Moderator: Redaktörer
celef skrev:
men alltså, partiet mellan 1:14 och 2:32 är ju asgrymt
Thomazo skrev:Det är ett avsnitt ur Prokofievs underbara balett Romeo och Julia. Köp hela musiken, 2 cd, med Lorin Maazel på Decca eller André Previn på EMI. Fast då går musiken lite snabbare än i tv-programmet.
MichaelG skrev:Prokofieffs Romeo och Julia är ett av musikhistoriens bästa verk tycker jag.![]()
Hälsn. Michael
perstromgren skrev:N...provade jag Bartoks "Kärleken till de tre apelsinerna"...
ptr skrev:perstromgren skrev:N...provade jag Bartoks "Kärleken till de tre apelsinerna"...
Hej Per!
Apelsinerna är jäkligt mycket Prokofiev(hans roligaste opera!) .. Du tänker nog på Bartoks "Den mirakulöse Mandarinen" från 1918! Ett Mycket trevligt verk!
/ptr
Manzarek skrev:Skulle vilja ha hjälp att hitta detta stycke i original.
Bucaneer-Skettel Concerto
Sökte efter Skettel Concerto på youtube utan resultat.
Thomazo skrev:Hur i hela fridens namn kan någon tycka att Prokofiev är modern? Och vad är det för tema som avses egentligen. Musiken är över två timmar lång och avsnittet som eftersöktes ovan uppträder bara ett par gånger. Herrejisses vilket trams, C4rlsson.
Manzarek skrev:Skulle vilja ha hjälp att hitta detta stycke i original.
Bucaneer-Skettel Concerto
Sökte efter Skettel Concerto på youtube utan resultat.
Almen skrev:[...]att man inte på något sätt kan kalla Prokofjef för modern eller modernist.
Magnuz skrev:Almen skrev:Jag tycker att Thomazo uttryckte sig klumpigt, men måste ändå hålla med honom att man inte på något sätt kan kalla Prokofjef för modern eller modernist.
Kul i alla fall att dålig stämning sprider sig även till musikdelen.
...eller inte.
MichaelG skrev:Almen skrev:[...]att man inte på något sätt kan kalla Prokofjef för modern eller modernist.
Tja, allt är relativt. Jag dejtade en kvinna för massa år sedan som sa att hon gillade klassisk musik. Det visade sig närmare bestämt vara "Chess" och "han den där Amadeus".
För henne var Prokofieff mycket modern...![]()
Hälsn. Michael
Thomazo skrev:Märkligt. Så fort det uppstår minsta konflikt så tycker folk att det blir dålig stämning. Är ni så konflikträdda. Det är väl uppfriskande med lite åsiktsutbyte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster