Tempest - Goes active

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-11 02:15

http://www.fynda.se/index.php?prodid=27 ... 30&lista=0

Dynavoice Finale 10 Tower heter dom.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-11 02:26

Var egentligen min första gissning! :) Dvs proson! Men jag var rädd att bli lynchad om jag sa det högt...
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-11 02:46

Nwalmaer skrev:Edit: Förresten, är det någon som har bra tips på hur man får utfrästa hål att bli större utan att fräsa igen? Har gnagt runt med en fil men det var inte så smidigt.

Trä in en träbit som du limmar fast på insidan på respektive sida om hålet, fyll upp med material på träbiten till baffelnivå (lådtjockleksmaterial), borra ett centrumhål och fräs igen. Efter utfört arbete slår de lätt bort träbiten igen.

Borde kunna fixas på 20 min inkl torktid...

Mycket jobbigare att göra hål mindre ;)

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-11 13:19

Nwalmaer,

Angående mitt tidigare inlägg där jag sa att jag inte förstår varför du väljer att parallellkoppla basarna.

Här är mina funderingar,

Du har problem med att känsligheten i basen är för hög och därmed måste dämpas.
Alla vet att det inte är bra men nu skiter vi i det.

Det jag inte förstår är varför du väljer att parallellkoppla basarna och därmed förvärra problemet med + 6dB.

Ett element 4 ohm 94 dB 2,83V
Två element parallellt 2 ohm 100 db 2,83 V
Två element serie 8 ohm 94 dB 2,83V
(förutsätter platt effektkub)

Antag att du vill komma ner till 90 db 2,83 V

Seriekoppling kräver 4 dB dämpning.
Parallellkoppling kräver 10 dB dämpning.

Sen det här med serie/parallellkoppling och fasvinklar.

Med reservation för att min kunskap i princip begränsar sig till
ohms lag och sunt förnuft.

Jag ser det som att skillnaden mellan serie/parallell med eller utan motstånd bara är en skalning
dvs en fråga om den slutliga impedansens nivå om motståndens värden skalas motsvarande.

Hoppar fram direkt till en slutsats.
(Annan dämpning = andra motstånd = självklart)

Att dämpa mer kräver större motstånd i serie med elementen i förhållande till elementens egen impedans.
Större problem med påverkan av Q och lådavstämning.

Ser framemot fortsättningen.

EDIT: Kollade upp lite data för elementen.

Resonemanget ovan var principiellt och baserat på att du sagt att basarna behöver dämpas.
Enligt specar ser det annorlunda ut.

1 x Bas 90 dB 2,83 V halfspace = 84 dB Fullspace

1 x Mid 88 dB 2,83 V Halfspace

Två mid parallellt ger 94dB (88+6) i baffelstödda registret.
Med den stora baffeln så har du nog fullt baffelstöd >150 Hz
dvs i hela området dom spelar.

Antag traditionell baffelkorrigering på 4 dB.
(djup bas 2 dB svagare än högre frekvenser mätt fritt)
Då behöver basarna ge 92 dB fullspace & 98 db halfspace.
98-4=94 vilket matchar midarna.

Basar i serie = 90 dB halfspace. 98-90=8dB fattas.

Basar parallellt = 96 dB halfspace. 98-96=2dB fattas.

Parallelkoppling är absolut nödvändig i ett passivt delat system drivet av en förstärkare.

Teoretiskt finns känslighet som räcker till 2 dB baffelkorrigering.
Det är mindre än normalt men med väggnära placering bli det kanske lagom. Verkligheten stämmer inte alltid med specar heller.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-27 18:14

Bump.

Har nu fått mellanlådorna också. Håller som bäst på att montera islagsmuttrar vilken är osedvanligt jobbigt i det här fallet. "Fästkanten" för baselementen är väldigt smal, så även om jag använder M5 islagsmutter måste en av vingarna klippas av för att inte elementet skall slå i muttern vid montering. Det är ganska jobbigt att klippa 32 st islagsmuttrar.

Råkade också ut för en otäck sak vid provmontering. En av islagsmuttrarna slirade och jag fick varken dit eller bort skruven. Efter lite våld och behandling med bultsax fick jag loss elementet men materialet där islagsmuttern skall sitta var helt sönderslitet. Har lagat det med superspackel och epoxi och det verkar hålla. Hädanefter epoxilimmar jag alla islagsmuttrar!

Snart filterdags!

Chrisss, mellanregistren kommer att seriekopplas och högtalarna kommer att stå i varsitt hörn. Vi får se hur det blir.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-31 15:20

Provspelar nu en stapel om fyra baslådor och det är riktigt roligt. Kör dom kopplade 2-2 till mitt bryggade A500 och det går att spela rysligt starkt. Delar till mina ordinarie frontar vid 150 Hz för att kolla hur dom klarar låga mellanregistret. Helt OK men inget dämpmaterial i lådorna ännu och det hörs.

Bild

Hålen i mellanlådorna var också fel så det fick bli raspen igen. Trött på att raspa nu. Ska i med stagen och mellanväggarna (blir varsinn kammare för mellanregistren) sen blir det ännu fler islagsmuttrar. Suck och ve.

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-31 19:04

Detta ser ut som ett system jag skulle gilla :-D

Snyggt golv du har!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-31 21:27

Tack!

Det draperiet på bilden täcker för en öppning in till mitt mediarum där dator och diverse annat står. Jag kan säga att draperiet fladdrade rejält när jag drog på så att slutsteget låg nära klippning och så kraftig bas har jag aldrig uppevt förut. Öronen och kroppen känns helt mörbultade. Tom. gardinerna på andra sidan rummet fladdrade, löven på bonsaiträdet trillade av och vattnet i ett glas på bordet skvalpade. Jag själv skulle aldrig behöva så här mycket kapacitet men blivande ägaren satt bredvid och gapskrattade av lycka när vi provspelade.

Fy fan alltså. Helt sjukt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-09 14:10

Hur går det? Har det hänt något på byggfronten, jag tycker detta bygge verkar intressant som tusan.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-02-09 17:02

Har slipat lådor i helgen men man hinner inte med mer än ett par timmar åt gången. Räknar med ett par helger till, sen ska det målas.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-04-07 19:40

så hur gick det? :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-04-07 19:49

Kraniet skrev:så hur gick det? :)

+1 som också följer med intresse. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-07 20:06

+1 Detta verkar vara ett superkul projekt. Gissa om man hade velat ha dom i tonårsrummet??? :D

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-04-08 16:37

Gav upp målningen, skickade dom på lackering. Dom 4 baslådorna bör vara klara denna vecka. :)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-04-28 22:00

Allt slit med islagsmuttrarna var förgäves. Lacken blev kanonbra men lådorna har antagligen dragit åt sig fukt. Vid provmontering av elementet trillade 4 av 8 islagsmuttar helt enkelt bort och tog med sig en skälig del av baffeln vardera. Inte fan vågar man fortsätta skruva nu.

Så... tanken är att istället för muttrarna limma dit block av lagom tjock plywood runt kanten på insidan av baffeln, limma och skruva fast dessa med små försänkta skruv från utsidan och sen helt enkelt fästa elementet i dessa med långa träskruv. Elementen väger 9 kg, fördelat på 8 skruvar borde det hålla. Plywood är vad jag vet bra att skruva i och bör hålla för ett antal monteringar om nu nån lödning skulle släppa. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-04-29 20:59

Nwalmaer skrev:Allt slit med islagsmuttrarna var förgäves. Lacken blev kanonbra men lådorna har antagligen dragit åt sig fukt. Vid provmontering av elementet trillade 4 av 8 islagsmuttar helt enkelt bort och tog med sig en skälig del av baffeln vardera. Inte fan vågar man fortsätta skruva nu.

Så... tanken är att istället för muttrarna limma dit block av lagom tjock plywood runt kanten på insidan av baffeln, limma och skruva fast dessa med små försänkta skruv från utsidan och sen helt enkelt fästa elementet i dessa med långa träskruv. Elementen väger 9 kg, fördelat på 8 skruvar borde det hålla. Plywood är vad jag vet bra att skruva i och bör hålla för ett antal monteringar om nu nån lödning skulle släppa. Vad tror ni?

det funkar nog kanon
en anorlunda attack vore att montera bultar innefrån och ut.
ex lagom långa m6-m5 skruv genom ett håljärn eller annan lämplig (stor brickkonstruktion som limmas)
sedan drar man dit elementet med kupolmuttrar som täcker hela gängan.
hm eller inte :roll:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-05-01 18:36

Plywood blev det. Hoppas detta håller nu. Är trött på att bygga högtalare. Tur att det är så roligt när dom är klara.

Bild

Och så en närbild på lacken + damm. Blev mycket bra och var egentligen rysligt billigt, 250 kr per låda. Blir knappt billigare att göra det själv i ren materialkostnad.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-01 18:46

Hur myckt underarbete gjorde du innan du lämnade in dom?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-05-01 18:50

Slipade det värsta och la på 2 lager spackel. Men långt ifrån färdiga för lackering. Han gjorde avrundningen av kanterna också.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-01 19:53

Nice! Polare?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-01 20:00

Plywoodlösningen kommer hålla utmärkt!

Du är duktig mannen!!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-06-30 17:26

Plywooden höll. :)

De har spelat hos ägaren ett par veckor nu och de funkar över förväntan. Vi hade midsommarfest där och det var så satans roligt att bröla på med 90-tals techno och diverse hip-hop. Överröstar alla nattklubbar jag varit på och spelar dessutom riktig, ren och djup bas. Svär på att golv och väggar svajade flera millimeter vid ett par tillfällen.

Jag byggde ett passivt filter och även om det fungerar utan anmärkning så kan jag inte leva med faktumet att jag vet i bakhuvudet att det är en kompromiss. Så nu blir det aktiv delning mellan basar och mellanlådorna.
Ett par Behringer A500 alternativt ett Europower 1500 kommer driva basarna medans en H/K 3490 driver resten.

Passade på att lägga lite mer tid på resten av filtret också så nu ser det faktiskt riktigt hi-fi ut. Detta är dock utan rumsstöd så basarna är ca 6 dB känsligare i verkligheten, men det gör ju inget.

Bild

Bild

Har mellanlådorna liggandes hemma nu inför lite tweakande. Men jag ska ta med en kamera nästa gång systemet är komplett. Dom ser rätt skojiga ut på plats. :)

I övrigt är H//K 3490 en sjukt prisvärd förstärkare. Den sa aldrig ifrån en enda gång trots flera timmar på i princip max volym, lastad till cirkus 2 Ohm.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-06-30 17:58

Måste säga att jag blir sjuuukt byggsugen. Mästartråd! :-D

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-07-01 00:06

Fjonkalicious skrev:Måste säga att jag blir sjuuukt byggsugen. Mästartråd! :-D

+1 :D

Synd att det är förjävla dyrt om man ska köra från ruta ett :? :(

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2009-07-01 14:35

Ser grymt bra ut...men släng upp lite bilder nu också!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-07-08 20:44

En bild från provspelning av mellanlådorna. Det där är två köksstolar och en 40" TV, så man får en uppfattning av storleken. Inget man har på stativ i finrummet direkt.

Bild

De klarar sig faktiskt bra utan baslådorna, trots att dom är slutna. Låter som ett par "vanliga" högtalare förutom att du kan höja, och höja och fortsätta höja utan att diskanten skär sönder ditt pannben. Kul!

Men ljudmässigt inget som sticker ut, låter rent och tydligt. Funderar på att bygga en liten traditionell golvare med samma elementbestyckning, kanske 2.5-vägs.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-08 21:51

Grymt snyggt! :)

Från det ena till det andra,hur upplever du ljudet från Behringersteget!?
Kör du det i fullregister?
Undrar därför att brorsan behöver ett steg hemma, och det verkar ju prisvärt!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-07-09 10:09

Inget fel på att köra det fullregister. Jag mäter/provlyssnar alla mina högtalare med just ett A500. Det är tillräckligt neutralt och tillräckligt kraftfullt för det mesta. Men vid vardagsbruk driver det oftast bara basmoduler.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-09 10:11

Nwalmaer skrev:Inget fel på att köra det fullregister. Jag mäter/provlyssnar alla mina högtalare med just ett A500. Det är tillräckligt neutralt och tillräckligt kraftfullt för det mesta. Men vid vardagsbruk driver det oftast bara basmoduler.

Tack!
Ser framemot en bild på de färdiga staplarna, in action! :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-07-09 10:24

Coolt! 8)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum