rikkitikkitavi skrev:nu citerar jag din bild, men om sekundärrerna är i motfas kommer du kortsluta dem över endas 4 st dioder,därav dina 3-4 V spänning.
Det kan vara detta som har hänt. Dock hände det aldrig med endast ena kanalens försörjning inkopplad, utan bara när både höger och vänster var inkopplade.
om du vill ha dubbla bryggor tycker jag det bästa är att koppla varje sekundärlindning med en helt separat brygga+ kondingbank som var sin enkelspänning och i en punkt seriekoppla dessa två bankar .
Jo, det var så jag gjorde, och det är ju i princip samma sak som i skissen ovan. Bankarna är seriekopplade, fast redan vid bryggan. Min seriekoppling består ju numera av en stor aluplåt mellan - på ena kondingparet till + på andra kondingparet. (Nu pratar jag endast om ena kanalens försörjning, andra kanalen ser likadan ut.)
kopplingen med 4 bryggor kan bli rätt rolig att reda ut av samma anledning som ovan...en lindning i motfas och det är fett kört...
Jo, där har vi det nog.
jag ser absolut inga fördelar att slänga in en massa bryggor i syfte att försöka få bättre ljudkvalitet från steget.
håll det överskådligt är mitt råd.
Jag vill inte heller ha fler bryggor än nödvändigt. Jag tror inte att ljudkvaliten på något sätt kommer att förändras, men kanske jag kunde bli av med lite mer brum/brus. Tanken var ju att få höger och vänster kanal så separerade det går. Ett led i detta var att separera de båda kanalernas 0V-punkter och på så sätt förhindra en stor jordslinga genom rca-kontakternas skärm.
Nu har jag försökt bryta denna jordslinga mha ett 27R motstånd i serie, från både höger och vänster rca-skärm. Brummandet försvann nästan helt, men man jagar ju alltid det bästa sättet att lösa någonting på.
OM jag ger mig på att göra om PSU:t igen så kommer jag att investera i två trafos. Men då finns det heller ingen anledning till att ha mer än en brygga per kanal eftersom de då är naturligt separerade.
Mvh,
/Bosse