Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Bara rent summeringslinjärt kikat... så skulle jag velat prova att sänka hela mellanregistret lite och dela lägre (och ev. överlappa mot basen lite grand). Med det inte sagt att det skulle låta bättre, enbar en grafisk analys.
celef skrev:hur funkar det med aktiva filter, är det fasta slopes eller kan du ta hänsyn till elementens avrullning?
peetwa skrev:Slitsröret i min lösning blir i storleksordningen 7 dm vilket borde ge en pipresonans på 246 Hz. Detta låter rätt lågt om man vill köra på 12 dB LP-delning vid 70-80 Hz.
345/(2*0.7)=246 Hz
Är röret för långt borde jag titta på ett smalare rör och något högre avstämning. Finns det någon rekommenderad längsta längd på basreflexrör givet delning på 80 Hz.
bupp skrev:peetwa skrev:Slitsröret i min lösning blir i storleksordningen 7 dm vilket borde ge en pipresonans på 246 Hz. Detta låter rätt lågt om man vill köra på 12 dB LP-delning vid 70-80 Hz.
345/(2*0.7)=246 Hz
Är röret för långt borde jag titta på ett smalare rör och något högre avstämning. Finns det någon rekommenderad längsta längd på basreflexrör givet delning på 80 Hz.
Vad blir det för avstämmningsfrekvens på dom måtten då?
Du behöver ju inte ha högre avstämning för att du kör kortare, du kan ju smala av den lite med..
Känns spontant som att 70cm är lite långt ja, är nuvarande lösning med hela lådbredden?
peetwa skrev:Det är med 24 Hz i avstämning som ger 7 dm rör har jag för mig. Jag har provat att stämma av ett avloppsrör till 31 Hz men jag upplever nog den lägre avstämningen som något torrare och att basen försvinner bättre (upplevs komma från fronten).
Lådorna med slitzar skall bli de slutgiltiga lådorna så dom har jag tänkt lägga ner lite mer krut på. Det jag är orolig för är att jag skall få elaka pipresonanser när lådorna väl är klara.
bupp skrev:peetwa skrev:Det är med 24 Hz i avstämning som ger 7 dm rör har jag för mig. Jag har provat att stämma av ett avloppsrör till 31 Hz men jag upplever nog den lägre avstämningen som något torrare och att basen försvinner bättre (upplevs komma från fronten).
Lådorna med slitzar skall bli de slutgiltiga lådorna så dom har jag tänkt lägga ner lite mer krut på. Det jag är orolig för är att jag skall få elaka pipresonanser när lådorna väl är klara.
Det verkar vara ett mycket kapabelt element om det kan ge tillräcklig output på 24hz i en 20liters låda, blir nyfiken på att testa det själv!
Var köpte du ifrån?
Men förlusterna på en 70cm basreflexport med en böj kan bli stora så jag hade mer oroat mig för utnivån än piprasonanser..
Har själv byggt med s.k phontratt senast och tyckte att pipresonanserna var mycket beskedliga, rejält rundade kanter är viktigt för både blåsljud och resonanser verkar det som..
peetwa skrev:Det finns på BMM och hifikit. Den lådan jag har nu har sin svaghet i ljudtrycket. Jag kommer att köra med ordentliga avrundningar så får jag hoppas att inte pipresonanserna blir för höga.
Användare som besöker denna kategori: nasse och 238 gäster