Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:Högtalare med hög direktivitet.
Att eq:a till ljudet tar inte bort de stora problemen som är den höga andelen diffust (reflekterat) ljudfält som ändå brukar vara det som stör mest. EQ:a basen kan man göra som finlir när man har koll på övriga ljudande parametrar anser jag.
Javisst, det jag menar.
Men, men om man tänker spela i ett "badrum" och inte göra något åt väggarna så får man nog användning för en eq även högre upp.
Riktade högtalare är ju rätt men efterklangstiden i övre register kan ju ta död på musikupplevelsen ganska ordentligt. Mattor och takplattor och lämna väggar "i fred"?
Handlar väl hela tiden om att minimera felen totalt sett. Och om möjligt åtgärda dom grövsta först.
Det är det som är det fina med högtalare med hög direktivitet (mer riktade). På det sättet exponeras inte rummets övriga väggytor av lika stor andel ljud, och därför blir det direkta ljudfältet ("låterbraljudet") större än det diffusa reflekterade ljudfältet ("ekarlåterillaljudet") jämfört med högtalare som har lägre direktivitet i samma rum.
Jag tror fortfarande inte på att EQ:a i högre frekvensregister, det är bättre att komma åt grundproblemet än att bara t.ex. sänka diskanten, då låter det ju ändå fel. Reflexer i tidsdomänen kan inte rättas till med frekvensgångskorrektioner, bara göra att det låter mindre påträngande möjligtvis (om man minskar diskanten exempelvis).