Max,
Jovisst, men om man har ett mönster av ribbor på insidan (typ som B&Ws matrix, fast inte genomgående, om du förstår vad jag menar) så kommer styvheten på struktiuren att öka kraftigt. Varje liten ruta i sådant mönster borde ju då kunna verka som väggen i en liten låda, typ. Självklart blir en sådan kosntruktion dyr, eftersom den måste byggas upp för hand. Inte bara att slänga in ett kolfibersjok i en autoklav och vänta ett par timmar...
Japp, avstyvningar fungerar oftast bra. Det är dock ändå rätt knöligt att se till att samtliga potentiellt ljudavstrålande moder hamnar över 1 kHz.
Variant 2, för fina, stora kolfiberkonstruktioner: Gör ett laminat med kolfiber - wellpapp (!) - kolfiber. I samband med jobbet kom jag i kontakt med dylika material för några år sedan. Dom som är inom flygindustrin har nog bra koll på sånt här.
Lösningen benämns lämpligen sandwich. Fast "wellpappen" är inte direkt papp utan snarare aramidfibrer. Bästa kärnmaterialet är annars al-honeycomb. Man kan uppnå otrolig styvhet kombinerat med låg massa på detta sätt. Någon av de engelska högtalartillverkarna tog fram en sandwich med täckskikt i aluminium, kallad aero-nå't som de använde i någon modell. Fast sedan kom de nog på att det var krångligt och dyrt med små eller försumbara ljudkvalitetsvinster och upphörde med detta.
Eller i ett sånt här fall kanske kolfiber - gummiduk (eller nåt) - kolfiber. Mycket fina egenskper borde kunna erhållas till mycket höga kostnader.
Lösningen benämns lämpligen sandwichdämpning eller "constrained layer damping". Mycket effektivt.
KNACK- KNACK! Hur bra är det egentligen, knoge eller penna oavsett? Vid ljudalstring i högtalarlåda borde väl kraften verka på hela ytan, inte bara i en punkt mitt på. Vilken påverkan har det för vibrationsanalysen? Jag tycker det borde bli annorlunda, men jag kanske har fel?
Detta har diskuterats tidigare, huvuddelen av exciteringen sker i normalfallet via direkt kraftverkan från elementet. Egentligen räcker det inte alls med att knacka planlöst på lådan i godtyckliga positioner, utan man måste också ta hänsyn till var kraften förs in. Några knackningar kan dock ge lite information om hur strukturen uppträder i allmänhet.