vem har skrivit detta klassiska musikstycke?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

vem har skrivit detta klassiska musikstycke?

Inläggav celef » 2009-03-28 10:36

20:50 min in i programmet

http://svtplay.se/t/108396/tillbaka_till_vintergatan

ryssen kommer
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-28 11:39

Jag får valkyrieritten i huvudet, men ändå inte. Wagner?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2009-03-28 12:09

Det är ett avsnitt ur Prokofievs underbara balett Romeo och Julia. Köp hela musiken, 2 cd, med Lorin Maazel på Decca eller André Previn på EMI. Fast då går musiken lite snabbare än i tv-programmet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-28 12:57

Javisst... Så fel man kan ha. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-28 14:28

ja där var det, tackar :D

det är ju hur bra som helst, jag får gåshud

spanade in youtube och hittade dessa, pissigt ljud men vilken energi

http://www.youtube.com/watch?v=xmqVWsIz ... re=related

och vilken dramatik och ös

http://www.youtube.com/watch?v=payQz8R_8Bg
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-30 21:06

celef skrev:

men alltså, partiet mellan 1:14 och 2:32 är ju asgrymt :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-30 21:56

celef skrev:
celef skrev:

men alltså, partiet mellan 1:14 och 2:32 är ju asgrymt :D

Fiolworkout :D

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-03-30 22:14

Heter inte partiet Montagues and Capulets och illustrerar när dessa släkter "muckar" med varandra?

Jag har gjort en dans av denna en gång i ett spex och brukar dansa den med barnen. Vi kallar den "dinosauriedansen" :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-03-31 13:11

Prokofieffs Romeo och Julia är ett av musikhistoriens bästa verk tycker jag. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-31 13:47

Thomazo skrev:Det är ett avsnitt ur Prokofievs underbara balett Romeo och Julia. Köp hela musiken, 2 cd, med Lorin Maazel på Decca eller André Previn på EMI. Fast då går musiken lite snabbare än i tv-programmet.

Bra val båda två. Jag gillar Maazelinspelningen bäst. Speciellt i de snabba stråkpartierna. Den hade jag ofta med mig till Stig Carlsson. Sedan köpte han den. Det var på LP-tiden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2009-03-31 15:33

MichaelG skrev:Prokofieffs Romeo och Julia är ett av musikhistoriens bästa verk tycker jag. :D

Hälsn. Michael

Det är inte det sämsta i varje fall :wink: Nä, men jag kan tycka att temat upprepas lite för mycket ibland på ett enformigt sätt vilket gör att man sällan orkar återkommer till kompositionen. Eller är det jag som är för mycket romantiker och för lite modernist :lol:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-03-31 16:34

C4rlsson skrev: Eller är det jag som är för mycket romantiker och för lite modernist :lol:

Ja. :wink:

Hälsn. Michael

Ps. Eller också är det jag som är litet Prokofieff-freak :wink:

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2009-04-03 01:01

Hur i hela fridens namn kan någon tycka att Prokofiev är modern? Och vad är det för tema som avses egentligen. Musiken är över två timmar lång och avsnittet som eftersöktes ovan uppträder bara ett par gånger. Herrejisses vilket trams, C4rlsson.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-03 08:59

När jag lyssnade på klippet irriterade det mig att jag inte kunde komma på vad det var, trots att jag hört det åtskilliga gånger. När jag lyssnade på litet olika plattor för att försöka hjälpa till med identifieringen, provade jag Bartoks "Kärleken till de tre apelsinerna". Den tycker jag ni ska lyssna på, om ni tycker om R&J, men inte tycker att det är modernt nog. Bartok är underhållande!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-04-03 09:45

perstromgren skrev:N...provade jag Bartoks "Kärleken till de tre apelsinerna"...

Hej Per!

Apelsinerna är jäkligt mycket Prokofiev :wink: (hans roligaste opera!) .. Du tänker nog på Bartoks "Den mirakulöse Mandarinen" från 1918! Ett Mycket trevligt verk!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-03 10:33

ptr skrev:
perstromgren skrev:N...provade jag Bartoks "Kärleken till de tre apelsinerna"...

Hej Per!

Apelsinerna är jäkligt mycket Prokofiev :wink: (hans roligaste opera!) .. Du tänker nog på Bartoks "Den mirakulöse Mandarinen" från 1918! Ett Mycket trevligt verk!

/ptr

:oops: :oops: :oops:

Det är klart att jag gör! Mandariner och apelsiner, vem kan smaka skillnaden?

Tack, ptr! Tur att det är någon som är vaken...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2009-04-05 16:31

Skulle vilja ha hjälp att hitta detta stycke i original.

Bucaneer-Skettel Concerto

Sökte efter Skettel Concerto på youtube utan resultat.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-05 18:23

Manzarek skrev:Skulle vilja ha hjälp att hitta detta stycke i original.

Är du säker på att detta inte är originalet? Jag är inte så kunnig, men har nog hört det mesta av klassiska hits, och jag känner inte igen detta, men tycker mig märka att stilen är en kopia av litet allt möjligt. Det närmaste jag kan komma är Mozarts lättopera, t.ex. Figaros Bröllop. Prova uvertyren, så kanske du känner igen en något:

http://www.youtube.com/watch?v=BOsmat5ksXY
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2009-04-05 21:04

Thomazo skrev:Hur i hela fridens namn kan någon tycka att Prokofiev är modern? Och vad är det för tema som avses egentligen. Musiken är över två timmar lång och avsnittet som eftersöktes ovan uppträder bara ett par gånger. Herrejisses vilket trams, C4rlsson.

Om du söker frid har du nog gjort ett jävla klavertramp hörru. Exempel på störigt motiv som återkommer flertal gånger i samma tappning: no. 10, no. 27,no. 35 osv. Det finns minst fem teman till som återkommer på samma sätt.

Prokofiev modernist? Nja! Du litar säkert mer på BBC än mig så vsg:
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A354593

Men framförallt var han ju neoklassicist vilket är rena antitesen till Brahmsgänget. För att avsluta pajkastningen ber jag dig att ställa dig åt sidan så jag slipper trampa dig på fötterna mer. Jag tycker också rätt ska vara rätt men i detta fallet är det ju upprepningen så evident att ingen kan undgå den.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-04-06 07:57

Jag tycker att Thomazo uttryckte sig klumpigt, men måste ändå hålla med honom att man inte på något sätt kan kalla Prokofjef för modern eller modernist.

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2009-04-06 19:50

Manzarek skrev:Skulle vilja ha hjälp att hitta detta stycke i original.

Rossini: Barberaren i Sevilla

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2009-04-06 19:59

C4rlsson, söker frid? Vad svamlar du om?

Jag bryr mig inte om vad varken BBC eller du eller någon annan anser, jag bryr mig bara om vad jag hör - och Prokofiev är inte en modernist! Om så vore, vad är då Boulez, Cage, Stockhausen, Cardew, Nono, Ferneyhough...

Balettmusiken till Romeo och Julia följer ett libretto, en skriven handling. Naturligtvis upprepas ett antal teman som är förknippade med personer eller händelser då dessa uppträder. De varieras enligt verkets utveckling. Inget märkligt alls, så fungerar musikdramatik. Sen kan man ju tycka att det är tjatigt om man så önskar, men det tema som efterlystes i inledningen av denna tråd förekommer bara en gång i sin helhet, därefter slänger Prokofiev in fragment vid ett par tillfällen.

Du skriver att Prokofiev var neoklassicist och det stämmer om man räknar hans första symfoni och ett par stycken till. Fast hur man kan vara neoklassicist och modernist på en och samma gång, det får du allt förklara.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-04-06 20:58

Almen skrev:Jag tycker att Thomazo uttryckte sig klumpigt, men måste ändå hålla med honom att man inte på något sätt kan kalla Prokofjef för modern eller modernist.

Kul i alla fall att dålig stämning sprider sig även till musikdelen.

...eller inte. :evil:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-04-06 21:31

Almen skrev:[...]att man inte på något sätt kan kalla Prokofjef för modern eller modernist.

Tja, allt är relativt. Jag dejtade en kvinna för massa år sedan som sa att hon gillade klassisk musik. Det visade sig närmare bestämt vara "Chess" och "han den där Amadeus".

För henne var Prokofieff mycket modern... :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-04-07 07:32

Magnuz skrev:
Almen skrev:Jag tycker att Thomazo uttryckte sig klumpigt, men måste ändå hålla med honom att man inte på något sätt kan kalla Prokofjef för modern eller modernist.

Kul i alla fall att dålig stämning sprider sig även till musikdelen.

...eller inte. :evil:

Det är inte första gången. Minns Mozart-tråden (den kompositör som oftast spelas sämst), eller "Beatles, var dom bra?", eller tråden om Vivaldis fyra årstriderna (som blev om Bach, som blev om Albinoni)

Man kan gräla om allt, bara man vill. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-04-07 07:34

MichaelG skrev:
Almen skrev:[...]att man inte på något sätt kan kalla Prokofjef för modern eller modernist.

Tja, allt är relativt. Jag dejtade en kvinna för massa år sedan som sa att hon gillade klassisk musik. Det visade sig närmare bestämt vara "Chess" och "han den där Amadeus".

För henne var Prokofieff mycket modern... :)

Hälsn. Michael

Hehe, jo relativt var ordet, sade Bull. :)

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2009-04-07 17:20

Märkligt. Så fort det uppstår minsta konflikt så tycker folk att det blir dålig stämning. Är ni så konflikträdda. Det är väl uppfriskande med lite åsiktsutbyte.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-04-07 18:24

Thomazo skrev:Märkligt. Så fort det uppstår minsta konflikt så tycker folk att det blir dålig stämning. Är ni så konflikträdda. Det är väl uppfriskande med lite åsiktsutbyte.

Jag håller egentligen med dig, det är bara det att med allt käbbel som är på de andra forumdelarna har det känts skönt att musikstugan varit tämligen förskonad från sådant.

Återgå till Musikstugan