Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Rydberg skrev:Kraniet> Jag har inte sagt att just du är självutnämd expert men de finns de som är det (M_H är ju ett praktexemplar). Och dessutom skulle jag vilja fråga hur du kan vara så övertygad om att anläggningen på bilden är en dålig återgivare?? Jag är väl införstådd i begreppet återgivning men jag kan inte säga något utifrån en bild. Vad är det för kunskap du har som inte jag har? (nyfiken)
ja som jag sagt så är jag hyffsat övertygad om hur det låter. inte i exakta termer förstås men jag är väldigt övertygad om att det inte är "korrekt" återgivning det handlar om. Hur vet jag det? Ja jag vet ju som sagt inte men utifrån det jag hört av de så kallade "high end"-prylar som finns så kan jag dra särdeles exakta slutsatser. Men visst nog kan man säkert bli förvånad. Jag har inte lyssnat på Karma så helt säker är jag ju inte. Därför så skulle jag hemskt gärna lyssna på det så jag kunde bli säker. Det är iaf så jag ser till att fixa kunskap. Jag utgår ifrån en viss ståndpunkt, provar den och sen reviderar jag min ståndpunkt om det behövs. Tyvär så är det inte så ofta man behöver revidera åsikter som de jag presenterat.
Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.
Så nej jag vet inte men jag vet ändå.för att ta ett citat "varken eller & både och"
Rydberg skrev:
Så alla Highend anläggningar är dåliga mao, ursäkta Kraniet men detta måste vara ett av de mest korkade inläggen jag någonsin läst på ett hififorum.
Kraniet skrev:Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.
Flint skrev:Kraniet skrev:Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.
Jag blir nyfiken. Vem bestämmer vad som är korrekt återgivning och vad är det?
Kraniet skrev:Flint skrev:Kraniet skrev:Det är ett otroligt tråkigt faktum av hur denna branschen är. Det handlar inte om korrekt återgivning utan om subjektivistiskt dravel om hur det är eller inte kan vara.
Jag blir nyfiken. Vem bestämmer vad som är korrekt återgivning och vad är det?
det är ingen som bestämmer det, det bara är. Men det är klart ur nån synvinkel skulle man väl kunna hävda att tyngdlagen är bestämd av någon (Newton) eftersom ordet(lagen) inte fanns innan den blev myntad. Dock skulle jag väl vilja påstå att det fanns tyngdlag innan Newton kom på den.
Korrekt återgivning har du när ljudet som kommer ur dina högtalare är exakt det som blev inspelat. Ända dit har vi inte kommit än men det finns ju det som är mer och mindre nära detta.
edit: om det är oklart så vill jag iaf ha mer
Morello skrev:Högtalarna vill jag inte ha, men skivspelaren (Rockport Sirius) är snudd på extrem. Någon mer ingenjörsmässig och avancerad skivspelare har jag aldrig sett.![]()
Martin skrev:Det är ungefär lika troligt som att man skulle se mig bränna omkring i en Bugatti eller Bentley eller ha en våning på östermalm med kakelugnar, kristallkronor och burspråk.Det funkar liksom inte.
För de pengarna får man en rejält upphottad lada.Nattlorden skrev:JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)
JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)
För de pengarna får man en rejält upphottad lada. Säkert metalliclack också!
Eller en sprillans ny bil från valfri tysk tillverkare tex. Sedan har man ju en rätt stor summa pengar att spendera. 50'000 på material till högtalarbygge. 80'000 till ett par utmärkta bryston 4B-SST slutsteg. Sen har man väl en mille eller något i den stilen över till insats på en lägenhet.
Fast byt gärna östermalm mot ett slott på Speyside.
Hamburg skrev:Kan du tänka dig denna anläggning?
JockScott skrev:
Men finns det någon garanti att DIY högtalare, samt Bryston steg + allt det andra du tänkt(EKK, Pioneer DVD mm.) ger bättre ljud? Nope det har du inte en blekaste aning om! Och framför allt får du en coolare anläggning för motsvarande summa? knappast...
Hur coolt är det på en skala att köpa färdiga högtalare?
Högtalarna vill jag inte ha, men skivspelaren (Rockport Sirius) är snudd på extrem. Någon mer ingenjörsmässig och avancerad skivspelare har jag aldrig sett.
Kan du tänka dig denna anläggning?
Nej. Det enda jag skulle vilja ha är rummets volym, om än i ändrat format.
JockScott skrev:JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)
För de pengarna får man en rejält upphottad lada. Säkert metalliclack också!
120 000$ blir väl snarare dryga 840 000:- bara denna skillnad ger ju en bil av billigare modell
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster