Moderator: Redaktörer
shifts skrev:hajen1 skrev:Greg Copeland " Diana and James "
Ry Cooder " A meeting by the river "
Albert King with Stevie Ray Vaughan " In session "
Du får nog läsa rubriken igen. Det där duger inte!
BungleMe skrev:Jag måste slå ett slag för Mr. Bungle, de släppte tre skivor (plus en uppsjö demos) som alla är geniala, men om jag ska välja ut en får det nog bli California, den är inte mest lättilgänglig men i mitt tycke bäst. Det här är avant-gardistisk terrorpop på mycket hög nivå, jag ska undvika att säga för mycket utan låter musiken tala för sig själv. Men en väldigt inofficiell youtube video kan jag slänga med som teaser. http://www.youtube.com/watch?v=TwWQYg7a ... re=related
phloam skrev:SCRAPING FOETUS OFF THE WHEEL - HOLE
Ingen förstår det existensiella lidandet, eller målar upp genialitetens förbannelse och människans mörkare sidor lika bra som Jim Thirlwell. Det var/är (den kom i början på 80-talet) en befrielse att få ta del av dennes kontrollerade galenskap. Man kan liksom inte ta sitt egna lidande - om än mkt stort - på alltför stort allvar när man lyssnar på Foetus. Det är brutalt, skruvat, mörkt - men under ytan, hela tiden ett stort sinne för humor. En platta som kan rädda en från flera sorters vansinne
Lyssna bara på texterna i följande :
Satan Place
Water Torture
Cold day in Hell
Den påföljande skivan "Nail" är mer finslipad (nästan lite väl mycket, har han sagt själv), bättre och jämnare. Trots detta är "Hole" ett bevis på hur långt fram Jim "Foetus" Thirlwell låg redan från start. Go Git!
VladDrac skrev:BungleMe skrev:Jag måste slå ett slag för Mr. Bungle, de släppte tre skivor (plus en uppsjö demos) som alla är geniala, men om jag ska välja ut en får det nog bli California, den är inte mest lättilgänglig men i mitt tycke bäst. Det här är avant-gardistisk terrorpop på mycket hög nivå, jag ska undvika att säga för mycket utan låter musiken tala för sig själv. Men en väldigt inofficiell youtube video kan jag slänga med som teaser. http://www.youtube.com/watch?v=TwWQYg7a ... re=related
Håller med om att Mr. Bungle var ett fantastiskt band. Såg dom på kägelbanan i Stockholm för ett antal år sedan. Det var riktigt galet bra. California är en skitbra platta men till skillnad från dig så tycker jag nog att den är ganska lättillgänglig för att vara Bungle. Min favoritskiva hade varit Disco Volante om det inte varit så uruselt och burkigt ljud på den. Det är mycket möjligt att det är meningen att det ska låta så men jag tycker att det är synd.
Den där videon är för övrigt riktigt bra och obehaglig. Vet du vem som gjort den om den inte är officiell?
shifts skrev:Vill bara hojta in att det är skitkul att tråden lever vidare! Många kanontips
har kommit in hittills.
matereo: Yupp, Patrick Wolf går inte av för hackor, men av någon anledning
är det Lycanthropy jag återkommer till om och om igen.
phloam skrev:Janssons inlägg ovan var inte bara ett bra tips utan också mycket trevlig läsning. Tack!
Nyfiken på din 80talslista Jansson!
Jansson skrev:Har gått som en katt runt den här tråden.
I mitt tycke ett av de bästa uppslagen jag nånsin som jag läst.
Shiften och ni andra som orkar läsa det här.
Tänk dig att du sitter i mörk konsertsal. Helt nedsläckt.
Sen tänder en person en golvlampa på scen. Du ser ett vardagsrum med soffa och fåtöljer. I soffan sitter kvällens artist.
"Well Frank settled down in the walley and he hung his wild years on a nail that he drove through his wife´s forehead"
Tisdagen 29 oktober 1988 i Stockholm, konserthuset.
En av de bästa konserterna jag varit på.
Finns på skiva dessutom.
Från turne-häftet:
" My father played a little guitar and I had an uncle who played a church organ. They were thinking about replacing him because every Sunday there were more mistakes then there had been the Sunday before.
It got to the point where `Onward Christien Soldiers ` was sounding more like `The Rites of Spring`and finally they had to le him go.
They tore the church down and he took the organ and installed it in his house, he had the pipes going right through the ceiling .
He was also a botanist, he lived in the middle of an orange grove where a train went by and we used to visit him when I was very small and impressionable.
I played a piano that had been out in the rain, of all things, some of the keys were stuck and didn´t opererate so I learned to play the black keys"
Time
http://www.youtube.com/watch?v=ueDCuOcG6v0
perstromgren skrev:Jag gick just ett varv runt skivhyllan för att försöka sålla fram en enda Det är givetvis väldigt svårt, men jag har valt en som jag tror kan passa många, även om väldans många nog redan hört den.
Det blev
Steely Dan -- Aja
För de som inte hört Steely Dan kan jag säga att det är välproducerad pop som har många jazzelement. Musikerna (som mestadels är studiomusiker) har mycket stora krav på sig: de ska inte bara spela perfekt, de ska spela bortom detta det så att det inte låter perfekt!
För mig är detta själva essensen av rytmisk musik: "hänget" i rytmesktionen är precis så elegant som jag vill ha det! Texterna går knappt att förstå, men genom att forska i amerikansk kultur kommer den ena detaljen efter den andra att klarna. Efter femtielfte genomlyssningen upptäcker jag fortfarande någon liten detalj i kompgitarren på något spår eller en elegant harmoni någonstan i blecket. Så tillbakalutat och
ändå så polerat utan att bli tråkigt!
Producenten heter Gary Katz, vilket borgar för ett helt perfekt ljud, om man gillar mångkanalinspelningar. För den som tycker om detaljer finns skivan som en DVD där Hrr Fagen och Becker (dvs Steely Dan) sitter vid mixbordet och diskuterar och leker med innehållet på mastertejpen.
För mig blir det inte pop bättre än så här, trots att detta skapades 1977!
PS. För trumkonnässörer kan jag rekommendera att lyssnina på Steve Gadds utsökta liir på titlespåret "Aja", kanske i synnerhet den sista minuten. DS
PPS. För att läsa snyggare beskrivningar än min, kolla recensionerna på amazon.com, jag är inte direkt ensam om att gilla detta! DS
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster