Dela med dig av ett (1) personligt skivtips

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2009-04-14 11:26

Hej, ny på forumet här!

Eftersom det snackas om så mkt underbar musik här så bara måste man vara med:)

Har uppfattat att det finns en del synthnördar här, måste bara sticka in med en gammal favorit här som jag kanske är rädd att många lyckats missa,

nämligen Wumpscut - Embryodead

Rudy ratzinger imponerar rätt sällan på mig, men just på den här plattan fick han allt att stämma, stenhård mörk synth med nattsvarta dystopiska texter, o överlag riktigt schyssta melodier, låter kanske inte jätteuppmuntrande men älskar att lyssna på den ändå!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-04-16 23:31

Jag tar efter lite funderande Who's Next med The Who. En av dom plattor jag förmodligen har spelat mest. Jag kom först i kontakt med den när jag i sexårsåldern (1978), men skaffade den inte förens jag var runt 15.
Hifi Is Great Everyday

hajen1

Inläggav hajen1 » 2009-04-17 09:13

Greg Copeland " Diana and James "
Ry Cooder " A meeting by the river "
Albert King with Stevie Ray Vaughan " In session "
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-17 09:19

hajen1 skrev:Greg Copeland " Diana and James "

Du får nog läsa rubriken igen. Det där duger inte! ;)
2021 maj på Spotify

hajen1

Inläggav hajen1 » 2009-04-17 09:32

shifts skrev:
hajen1 skrev:Greg Copeland " Diana and James "

Du får nog läsa rubriken igen. Det där duger inte! ;)

:oops: :oops: Jag är en riktig slarver!
Då väljer jag bluesplattan med Albert och Stevie! Underbart gitarrspel med två blueslegender samt bra sång och mellansnack mellan låtarna.
Rekommenderar framför allt låten " Blues at sunrise " drygt 15 minuter lång men känns alldeles för kort!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-17 09:34

Hehe, ingen fara alls. Det bidraget tackar jag för, låter som det skulle kunna
vara riktigt spännande!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BungleMe

Inläggav BungleMe » 2009-04-19 13:53

Jag måste slå ett slag för Mr. Bungle, de släppte tre skivor (plus en uppsjö demos) som alla är geniala, men om jag ska välja ut en får det nog bli California, den är inte mest lättilgänglig men i mitt tycke bäst. Det här är avant-gardistisk terrorpop på mycket hög nivå, jag ska undvika att säga för mycket utan låter musiken tala för sig själv. Men en väldigt inofficiell youtube video kan jag slänga med som teaser. http://www.youtube.com/watch?v=TwWQYg7a ... re=related

Användarvisningsbild
staxe

Inläggav staxe » 2009-04-20 14:09

Jag rekommenderar Fleet Foxes kritikerrosade skiva Fleet Foxes.
Gruppen kommer från Seattle och beskriver själva sin musik som "baroque pop, music from fantasy movies, Motown, block harmonies ... not much of a rock band".
Ganska långt ifrån många andra grupper som huserat i den delen av USA, själv tänker jag på sent sextiotal, västkust, folkmusik och Pet Sounds där sången och harmonierna hela tiden står i centrum. Kompet varierar från solosång till sparsmakat akustiskt till renodlad rocksättning där produktionen känns uppfriskande och oprocessad.
Mossig gammal hippiemusik kanske man kan tycka, själv blir jag glad av att lyssna på den här skivan trots sina ibland mörka texter.

Fleet Foxes - He Doesn't Know Why
http://www.youtube.com/watch?v=brZTvGIz ... re=related

Fleet Foxes - Tiger Mountain Peasant Song
http://www.youtube.com/watch?v=OxHMMkPi ... re=related

Användarvisningsbild
Johan_S

Inläggav Johan_S » 2009-06-17 13:17

Texas, Mothers heaven

Lite taskig inspelning på Youtube.....pröva cdn dock!
http://www.youtube.com/watch?v=5nyEeCXhJ4U

Enjoy
/Johan

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-06 05:44

SCRAPING FOETUS OFF THE WHEEL - HOLE

Bild

Ingen förstår det existensiella lidandet, eller målar upp genialitetens förbannelse och människans mörkare sidor lika bra som Jim Thirlwell. Det var/är (den kom i början på 80-talet) en befrielse att få ta del av dennes kontrollerade galenskap. Man kan liksom inte ta sitt egna lidande - om än mkt stort - på alltför stort allvar när man lyssnar på Foetus. Det är brutalt, skruvat, mörkt - men under ytan, hela tiden ett stort sinne för humor. En platta som kan rädda en från flera sorters vansinne :)

Lyssna bara på texterna i följande :

Satan Place

Water Torture

Cold day in Hell

Den påföljande skivan "Nail" är mer finslipad (nästan lite väl mycket, har han sagt själv), bättre och jämnare. Trots detta är "Hole" ett bevis på hur långt fram Jim "Foetus" Thirlwell låg redan från start. Go Git!

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2009-07-10 09:25

BungleMe skrev:Jag måste slå ett slag för Mr. Bungle, de släppte tre skivor (plus en uppsjö demos) som alla är geniala, men om jag ska välja ut en får det nog bli California, den är inte mest lättilgänglig men i mitt tycke bäst. Det här är avant-gardistisk terrorpop på mycket hög nivå, jag ska undvika att säga för mycket utan låter musiken tala för sig själv. Men en väldigt inofficiell youtube video kan jag slänga med som teaser. http://www.youtube.com/watch?v=TwWQYg7a ... re=related

Håller med om att Mr. Bungle var ett fantastiskt band. Såg dom på kägelbanan i Stockholm för ett antal år sedan. Det var riktigt galet bra. California är en skitbra platta men till skillnad från dig så tycker jag nog att den är ganska lättillgänglig för att vara Bungle. Min favoritskiva hade varit Disco Volante om det inte varit så uruselt och burkigt ljud på den. Det är mycket möjligt att det är meningen att det ska låta så men jag tycker att det är synd.

Den där videon är för övrigt riktigt bra och obehaglig. Vet du vem som gjort den om den inte är officiell?

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2009-07-18 22:20

Det är egentligen omöjliga att välja en skiva, nu är det ju ett måste så då får det bli med stort tvivel och efter många andras bra val och eget tvekande, Zappa Roxy & Elswhere, nej förresten Strawinsky firebird oj nu blev jag ambivalent igen slutligen hamnar vi på Cohen Song's of love and hate. Det blev ju nästan tre det är ju inte så lätt att välja.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-07-20 21:59

phloam skrev:SCRAPING FOETUS OFF THE WHEEL - HOLE

Bild

Ingen förstår det existensiella lidandet, eller målar upp genialitetens förbannelse och människans mörkare sidor lika bra som Jim Thirlwell. Det var/är (den kom i början på 80-talet) en befrielse att få ta del av dennes kontrollerade galenskap. Man kan liksom inte ta sitt egna lidande - om än mkt stort - på alltför stort allvar när man lyssnar på Foetus. Det är brutalt, skruvat, mörkt - men under ytan, hela tiden ett stort sinne för humor. En platta som kan rädda en från flera sorters vansinne :)

Lyssna bara på texterna i följande :

Satan Place

Water Torture

Cold day in Hell

Den påföljande skivan "Nail" är mer finslipad (nästan lite väl mycket, har han sagt själv), bättre och jämnare. Trots detta är "Hole" ett bevis på hur långt fram Jim "Foetus" Thirlwell låg redan från start. Go Git!

Bara sista videon funkar. Inte min tekopp just idag, låter lite som SPK annars tycker jag. Eller svenska sanktum.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2009-08-11 14:13

Fish - Yin

Introducerades till Marillion/Fish av en pluggkompis, och första skivan jag köpte var Fish - Internal Exile, den gick många varv i min CD spelare. På Yin som jag köpte många år senare finns en helt underbar version av Just good friends med Sam Brown, ger mig gåshud i alla fall.

Insåg precis att jag inte har Yang, måste beställas men det får bli när jag har lite mer pengar på kontot.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-08-11 17:32

VladDrac skrev:
BungleMe skrev:Jag måste slå ett slag för Mr. Bungle, de släppte tre skivor (plus en uppsjö demos) som alla är geniala, men om jag ska välja ut en får det nog bli California, den är inte mest lättilgänglig men i mitt tycke bäst. Det här är avant-gardistisk terrorpop på mycket hög nivå, jag ska undvika att säga för mycket utan låter musiken tala för sig själv. Men en väldigt inofficiell youtube video kan jag slänga med som teaser. http://www.youtube.com/watch?v=TwWQYg7a ... re=related

Håller med om att Mr. Bungle var ett fantastiskt band. Såg dom på kägelbanan i Stockholm för ett antal år sedan. Det var riktigt galet bra. California är en skitbra platta men till skillnad från dig så tycker jag nog att den är ganska lättillgänglig för att vara Bungle. Min favoritskiva hade varit Disco Volante om det inte varit så uruselt och burkigt ljud på den. Det är mycket möjligt att det är meningen att det ska låta så men jag tycker att det är synd.

Den där videon är för övrigt riktigt bra och obehaglig. Vet du vem som gjort den om den inte är officiell?

+1 bortsätt från att jag inte har sett dem. jag har fått för mig att videon är den enda officiella som gjordes med bandet :?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-08-21 22:47

Har gått som en katt runt den här tråden.

I mitt tycke ett av de bästa uppslagen jag nånsin som jag läst.

Shiften och ni andra som orkar läsa det här.

Tänk dig att du sitter i mörk konsertsal. Helt nedsläckt.
Sen tänder en person en golvlampa på scen. Du ser ett vardagsrum med soffa och fåtöljer. I soffan sitter kvällens artist.

"Well Frank settled down in the walley and he hung his wild years on a nail that he drove through his wife´s forehead"

Tisdagen 29 oktober 1988 i Stockholm, konserthuset.

En av de bästa konserterna jag varit på.

Finns på skiva dessutom.

Bild

Bild

Från turne-häftet:

" My father played a little guitar and I had an uncle who played a church organ. They were thinking about replacing him because every Sunday there were more mistakes then there had been the Sunday before.

It got to the point where `Onward Christien Soldiers ` was sounding more like `The Rites of Spring`and finally they had to le him go.

They tore the church down and he took the organ and installed it in his house, he had the pipes going right through the ceiling .

He was also a botanist, he lived in the middle of an orange grove where a train went by and we used to visit him when I was very small and impressionable.

I played a piano that had been out in the rain, of all things, some of the keys were stuck and didn´t opererate so I learned to play the black keys"

Time
http://www.youtube.com/watch?v=ueDCuOcG6v0
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-08-21 23:31

Miles Davis - Bitches Brew - Disc 1-4... no doubt! 8)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-08-21 23:51

Steve Gibbons Band: from Birmingham to Memphis
Givetvis på LINN Records
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-08-24 02:15

Jag hugger till med nåt nytt... Patrick wolfs nya the bachelor är riktigt bra... liksom allt det tidigare... smått fantastiskt!

http://www.youtube.com/watch?v=VH5vgng9LAg

Bra texter!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-24 09:58

Vill bara hojta in att det är skitkul att tråden lever vidare! Många kanontips
har kommit in hittills.

matereo: Yupp, Patrick Wolf går inte av för hackor, men av någon anledning
är det Lycanthropy jag återkommer till om och om igen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-08-24 16:05

shifts skrev:Vill bara hojta in att det är skitkul att tråden lever vidare! Många kanontips
har kommit in hittills.

matereo: Yupp, Patrick Wolf går inte av för hackor, men av någon anledning
är det Lycanthropy jag återkommer till om och om igen.

Lycanthropy och den första är ju lite mera kantiga o experimentella än bluebells och the bachelor, men jag tycker klart att låtskriveriet är starkare på de två senare. Vill utropa honom till en sorts manlig Kate Bush... the boy genious som han kallades... fin violinist med

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-08-25 23:56

Janssons inlägg ovan var inte bara ett bra tips utan också mycket trevlig läsning. Tack! :)

Nyfiken på din 80talslista Jansson! :D

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-08-26 12:22

phloam skrev:Janssons inlägg ovan var inte bara ett bra tips utan också mycket trevlig läsning. Tack! :)

Nyfiken på din 80talslista Jansson! :D

Phloam

Tack! :)

Tack oxå för rek. Scraping foetus off the wheel.

Kommer så väl ihåg lovorden då, men kom aldrig till skott.
Det här är bra.

Jag suger fortfarande på karamellen. (-80tal)
Dessutom finns ett sådant mångfald av rekomendationer på as-bra 80-tals musik från dig och gänget att jag undrar om jag kan tillföra särskilt mkt. Men jag går och klämmer, det gör jag.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-08-26 13:43

Om inte annat så är den personliga vinklingen intressant i sig..! Kombinationen av olika plattor, typ, så dubletter är ok tycker jag :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-08-26 15:59

phloam skrev:Om inte annat så är den personliga vinklingen intressant i sig..! Kombinationen av olika plattor, typ, så dubletter är ok tycker jag :)

Oki :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-10-20 20:27

TIME Magazine skriver om vad dom anser vara "Best Album of the 20th Century":

"Every song is a classic, from the messages of love to the anthems of revolution. But more than that, the album is a political and cultural nexus, drawing inspiration from the Third World and then giving voice to it the world over. RUNNERS-UP Kind of Blue by Miles Davis; Are You Experienced? by Jimi Hendrix"

Vi snackar förstås om Exodus med Bob Marley & The Wailers.

En av de första skivor jag köpte och fortfarande en helt galet bra skiva. Absolut bäst!

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Kul tråd!

Inläggav agent_cooper79 » 2009-11-17 15:25

Bumpar denna roliga tråd med min personliga rekommendation:

Sickoakes: Seawards.

Postrock- / Kraut av Nynäsbandet som öppnade upp en helt ny värld för mig. Fantastiskt bra skiva med oerhört vackra arrangemang som målar upp helt underbara ljudlandskap som sveper förbi (som jag efter flitigt lyssnande i många år nu inte lyckats lyssna hål på).

Blåssektion, många gitarrer som lägger ut feta mattor i den intensivaste partierna....... Aaaaahhhhh

Spotifylänk: http://open.spotify.com/user/agent_coop ... i9gqhsPaDz

(om ni är otåliga och vill ha ett smakprov av vad essensen i deras musik är, gå då direkt till ex. Oceans on Hold)

såg dem på Motherfestvalen i Gubbängen, stockholm förra sommaren då de bl.a. spelade material från kommande album. En av de bästa musikupplevelser i mitt liv!

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-11-18 23:35

Jansson skrev:Har gått som en katt runt den här tråden.

I mitt tycke ett av de bästa uppslagen jag nånsin som jag läst.

Shiften och ni andra som orkar läsa det här.

Tänk dig att du sitter i mörk konsertsal. Helt nedsläckt.
Sen tänder en person en golvlampa på scen. Du ser ett vardagsrum med soffa och fåtöljer. I soffan sitter kvällens artist.

"Well Frank settled down in the walley and he hung his wild years on a nail that he drove through his wife´s forehead"

Tisdagen 29 oktober 1988 i Stockholm, konserthuset.

En av de bästa konserterna jag varit på.

Finns på skiva dessutom.

Bild

Bild

Från turne-häftet:

" My father played a little guitar and I had an uncle who played a church organ. They were thinking about replacing him because every Sunday there were more mistakes then there had been the Sunday before.

It got to the point where `Onward Christien Soldiers ` was sounding more like `The Rites of Spring`and finally they had to le him go.

They tore the church down and he took the organ and installed it in his house, he had the pipes going right through the ceiling .

He was also a botanist, he lived in the middle of an orange grove where a train went by and we used to visit him when I was very small and impressionable.

I played a piano that had been out in the rain, of all things, some of the keys were stuck and didn´t opererate so I learned to play the black keys"

Time
http://www.youtube.com/watch?v=ueDCuOcG6v0

Ja här korsas våra vägar igen för jag var också på den konserten :) .
Ruggigt bra och jag minns också att ljudet var väldigt bra. Var även på hans konsert på Draken (visst var det väl där han lirade?) något senare, även den en höjdare.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-11-18 23:38

perstromgren skrev:Jag gick just ett varv runt skivhyllan för att försöka sålla fram en enda Det är givetvis väldigt svårt, men jag har valt en som jag tror kan passa många, även om väldans många nog redan hört den.

Det blev

Steely Dan -- Aja

Bild

För de som inte hört Steely Dan kan jag säga att det är välproducerad pop som har många jazzelement. Musikerna (som mestadels är studiomusiker) har mycket stora krav på sig: de ska inte bara spela perfekt, de ska spela bortom detta det så att det inte låter perfekt!

För mig är detta själva essensen av rytmisk musik: "hänget" i rytmesktionen är precis så elegant som jag vill ha det! Texterna går knappt att förstå, men genom att forska i amerikansk kultur kommer den ena detaljen efter den andra att klarna. Efter femtielfte genomlyssningen upptäcker jag fortfarande någon liten detalj i kompgitarren på något spår eller en elegant harmoni någonstan i blecket. Så tillbakalutat och
ändå så polerat utan att bli tråkigt!

Producenten heter Gary Katz, vilket borgar för ett helt perfekt ljud, om man gillar mångkanalinspelningar. För den som tycker om detaljer finns skivan som en DVD där Hrr Fagen och Becker (dvs Steely Dan) sitter vid mixbordet och diskuterar och leker med innehållet på mastertejpen.

För mig blir det inte pop bättre än så här, trots att detta skapades 1977!

PS. För trumkonnässörer kan jag rekommendera att lyssnina på Steve Gadds utsökta liir på titlespåret "Aja", kanske i synnerhet den sista minuten. DS

PPS. För att läsa snyggare beskrivningar än min, kolla recensionerna på amazon.com, jag är inte direkt ensam om att gilla detta! DS

Jag håller nog "The Royal Scam" som deras mästerverk :wink: .
Själv kan jag omöjligt välja ut ett album.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2009-11-20 19:48

OK, nu har jag bestämt mig :)

Det blir Sisters of Mercys's Floodland.

Motivation:

Jag blev såld på skivan då jag hörde den för första gången under tidigt 90-tal. Jag har sedan dess hunnit lyssna mig trött på den flera gånger och lika många gånger har den rest sig ur askan och förfört mig igen. Den är svart och den är plågsamt bra.

"get down, get undressed"

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer