Subjektiv distorsion.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Subjektiv distorsion.

Inläggav Flint » 2004-11-18 10:20

Jag ska be att få introducera ett nytt begrepp:

Subjektiv distorsion

Dvs. skillnaden mellan önskad ljudbild och upplevd ljudbild.

Subjektiv distorsion är alltså det man är missnöjd med i den lyssning man upplever. Den förutsätter en egen uppfattning, en bild av vad man vill höra vilket jag tror att de flesta har. Kanske inte så tydlig alla gånger men däremot garanterat undermedvetet. Subjektiv distorsion kan vara klangfärgsförändring men den kan också vara uppfattning om dynamik, sväng, musikalitet, rumsinformation, precis vad som helst som har med musikåtergivning att göra. Den kan också vara något ytterst diffust. En obehagskänsla eller en känsla av frustration vid lyssning.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-18 11:16

Förstår inte hur du kan relatera dynamik och rumsinformation med "subjektiv distorsion" 8O . Distorsion lär inte öka dynamiken och knappast öka rumsupplevelsen. De lär däremot försämra bägge dessa faktorer 8) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-18 11:22

Callisto - tror du missat i tankegången. Är ljudbilden korrekt men inte överenstämmer med den önskade så döper Flint det som varande "subjektiv distorsion". Helt utan objektiv värdering alltså.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-18 11:38

Nattlorden, det är jag med på. Men jag betvivlar att om ljudbilden är korrekt så förväntar man sig inte sämre dynamik och rumsinformation. Den "önskade" ljudbilden lär isåfall komma från lyssning med ett sämre system med bl.a mer dist och sämre effektresurser.

Det blev lite snurrigt men jag tror vi egentligen menar samma sak :wink: .

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-18 13:14

Tack :D

Nya flumbegrepp är precis vad hifisverige behöver :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-18 13:55

Det är tydligt att musik i första hand är mätsignaler, eller ersättning för.
Senast redigerad av Flint 2004-11-18 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-18 13:57

Den typen av dist ligger väl alltid extremt högt. Kan den bli över 100%?

Kanske. Tänk t.ex. att du vill höra något som låter som Julio Iglesias. Men istället låter det som Covenant.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Re: Subjektiv distorsion.

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-18 13:57

Flint skrev:Jag ska be att få introducera ett nytt begrepp:
Subjektiv distorsion
Subjektiv distorsion är alltså det man är missnöjd med i den lyssning man upplever. Den förutsätter en egen uppfattning, en bild av vad man vill höra vilket jag tror att de flesta har. Kanske inte så tydlig alla gånger men däremot garanterat undermedvetet. Subjektiv distorsion kan vara klangfärgsförändring men den kan också vara uppfattning om dynamik, sväng, musikalitet, rumsinformation, precis vad som helst som har med musikåtergivning att göra. Den kan också vara något ytterst diffust. En obehagskänsla eller en känsla av frustration vid lyssning.
:D Iskallt!

Det är denna parameter som är avhängig den upplevelsen vi vill ha. Då har jag låg dist. 8O :D
Helt rätt att reclaima nya ord om vi inte får använda våra gamla! 8)

Birger (så inget blir oklart) - jag är självklart sugen på att moderera och delete'a en massa här. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-18 14:19

Hej!

Bra Flint :D! Väldigt bra och kan nog bli A*nvändbar parameter framöver!

A* vetA* gärna ser ett försänkt frekvenssvar i regionen 4kHz då detta gör man kan dra på
volymen en hel del utan att det ljuda (för) högt o därmed hör ytteligare detaljer uti musiken!

FelFrekvensFördelningsFramhävandeFormulaFörFlerFörnimbaraFenomen även kallad
FFFFFFFFFFundamentet!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-18 14:48

Jag tror absolut på subjektiv distorsion, men jag tror att den beror mest på inspelningen och musiken i sig. Den varierar ju rätt mycket beroende på vilken skiva man spelar. :)

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-11-18 15:07

Hur ska man kunna skilja mellan subjektiv och objektiv distorsion :o
För att inte tala om subversiv respektive offensiv distorsion :lol:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2004-11-18 15:09

Tja, "subjektiv distorsion" låter ju lite mer hi-tech än "det låter inte som jag vill att det ska göra". Dock är det lite onödigt att krångla till saker som är lätta. 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-18 15:19

Kakan - det är ju just därför definitionen är BRA - för att man skall kunna skilja subjektiv dist från den "vanliga" objektiva disten. För att minska risken att man sitter och talar om olika saker.

(De två övriga får du nog ta och definiera åt oss.)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-18 15:42

Engelholm: Jag kan mycket väl tänka mig detta 8)
Ändå var du en av dom mer moderata moderatorerna. Sladden och du tillhörde ytterligheterna kanske :wink:

Själv är jag tacksam för att man slipper bli frustrerad över att ett nytt hänglås stängt en tråd som inte fått diskuteras färdigt. Fast å andra sidan gällde det ju bara vissa ämnen och när argumenten tröt hos moderatorerna :twisted:

Dist går väl att mäta så den kan väl egentligen aldrig bli subjektiv så tillvida den som lyssnar inte har tinnitus.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-11-18 19:48

NL :
Jag tänkte kanske inte så mycket på definitionen utan mer det praktiska i att skilja den distorsion man eventuellt skulle kunna mäta upp mot den som man uppfattar subjektivt. Man kan ju då faktiskt komma att diskutera samma dist med två olika begrepp :D

Jag har inget emot uttrycket som sådant. Vi får väl se om det börjar användas i fler sammanhang och få någon praktisk spridning.
Ska Flint kanske tipsa HiFi pressen ? 8)

De övriga distarna var bara ett utslag/inslag av lite förvirrande humor :D
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-18 20:12

För att göra det ännu mera komplicerat.

Definitionen på distortion är ganska trubbigt.

Distortion i ett system kan vara matematiskt identiskt med distortionen i ett annat system. Dock kan det ena systemets distortion låta hemskt medan det andra systemts distortion låta trevligt. Skillnaden är = subjektiv distortion?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-18 20:15

Får jag då säga emot alla och tycka att Flint har en bra idé.

Eftersom det verkar skilja mellan det vi objektivt kan mäta med apparater och upplevelsen, så kan ju upplevelsen få en egen parameter. Det är hästlängder bättre än att säga att "det låter lite jittrigt".

Namnet är bra också, det framgår tydligt att det inte är en objektiv parameter. Därmed inte sagt att vi inte skulle kunna mäta subjektiv distorsion, men det måste ske med lyssningstest, ingen mikrofon här inte, ajabaja!

Heja Flint!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-18 20:18

Margaux skrev:För att göra det ännu mera komplicerat.

Definitionen på distortion är ganska trubbigt.

Distortion i ett system kan vara matematiskt identiskt med distortionen i ett annat system. Dock kan det ena systemets distortion låta hemskt medan det andra systemts distortion låta trevligt. Skillnaden är = subjektiv distortion?

Distorsion betyder förvrängning. Det är alltså ett ganska allmänt hållet uttryck och visst måste man kunna tycka att en pryl förvränger, alltså finns subjektiv distorsion.

Däremot tror jag inte på att två prylar kan ha identisk (fysisk) distorsion och låta olika. Möjligen kan någon mätmetod visa samma siffra för de två, men det betyder inte att distorsionen är identisk.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-18 20:22

Kakan skrev:NL :
Jag tänkte kanske inte så mycket på definitionen utan mer det praktiska i att skilja den distorsion man eventuellt skulle kunna mäta upp mot den som man uppfattar subjektivt. Man kan ju då faktiskt komma att diskutera samma dist med två olika begrepp :D

Ja, det är ju enkelt, man kallar den ena subjektiv... :lol: Och de två företeelserna diskuterar vi redan flitigt här, nästan varje tråd handlar om det (mätnissar kontra subjektivister).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-18 20:22

Distortion är ju per definition alltid ett positivt tal.

Subjektiv distortion kan ju vara både negativ och positiv.

Viss distortion förbättrar upplevelsen medan annan distortion minskar den.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-18 20:24

Subjektiv distorsion

Fast jag skulle vilja stryka "bild" i definitionen. Det får mig att associera med "soundstaging", men det finns ju andra subjektiva kvaliteter som jag skulle vilja väga in.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-19 10:01

Svante skrev:

Subjektiv distorsion

Fast jag skulle vilja stryka "bild" i definitionen. Det får mig att associera med "soundstaging", men det finns ju andra subjektiva kvaliteter som jag skulle vilja väga in.

Andra subjektiva kvaliteter. Berätta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-19 12:11

Flint skrev:Andra subjektiva kvaliteter. Berätta.

Tex vass-beslöjad, tunn-bumlig, ren-grötig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-19 12:27

Svante skrev:
Flint skrev:Andra subjektiva kvaliteter. Berätta.

Tex vass-beslöjad, tunn-bumlig, ren-grötig.

Rätt. Några fler egenskaper som kan vara svåra att få i värden. Vissa kan gå, andra inte alls, med normal mätning.
Nasal, tom, pondus, klen, överdriven, konstlad, förvirrad, sammanhållen, spretande, avslagen, engagerande, trovärdig, katastrofal, dominerande, utslätande, inställsam, intetsägande, avspänd, plastig, tillbakadragen, framskjuten, bredkäftad, tom i mitten, stelopererad, svängig, stum, tung, luftig, lätt, massiv, brutal, sportig, gubbig, musikalisk, smetig, substanslös, karraktärslös osv...
Senast redigerad av Flint 2004-11-19 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-19 14:18

Subjektiv distorsion

Uttrycket ligger farligt nära "subjektivt upplevd distortion", dvs. den distortion man hör till skillnad från den distortion man mäter. Exvis är det ju så att man upplever olika typer av olinjär distortion på olika sätt: vi är känsligare för vissa än för andra (typ 2:a ton vs 3:e ton, högre resp. lägre ordning, harmonisk vs icke-harmonisk)

Ovanstående skall inte tolkas som att det föreslagna begreppet saknar innehåll utan bara att det kan förväxlas med något annat.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-19 14:42

Dahlqvist skrev:

Subjektiv distorsion

Uttrycket ligger farligt nära "subjektivt upplevd distortion", dvs. den distortion man hör till skillnad från den distortion man mäter. Exvis är det ju så att man upplever olika typer av olinjär distortion på olika sätt: vi är känsligare för vissa än för andra (typ 2:a ton vs 3:e ton, högre resp. lägre ordning, harmonisk vs icke-harmonisk)

Ovanstående skall inte tolkas som att det föreslagna begreppet saknar innehåll utan bara att det kan förväxlas med något annat.

/D

Begreppet är tänkt som en brygga mellan vissa läger som inte förstår varandra. Ett försök till språk som båda sidor kan tänkas acceptera, åtminstone delvis. Det finns många definierade praktiska mätnormer men där örat slutar och upplevelsen tar vid är det sämre beställt med definitioner. Nu är ju problemet att subjektiv upplevelse inte kan mätas men den kan ju alltid beskrivas med ord. Min syn på ordningsföljd vid välljudsletande är att först definiera upplevelsen och därefter vidta lämplig praktisk åtgärd. Det samstämmer så vitt jag förstår inte med LTS:s uppfattning som verkar vara att om man bara tar bort disttillskot i halva återgivningskejan (eftersom man inte kommer åt hela) så låter det också alltid tekniskt rätt och därmed bra. Ett synnerligt kastrerat synsätt enligt mig. Tanken är kanske god rent tekniskt men den når inte fram. Hörseln och sinnet är mycket mer förfinat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-19 15:00

Nattlorden.
Inga PM. Vi tar snacket offentligt. Jag kritiserar det jag vill, precis som du gör. Det kallas debatt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 15:04

Utan debattvilja ingen debatt. Läs om gamla "debatten" (snarare monolog utan motprestation) tills du fattat och vill gå vidare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-19 15:11

Nattlorden skrev:Utan debattvilja ingen debatt. Läs om gamla "debatten" (snarare monolog utan motprestation) tills du fattat och vill gå vidare.

Tippar att du är den av oss som tjänar mest på den repetitionen. Jag debatterar av ren välvilja och för att bringa lite ordning i detta förvirrade teknikklimat. Det verkar inte du vilja inse. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-19 15:14

Visst... bara skyll på mig som spenderade all den tiden för att hjälpa dig bena ut vad du egentligen tycker utan att du svarade på mina frågor för att vi skulle komma vidare. Välgärningar är visst inte väl sedda. :cry:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi