Kan du tänka dig denna anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-21 13:14

Thomas_A skrev:Ja.

Skönt att det inte var en ljudmässig bedömning.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-11-21 13:26

Nattlorden skrev:
JockScott skrev:
JockScott - bara högtalarna går loss på en mille... ($120,000)
För de pengarna får man en rejält upphottad lada. Säkert metalliclack också!

120 000$ blir väl snarare dryga 840 000:- bara denna skillnad ger ju en bil av billigare modell :wink:

Jag räknade in en lagom procentsats för transporten över "pölen".

Kharma-högtalarna tillverkas väl i Holland, så transporten över pölen känns lite onödig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-21 13:36

Sampix skrev:Kharma-högtalarna tillverkas väl i Holland, så transporten över pölen känns lite onödig.

Gör de? Jag tog för givet att allt som var så pass dyrt var jänkekanskt. :oops:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-21 13:41

Kraniet: Jo, allt annat än en Pioneer-dvd, NAD 208 och ett par Pip är ju som bekant borkastade pengar eftersom man inte får den där KORREKTA ÅTERGIVNINGEN utan bara en massa fusk och lullull och framförallt fruktansvärda FÄRGNINGAR...

Den PERFEKTA anläggningen kostar inte mer än 20 papp i dagsläget och alla som skaffat sig något annat än detta kan bara känna sig SÅ BLÅSTA!

Fortsätt drömma Kraniet, om det får dig att känna dig lycklig!

PS. Vem är det förresten som har varit hemma och plåtat hos mig?

:D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-21 14:35

Blue skrev:Kraniet: Jo, allt annat än en Pioneer-dvd, NAD 208 och ett par Pip är ju som bekant borkastade pengar eftersom man inte får den där KORREKTA ÅTERGIVNINGEN utan bara en massa fusk och lullull och framförallt fruktansvärda FÄRGNINGAR...

Den PERFEKTA anläggningen kostar inte mer än 20 papp i dagsläget och alla som skaffat sig något annat än detta kan bara känna sig SÅ BLÅSTA!

Fortsätt drömma Kraniet, om det får dig att känna dig lycklig!

PS. Vem är det förresten som har varit hemma och plåtat hos mig?

:D

jag har aldrig , märk väl, sagt något om vad som skulle vara bättre. jag har ingen pioneerspelare, 208 eller piP sådeså.. :wink:
Återigen verkar det vara andra som bestämmer vad jag tycker och vilka grejjor jag har.. intressant.. :)

edit: däremot skulle jag förmodligen föredra de grejjorna före de på bilden.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-21 14:48

Återigen verkar det vara andra som bestämmer vad jag tycker och vilka grejjor jag har.. intressant..

Finns gott om folk som vill bestämma vad andra ska tycka, vilka grejer de ska ha och är väldigt rädda om annat folks pengar... 8)

däremot skulle jag förmodligen föredra de grejjorna före de på bilden

(pioneer, nad208, pip, ekk) Tror du verkligen ens själv på det där? bara en fråga...
--------------------------------------------------

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-21 14:50

ja.
jag har ju som sagt inte lyssnat men jag är ytterst tveksam att jag skulle bli förvånad.. 8O
vilket är otroligt tråkigt.. jag önskar hifi fungerade så som tidningarna med flera vill att det ska göra..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-21 16:32

Kraniet skrev:ja.
jag har ju som sagt inte lyssnat men jag är ytterst tveksam att jag skulle bli förvånad.. 8O
vilket är otroligt tråkigt.. jag önskar hifi fungerade så som tidningarna med flera vill att det ska göra..

Har du gått i HiFi-väggen?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-21 16:41

haha ja kanske det.. elelr jag kanske har lyckats komma förbi väggen som alla andra bankar huvet i.. :wink:

edit: alla är kanske en överdrift.. finns ju faktiskt de som inte är lika fast som andra..

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-21 17:36

Skulle vara kul att höra ägaren till den här anläggningen och hans syn på era anläggningar.
Sen blir jag förvånad över inställningen till dyra prylar. Ingen är tvingad att köpa så varför bry så j#vla mycket? Det finns dyra prylar överallt. Ännu mer idiotiska prylar än dyr hifi....
Så varför skulle inte en anläggning kunna få kosta några miljoner?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-21 17:39

Blue,

Får jag komma hem till dig och titta lite närmare på Rockport-spelaren? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-21 17:40

vad sägs om den där Japanen då? Han var i ett nummer av HM.. har bla byggt en servostyrd skivspelare som var så stabil att man inte kunde dra lös armen från skivan medan man spelade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-21 17:45

marbrink skrev:Skulle vara kul att höra ägaren till den här anläggningen och hans syn på era anläggningar.
Sen blir jag förvånad över inställningen till dyra prylar. Ingen är tvingad att köpa så varför bry så j#vla mycket? Det finns dyra prylar överallt. Ännu mer idiotiska prylar än dyr hifi....
Så varför skulle inte en anläggning kunna få kosta några miljoner?

tja kanske för att om du köper en sportbil för en miljon så kommer den antagligen leverera sportbilsprestanda.. 8) (åtminstonde kan man förmodligen köra väldigt fort i den)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-21 19:33

Kraniet: Vare sig du gillar det eller inte så är faktiskt dyr elektronik oftast bättre än billig... och dessutom mycket snyggare och mer välbyggd. 8)

Ang. biljämförelsen kan en bil för 300000-500000 kr ha bättre prestanda än en bil för 1000000 kr eller mer...
Inte mycket annorlunda än hifi...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-21 19:41

Finns gott om skräpprodukter i alla prissegment, men det går knappast att generalisera och påstå att dyra eller billiga apparater är bäst osv.

För cirka ett år sedan testade Stereophile en Kharma-högtalare(inte samma modell som på bilden), som uppvisade ganska tveksamma prestanda. Bland annat hade den tafflig basåtergivning samt en signifikant svacka runt 5 kHz.
-Innehar F-skattsedel-

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-21 19:46

Morello: Jag generaliserade inte. Jag skrev "oftast". Jag tycker så här: Om vi jämför ex. prisklass 30 kkr mot 100000 kkr för låt säga slutsteg. Så kan det finnas många steg i prisklassen 30 kkr som är bättre än ett antal steg i 100 kkr-klassen. Men det finns ju fler steg i prisklass 100 kkr-klassen som är bättre än 30 kkr-klassen. Dessutom, om vi nu skulle plocka ut en referens bland alla steg i båda prisklasserna skulle referensen med största sannolikhet finnas i 100 kkr-klassen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-21 19:48

Fast anledning till det senare beror troligast på att det är mer effekt iknökat i det i 100kkr-klassen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-21 19:56

Kul tråd det här.... Det viftas hej vilt åt alla håll och kanter, det verkar som merparten av inläggen är från de som inte ens lyssnat på apparaterna som ingår i anläggningen.

Visst, PiP/208/ekk låter säkert alldeles utmärkt, men precis som vissa andra här på forumet börjar det bli lite tröttsamt att alla diskussioner hamnar just där....

Sverige är ju känt som landet som bara kan hantera en fråga, och en åsikt, i taget. Jag trodde det "bara" gällde politik, men det verkar ha smittat av sig även här...

Alltså; jag skulle ta den visade anläggningen rakt av, men komplettera med fler lyssningsplatser. Jag vill gärna dela mina upplevelser med andra trevliga personer. Måla väggar å så är väl enkelt gjort när man väl sitter där?

Skulle jag sedan inte gilla ljudet får jag väl börja förändra, lyssna på alternativ osv.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-21 20:01

Bill - vet inte hur många inlägg här varit, men det är bara två inlägg innan ditt som säger något om det. Så antingen läser du in sånt som inte står där eller så är du överkänslig på de två posterna som passerade och ingen annan brydde sig på att forsätta vidare på...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-21 20:14

Nattlorden skrev:Bill - vet inte hur många inlägg här varit, men det är bara två inlägg innan ditt som säger något om det. Så antingen läser du in sånt som inte står där eller så är du överkänslig på de två posterna som passerade och ingen annan brydde sig på att forsätta vidare på...

Nä, jag bara slängde in lite synpunkter med tankar från en tidigare tråd som ursprungligen handlade om Coltrane-högtalare, gled över till PiP och numera handlar om skiktlimning av plywood, eller nåt... :-)

Jag är inte överkänslig när det gäller pipen eller naden, men det verkar onekligen som många diskussioner på något sätt hamnar där, eller att andra apparater med viss automatik alltid jämförs med dessa pip/208.

Att skivspelaren som visas i denna tråd anses låta bättre (eller vara ett bra val) för den ser mer ingenjörsmässig ut är också en märklig kommentar. Jag trodde det var ljudet som var det väsentliga när man väljer grejor - eller?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-21 20:19

Jag skrev bara att skivspelaren är extrem och ingenjörsmässig. Rockport Sirius har ett mycket avancerat reglersystem, som tillser att verkplattan (med arm och tallrik) alltid är i lod - även om golvet helt plötsligt skulle börja luta 8O! Vidare är reglersystemet för tallriken intrikat med makalös precision i hastigheten.
Jag tycker att spelaren är en frisk fläkt i en vinylbransch som domineras av triviala spelare, som får en medelmåttig Linn LP12 att framstå som elegant. :lol:

Hoppas att min ståndpunkt ang. Rockport-spelaren är tillräckligt motiverad 8) .
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-21 20:26

Konstigt att flera som inte verka gilla Ino-högtalarna hela tiden lyfter fram piP när det ska generaliseras om de som gillar dem. pi60 vore mycket mer logiskt eftersom det är en bättre högtalare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-21 20:26

Det där med automatisk inställning i lod tycker jag verkar vara en användbar feature. När jag sitter hemma och lyssnar på min LP12:a skulle jag vara glad om den kunde fixa samma sak, speciellt när jag justerar min azimuth med någon god dryck :-)

Bild

(varför visas inte bilden här?)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2004-11-21 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-21 20:29

Bill50x skrev:Nä, jag bara slängde in lite synpunkter med tankar från en tidigare tråd som ursprungligen handlade om Coltrane-högtalare, gled över till PiP och numera handlar om skiktlimning av plywood, eller nåt... :-)

Är det inte så konversationer fungerar? Att associationer leder vidare till annat?

Jag är inte överkänslig när det gäller pipen eller naden, men det verkar onekligen som många diskussioner på något sätt hamnar där, eller att andra apparater med viss automatik alltid jämförs med dessa pip/208.

Är det konstigt om folk jämför med sina referenser?

Att skivspelaren som visas i denna tråd anses låta bättre (eller vara ett bra val) för den ser mer ingenjörsmässig ut är också en märklig kommentar. Jag trodde det var ljudet som var det väsentliga när man väljer grejor - eller?

Fast skall man dra en slutsats av en bild så är väl något som ser ut som det kan funka större chans att man säger något bra om än något som ser tveksamt ut?

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2004-11-21 20:42

Det här är ju helt otroligt...att vuxna människor inte kan bete sig bättre än så här emot varandra. Har ni uppmärksammat det faktum att ni delar samma intresse även om ni måhända har olika utrustningspreferenser, ekonomiska resurser och kanske också ljudideal?

Jag är moderator på ett forum som har en aktiv skara på drygt tusen medlemmar och är involverad i ett flertal internationella hifi-siter. Inte på någon av dem kan jag dra mig till minnes att vi ens under en kortare period har haft den otrevliga stämning som jag upplever här.

Jag menar med detta inte att alla medlemmar tillhör den skara som jag uppfattar som mycket destruktiv. Morello (det har varit ett nöje att läsa dina inlägg även om jag ibland inte förstår dem och ibland inte delar dina åsikter) och Epkpeng (alltid genomtänkta inlägg som sällan ytterligare infekterar en diskussion) är exempel på medlemmar som jag inte uppfattar som ständigt negativa. Det finns naturligtvis fler men dessa två drog jag mig till minnes nu.

Jag var med i diskussionerna innan detta forum startades och blev då glad och lättad över att det skulle skapas ett forum som inte var som de hifi-forum, fyllda av ständigt ältande och i det närmaste hatiska diskussioner, jag tidigare sett i Sverige. Tyvärr kan jag endast konstarera att detta forum under den senaste tiden har kommit att bli det, i denna aspekt, värsta svenska forumet.

Jag skulle med anledning av vad jag ovan skrivit tacka för mig och önskar att moderatorerna på denna site avslutar mitt medlemskap.

Ps. Morello, Rockporten är inte bara fantastisk rent teknisk utan också mycket vacker att se på och framförallt låter den underbart. ...och ja, jag har hört den i hemmiljö ett flertal gånger. Ds
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-21 20:57

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Nä, jag bara slängde in lite synpunkter med tankar från en tidigare tråd som ursprungligen handlade om Coltrane-högtalare, gled över till PiP och numera handlar om skiktlimning av plywood, eller nåt... :-)

Är det inte så konversationer fungerar? Att associationer leder vidare till annat?

Är det konstigt om folk jämför med sina referenser?

Fast skall man dra en slutsats av en bild så är väl något som ser ut som det kan funka större chans att man säger något bra om än något som ser tveksamt ut?

1) Visst, trådar glider omkring och jag är nog en av de sista som borde kommentera en sådan sak :-)
Men varför glider så många trådar över i samma sak?

2) Klart man jämför med sina referenser. Och om det är något som skulle behövas mer i svensk hifi-press är just att man refererar till en referens (tex det bästa man har hört tills nu), så man vet hur de testade apparaterna låter mot en absolut referens - och inte bara mot de apparater som testades samtidigt.
Men varför är alltid PiP och 208 referens? För att dom alltid är bäst?
Hur bra dom grejorna än är, är dom bäst alla kategorier? Jag tvivlar....

3) Här håller jag inte med. Man kan aldrig döma en apparat efter hur den ser ut. Och om man så skulle; jag skulle definitivt misstro en apparat (skivspelare) som ser ut som ett vapen som ska försvara vår jord snarare än att optimalt spela av en vinyl :-D

Vad jag egentligen reagerade emot, vilket kanske inte framgick pga klumpig formulering, är att det är så trist hur flera inlägg handlar om att man skulle sälja rasket och sedan köpa riktiga grejor - utan att ens ha lyssnat på de prylar som finns på bilden! För eftersom 208/pip är perfekta kan inget vara bättre, oavsett var det kommer ifrån, vad det kostar, hur det ser ut, whatever....

Jag har själv aldrig hört en pip, inte heller en 208:a. Jag håller för troligt att de är ytterst kompetenta apparater och låter alldeles utmärkt. Troligen, med tanke på alla positiva kommentarer från källor jag litar på, skulle jag själv kunna leva lycklig med dessa prylar. Men det betyder inte att det inte finns något annat som kan låta bra....

Är det OK om jag tycker så?

/ B

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-21 21:11

Bill50x: Underbart inlägg detta sista! Jag delar till fullo din syn på saken!

Morello: "Får jag komma hem till dig och titta lite närmare på Rockport-spelaren?"

Anytime, jag bjuder på kaffe. Jag kan hänga ett skynke framför P3:an så kan vi kanske låtsas att det är en Rockport.

:lol:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-21 21:13

Skum tråd...

Ja jag vill ha! Om dåligt, åka ut. Om bra (bättre), stanna kvar. Så gör alltid Ekan när han handlar, ty han handlar sällan nytt och har därmed inte möjlighet att låna hem och utvärdera innan köp. Han kör alltså med köpa-grisen-i-säcken-och-sedan-avgöra-om-grisen-var-ett-svin-eller-faktsikt-ganska-trevlig-återgivare-metoden. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-21 21:17

Bill - helt ok. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-21 21:26

Mr_Ekan skrev:Skum tråd...

Ja jag vill ha! Om dåligt, åka ut. Om bra (bättre), stanna kvar. Så gör alltid Ekan när han handlar, ty han handlar sällan nytt och har därmed inte möjlighet att låna hem och utvärdera innan köp. Han kör alltså med köpa-grisen-i-säcken-och-sedan-avgöra-om-grisen-var-ett-svin-eller-faktsikt-ganska-trevlig-återgivare-metoden. 8)

Intressant ety:
Någon fråga om man vill ha och om man svarar:
Ja (utan att ha lyssnat) så gnäller några (utan att ha lyssnat) att det kan (troligen) inte låta bra.
Och om man svarar:
Nej (utan att ha lyssnat) så svarar andra (som säkerligen inte har lyssnat heller) att det troligen måste låta bättre än det de som svarade nej inte har lyssnat på.

Känns som frågeställningen tvingar människor att bita sig själv i svansen! :wink:

Men det är ok här! Detta är ett diskussionsforum där alla får säga sitt. Har man något problem med att diskutera saker (och därmed bli emotsagd) så är faktiskt troligen fel ställe.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi