Jag har blivit ombedd att berätta lite om mina erfarenheter av Bremenbasarna i slutna lådor.
Först en tråkig nyhet, för er som ännu inte läst den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29446&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Bremenbasarna verkar vara slut.
Ceder vill bygga ca. 38 l lådor. Det är sannolikt för lite för en bra basreflexavstämning och för mycket för en sluten låda som ska ge tight och välkontrollerad bas. Jag är för lat för att räkna ut vad 38 l skulle ge för Q-värde, men 25 l bör ge Q=0,5 med minst 60% fyllning med gullfiber eller motsvarande. Om du redan inhandlat 4 Bremenbasar rekommenderar jag att du planerar för en skiljevägg i dina 38 l kuber så att du hamnar på 26-27 l innervolym brutto (kon och magnet tar volym).
Det kostar betydligt mer att köra med slutna lådor. Som sagts på andra ställen behövs lämplig eq under 45 Hz, och därmed ca 10dB effektreserv under 25 Hz jämfört med basreflex. I praktiken är det inte riktigt så illa, för under ca 22 Hz faller basreflexen tvärbrant och låter sig inte gärna kompenseras med eq, medan den slutna lådan inte behöver ytterligare elektronisk kompensation utöver ca 10 dB vid 20 Hz, sedan hjälper rummet till så att frekvensgången kan vara linjär till under 10 Hz.
Den som har normalstort vardagsrum och inte är basfreak bör kunna vara mer än nöjd med två Bremenbasar i 50 l basreflexlådor och 200 W totalt i basen. Med slutna lådor bör du ha fyra och ca 1000 W för att klara minst samma max SPL under 20 Hz och över 30 Hz och som sämst 3 dB mindre vid 25 Hz, uppskattningsvis.
Jag är supernöjd med mina fyra "OB52" se inlägg i tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=681804#681804. Läs de två första sidorna och slutet åtminstone.
Mitt tålamod med datorstrul har med åren blivit minimalt och jag har ännu inte "snurr på" Tombstone under Vista med Edirol UA-25EA ljudkort och Behringer ECM8000 mikrofon. Därför har jag ännu inte vågat tweaka Q-värde, brytpunkt och nivå på baskompensationen (även kallad Linkwitz-transform i andra trådar) från grundinställningarna som mitt ino cr80s+infra filter levererades med.
Redan med vanlig nivåanpassning, fas och fysisk placering har jag kommit långt, men helt rätt är det inte. Vanliga sinussvep antyder att jag har 3-5 dB för hög nivå 16-25 Hz mot vad jag har över 30 Hz. Min gamla tongenerator går inte under 16
Mina lådor är utspridda, två i hörn och två något osymmetriskt vid motstående långväggar. Dessutom har jag en stor Helmholtzresonator i hörnet närmast lyssningsplats avstämd mot värsta rumsresonansen.
Frekvensgången i basen är betydligt jämnare när jag flyttar mig i rummet, än utan baslådorna, och basresonanser på andra helt oväntade ställen i bostaden har minskat betydligt.
Innan var jag stolt över att mina Carlsson OA52 överhuvud taget återger bas under 30 Hz, men omedveten om hur mycket av detaljrikedom, klangfärg och kontroll mm. jag gick gick miste om nere i djupet.
Som basslutsteg har jag valt ett fläktlöst, kompakt och energisnålt 1000 W ICEPower (klass-D) från Ezon. Man kan naturligtvis handla kinesiskt och få dubbla effekten för halva priset, men inte utan brusande fläktkylning och digitala filter vill jag inte heller ha.