.

Rca-skärmen är inte kopplad till GND på kortet, det skall göras separat, eller, om min tanke ovan är korrekt, inte alls.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2010-10-27 00:04

Hej, hoppas att du har fått ordning på den här besten och när jag nu tar upp denna tråden igen inte river upp några djupa sår i din DIY själ. Sitter och förbereder ett liknande bygge men kommer använda mig av två transformatorer så att det verkligen blir "mono" uppbyggnad och därmed undvika jordslingor. Verkar som om det är ett av de större problemen du har haft.

Om du fortfarande har problem och kopplingen ser ut som på de sista bilderna och du fortfarande vill ha tips på vad som kan vara fel så undrar jag om du inte skall ta och plocka bort den blå ledaren som går mellan RCA kontakt och stjärnjord för båda kanalerna. Se Lenn_Art tråden på Hififorum. Jag uppfattar din koppling som figur 35, sida 4, i tråden.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302&whichpage=4&SearchTerms=jordslinga

Din gemensamma jordpunkt hamnar ju ovanpå trafon.

Förstår inte riktigt hur du skall göra med skärmen enligt Lenn Art beskrivning. Han skriver att man bör koppla ihop den i en gemensam punkt men som det är nu så kopplas den ihop ovanför trafon så småningom.

Tror även att från mittpunkten på trafon så skall respektive ledare för varje kanal gå till respektive stjärn jordpunkt och inte som nu till den breda plattan (PSU ground), i varjefall om det är som det ser ut att stjärnjordpunkten finns nere vid respektive förstärkar PCB.

Kan inte se var din skyddsjord är kopplad eller om du har dragit ihop PSU jordarna även där. Bör nog inte koppla ihop dem till skyddsjorden innan du fått tyst på förstärkaren.

Skyddskretsen som sitter vid utgången, har den en egen trafo eller är det bara ett relä?

Mycket frågor, kanske hellt i onödan, om du fått rätt på det så skriv gärna hur det löste sig.

/Andreas

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-04 11:14

Igår fick jag tummen ur och tog lite nya bilder. De kanske kan vara till någon hjälp för dig byggareandy.

Översikt 1:
Bild

Översikt 2:
Bild

Potentialutjämnaren som förbinder nolla och chassi:
Bild

Ena kanalens jordpunkt:
Bild

Jag har inte längre något ormbo ovanpå trafon. Sekundärerna är dragna så korta som möjligt, till de TVÅ (inte fyra) likriktarna.

Några svar på dina frågor:

- Jag har inte längre problem med brum, det var längesedan.
- Högtalarskydden har ingen egen trafo. Det är reläer.
- Kanalernas jordpunkter är kopplade till PSU-ground (mittenplattorna). Mittenplattorna är sammankopplade genom den blåa kabeln i mitten.

Saker jag hade gjort annorlunda idag:

1. Placerat RCA-ingångarna tätt intill varandra för att undvika en stor jordslinga.

2. Använt dubbla trafos, för att kunna separera kanalerna (ffa deras jordar) ännu bättre.

EDIT: La till lite svar på byggareandys frågor.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum