Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
OlA-68 skrev:hej o välkommen till svanesångarnas mecca eller alfahannarnas paradis.
din fråga är lite diffus det beror på vad du är ute efter
rent klangmässigt funkar det utmärkt att kombinera 11 12 14 116 2212
med varann eftersom det är i stort sätt samma element ,men ....
du kommer att sakna den vackra ljudbilden om du kör 2 par högtalare.
du kan ju alternativt leta efter en förstärkare med 2 par högtalarutgångar med alternator på så du kan välja mellan par 1 och par 2.
kanske ngn då du då skall köra fest och bara vill sprida musikglädje kör du båda paren i läge 1+2
isf perfa
lycka till
OlA-68
joseph skrev:sedan kan det tilläggas att oa14 är typ tusen gånger vanligare än oa12 på begagnatmarknaden. Det ger fördel till oa12 på något vis, att den är lite mer "rar". Det beror antingen på att oa12ägarna håller väldigt hårt i sina, eller så att det producerats asmycket fler oa14. Någon som vet siffror på det? oa14 tror jag konkurrerar med oa5 i officiell produktionsvolym.
tips är att skaffa så många oa-högtalare som du bara rymmer
vh Josef
OlA-68 skrev:så här va ...
du får bara stereo genom att använda 2 högtalare jag har därmed inte sagt att det låter sämre om ngt par. eller ett par extra .
men du tänker rätt . du skall använda högtalare som är någorlunda klangmatchade. och det är sonabs 70-tals-serie.
om du sedan i framtiden önskar göra hemmabiosystem av hela rasket funkar det utmärkt
bassman skrev:Vilket träslag vill du ha på dina OA-12 om du skall matcha OA-14?
Gert skrev:Snygg lya, men en akustisk mardröm. Du tänker rätt med flera högtalare utplacerade på möbleringsmässigt lämpliga platser. Vilka som helst av OA-högtalare passar in, kanske främst OA5 egentligen. Bäst med 4 av samma sort förstås.
Skapara skrev:bassman skrev:Vilket träslag vill du ha på dina OA-12 om du skall matcha OA-14?
Min fråga i första inlägget var dock om det gick att spela 2 olika par samtidigt med ett ljudmässigt bra resultat.
Densen skrev:Nu är jag (för)sent ute?
Istället för OA12/14 hade jag tänkt föreslå två par begagnade par OA58 som alternativ.
Varför då undrar ni.
1. Mindre fotavtryck, alltså de kommer undan mycket bättre.
2. Man slipper köpa nya element, vilket är vanligt med -70 talarna.
3. Betydligt mycket snyggare.
4. Billiga, i den mån man hittar begagnade.
5. Modernt utseende, (WAF) och ljud.
Använder själv ett par OA58 som bakre högtalare.
Ragnwald skrev:Det går väl att ställa ut högtalare lite här och där i rummet för att få jämnare akustisk energi i alla rummets vrår.
Men.. kör då med monoknappen intryckt för att utnyttja denna fördel.
Men ärligt talat tror jag du blir lyssningstrött av en sådan uppställning.
Men för partytime måste det vara optimalt.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster