Spela OA-12 tillsammans med OA-14?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Skapara

Spela OA-12 tillsammans med OA-14?

Inläggav Skapara » 2009-04-05 21:49

Jag har hittat 2 olika par Sonab modeller OA-14 och OA-12.
Jag undrar därför om de går att spela tillsammans på en 4kanalig- stereoförstärkare eller om det inte alls går?

4 st högtalare vill jag ha eftersom jag har ett stort rum med en form som likar ett L och som har ett sluttande tak med en takhöjd på 6 meter på den högsta punkten.

Hellst vill jag ha ett OA-14 par, men eftersom OA-12:an är halvrenoverad och OA-14 endast har kanterna på basen bytta så är 12:an helt bestämd att köpas i nuläget.

Så vad tror ni blir bäst?
Med tiden vill jag nog ändå ha ett OA-14 par så frågan är om jag ska vänta med 12:orna tills jag hittar ett till par OA-14 istället?

Hur stor skillnad är det på OA-12 och OA14 ljudmässigt? Ska jag tänka om och leta ett extrapar OA-12:or?

Otroligt tacksam för svar
/ Skapara "nyblivet Carlsson fan"

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-04-05 22:15

Har ev också ett par renoverade OD-11 på G, är de ett alternativ som kan spelas tillsammans med OA-12 eller OA-14.

Alla svar och tips är välkommet!

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-04-05 22:19

hej o välkommen till svanesångarnas mecca eller alfahannarnas paradis.
din fråga är lite diffus det beror på vad du är ute efter
rent klangmässigt funkar det utmärkt att kombinera 11 12 14 116 2212
med varann eftersom det är i stort sätt samma element ,men ....
du kommer att sakna den vackra ljudbilden om du kör 2 par högtalare.
du kan ju alternativt leta efter en förstärkare med 2 par högtalarutgångar med alternator på så du kan välja mellan par 1 och par 2.
kanske ngn då du då skall köra fest och bara vill sprida musikglädje kör du båda paren i läge 1+2
isf perfa
lycka till
OlA-68
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-05 22:22

byt dina 12or mot ett av mina 14-par :roll:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-04-05 22:35

joseph skrev:byt dina 12or mot ett av mina 14-par :roll:

nu ska du inte sitta här och lura av gottiset från småpöjkera 8)
bara för att di e nya här behöver di välan ente va domma :D

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-04-05 22:36

OlA-68 skrev:hej o välkommen till svanesångarnas mecca eller alfahannarnas paradis.
din fråga är lite diffus det beror på vad du är ute efter
rent klangmässigt funkar det utmärkt att kombinera 11 12 14 116 2212
med varann eftersom det är i stort sätt samma element ,men ....
du kommer att sakna den vackra ljudbilden om du kör 2 par högtalare.
du kan ju alternativt leta efter en förstärkare med 2 par högtalarutgångar med alternator på så du kan välja mellan par 1 och par 2.
kanske ngn då du då skall köra fest och bara vill sprida musikglädje kör du båda paren i läge 1+2
isf perfa
lycka till
OlA-68

Tack, och tack för snabbt svar.
Min förstärkare har dessa val du nämner. Men eftersom lyssningsrummet är stort och har en form som liknar ett L så kör jag alltid min förstärkare med alla 4 högtalare igång samtidigt.

Det jag därför undrar är om jag ska leta efter 4 likadana högtalare eller om det blir lika bra med 2st OA-12 och 2st OA-14 tillsammans?

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-04-05 22:36

Hejsan
Jag hade valt två par OA12, alla gånger. En bättre (bättre bas tycker jag - mer distinkt), snyggare och mindre högtalare, speciellt om man skall ha två par i rummet.
Välj OA12:or!
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-04-05 22:38

OlA-68 skrev:

Vad då är hans OA-14 dåliga eller är det 12:orna som är bättre?

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-05 22:41

Många tycks föredra oa12, jag har aldrig egentligen hört oa12 dock. Ok en gång på en firmafest men det räknas inte. Jag tror inte att det är så stor skilland, förutom då storleken och att oa12 känns betydligt rimligare att uppgradera nu när nya diskanten kommer.

vh Josef

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-05 22:42

OlA-68 skrev:

:oops: :)

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-05 22:47

sedan kan det tilläggas att oa14 är typ tusen gånger vanligare än oa12 på begagnatmarknaden. Det ger fördel till oa12 på något vis, att den är lite mer "rar". Det beror antingen på att oa12ägarna håller väldigt hårt i sina, eller så att det producerats asmycket fler oa14. Någon som vet siffror på det? oa14 tror jag konkurrerar med oa5 i officiell produktionsvolym.

tips är att skaffa så många oa-högtalare som du bara rymmer 8)

vh Josef

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-04-05 22:51

jag har haft alla det va kul nu gör jag annat...
det tar plats nämligen

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-04-05 22:57

joseph skrev:sedan kan det tilläggas att oa14 är typ tusen gånger vanligare än oa12 på begagnatmarknaden. Det ger fördel till oa12 på något vis, att den är lite mer "rar". Det beror antingen på att oa12ägarna håller väldigt hårt i sina, eller så att det producerats asmycket fler oa14. Någon som vet siffror på det? oa14 tror jag konkurrerar med oa5 i officiell produktionsvolym.

tips är att skaffa så många oa-högtalare som du bara rymmer 8)

vh Josef

Ok, då lutar det helt klart åt 12:orna, men åter till min fråga (som kanske redan var besvarad av OlA-68 ) hur blir resultatet om jag då kompletterar dessa med ett par OA-14 i framtiden och spelar dem samtidigt i förstärkaren (eftersom 12orna verkade vara svåra att hitta).

"men ....du kommer att sakna den vackra ljudbilden om du kör 2 par högtalare." skrev OlA-68
menar du två olika högtalare eller tappar man den även om jag kör med två par 12:or?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-04-05 23:07

så här va ...
du får bara stereo genom att använda 2 högtalare jag har därmed inte sagt att det låter sämre om ngt par. eller ett par extra .
men du tänker rätt . du skall använda högtalare som är någorlunda klangmatchade. och det är sonabs 70-tals-serie.
om du sedan i framtiden önskar göra hemmabiosystem av hela rasket funkar det utmärkt

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-04-06 11:35

OlA-68 skrev:så här va ...
du får bara stereo genom att använda 2 högtalare jag har därmed inte sagt att det låter sämre om ngt par. eller ett par extra .
men du tänker rätt . du skall använda högtalare som är någorlunda klangmatchade. och det är sonabs 70-tals-serie.
om du sedan i framtiden önskar göra hemmabiosystem av hela rasket funkar det utmärkt

Då är jag med. Men någon hemmabio blir det inte med dem. Den platsen vid TV:n finns inte, där får små högtalare av typen "Logitech X-540" :oops: göra jobbet.

De högtalare jag planerar köpa ska stå i vardagsrummet där tv saknas och där musik istället avnjuts.

Anledningen till 4 st är att jag vill höra musiken i alla delar av rummet utan att behöva spela så högt. Det kommer med andra ord inte bli någon traditionell front med två högtalare på varsin sida av förstärkaren.

Rummets karaktär finns här:

http://www.minhembio.com/Skapara

Exakt var de ska stå är inte riktigt bestämt än men jag får prova mig fram. Vet hur jag ska ha det när dom blir 4 men inte med 2.

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-06 12:15

Skapara skrev:
Rummets karaktär finns här:

http://www.minhembio.com/Skapara

Vilket trevligt hem! Några OA-högtalare i matchande fanér skulle passa fint där!? Själv har jag bara lackade.

vh Josef

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-06 12:33

Snygg lya, men en akustisk mardröm. Du tänker rätt med flera högtalare utplacerade på möbleringsmässigt lämpliga platser. Vilka som helst av OA-högtalare passar in, kanske främst OA5 egentligen. Bäst med 4 av samma sort förstås.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-04-06 13:29

Vilket träslag vill du ha på dina OA-12 om du skall matcha OA-14?

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-04-06 13:41

bassman skrev:Vilket träslag vill du ha på dina OA-12 om du skall matcha OA-14?

Som det är nu har jag inga allas men jag har två alternativ att köpa. Ett par i ordning gjorda 12:or och ett par 14 där bara kanterna är bytta på basen.

Så eftersom jag inte äger några alls är jag öppen för alla förslag om det är någon/några som sitter inne med ett par de kan tänkas sälja.

Min fråga i första inlägget var dock om det gick att spela 2 olika par samtidigt med ett ljudmässigt bra resultat.

(eftersom allt trä i lägenheten är i teak och våra egna möbler i valnöt är dessa två ändå högst på önskelistan, men allt är av intresse)

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-04-06 13:47

Gert skrev:Snygg lya, men en akustisk mardröm. Du tänker rätt med flera högtalare utplacerade på möbleringsmässigt lämpliga platser. Vilka som helst av OA-högtalare passar in, kanske främst OA5 egentligen. Bäst med 4 av samma sort förstås.

Mm... jag har märkt det. Iof har vi inte fått dit några mattor någonstans ännu men det studsar och far rätt mycket.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-04-06 14:59

Skapara skrev:
bassman skrev:Vilket träslag vill du ha på dina OA-12 om du skall matcha OA-14?

Min fråga i första inlägget var dock om det gick att spela 2 olika par samtidigt med ett ljudmässigt bra resultat.

Jag har lyssnat av hela serien av 70-talarna förutom 2212. Tycker att grundljudet är ganska lika i dom. Man får större ljudbild ju större högtalare man väljer, vilket kanske är logiskt.

OA-12:an tycker jag spelar betydligt snyggare i basregistret, i övrigt är dom ganska lika i karaktären. Frågan är vad som passar och funkar bäst i den lyan som ser ut att ha lång efterklang :?

Har du inte möjlihet att låna ett par och testa ett par av någon variant? Var i landet finns Skapara?

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-04-12 21:47

Läget just nu:

Två par är inköpta. Ett är mer genomtänkt och ett är mindre genomtänkt (?). (Inget av paret har kommit ännu)*

Det mer genomtänkta köpet är ett par, efter era rekommendationer, OA-12:or och det andra mindre genomtänkta paret är ett par OA-14 som ropades in på tradera för en stund sedan.

Anledningen till min osäkerhet på det senaste köpet (OA-14) är:
1. Priset vs skicket? - Elementen i gott skick, basarna har korrekta nya skumkanter och är kontrollmätta. Alla diskanterna kontrollmätta och felfria. Allt är helt i originalutförande.
Räcker det eller måste jag ändå byta ut elementen/uppgradera?

2. Hur kommer dessa bli tillsammans med mina OA-12:or då era reklamationer trots allt var att ha samma modell på alla högtalare?

Hmm...vad tror ni, kommer det här bli bra eller har jag förhastat mig en aning?

*Edit: Förtydligande

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2009-04-12 23:42

Det kommer att bli toppen, don't worry.

Användarvisningsbild
Skapara

Jättenöjd!

Inläggav Skapara » 2009-05-04 08:38

Nu har jag fått dem och spelat dem i ca:2v och jag är väldigt nöjd. Låter i mina öron väldigt fint!!

Jag har nu några andra problem istället.
I fortsättningen kommer jag att spela båda paren genom min nya hemmabioförstärkares zone2 läge. Där har jag bara två högtalar utgångar mot tidigare fyra. Hur kopplar jag dem bäst då. Serie eller parallell? På ena högtalarparet finns originalkontakterna kvar, vilken är plus och minus där (stora eller lilla hålet)?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-04 11:04

Det går väl att ställa ut högtalare lite här och där i rummet för att få jämnare akustisk energi i alla rummets vrår.
Men.. kör då med monoknappen intryckt för att utnyttja denna fördel.

Men ärligt talat tror jag du blir lyssningstrött av en sådan uppställning.
Men för partytime måste det vara optimalt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-05-04 11:13

Det större flata stiftet är minus.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-04 17:19

Nu är jag (för)sent ute?
Istället för OA12/14 hade jag tänkt föreslå två par begagnade par OA58 som alternativ.

Varför då undrar ni.
1. Mindre fotavtryck, alltså de kommer undan mycket bättre.
2. Man slipper köpa nya element, vilket är vanligt med -70 talarna.
3. Betydligt mycket snyggare.
4. Billiga, i den mån man hittar begagnade.
5. Modernt utseende, (WAF) och ljud.

Använder själv ett par OA58 som bakre högtalare.

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-05-04 20:24

lennartj skrev:Det större flata stiftet är minus.

Då har jag förstås gjort fel. :oops:

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-05-04 20:57

Densen skrev:Nu är jag (för)sent ute?
Istället för OA12/14 hade jag tänkt föreslå två par begagnade par OA58 som alternativ.

Varför då undrar ni.
1. Mindre fotavtryck, alltså de kommer undan mycket bättre.
2. Man slipper köpa nya element, vilket är vanligt med -70 talarna.
3. Betydligt mycket snyggare.
4. Billiga, i den mån man hittar begagnade.
5. Modernt utseende, (WAF) och ljud.

Använder själv ett par OA58 som bakre högtalare.

Hmm...? Jag resonerar som följande:

1. De är inte i vägen som de står nu snarare en snygg detalj i inredningen/möbleringen.
(se den nyuppladdade planlösningen där också OA-14 och OA-12:ornas placering är med på http://www.minhembio.com/Skapara )
2. Det hade varit ett plus att slipa tänka på, ja.
3. Dess designen överväger dess nackdelar när det gäller de gamla elementens brister ljudmässigt.
4. Inget att invända mot.
5. Gillar det designspråk som fanns på 50- 60- början på 70-talet mer faktiskt, inte allt dock men utvalda delar, guldkornen i de olika epokerna och där passar Carlssons högtalare väl in i mitt design/möbel ideal.

Slutligen, det som skulle tala för OA58 skulle i så fall var ljudet, men det ljud mina OA12/14 har duger mer än väl för mig, framförallt om jag jämför med det jag haft tidigare.

Men jag tänker ha ögonen öppna om jag skulle hitta ett par billiga beg någonstans.

Mvh / Skapara

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2009-05-04 21:14

Ragnwald skrev:Det går väl att ställa ut högtalare lite här och där i rummet för att få jämnare akustisk energi i alla rummets vrår.
Men.. kör då med monoknappen intryckt för att utnyttja denna fördel.

Men ärligt talat tror jag du blir lyssningstrött av en sådan uppställning.
Men för partytime måste det vara optimalt. :wink:

Ska prova köra med mono, men hitintills är jag nöjd med ljudet. Just nu har jag båda höger kanalerna på ena sidan och vänster på andra sidan av rummet så när jag sitter i soffan så får jag en ok stereo känsla men med, som jag upplever det, mer fyllighet i ljudet.

Jag har precis lagt upp en planlösning över lägenheten som visar högtalarnas placering på http://www.minhembio.com/Skapara . Så ni får gärna kika där och komma med synpunkter.

Mvh / Skapara

Återgå till Carlsson Illuminati