Ni som har i14 som center

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-22 22:11

Man fick tyvärr inte med nån manual, så jag har egentligen ingen aning om hur det hela fungerar....

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-22 22:19

spuj skrev:EDIT: Eller kan det vara så enkelt att det finns äldre recievers där man inte kan mixa in LFE kanalen i frontarnas, vilket kräver att man drar en separat kabel till filtret för att få ut LFE kanalen till basmodulerna?

Nej, så gamla modeller finns inte, eller iaf inte om de har avkodare för Dolby och DTS. Har de avkodare så kan de mixa ner LFE-kanalen i L och R.

MVH
/g

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-04-22 23:48

spuj skrev:Strauss, just funktionen med en separat ingång för lfe-kanalen har jag faktiskt inte riktigt förstått mig på. Ställer man högtalarna som large och "ingen sub" i recievern så bör man få en identisk funktion som om man har högtalarna ställda som large och att man har sub.
Enda skillnaden blir att lfe-kanalen antingen kommer inbakad i frontarnas signal eller separat.

Nästan. Det kan finnas andra skillnader också, närmare bestämt att man faktiskt inte alltid för höra hela .1-kanalen (som faktiskt kan sträcka sig så högt upp i frekvens som 1000 Hz!).

Dock går det i välgjorda produktioner aldrig högre än cirka 120 Hz, och om man spelar ett DTS-ljudspår så är det standarden en garanti för att det inte kan bli fel, eftersom ett 120 Hz-filter är mandatory för DTS. Men Dolby händer det dock att någon glömmer bort att koppla in det under produktionen, och helt oönskade ljud kommer med på .1-kanalen. :?

Så, vad hag jag då försökt göra åt alla dessa problem, och vad är syftet med en separat ingång för .1-kanalen?

Jo, såhär är det:

1. Om man säger att man inte har någon subwoofer, så mixas .1-kanalen in med rätt (läs normenlig) styrka i L och R. Det är jättebra så länge som produktionen är vettigt gjord. Ibland förekommer det att .1kanalen av misstag hamnat vansinnigt fel i nivå. Genom att då koppla in den via cr80s/cr80es istället, så kan man ställa nivån hur man vill, och således rätta till problemet.

2. Om man använder .1-ingången kan man dessutom rätta till problemet med vissa Dolby-produktioner där någon glömt koppla in 120Hz filtret. Ino cr80/cr80es har nämligen ett 120 Hz LP-filter inbyggt, som tjänar dubbla funktioner: Det tar hand om nämnt problem, men det fassynkroniserar även dessa ljud således att de adderar korrekt i fas till den övriga basinformationen som matas till basmodulerna, trots att den delningsfrekvensen är 80 Hz. 8)

3. Lösningen gör att manalltid får höra HELA .1-kanalen, både om man återger den genom att låta hemmabioförstärkaren mixa in den redan från början i L och R (då återges registret över 80 Hz av huvudhögtalarna) och om man tar .1-kanalen direkt in i cr80s/cr80es, men då spelar basmodulerna den signalen hela vägen upp till 120 Hz! Trots att delningen till fronsystemen är 80 Hz. (Det var småknepigt att få till. 8))

Jag rekommenderar alltså att man drar kabeln för .1-kanalen, men att man som default låter hemmabioförstärkaren mixa in den, genom att säga att man inte har någon subwoofer. (Det har man ju inte heller - utan rekordeliga basmoduler! 8))

spuj skrev:Någon slags funktion bör ingången givetvis fylla, men jag kan inte lista ut vilken. Här får gärna någon annan dyka in med svar :)

Hoppas svaret var tillfyllest.

spuj skrev:Finns det funktioner på filtret där man kan justera/stänga av etc. lfe-kanalen?

Javisst! Den heter .1 on/off.

Med den kan man även göra sig kvitt .1-kanalen helt och hållet. Bara att säga åt hemmabioförstärkaren att man har en subwoofer, men säga åt cr80s/cr80es att inte återge den kanalen.

Tyvärr förlorar man då lågfrekvensinformation från alla övriga kanaler som man ställt som small, på grund av ett fel i nedmixningsalgoritmerna som använd i alla hemmabioförstärkare. De mixar nämligen LF från center och surround till subwoofern, trots att man sagt att man använder stora högtalare för L och R.

Snurrigt är det, men så illa är faktiskt standarden skriven. Just nu pågår dock ett arbete med att ta fram helt nya digitala algoritmer som gör rätt. Vi får se om det blir en ny internationell standard, jag har inte överdrivet stort hopp... Jag blev klar med mixschemat för någon månad sedan, och arbetet med att försöka få in det i en HCPC-apparat är i full gång.

spuj skrev:Kan kanske vara intressant när man lyssnar på 5.1 material där en separat kanal finns för lågbas.

Det gör det ju nästan alltid. Ibland även när det hade varit bättre om så inte varit fallet, t ex på många SACD. :(

Själva definitionen på 5.1 är att det finns fem kanaler plus en .1-kanal. Att informationen finns där betyder dock inte att man behöver återge dem med just en ensam subwoofer, som ju för det mesta gör ett dåligt jobb med det.

spuj skrev:EDIT: Eller kan det vara så enkelt att det finns äldre recievers där man inte kan mixa in LFE kanalen i frontarnas, vilket kräver att man drar en separat kabel till filtret för att få ut LFE kanalen till basmodulerna?

Nej. Det kan man alltid, i varje fall på alla 5.1 (eller högre) kapabla reciever-apparater som jag träffat på.

Dock går det inte alltid med de förenklade nedmixningsalgoritmer som används av DVD-spelare. Men dessa drar med sig mera problem än så, där
det värsta väl är att Dolby-produktioner (läs DD) drabbas av en extremt illa arbetande kompressor om man försöker göra en nedmixning som riskerar att överstyra DAC:arna i den. Exempelvis om man sätter C som ingen. Eftersom ingen basadministration finns annat än att small betyder borttagen bas, aktiveras dock inte kompressorn av small-instruktionen. Dock försvinner ju basen då, och det kanske är illa nog? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-22 23:52

Nu blev jag mest snurrig..

I försteget... subwoofer no alltså.
Men ändå koppla in en subwooferkabel in i cr80s?

Kan det alltså komma ljud ut sub-out trots att man satt subwoofer = no

:?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-04-23 00:38

Jag skrev:

"1. Om man säger (till sin hemmabioförstärkare) att man inte har någon
subwoofer, så mixas .1-kanalen in med rätt (läs normenlig) styrka i L och
R. Det är jättebra så länge som produktionen är vettigt gjord. Ibland före-
kommer det att .1kanalen av misstag hamnat vansinnigt fel i nivå. Genom
att koppla in den via cr80s/cr80es istället, så kan man ställa nivån hur
man vill, och således rätta till problemet. "

Nota bene: Då.

Inte hela tiden.

Det kan även nämnas att sladden förstås skall vara kopplad hela tiden (det
skrev jag ju också*), men signalen kopplas ju inte med knappen på fronten.
Man klickar den till det läge som är märkt ".1 on".

*Jag skrev: "Jag rekommenderar alltså att man drar kabeln för .1-kanalen,
men att man som default låter hemmabioförstärkaren mixa in den, genom
att säga att man inte har någon subwoofer."

Klarnar det nu?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-23 06:54

Inte direkt, men jag ska ta och pröva i alla fall. :)

Finns det något exempel på en film som ligger fel i nivå på .1 kanalen?

Jag antar att om nivån ligger fel så är det att basen ligger för lågt och inte för högt (med tanke på +6, +10).

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-23 07:54

IngOehman skrev:Tyvärr förlorar man då lågfrekvensinformation från alla övriga kanaler som man ställt som small, på grund av ett fel i nedmixningsalgoritmerna som använd i alla hemmabioförstärkare. De mixar nämligen LF från center och surround till subwoofern, trots att man sagt att man använder stora högtalare för L och R.

Vad är felet i det?

Jag är ganska övertygad om att det handlar om en helt medveten funktion, och inget fel i den bemärkelsen att "hoppsan, här blev det visst en felstansning i programeringen".

MVH
/g

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-23 08:40

Mycket märkligt att det ibland skickas signal genom LFE-utgången trots att man ställt in i recievern att man inte har sub. 8O

Tack för informationen i alla fall. Nu vet jag hur jag skall koppla när jag får mina grejer. :)

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-23 08:58

hassesolo skrev:Mycket märkligt att det ibland skickas signal genom LFE-utgången trots att man ställt in i recievern att man inte har sub.

Vad menar du med LFE-utgång? Menar du subwooferutgången?

Får du signal på subwooferutgången om du ställer den som subwoofer OFF/NO i receivern? Eller pratar du om Inofiltrets utgång?

MVH
/g

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-23 10:08

nej, som jag förstod det så menar Ingvar och Hasse att även om du har subben ställd på OFF i stärkaren så är vissa medier gjorda så att center och "surr" kanalernas basinformation delas upp och hamnar till subben.
Har du du inte subben aktiverad/ingen subb inkopplad så går denna information förlorad... 8O
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-04-23 10:28

Då förstår jag vad som avses, tackar.

MVH
/g

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-23 11:23

Nått i den stilen ja.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2009-04-23 11:46

IngOehman skrev:
spuj skrev:Någon slags funktion bör ingången givetvis fylla, men jag kan inte lista ut vilken. Här får gärna någon annan dyka in med svar :)

Hoppas svaret var tillfyllest.

jag lyfter på hatten!

Det var dock lite snurrigt att tolka svaret, vilket även andra uppenbarligen tyckte :)

Såhär tolkar jag saken: man bör köra sub på off i hemmabioförstärkaren default, men vid följande tillfällen kan man sätta sub on (och skicka .1 signalen separat) för att korrigera fel;

1> .1 signalen är ställd helt fel i nivå, vilket man kan justera i filtret när den matas in separat.

2> .1 signalen har ej blivit klippt vid 120hz och innehåller "för mycket" information, när den matas separat till filtret klipper filtret signalen vid 120hz.

Hur ändrar man nivån på .1 fignalen i filtret, är det chassi av och fram emd skruvmejseln? :)
Senast redigerad av spuj 2009-04-23 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-23 11:50

den slutgiltiga lösningen på alla problem tordes blir att man skipper hembion och kör ren och fin HiFi i stället.. alltså konfigurationer som 2.0/2.2/2.4/2.6/2.8 osv osv... :twisted:
slipper man alla problem med värdelösa kodningar m.m. bara tuta och köra och njuta :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-23 12:28

Kan någon ta en bild på insidan av cr80s och visa de olika reglagen?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-23 14:21

de här olika aparaterna du har ingvar
kan du berätta om dom?
ja de som är till för inmixning av centerkanalen samt multikanalslyssning
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-04-23 16:09

Nu blev man ju ännu mer förvirrad. Ska man verkligen behöva in och ställa om både i förstärkare och på filtret mellan olika filmer :?
Jag vill ställa in en gång, sen är det bra med det :)

Näeh... jag kör på som jag alltid gjort tror jag, det låter tillräckligt bra för mig i alla fall :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-26 16:55

IngOehman skrev:Jag rekommenderar en övergångsfrekvens (det är ju inte en delning i vanlig
bemärkelse) mellan centerhögtalare och fantomcenter (L & R tillsammans)
på minst 200 eller 250 Hz, gärna 300 Hz. Det betyder inte att det blir dåligt
om man inte har den valmöjligheten och tvingas lägga övergången vid 100
eller 80 Hz, men jag rekommenderar en mycket högre övergångsfrekvens.
Efter att ha läst tråden undrar jag lite saker. Om man bör dela centerkanalen vid tex 300 hz, men med som följd att infon från centerkanlen hamnar i bas/sub-kanalen, (som alla receivers verka gör) bör man då göra det? Är det bättre med en lägre delning då?

Finns det ingen multikanalslösning på cr80s, som dessutom tillåter en högre delning för centerkanalen? Jag antar att det inte finns, men det skulle vara trevligt. :)

Jag tycker att bassmanagement är undermåligt och ologogiskt på min receiver, trots att den marknadsförs som avacerad på området. Att det ska vara så svårt liksom.. :cry: Därför så vore det bra med en korrekt lösning på detta.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-09-10 19:58

IngOehman skrev:
spuj skrev:Finns det funktioner på filtret där man kan justera/stänga av etc. lfe-kanalen?

Javisst! Den heter .1 on/off.

Med den kan man även göra sig kvitt .1-kanalen helt och hållet. Bara att säga åt hemmabioförstärkaren att man har en subwoofer, men säga åt cr80s/cr80es att inte återge den kanalen.

Tyvärr förlorar man då lågfrekvensinformation från alla övriga kanaler som man ställt som small, på grund av ett fel i nedmixningsalgoritmerna som använd i alla hemmabioförstärkare. De mixar nämligen LF från center och surround till subwoofern, trots att man sagt att man använder stora högtalare för L och R.

Vh, iö

En liten fundering. Om nu LF från center och surround skickas till subwoofern så borde väl det vara bra? att då koppla in en kabel i .1 ingången på cr80s gör väl att jag inte förlorar LF?.
Eller blir det inget fel i nedmixningen om man har center och surround small och ingen subwoofer?
Vad händer med LF om man inte har center men surrounder på small?

Thomas

Föregående

Återgå till Wänner af Ino