Mårten Design Coltrane testas i senaste HiFi+

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-11-18 12:46

Morello skrev:Apecis, och jag är ganska säker på att man limmar ihop bitarna. Corian är ett av DuPonts många varumärken för diverse material. 8)

På min arbetsplats så har vi ganska nyligen installerat Corian-bänkskivor. Installatören berättade att man "smälter" ihop om man vill skarva, på så sätt slipper man skarvar. Ganska så smutt! :)
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-18 14:20

zorro skrev:
Morello skrev:Apecis, och jag är ganska säker på att man limmar ihop bitarna. Corian är ett av DuPonts många varumärken för diverse material. 8)

På min arbetsplats så har vi ganska nyligen installerat Corian-bänkskivor. Installatören berättade att man "smälter" ihop om man vill skarva, på så sätt slipper man skarvar. Ganska så smutt! :)

Ett klart ljudargument. Lim är förödande för HiFi. Jag limmade min låda och den lät sk#t. Alltså är lim inte bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-18 15:09

Flint - du tillhör kanske dem som också lagt märke till att man får huvudvärk dagen efter man druckit sodavatten? . . . Det spelar ju ingen roll vad man blandar det med - vodka, whisky, rom, tequila... lika väl får man ont i huvudet. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-18 15:14

Nattlorden skrev:Flint - du tillhör kanske dem som också lagt märke till att man får huvudvärk dagen efter man druckit sodavatten? . . . Det spelar ju ingen roll vad man blandar det med - vodka, whisky, rom, tequila... lika väl får man ont i huvudet. :wink:

Samma sak gäller kräftor. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-18 15:28

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Flint - du tillhör kanske dem som också lagt märke till att man får huvudvärk dagen efter man druckit sodavatten? . . . Det spelar ju ingen roll vad man blandar det med - vodka, whisky, rom, tequila... lika väl får man ont i huvudet. :wink:

Samma sak gäller kräftor. 8)

Nu ska du inte hänga ut kräftorna här !!, DET ÄR BRÖDET !!!
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-18 15:33

:D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-18 15:52

Hej!

Folk tror det är sodavattnet man får huvudvärken utav fastän boven i dramat är de flesta
hushålls undermåliga apparat-nätkablage! Vad man helt enkelt gör är att leta på div Hififor@
efter den forummedlem som gorma mest och därefter så köpas denne persons hemtillverkade
nätkablage! Alla problem lösta samt bonus i sammanhanget är att även CD-spelaren ljuda bättre!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-18 16:02

bättre = subjektivt bättre ett tag fram tills det kommit en ännu bättre kabel från nästa, eller samma, mestgormande person.

Notera att detta är en rekursiv definition. 8)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-18 16:38

Länge skola efterdyningarna gunga
Ty vad som en gång har hänt är fast i allas minnen
Hur saker förehåller sig nu man undra
Nu när fortfarande vissa envist fortsätter sjunga:
Ohedligt, oärligt samt bluff och båg,
allt som har hänt kommer jag för alltid ihåg

Man undra om sagan någonsin tar slut,
så vi istället kan höra artister sjunga.
Länge skola efterdyningarna gunga

:roll:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-18 22:19

Max,

Jovisst, men om man har ett mönster av ribbor på insidan (typ som B&Ws matrix, fast inte genomgående, om du förstår vad jag menar) så kommer styvheten på struktiuren att öka kraftigt. Varje liten ruta i sådant mönster borde ju då kunna verka som väggen i en liten låda, typ. Självklart blir en sådan kosntruktion dyr, eftersom den måste byggas upp för hand. Inte bara att slänga in ett kolfibersjok i en autoklav och vänta ett par timmar...

Japp, avstyvningar fungerar oftast bra. Det är dock ändå rätt knöligt att se till att samtliga potentiellt ljudavstrålande moder hamnar över 1 kHz.

Variant 2, för fina, stora kolfiberkonstruktioner: Gör ett laminat med kolfiber - wellpapp (!) - kolfiber. I samband med jobbet kom jag i kontakt med dylika material för några år sedan. Dom som är inom flygindustrin har nog bra koll på sånt här.

Lösningen benämns lämpligen sandwich. Fast "wellpappen" är inte direkt papp utan snarare aramidfibrer. Bästa kärnmaterialet är annars al-honeycomb. Man kan uppnå otrolig styvhet kombinerat med låg massa på detta sätt. Någon av de engelska högtalartillverkarna tog fram en sandwich med täckskikt i aluminium, kallad aero-nå't som de använde i någon modell. Fast sedan kom de nog på att det var krångligt och dyrt med små eller försumbara ljudkvalitetsvinster och upphörde med detta.

Eller i ett sånt här fall kanske kolfiber - gummiduk (eller nåt) - kolfiber. Mycket fina egenskper borde kunna erhållas till mycket höga kostnader.

Lösningen benämns lämpligen sandwichdämpning eller "constrained layer damping". Mycket effektivt.

KNACK- KNACK! Hur bra är det egentligen, knoge eller penna oavsett? Vid ljudalstring i högtalarlåda borde väl kraften verka på hela ytan, inte bara i en punkt mitt på. Vilken påverkan har det för vibrationsanalysen? Jag tycker det borde bli annorlunda, men jag kanske har fel?

Detta har diskuterats tidigare, huvuddelen av exciteringen sker i normalfallet via direkt kraftverkan från elementet. Egentligen räcker det inte alls med att knacka planlöst på lådan i godtyckliga positioner, utan man måste också ta hänsyn till var kraften förs in. Några knackningar kan dock ge lite information om hur strukturen uppträder i allmänhet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-18 22:26

Isidor skrev:Någon av de engelska högtalartillverkarna tog fram en sandwich med täckskikt i aluminium, kallad aero-nå't som de använde i någon modell. Fast sedan kom de nog på att det var krångligt och dyrt med små eller försumbara ljudkvalitetsvinster och upphörde med detta.

B&W har gjort prototyper i det innan de tog fram sitt matrix-koncept... men det var primärt kostnaden som gjorde att de letade alternativ såvitt jag förstått.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-11-18 22:31

Isidor skrev:Någon av de engelska högtalartillverkarna tog fram en sandwich med täckskikt i aluminium, kallad aero-nå't som de använde i någon modell. Fast sedan kom de nog på att det var krångligt och dyrt med små eller försumbara ljudkvalitetsvinster och upphörde med detta.

Gör inte Focal element med sandwichmembran? Såna som sitter i JMLab Utopia (och andra JMLab också kanske).

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-18 22:32

Nattlorden,

Nej, vad jag minns var det faktiskt någon av de andra tillverkarna som tog fram aerolam-sandwichen eller vad det nu var den hette. Däremot är det högst troligt att många seriösa högtalartillverkare, till vilka jag räknar B&W, har tittat en del på sandwichkonstruktioner.

Som jag sa, den höga kostnaden motsvaras inte av några påfallande ljudkvalitetsvinster och därför har man hållit sig till andra lösningar.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-18 22:39

mikke_musik,

Det stämmer. Man kan dock med fog ifrågasätta meningsfullheten i detta då en högtalarkon är styv i kraft av sin form* och därför blir sandwichprincipen mer eller mindre överflödig. Men så har Focal en hel del, hmmmm, kreativa lösningar också. 8)

*Konformen gör att det inte blir fråga om ren böjning av membranet, som tur är, utan huvudsakligen longitudinella påkänningar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 10:28

Isidor skrev:Nattlorden,

Nej, vad jag minns var det faktiskt någon av de andra tillverkarna som tog fram aerolam-sandwichen eller vad det nu var den hette. Däremot är det högst troligt att många seriösa högtalartillverkare, till vilka jag räknar B&W, har tittat en del på sandwichkonstruktioner.

Som jag sa, den höga kostnaden motsvaras inte av några påfallande ljudkvalitetsvinster och därför har man hållit sig till andra lösningar.

Där finns säkert fler, men jag vet* att B&W använt sandwich-alu från flygplansinduistrin för en prototyp.

* läst någonstans, men om detta stället hade fel kan man ju aldrig veta.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-19 11:41

Jag har nu kollat och Aerolam användes av Celestion i bl.a. modellerna SL600 och SL700*.

Det är riktigt att B&W provade en uppsjö av olika lådkonstruktioner i det utvecklingsprojekt som slutligen utmynnade i Matrix-konceptet.

*Fast vad hjälper det med rigida lådväggar när man har avsevärd distorsion redan vid beskedliga ljudtrycksnivåer: http://www.stereophile.com/loudspeakerr ... ndex7.html

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-19 12:53

Hej!

Är rim utan reson...ansbotten endast konstigA*?
Efterdyningarna till vad? fråga sig somligA*.
Bluff samt båg är det endA* komma ihåg. Såå,
sjunga man utan toner? Sattyg som samlar Subventioner?
Om säga (är skriva), är då A*(u) o tiga?... el enbart underligA*?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-21 13:14

Martin skrev:MD använder ju någon typ av exotiskt material i princip i varje komponent. Element med keramiska/diamant membran, kolfiberkabinett, uteslutande dyra komponenter osv.

Kan ju säga att B&W:s nya 800-serie som kommer i december kommer att ha, just det, diamantdiskant 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-21 13:44

Rydberg skrev:
Martin skrev:MD använder ju någon typ av exotiskt material i princip i varje komponent. Element med keramiska/diamant membran, kolfiberkabinett, uteslutande dyra komponenter osv.

Kan ju säga att B&W:s nya 800-serie som kommer i december kommer att ha, just det, diamantdiskant 8)
Jag är ju ingen direkt B&W-förespråkare som du kanske har märkt. :) Jag är iofs nyfiken på ifall prisnivån för 800-serien kommer öka i samma höga takt som tidigare, i så fall är väl diamantdiskanter en naturlig fortsättning.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-21 14:04

Martin skrev:
Rydberg skrev:

Jag är ju ingen direkt B&W-förespråkare som du kanske har märkt. :) Jag är iofs nyfiken på ifall prisnivån för 800-serien kommer öka i samma höga takt som tidigare, i så fall är väl diamantdiskanter en naturlig fortsättning.

Martin> Inlägget var inte bara riktat till dig men eftersom du hade skrivit om diamantmaterial så blev det så att jag quotade dig :)

Jag tycker personligen att B&W har en sund konstruktionsfilosofi och gör de en förändring är det inte för att man måste ha extrema material för saken egen skull utan för att uppnå en bättre produkt. Eftersom B&W nu börjar med diamantdiskant kanske det ändå visar att MD inte är fel ute?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-21 14:26

Rydberg skrev:
Martin skrev:
Rydberg skrev:

Martin> Inlägget var inte bara riktat till dig men eftersom du hade skrivit om diamantmaterial så blev det så att jag quotade dig :)

Jag tycker personligen att B&W har en sund konstruktionsfilosofi och gör de en förändring är det inte för att man måste ha extrema material för saken egen skull utan för att uppnå en bättre produkt. Eftersom B&W nu börjar med diamantdiskant kanske det ändå visar att MD inte är fel ute?
Kanske.

Fast B&W har ju i princip låst sig vid att använda kevlarmellanregister, det kan jag tycka är lite synd. Det är få förutom B&W som har valt att använda kevlarmembran pga de nackdelar som finns. Skulle de vilja använda något annat (bättre) så blir märket av med sin "identitet". Kevlar har sina klara nackdelar framför en väl konstruerad polypropylenkon tex. Fast det är bara en detalj bland många och inget som behöver påverka ljudet negativt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-21 14:39

Om man återgår till till trådens pseudotopic (om kabinettets fördelar att vara i kolfiber) och funderar bara på att det är formen som är akustiskt attraktiv. Hur mycket dyrare är det att göra den i kolfiber då än att göra den i MDF? Någon som har funderat på det? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-21 14:44

Naqref skrev:Om man återgår till till trådens pseudotopic (om kabinettets fördelar att vara i kolfiber) och funderar bara på att det är formen som är akustiskt attraktiv. Hur mycket dyrare är det att göra den i kolfiber då än att göra den i MDF? Någon som har funderat på det? :)
B&W gör ju i princip samma form i skiktlimmad ply. Det lär vara mycket billigare än kolfiberepoxy.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-21 14:45

men är kolfiber så himlans dyrt? det är väl bara formen som kostar själva materialet är väl inte så hemskt dyrt.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-21 15:13

Kolfiber är dyrt! Kolla på andra produkter som är tillverkade i kolfiber! 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-21 15:17

ja men det blir dyrt eftersom det är jobbigt att göra grejjor i kolfiber. man behöver en gjutmall och det kostar slantar att göra.
nu finns det ju sånt pre-material som är enklare att använda.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-21 15:21

Naqref
Om man återgår till till trådens pseudotopic (om kabinettets fördelar att vara i kolfiber) och funderar bara på att det är formen som är akustiskt attraktiv. Hur mycket dyrare är det att göra den i kolfiber då än att göra den i MDF? Någon som har funderat på det?

Utan att sätta några siffror på det så kan man nog utgå ifrån att det inte är så farligt dyrt om de har en seriemässig metod. Nu vet jag inte hur MD tillverkar sina men det går bra att formspruta matris och fiber på samma sätt som man tillverkar billigare plastdetaljer, om man inte har de högsta kraven på hållfasthet vill säga, men det behövs knappast i en högtalare. Glas/kolifiberkompositer är ju tacksamma att använda vid knepiga former. Båtar med glasfiberförstärkta plastskrov är väl oftast sprutade på en grundform, med hjälp av något som liknar en sprutpistol för färg fast man sprutat på matris(polyester/epoxi) och fiber.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-21 15:26

Kraniet
ja men det blir dyrt eftersom det är jobbigt att göra grejjor i kolfiber. man behöver en gjutmall och det kostar slantar att göra.
nu finns det ju sånt pre-material som är enklare att använda.

Prepreg är en metod man använder vid små serier med stora krav på hållfashet exempelvis Gripen. Ska man tillverka enkla former i större serier så slår man ut priset för formen på flera detaljer och priset blir mera attraktivt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-21 15:49

AndersJ skrev:Utan att sätta några siffror på det så kan man nog utgå ifrån att det inte är så farligt dyrt om de har en seriemässig metod.

Ungefär min tanke men även om de inte har en seriemässig metod så bör skillnaden inte bli så gigantisk jämfört med att tillverka det i MDF. Det senare lär ju bli rätt knepigt (dyrt) med en form med dubbelkurvatur.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-21 16:05

Naqref
Ungefär min tanke men även om de inte har en seriemässig metod så bör skillnaden inte bli så gigantisk jämfört med att tillverka det i MDF. Det senare lär ju bli rätt knepigt (dyrt) med en form med dubbelkurvatur.

Nä det stämmer, nu vet inte jag varken hur högtalaren ser ut eller hur många de tillverkar. Men är formen knepig så blir de kanske tvungna att fräsa MDFen med numeriskt styrda maskiner och då är nog handuppläggning av kolfiber-prepreg billigare, speciellt om det bara rör sig om ett fåtal per år. Men rent allmänt så kan man för hyfsade serier tillverka fiberförstärkta plaster mycket billigt med formsprutning. Det gör man med delar till bilar och där räknar man 50-öringar, men då är serierna givetvis större. Men inget hindrar nog att man gör en billigare högtalare som förväntas sälja bra med en sådan metod.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi