LTS - marknadsföringskampanj

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-16 11:40

markih skrev:
EngelholmAudio skrev:Jag tror att en stor del av irritationen är att LTS försöker muta in ord med sina egna betydelser. Transparant ljud är inte längre vad det var, renhet mäts i dist och inte i upplevlse "höra fler detaljer", hifi är hög trovärdighet mot signalen - inte mot musiken.
Jag tror att många (andra än LTS'are) kan känna sig lite överkörda av detta. Många känner att man inte längre "får" använda sig av sitt gamla beprövade vokabulär.

Bra poäng Pär!
Tack!

markih skrev:Fast jag håller ju precis med dig, för HiFi ÄR trovärdighet mot musiken. Jag har heller inte sett att t ex Pekka m fl skulle hävda något annat. Tvärtom, -det har varit ett argument som har använts just av dessa herrar.
(Att sedan signalen dras in i resonamenget är en bi-sak och ett resultat av att musiken färdas i ledningar, men det har ingen praktisk betydelse för musiklyssning. Det har bara värde som förståelse.)
My point remains very valid. Icke LTS'are (ILTS?) hävdar ju att vissa apparater, anläggningar och tom kablar påverkar ljudet så att musiken blir mer verklig, mer musikalisk etc. Flint t.ex. hävdar ju detta om sina rörkonstruktioner med förmodad "dålig" teknisk data och påverkan på signalen. Kanske inte Flint himself, men andra ILTS'are skulle säkert kalla detta HIFI, trovärdighet mot musiken för apparaten ger ett musikaliskt tillskott och en starkare känsla av att vara där!
Detta vet du och jag känner att vi är påväg in i en retorisk återvändsgränd. :wink:

Dahlqvist skrev:Återigen tycker jag att det ligger mycket i det du säger.
Tack!
Dahlqvist skrev:Men jag tycker också att en vettig och välinformerad forumdeltagare som du inte bör förlänga myten om LTS mätiver. Det mäts nästan aldrig mer än kanske frekvensgång, och då bara för att förstå varför lyssningtesterna gav det resultat de gav.
Mätivern hos LTS är ett epitet. Om inte LTS direkt mäter själva så är iaf mätvärden och teknisk data av största intresse. När jag för en tid sedan köpte Holfi-förstärkaren kom Morello direkt med frågan om hur mkt dist det var och jag svarade. Om man diskuterar högtalare med LTS så är rak frekvensgång, kontrollerad spridning etc etc det som direkt kommer fram (och visst är det viktigt, jag jobbar ju själv med det). Denna attityd ger många intrycket av en mätiver. LTS är ju trots allt tekniskt fokuserade. Vilket leder oss vidare till:
Min poäng är att LTS i sin grundsyn står på teknik. Från tekniken är steget inte långt till mätvärden (oavsett man mäter själv eller inte) och utifrån mätvärden/tekniska aspekter är det lätt att diskutera och kanske rent av "dömma ut".
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-16 11:55

Inte illa! Efter en helg med god middag och musiklyssning i de västmanländska skogarna, samt fortsatt byggande av ljudrum, återkommer jag till faktiskt.se och upptäcker inte mindre än 8 sidor gratisreklam för Sveriges enda oberoende ljudförening...

Jag ska försöka avstå från upprepningar och i stället bidra med ytterligare några klarlägganden.

Någon undrar varför vi fortsätter med vår erksamhet när vi alla har 208:or. Antagandet är felaktigt - långt ifrån alla LTS-are har 208:or. För min egen del handlar det mest om att få uppleva musiken så oförstörd som möjligt. Därför fortsätter jag ringa till skivbolagen och begära att de slutar skicka sina popmusikskatter till remastring, och därför fortsätter jag att skriva om undermåliga utgåvor. Om branschen förstör musiken för att jävlas eller av okunskap spelar ingen roll - den behöver kritiseras under alla omständigheter!

Jag har å andra sidan också haft intressanta kontakter med några små engelska entusiastbolag som emellanåt, som en följd av storbolagens höga licensavgifter, tvingas ge ut skivor med andra källor än masterbanden. De jobbar i motvind men lyckas ändå prestera utgåvor med musik vi annars aldrig hade fått höra.

Den som någon gång intresserat sig för vad LTS faktiskt gör vet att vårt resonemang kring musikåtergivning börjar med just musiken! Vi genomför i Stockholm just nu en serie möten som börjar med teori kring inspelning, sedan inspelning av sång + piano på plats i en kyrkolokal och till sist avlyssning samt resonemang om det uppnådda resultatet i vår möteslokal. Det är bland det mest intressanta jag varit med om som LTS-medlem. Det återknyter också på ett intressant sätt till de första hifi-entusiasterna i slutet av 50-talet, som ägnade mycket tid åt att göra jämförelser mellan verkligheten och hemmalyssningen.

Om "nyspråket" inom LTS: Avsikten är att försöka tala klarspråk och undvika de vinprovartermer som blivit legio i branschen, liksom ovanan att tillmäta elektriska apparater mänskliga egenskaper såsom musikalitet. Transparent betyder som bekant genomskinligt, genomsläppligt och det begreppet torde inte kunna missförstås. Själv tycker jag det är en högst relevant term för att bedöma en apparats återgivningsegenskaper.

Rör och vinyl är kul!

Ljud är något objektivt men upplevelsen av ljud är subjektiv!

Mitt livs enda mätverksamhet inskränker sig till lite nyfiken lek med den ljudtrycksmätare jag köpte hos Radio Shack under mitt studiebesök hos filmindustrin i Hollywood i höstas. Därtill är jag just nu flitig användare av tumstocken när det ska mätas och kapas skivor och brädor...

Med vänlig hälsning

Pekka

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-16 12:55

EngelholmAudio skrev: My point remains very valid. Icke LTS'are (ILTS?) hävdar ju att vissa apparater, anläggningar och tom kablar påverkar ljudet så att musiken blir mer verklig, mer musikalisk etc. Flint t.ex. hävdar ju detta om sina rörkonstruktioner med förmodad "dålig" teknisk data och påverkan på signalen. Kanske inte Flint himself, men andra ILTS'are skulle säkert kalla detta HIFI, trovärdighet mot musiken för apparaten ger ett musikaliskt tillskott och en starkare känsla av att vara där!
Detta vet du och jag känner att vi är påväg in i en retorisk återvändsgränd. :wink:

....Min poäng är att LTS i sin grundsyn står på teknik. Från tekniken är steget inte långt till mätvärden (oavsett man mäter själv eller inte) och utifrån mätvärden/tekniska aspekter är det lätt att diskutera och kanske rent av "dömma ut".

Ja, vi är nog på väg in i en retorisk återvändsgränd. Jag vill bara kort påpeka att visst finns det ett flertal LTS-medlemmar som gärna pratar i tekniska termer. Jag vill bestämt hävda att detta har inget med begreppet återgivning och hög trohet att göra. De tekniska termerna är något som kommer ur deras intresse, antar jag. Se fenomenet som deras problem/begåvning....

På begreppen hög trohet och återgivning kan man lägga en humanistisk/känslomässig touch om man vill. Det enda som egentligen krävs är lite konsekvens.... Ungefär som att ja betyder ja och nej betyder nej. :wink:

Av någon anledning upplever jag att du Pär och en del andra, utgår från allt techno-babble och drar slutsatser om t ex F/E-lyssning, transparens etc. Allt det där stämmer enligt min erfarenhet inte. Allt prat om detaljer, upplösning, svärta, live-känsla, värme etc, kan finnas med i F/E-lyssning! Men sakerna blandas inte ihop och ges inte en betydelse de inte har, vilket verkar vara legio inom HiFi. (Något kategoriskt sagt...)

Ett nära liggande exempel är: 'Jag har just vunnit en miljon kronor och fy f-n vad anläggningen låter mycket bättre'. Du kanske tycker att exemplet är absurt men jag tycker att det är relevant. För här pratar vi ju om upplevelse'n och jag skulle tycka att det vore väldigt sannolikt att jag skulle uppskatta musiken så mycket mer under dessa förhållanden.

Jag har själv upplevt sådana förändringar av upplevelsen beroende på humöret, så för mig är det vansinne att enkom härleda upplevelserna till apparaterna. Dessutom är det fel mot sig själv att förlägga ens egna förmåga till upplevelser till prylar. Snacka om att dedikera sitt liv till yttre slaveri. (Mänskligt kanske?)

För att nyansera resonemanget ovan, vill jag naturligtvis hävda att den yttre verkligheten påverkar oss, naturligtvis. Men att bortse från inre faktorer är verklig dumhet eller omedvetenhet.

Och nu slutpoängen: Jag har uppfattat LTS såsom att de drivande personerna i föreningen har en medvetenhet om ovanstående faktorer. Det är nog bara detta som skiljer men det är också en avgörande skillnad.
Flera av dem besitter också en djup kunskap om hur musik och känslor översätts i teknik.

Ps, det finns mängder med undersökningar inom psykologi mm som stöder mig i dessa erfarenheter. Ds.
Senast redigerad av Maarten 2004-11-16 13:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 13:01

PekkaJohansson skrev:Rör och vinyl är kul!

Rör och vinyl är inte det minsta kul men de låter mer HiFi, dvs. likt livemusik innan eller under tiden den blev inspelad och förvandlad till den elektriska signal som sen i sin tur förhoppningsvis ska åtreskapa hur det lät från början. Jag skulle aldrig spela rör om trissor lät mer äkta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-16 13:10

Ah!! Flint spelar inte rör, han bara luras! :D 8) :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 13:15

markih skrev:Helt fenomenal tråd :? :evil: ...... Dock hyfsat bra dialog av Dahlquist och Engelholm. Lite synd eftersom jag från början uppfattade Flint's frågeställningar som intressanta och värda att tas på allvar. Tyvärr försvann detta i rök och sken-eld.. :cry:

Flint din skojare! Det är du som just nu är fundamentalist! .....- 'Förbjud ordet transparent, ofärgad etc annars förbannas ni ända in i h-lvetet och där är det minsann inte transparent och ofärgat utan j-vligt rökigt och varmt... känn efter själva med era slokande subjektivistiska nervtrådar så får ni se'...
(För övrigt anser jag att det inte är mer 'fel' att vara fundamentalist än att vara utslätat till intighet.... så det ligger ingen värdering i ordet ovan.)

Eller nåt?

Jag blir också förbluffad över att det skall vara så otroligt svårt att förstå att det är musiklyssning och njutning det i slutändan handlar om för alla, oavsett filosofi. Varför snackas det om att LTS mäter i negativa ordalag, när det är ytterst lite mätningar som görs? Den ENDA skillnaden är att LTS har en lyssningsmetodik som är noggrannare än vanlig lyssning, som berättar hur varje provad apparat klarar av att förmedla musik.
Detta måste vara svårartad språkförbistring, annars....?

Dessutom, ALLA gör egentligen mätningar på lyssningsvis! Även den mest inbitne antimätnisse gör en mätning så fort personen börjar tänka på hur det låter!!! Där är alla audiofiler mer eller mindre skadade eller sjuka! Lycklig är den som aldrig har hållt på med HiFi och som har oskulden och naiviteten kvar! :)

Se där, nu skrev jag ett inägg ändå och lade några pinnar på brasan...

Men var inte detta inlägg lite väl kort?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 13:22

Nattlorden skrev:Ah!! Flint spelar inte rör, han bara luras! :D 8) :wink:

Rätt. Jag bara tycker att det ser häftigt ut vilket verkar vara ganska vanligt i HiFi-kretsar. Jag är så hörselskadad av allt gitarrsolande och rundgångsylande så jag hör inte skillnad på en trattkantarellgramofon och en Cooltrane, men att debattera är kul.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-16 13:22

Pekfingret gick av när jag tryckte för hårt på tangenterna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 13:30

markih skrev:Pekfingret gick av när jag tryckte för hårt på tangenterna.

Spjäla näven och kom igen bara! :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-16 13:42

Jag tror den har diskussionen kommer att diskuteras lång lång tid framöver, jag skulle ilnte bli förvånad om det diskuteras ännu år 3000.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-16 13:42

Flint: :lol:

Den här tråden var ju rena upplivningen, i dubbelbemärkelse.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 13:50

Japp. Underhållning. Jag nominerar den till "Faktiskt.se - Best of" eller om du hellre vill starta en ny tråd "Faktiskt.se - Worst of". Det senare alternativet vore roligare för då kan man jämföra deras tittarsiffror.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-16 13:55

Flint skrev: Jag är så hörselskadad av allt gitarrsolande och rundgångsylande så jag hör inte skillnad på en trattkantarellgramofon och en Cooltrane, men att debattera är kul.

Vadå? Menar du att det finns en sådan skillnad?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 13:59

Max_Headroom skrev:
Flint skrev: Jag är så hörselskadad av allt gitarrsolande och rundgångsylande så jag hör inte skillnad på en trattkantarellgramofon och en Cooltrane, men att debattera är kul.

Jag vet inte. Förmodligen inte. Jag hör i alla fall ingen skillnad så jag vevar på. Det är bra för pumpen. Pillertrillaren säger att jag ska motionera.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-16 14:01

Flint skrev:
Max_Headroom skrev:

Jag vet inte. Förmodligen inte. Jag hör i alla fall ingen skillnad så jag vevar på. Det är bra för pumpen. Pillertrillaren säger att jag ska motionera.

Börja snusa. Hjärtat gör 15000 extra slag i veckan om man snusar, så man kan räkna det som ett par extra träningspass.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 14:07

Max_Headroom skrev:
Flint skrev:
Max_Headroom skrev:

Börja snusa. Hjärtat gör 15000 extra slag i veckan om man snusar, så man kan räkna det som ett par extra träningspass.

Aha, "Koncentrerad träning i total vila". Den berömda KTTV-tekniken som alla snusare utövar. Då kanske jag slipper veva tratten och gå över till CD.

Allvar.
Låter Cooooltrane som en trattgrammis?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-16 14:19

Flint skrev:
Allvar.
Låter Cooooltrane som en trattgrammis?

Inte en aning. Troligen inte, men jag har varken hört någon coltrane eller trattgrammofon.

Coltrane låter säkert helt OK, kanske t.o.m. rikgti bra. Men priset känns lite högt. Andra tillverkare har produkter som jag tror skulle passa mig bättre, såväl design som teknikmässigt (hurvida ljudet är bättre kan jag inte uttala mig om, ohört).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-16 14:21

Hej!

Fast ogillA* gör det utomordentligt simpla sätt som kabelhobbyister ger sig själva ensamrätt
att vara dem öppensinnade musiknjutarna (medan "LTS" äro trångsinta mätnjutarna) då detta
förfarande stänga alla dörrar samt låsa alla potentiellt utvecklande samtal för samtliga! GärnA*
erkänna gör A*nser LTS överdriva... en heel del, fast ändå som på annan planet jämfört med
esoteriska hifikabelHobbyister vars hobby (enligt A*) varken är hifi eller musik utan helt enket...
... hifikablar! A*lltså hobbyn är esoteriska hifikablar (inkl hifitillbehör o de dyyra hifiapparaterna
som måste till alltmedan hifi & musik bara är något nödvändigt, ont om... överdrivA*ningen gör)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 14:29

Audiomanikern skrev:Hej!

Fast ogillA* gör det utomordentligt simpla sätt som kabelhobbyister ger sig själva ensamrätt
att vara dem öppensinnade musiknjutarna (medan "LTS" äro trångsinta mätnjutarna) då detta
förfarande stänga alla dörrar samt låsa alla potentiellt utvecklande samtal för samtliga! GärnA*
erkänna gör A*nser LTS överdriva... en heel del, fast ändå som på annan planet jämfört med
esoteriska hifikabelHobbyister vars hobby (enligt A*) varken är hifi eller musik utan helt enket...
... hifikablar! A*lltså hobbyn är esoteriska hifikablar (inkl hifitillbehör o de dyyra hifiapparaterna
som måste till alltmedan hifi & musik bara är något nödvändigt, ont om... överdrivA*ningen gör)

Mvh A*

Där håller jag helt med dig. Därför vore ett sammarbete mellan blocken att föredra. T.ex. att den ena sidan blindtestar den andra sidans prylar och påståenden. Va kul det skulle vara att följa det och inte minst konstruktivt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-16 14:30

"Rör och vinyl är kul" är en subjektiv uppfattning som grundar sig på den känsla jag får av att lira på prylar på det vis man gjorde när det begav sig för mina pophjältar. Jag talar då om (renoverade) 50- och 60-talsrörförstärkare, TD124:or, gamla Quad-elektrostater och liknande. Konceptet fungerar ypperligt som en tidsresa till en typisk hifi-upplevelse anno 1965. Så gjorde jag i mina tidigare bostäder och förstärkte upplevelsen genom att inreda med Perstorpsbord, stringhyllor och laminerade LP-omslag som konst på väggarna. Därtill läste jag en hel del om samhällsutveckling och populärkultur på det mycket fascinerande 60-talet. Samt smuttade på någon enstaka whiskey och cola, som var Beatles favoritdrink...

Att jag valt att numera lyssna i tyst och akustikreglerad miljö, med rejäla effektresurser och låg förvrängning, de minst skruvade (ofta tidigaste) CD-utgåvorna av dåtidens inspelningar och genom högtalare som inte spelar baklänges beror på att jag föredrar en sannare bild av den inspelade verkligheten.

Om det ska beskrivas i hifitermer handlar det kanske mest om ökad dynamik, renhet och detaljeringsnivå, som medger att man lyssnar mycket djupare in i inspelningarna. Skillnaden kan vara mycket stor och faktiskt sensationellt engagerande.

Jag är beredd att lägga min röst på denna tråd som faktiskt.se:s bästa... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-11-16 14:32, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-16 14:30

markih skrev:Av någon anledning upplever jag att du Pär och en del andra, utgår från allt techno-babble och drar slutsatser om t ex F/E-lyssning, transparens etc. Allt det där stämmer enligt min erfarenhet inte. Allt prat om detaljer, upplösning, svärta, live-känsla, värme etc, kan finnas med i F/E-lyssning! Men sakerna blandas inte ihop och ges inte en betydelse de inte har, vilket verkar vara legio inom HiFi. (Något kategoriskt sagt...)
Det låter ju inge bra. Jag känner att jag satt mig väl in i F/E tester, blindtester osv och inbillar mig förstå syftet, resultatet, tillvägagångssättet rätt bra och ingående. Mina slutsatser är inte dragna på lösa boliner eller "techno-babble" utan från reflektioner och egen tankeverksamhet.

Att det ofta blir tekniksnack och sällan "vinprovar-snack" ser vi tydligt i tråden där nån (Thomas?) lyssnade hos Morello. Betyget som ges är i princip Morellos egna ord "odistorderat och väl artikulerad bas" samt ett mindre utlägg om vilket utseende man får vid olika SPL.

Du skriver också "kan finnas med i F/E-testning". Intressanta följdfrågan är om det FINNS med i nån F/E-testning.

Pekka:
Det känns bra att du har rodret och styr nu. Jag vet inte om du gör ett bättre eller sämre jobb än någon av dina föregångare, men det du skriver här känns seriöst, målinriktat och fokuserat på kärnan. Kör hårt!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-16 14:33

Tack för de värmande orden, Pär!

Mvh

Pekka

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-16 14:45

Hej!
(Bortsett ifrån att A* ju inte bestämmer hur det är så bestämmA* härmed följande varA*llrådande:

#1 A*nser att EngelholmAudio (som "LTS-kritisk röst") är bättre samt mer konstruktiv än alla andra
"LTS-kritiska röster"... tillsammans :) ! (...nästan i.a.f. (Sorry Flint samt A*! ;)))

#2 A*nser att PekkaJohansson är den ärliga artigheten personifierad... föredömligt agerande uti samtliga
trådar somligA* läst honom har uti :D!

#3 Trots ovanstående så är A* ändå, utan konkurrens, den bäste utav dem allA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 14:58

Audiomanikern skrev:Hej!
(Bortsett ifrån att A* ju inte bestämmer hur det är så bestämmA* härmed följande varA*llrådande:

#1 A*nser att EngelholmAudio (som "LTS-kritisk röst") är bättre samt mer konstruktiv än alla andra
"LTS-kritiska röster"... tillsammans :) ! (...nästan i.a.f. (Sorry Flint samt A*! ;)))

#2 A*nser att PekkaJohansson är den ärliga artigheten personifierad... föredömligt agerande uti samtliga
trådar somligA* läst honom har uti :D!

#3 Trots ovanstående så är A* ändå, utan konkurrens, den bäste utav dem allA*!

Mvh A*

Det är OK A*. Min lott i livet är att röra om i den ibland infekterade grytan och se vad som kommer ut ur det. Är det rårörda salmonellabakterier eller är det delikat oxfilé a' la' F/E och jag håller givetvis med dig på punkt 3.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-16 15:00

Mig håll*a med A*

(ånej, nu har jag gjort det.... Blivit angripen av fnutt-sjukan....)

Sorry Pär om jag missbedömde din insatthet.
Jag håller med om lyssningsbedömningen hemma hos Morello. Något torfigt.
Själv upplever jag det som ett dilemma, -en balansgång mellan att uttrycka sig artikulerat men att ändå inte segla iväg bland alla uttryck.

Apropå ljudbeskrivningar vid F/E-lyssning: För många år sedan (93-94 nånting) recenserade farbror Öhman en Counterpoint rörförstärkare, samt Carver seven silver T, vilka hade en egen karaktär som redovisades med olika beskrivningar. Dessa test tycker jag var bra i detta avseende!

På senare år har Johan Lindroos försökt beskriva karaktären när apparater har förändrat musiken. Beskrivningarna har dock varit ganska knapphändiga. Det skulle säkert kunna beskrivas lite mer ingående, men det är väl dels en personlig läggning av recensenten och dels en prioritetsfåga.
Men jag kan förstå om det finns ganska många som inte känner sig hemma i denna torftighet.

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-16 15:09

Jag skulle bli tacksam om alla Faktisktmedlemmar kan tolka det jag själv skriver som PRIVATPERSONEN Johan Lindroos. Jag vill här inte företräda varken Ljudtekniska Sällskapet eller mitt företag (annat än om jag specifikt talar om det). Anledningen är att jag vill slippa ta på mig LTS-hatten eller andra hattar vid olika tillfällen. Då är det bra om andra läsare inte ska tolka det man skriver så allvarligt att bunta ihop folk i olika fack och liknande. D.v.s. jag är jag och inte jag inkl. LTS. Lite jag inkl.LTS blir det förstås, men snälla, ta inte så allvarligt på saker och ting. Andra LTS-folk kanske vill göra annorlunda men det är deras eget fria val.

Ta forumet för vad det är; ett diskussionsforum där man delar med sig av olika synpunkter. Hela "sanningen" orkar man ändå inte dela med sig av. Folk läser heller inte allt eller förstår allt.

Om man vill läsa mer seriöst menade LTS-saker som jag skrivit, får man vända sig till MoLt-blaskan.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-11-16 15:24

Klart du inte ska ta på dig några hattar Johan, du har ju en så bedårande frisyr att visa upp :P
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-16 15:28

Hockeyfrillan är borta nu! Den var en plojgrej.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-16 15:28

EngelholmAudio skrev:Mätivern hos LTS är ett epitet. Om inte LTS direkt mäter själva så är iaf mätvärden och teknisk data av största intresse. När jag för en tid sedan köpte Holfi-förstärkaren kom Morello direkt med frågan om hur mkt dist det var och jag svarade. Om man diskuterar högtalare med LTS så är rak frekvensgång, kontrollerad spridning etc etc det som direkt kommer fram (och visst är det viktigt, jag jobbar ju själv med det). Denna attityd ger många intrycket av en mätiver. LTS är ju trots allt tekniskt fokuserade. Vilket leder oss vidare till:
Min poäng är att LTS i sin grundsyn står på teknik. Från tekniken är steget inte långt till mätvärden (oavsett man mäter själv eller inte) och utifrån mätvärden/tekniska aspekter är det lätt att diskutera och kanske rent av "döma ut".

Aah, nyanser! Kul. Jag håller i princip med om allt du säger. LTS är trots allt det LjudTEKNISKA Sällskapet (även om Morello representerar en mycket speciell typ av medlem eftersom han är elektronikkonstruktör till professionen. )

Problemet med ljudåtergivning är att det består av två verkligheter: en objektiv där ljudet finns och en subjektiv där perception och kognition finns. Denna tudelning uppmärksammades bland annat av Helmholtz och Hertz som gjorde insatser inom vetenskapfilosofin pga att detta: man kunde ju inte längre lita på sinnena för att uppfatta den objektivt ljudande verkligheten.

Vi har alltså som människor inte direkt tillträde via våra sinnen till den verklighet som ger upphov till våra sinnesintryck. Istället måste vi använda instrument. Det är först när man ställer sig frågan vad som ger upphov till våra sinnesintryck som mätning med instrument blir ofrånkomligt. Och detta är helt naturligt: den som inte vill mäta den objektiva verkligheten kan heller inte veta någonting om den utan på sin höjd samla data om den subjektiva världen på hög. Och det är väl ok. Om man inte är ett ljudtekniskt sällskap det vill säga och har ambitioner att skapa kunskap om sambandet mellan ljud och ljudupplevelse. Men mätvärden är främst intressanta som förklaring, inte som mål i sig. Fast en del kan nog tycka att det finns en viss skönhet i tekniskt perfektion - en "teknikestetik" och tillfredställelse av att ha gjort ett gott arbete. Om man är lagd åt det hållet. Men det får vara måtta på det tycker även jag. Jag tyckte själv inte det var så intressant att läsa Doug Self när han kritiserade Bengt Ohlssons kretslösning i EWW endast på grundval av dess sämre distortionssiffor. Den typen av uttalande slipper man som tur är i MoLt. Det är endast genom att förstå att man måste ta hänsyn till både den objektiva och den subjektiva verkligheten som man kan nå sann kunskap om musikåtergivning. Bara det ena eller bara det andra blir lika fel. (Båda är dock möjliga att undersöka med vetenskapliga metoder. Men det är en annan historia/megatråd.)

/Dahlqvist
Senast redigerad av DQ-20 2004-11-16 15:33, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-16 15:33

Johan_Lindroos skrev:Hockeyfrillan är borta nu! Den var en plojgrej.

Har du som jag, Comvikfrilla, dålig täckning?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi