Vad tycks om denna bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-12 11:16

Nej jag betvivlar inte Nagref :) Jag får hela tiden utgå ifrån mina egna dagsaktuella kunskaper.

Vad är grupplöptider? Går det att förklara enkelt? :?
Och hur beter sig en bas med qts över 0,5 i basreflex? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-12 11:45

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=488618#488618

Väldigt simpelt kan sägas att grupplöptiden talar om hur lång tid det tar innan en ton kommer från en viss fekvens. Även om det är långa våglängder så blir effekten att om grupplöptiden är hög att tonerna inte kommer tidsmässigt samtidigt och ljudet blir otajt, osammanhållet.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-12 12:11

MagnusÖstberg skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=488618#488618

Väldigt simpelt kan sägas att grupplöptiden talar om hur lång tid det tar innan en ton kommer från en viss fekvens. Även om det är långa våglängder så blir effekten att om grupplöptiden är hög att tonerna inte kommer tidsmässigt samtidigt och ljudet blir otajt, osammanhållet.

låter lite som snarlikt vågfrontscentra?

Ska kolla din länk efter skogsutflykt :)
Tack!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-12 12:30

Vi blir mindre känsliga för det i basområdet.

Perfekt "tajming" kan en sluten låda med q=0,5 sägas ha, medans allt annat är kompromisser där man vill ligga under hörbarhetströskeln, till vilka bla Ingvar Öhman tagit fram tid/frekvenskurvor som han utrönat som högsta acceptabla avvikelsen.

Nu till fördelen med "modeordet LT" - du kan justera in q-värdet!

Peter Steindl (och jag) föredrar dock att bygga lådor som har korrekt q-värde i sig själva eftersom en liten (för liten) låda har andra problem.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-12 16:21

Ok! har läst lite :) Det verkar handla om fasgång, och lådtyp/storlek!?
Svårt att avgöra utifrån givna ts parametrar på ett baselement, hur det kommer att funka i detta avseende?

Hur skulle sls tian funka i en större underavstämd basreflex, jämfört med just Bremen? Kan den hantera effekt under Fs i basreflex?
Och hur tror du grupplöptiderna blir där? :)

Du sa jag skulle fråga :!: :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-12 16:38

Den skulle säkert fungera bra, men lådstorleken blir klart större, 215 liter avstämd till 19hz ger en f3 på nånstans runt 22hz.... har ingen aning om effekttåligheten då.

En annan faktor är att f3 nere på 22hz kan bli problematisk med rumstillskott, det blir lite mycket bas för en del, mendan andra kanske trivs med det.

SLS elementen tycker jag ser ut att trivas bäste i slutna lådor, med den för dig förhatliga LT-lösningen ;)

Underavstämt funkar bra med Ino och Bremen om man vill ha normala lådstorlekar.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-12 17:00

Tack! Det verkar som om allt börjar och slutar med Bremen :)
Jag har skickat ett PM till Peter Steindl, för att höra om han har fler kvar att sälja. Det är väl fortfarande han som håller i försäljningen?

Nagrefs låd förslag är fortfarande det som gäller, vad avser storlek och avstämning, eller?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-12 17:06

Japp, du har vänt dig rätt.

Och absolut gäller Naqrefs förslag, men skall den inte stå stativ för OA51 kan du ju leka med dimensionerna lite..

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2009-04-12 21:14

Om storleken inte är jätteviktig och du är ute efter (mycket?) lågbas för en hyffsat billig peng så kan ju denna i en 120L låda vara rätt intressant. Om du vill ha 4 st så blir ju det ännu roligare :)
Finns på BMM för ca: 1350:- st. 128dB ner till under 20Hz (utan roomgain) :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-12 21:48

Bele skrev:Om storleken inte är jätteviktig och du är ute efter (mycket?) lågbas för en hyffsat billig peng så kan ju denna i en 120L låda vara rätt intressant. Om du vill ha 4 st så blir ju det ännu roligare :)
Finns på BMM för ca: 1350:- st. 128dB ner till under 20Hz (utan roomgain) :)

Tack för tipset! :)
Men jag är inte ute efter mycket lågbas, utan vill ha fast, tung,snabb och torr bas :D
Tanken är att jag ska bygga basmoduler som ska spela med ett par tvåvägs satteliter, med 6,5" basar, så 15" blir lite mastigt.

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2009-04-12 22:20

http://www.lautsprechershop.de/pdf/mivoc/awm124.pdf

Jag har inte hört den, men Nwalmaer använder den ju till Tempest och han tycker det är bra bas för lite tyngre musik, om man nu tycker om sånt! Spelar inte så djupt, men ett redigt output får man! €74 på http://www.lautsprechershop.de. Jag och en kompis har ett lass (1+2) 10" av samma modell på väg hem. 12" trivs i lådan som är beskriven i Tempest-tråden (här), och 10" vill ha runt 30 liter, avstämd till ca 30-31Hz.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-12 22:30

Ulew skrev:http://www.lautsprechershop.de/pdf/mivoc/awm124.pdf

Jag har inte hört den, men Nwalmaer använder den ju till Tempest och han tycker det är bra bas för lite tyngre musik, om man nu tycker om sånt! Spelar inte så djupt, men ett redigt output får man! €74 på http://www.lautsprechershop.de. Jag och en kompis har ett lass (1+2) 10" av samma modell på väg hem. 12" trivs i lådan som är beskriven i Tempest-tråden (här), och 10" vill ha runt 30 liter, avstämd till ca 30-31Hz.

Jag vill att min uppgradering ska bli så "audiofilt" det bara går, med hänsyn tagen till så triviala saker som min ekonomi, min begränsade kunskap(vilket är ett mindre problem, med tillgång till detta fantastiska forum :) ), jag vill ha en så bra allround högtalare som det bara går utifrån dessa kriterier, så därför ska jag helst ha en bas som klarar allt! (inom rimlighetens gränser)
Men tack för tipset :wink: !

Jag lyssnar på allt från skönsång till ac/dc, dock är jag trött på dunka dunka :?

Fan, jag får associationer till alla dokusåpor, typ den rätte för Rosing eller bonde söker fru.. :D Den rätte basen för mig :)

Föregående

Återgå till DIY-forum