Kan du tänka dig denna anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-20 20:02

matson> Efter att ha läst en 100-tal inlägg av en person så ser man ganska snabbt ett mönster 8)
Class only looks like arrogance from below.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 20:03

angående recencion av andras inlägg så har då jag inga problem med det (att folk rescencerar mina inlägg alltså). jag tenderar att stå för det jag säger och således måste man tåla att andra kommer med kritik. sen om jag tar till mig av den eller inte är ju en annan sak. 8)
Tål man inte att andra inte tycker likadant så är forum dåliga ställen eftersom enda sätten man kan ha nån behållning av forum är om man skriver. Klart man kan ju se till att hålla med alla andra men det är väl lite tråkigt? Iaf tycker jag det.. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 20:04

Rydberg skrev:matson> Efter att ha läst en 100-tal inlägg av en person så ser man ganska snabbt ett mönster 8)

eller så börjar inläggen passa i mönstret man utgick ifrån :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-20 20:15

Kraniet skrev:
Rydberg skrev:Kraniet> Jag har inte sagt att just du är självutnämd expert men de finns de som är det (M_H är ju ett praktexemplar). Och dessutom skulle jag vilja fråga hur du kan vara så övertygad om att anläggningen på bilden är en dålig återgivare?? Jag är väl införstådd i begreppet återgivning men jag kan inte säga något utifrån en bild. Vad är det för kunskap du har som inte jag har? (nyfiken)

ja som jag sagt så är jag hyffsat övertygad om hur det låter. inte i exakta termer förstås men jag är väldigt övertygad om att det inte är "korrekt" återgivning det handlar om. Hur vet jag det? Ja jag vet ju som sagt inte men utifrån det jag hört av de så kallade "high end"-prylar som finns så kan jag dra särdeles exakta slutsatser. Men visst nog kan man säkert bli förvånad. Jag har inte lyssnat på Karma så helt säker är jag ju inte. Därför så skulle jag hemskt gärna lyssna på det så jag kunde bli säker. Det är iaf så jag ser till att fixa kunskap. Jag utgår ifrån en viss ståndpunkt, provar den och sen reviderar jag min ståndpunkt om det behövs. Tyvär så är det inte så ofta man behöver revidera åsikter som de jag presenterat.
Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.

Så nej jag vet inte men jag vet ändå. :) för att ta ett citat "varken eller & både och" :wink:

Så alla Highend anläggningar är dåliga mao, ursäkta Kraniet men detta måste vara ett av de mest korkade inläggen jag någonsin läst på ett hififorum 8O .
Class only looks like arrogance from below.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 20:23

Rydberg skrev:
Så alla Highend anläggningar är dåliga mao, ursäkta Kraniet men detta måste vara ett av de mest korkade inläggen jag någonsin läst på ett hififorum 8O .

haha ja jag kan förstå att du tycker det..(jag kan också dra slutsater från 100 inlägg..:wink: ) sen har jag aldrigt sagt "alla Highend" för den delen så..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-20 20:48

Kraniet skrev:Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.

Jag blir nyfiken. Vem bestämmer vad som är korrekt återgivning och vad är det?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 21:07

Flint skrev:
Kraniet skrev:Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.

det är ingen som bestämmer det, det bara är. Men det är klart ur nån synvinkel skulle man väl kunna hävda att tyngdlagen är bestämd av någon (Newton) eftersom ordet(lagen) inte fanns innan den blev myntad. Dock skulle jag väl vilja påstå att det fanns tyngdlag innan Newton kom på den.

Korrekt återgivning har du när ljudet som kommer ur dina högtalare är exakt det som blev inspelat. Ända dit har vi inte kommit än men det finns ju det som är mer och mindre nära detta.

edit: om det är oklart så vill jag iaf ha mer :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-20 21:24

Högtalarna vill jag inte ha, men skivspelaren (Rockport Sirius) är snudd på extrem. Någon mer ingenjörsmässig och avancerad skivspelare har jag aldrig sett. 8O :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-20 21:27

Kraniet skrev:
Flint skrev:

det är ingen som bestämmer det, det bara är. Men det är klart ur nån synvinkel skulle man väl kunna hävda att tyngdlagen är bestämd av någon (Newton) eftersom ordet(lagen) inte fanns innan den blev myntad. Dock skulle jag väl vilja påstå att det fanns tyngdlag innan Newton kom på den.

Korrekt återgivning har du när ljudet som kommer ur dina högtalare är exakt det som blev inspelat. Ända dit har vi inte kommit än men det finns ju det som är mer och mindre nära detta.

edit: om det är oklart så vill jag iaf ha mer :)

Jaha.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-20 21:29

Bild

Till och med SME30 bleknar i jämförelse.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-20 22:19

Svar på originalfrågan:

Tja, får jag det på bilden tackar jag inte nej. Framför allt rummet och fåtöljen som lockar - det andra känner jag inte till. Ser dyrt ut och då misstänker jag att jag skulle kunna få roligare om jag fick rummet+fåtöljen+pengarna för anläggningen. Men är det inte ett giltigt alternativ, så tar jag det som det är. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hamburg

Inläggav Hamburg » 2004-11-20 22:25

Vad tror ni denna anläggning kostar?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-20 22:34

Jag håller med Max Headroom och Rydberg. Jag skulle sålt hela anläggningen (och byggt egna högtalare i stället). :) Jag har ingen aning om hur den låter (om man nu behöver påpeka detta) men utifrån det jag ser på bilden så är det inget jag vill stå för i ett personligt system. Svulstigt och smaklöst skulle man kunna säga. Det är ungefär lika troligt som att man skulle se mig bränna omkring i en Bugatti eller Bentley eller ha en våning på östermalm med kakelugnar, kristallkronor och burspråk. :lol: Det funkar liksom inte.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-20 23:26

Morello skrev:Högtalarna vill jag inte ha, men skivspelaren (Rockport Sirius) är snudd på extrem. Någon mer ingenjörsmässig och avancerad skivspelare har jag aldrig sett. 8O :P

Skivspelaren var oxå det första som pockade på min uppmärksamhet!
:D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-20 23:31

Martin skrev:Det är ungefär lika troligt som att man skulle se mig bränna omkring i en Bugatti eller Bentley eller ha en våning på östermalm med kakelugnar, kristallkronor och burspråk. :lol: Det funkar liksom inte.

Hade funkat utmärkt för en Nattlord. :-) Lät ju riktigt trevligt! Fast byt gärna östermalm mot ett slott på Speyside.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-21 00:59

Menar en inläggskrivare verkligen att man istället för denna anläggning kan köpa en bättre anläggning + en ny bil + flygskärmsutrustning + massa annat skoj?? 8O

Vilken nivå på bil pratar vi om, beg. Lada?

Seriöst, kom in i matchen nångång... 8)
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-21 01:07

JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-21 01:28

Nattlorden skrev:JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)
För de pengarna får man en rejält upphottad lada. :lol: Säkert metalliclack också!

Eller en sprillans ny bil från valfri tysk tillverkare tex. Sedan har man ju en rätt stor summa pengar att spendera. 50'000 på material till högtalarbygge. 80'000 till ett par utmärkta bryston 4B-SST slutsteg. Sen har man väl en mille eller något i den stilen över till insats på en lägenhet. :)

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-11-21 01:38

Fast byt gärna östermalm mot ett slott på Speyside.

Hellre en lägenhet i Bowmore :lol:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-21 02:35

För de pengarna får man en rejält upphottad lada. Säkert metalliclack också!

120 000$ blir väl snarare dryga 840 000:- bara denna skillnad ger ju en bil av billigare modell :wink:

Eller en sprillans ny bil från valfri tysk tillverkare tex. Sedan har man ju en rätt stor summa pengar att spendera. 50'000 på material till högtalarbygge. 80'000 till ett par utmärkta bryston 4B-SST slutsteg. Sen har man väl en mille eller något i den stilen över till insats på en lägenhet.

Men finns det någon garanti att DIY högtalare, samt Bryston steg + allt det andra du tänkt(EKK, Pioneer DVD mm.) ger bättre ljud? Nope det har du inte en blekaste aning om! Och framför allt får du en coolare anläggning för motsvarande summa? knappast...

Fast byt gärna östermalm mot ett slott på Speyside.

Östermalm, vem vill bo i det ghettot?? Jag tar slottet alla dagar i veckan, eller nöjer mig med en hyffsad stuga på Speyside...god malt och klassiskt laxfiske vid stugknuten. :D

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Re: Kan du tänka dig denna anläggning?

Inläggav Tank » 2004-11-21 02:42

Hamburg skrev:Kan du tänka dig denna anläggning?

Nej. Det enda jag skulle vilja ha är rummets volym, om än i ändrat format.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-21 02:47

JockScott skrev:
Men finns det någon garanti att DIY högtalare, samt Bryston steg + allt det andra du tänkt(EKK, Pioneer DVD mm.) ger bättre ljud? Nope det har du inte en blekaste aning om! Och framför allt får du en coolare anläggning för motsvarande summa? knappast...

Tack för att du tänker åt mig, du. Nä, garantier finns inte. Det finns inga som helst garantier att anläggningen på bilden låter ens ok heller för den delen. Jag tror jag hellre tar chansen med egenbyggda högtalare (som ju redan är ett beprövat concept) i stället för att chansa på någon annans färdiga koncept. Det är både roligare, tryggare, mer personligt och coolare! Hur coolt är det på en skala att köpa färdiga högtalare? :lol:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-21 03:10

Hur coolt är det på en skala att köpa färdiga högtalare?

Skitacoolt, högtalarna på bild har jag sett flera gånger tidigare, hade jag pengar skulle det vara den högtalare jag skulle köpa...tänk en högtalare som heter Kharma! bara namnet är ju stencoolt. Sedan ser de hyffsat feta ut oxå...rätt coola.

Hur coolt är det att ha högtalare som heter i** eller M***** D***** :wink:

ps. jag har själv 2par DIY högtalare ds.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-11-21 04:37

Högtalarna vill jag inte ha, men skivspelaren (Rockport Sirius) är snudd på extrem. Någon mer ingenjörsmässig och avancerad skivspelare har jag aldrig sett.

Hur vet du det, har du lyssnat på dom??

Kan du tänka dig denna anläggning?

Nej. Det enda jag skulle vilja ha är rummets volym, om än i ändrat format.

Inte ens gratis?? Hur kan du uttala dig så kategoriskt??
Lyssnat?
Tror inte det :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-21 11:42

JockScott skrev:
För de pengarna får man en rejält upphottad lada. Säkert metalliclack också!

120 000$ blir väl snarare dryga 840 000:- bara denna skillnad ger ju en bil av billigare modell :wink:

Jag räknade in en lagom procentsats för transporten över "pölen".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-21 12:04

Jag skulle ha lyssnat på grejorna först.
Att veta hur något låter utifrån en bild låter lite väl synskt.
Behövs en anläggning överhuvudtaget då om man redan vet hur allt låter?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-21 12:05

Finns väl bara en spelare som kan konkurrera med Rockporten:

Bild

Say no more...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-21 12:09

Thomas_A skrev:Finns väl bara en spelare som kan konkurrera med Rockporten:

Say no more...

Konkurerra i vad? Ingenjörsmässighet?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-21 12:11

Ja.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-21 13:10

Kategoriskt? Varför skulle det vara kategoriskt att svara på en enkel fråga? Känner du till de bakomliggande processer som kom fram till svaret? Undrar vem som är kategorisk, jag. Får jag inte tycka som jag vill? Bah.

Inga argument, men observationer: Ser ut att vara 1.5-2m tomt utrymme bakom högtalarna. Vilket slöseri med plats! (För övrigt reflekterande golv där, det var ju trevligt.) Ska det där till vänster vara en diffusor? De där plattorna i taket, synd att de ser vridbara ut - och ser ut att vara dämpning i mitten av dem. Totalt sett kan det mycket väl fungera bättre än ett vanligt vardagsrum, men det är inte som jag vill ha det! :)

Apparaterna duger säkert för att spela musik på, för honom. Men rent sannolikt är de inte vad jag vill ha, ljudmässigt. Skulle aldrig, om jag ens hade Bill Gates hela förmögenhet - köpa de där kablarna annat än för såga upp lådan på högtalarkablarna och lägga ut på internet för allmän beskådan. Skulle inte göra det heller, tror jag - skulle skänka pengarna till välgörenhet istället.

Rentav grotesk färgsättning på rummet, för övrigt. Blaskigt och ettrigt. Fönster vill jag inte heller ha i mitt lyssningsrum, heller.

Näe, jag vill inte ha det.

ps.
EPS-2 dök upp som produktnamn i systemet! :P
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi