Moderator: Redaktörer
EngelholmAudio skrev:Jag vill minnas du fått ett filterförslag från mig!??Det passade inte eller?
Hur som helst borde elementen funka bra ihop.
Max_Headroom skrev:Är det ingen mer än jag som funderat på trevägs frontar? Eller 2,5vägs? Det senare är kanske vettigare, då man kan låta ett element jobba upp till baffelstödet och sedan låta det rulla av.
nl1970 skrev:Max
Hur fixar man det? Tycker det verkar klurigt med 2.5vägare.
Max_Headroom skrev:nl1970 skrev:Max
Hur fixar man det? Tycker det verkar klurigt med 2.5vägare.
Nja, jag tycker högtalarbygge är klurigt hur *** man än gör.
En 2,5 vägare görs (väl) i princip som ett tvåvägssystem, men kompletterat med en extra bas som får jobba upp till att baffelstödet träder in. Där rullas den extra basen av. Det krävs nog lite pyzzel för att få det bra, men det gör ju baffelstödkompensation i flitret också. Fördelen som jag ser det med 2,5 vägare är att man kan spela högre med samma effekt, eller på samma nivå, men med lägre effekt (förstärkaren behöver inte jobba lika hårt => lägre dist => bättre ljud).
matson skrev: Snarare är väl disten högre iom den lägre impedansen?(kan vara helt fel, men det är så jag fattat det)
nl1970 skrev:Max
Är det svårare att göra en 2.5 högtalare än en 2vägare? förutsätter att det är två mellan/bas i båda högtalarna.
Baffelsteget ska ändå fixas i filtret på bästa sätt.
Max_Headroom skrev:Jag har inte byggt några 2,5 vägare, men ajg gissar att det är ungefär lika lätt/svårt.
LzM skrev:Så det finns alltså ingen som kan köra några simuleringar på den lådan jag nämde?!
Om man sätter porten på baksidan borde det väl gå rätt bra ändå? Trots höga lufthastigheter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster